Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugoz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-12-2024
Hoi,
Ik ben een beetje aan het twijfelen. Mijn oude monitor is kapot gegaan en heeft nu erg veel last van burning (tijd voor een nieuwe). Ik ben nu op 2 beeldschermen aangelopen en ik weet niet welke ik nu moet gaan kiezen. Ik hoor dat de Iiyama beeldscherm diepere zwart tinten heeft dan de Acer door de hogere Contrast Ratio (statisch). Maar de Acer heeft wel weer een hoger dynamisch contrast ratio. Dus ik zit nu een beetje vast en ik weet niet welke ik zou moeten kiezen. Ik wil er na een tijdje een 3 monitor setup van maken dus zijn de bezels ook nog een dingetje. Ik wil er op graphic designen maar ik game ook nog regelmatig. Ik heb een 1050 Ti.

Mvg
Hugo
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU-B3 Zwart
pricewatch: Acer B247Ybmiprx Zwart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:23

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugoz
jup, excusses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Over het algemeen heeft (M)VA betere zwartwaarden, en IPS een betere kijkhoek.

Bij een 3 monitor setup is een goede kijkhoek misschien belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugoz
Dat heb ik gevonden ja alleen, ik vraag me af of het verschil tussen de kleuren die ze geven erg verschilt. En daarnaast heb stond er bij dat de ze allebei een kijk hoek hebben van 178 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je hebt gelijk. Volgens deze review is de kijkhoek inderdaad behoorlijk goed:

https://www.expertreviews...olite-xb2483hsu-b1-review

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 13:19
Dynamische contrast ratio betekent niets; alleen maar marketing. Daar moet je niet naar kijken. 100.000.000 of 80.000.000.... complete onzin, zegt helemaal niks.
Een MVA monitor zit vaak rond de 3000:1. Een IPS monitor stopt bij ongeveer 1000:1. Dat verschil ga je goed terugzien in vooral de zwartwaarden.

Kijkhoeken zijn afhankelijk van het model redelijk hetzelfde. MVA heeft een beetje colour shift (kleuren die iets anders worden vanuit een hoek) en IPS monitoren hebben IPS glow, een gloed over het scherm die sterker wordt naarmate de kijkhoek groter wordt.

Als je echt de meest natuurgetrouwe kleuren wilt, zul je het scherm moeten calibreren, welk scherm je ook koopt.

Verder hangt het er helemaal vanaf wat je zelf prettig vind;
MVA voordelen: goed contrast, dieper zwart dan ips en tn
MVA nadelen: pixel response vaak lager/ghosting in bewegende beelden met veel contrast, kleurechtheid vaak minder dan IPS
IPS voordelen: betere kleurechtheid, hogere response times dan VA
IPS nadelen: minder diep zwart dan VA, ips glow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:40
Hugoz schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:42:
Dat heb ik gevonden ja alleen, ik vraag me af of het verschil tussen de kleuren die ze geven erg verschilt. En daarnaast heb stond er bij dat de ze allebei een kijk hoek hebben van 178 graden?
Die kijkhoek van 178 graden is horizontaal, AMVA heeft verticaal een minder goede kijkhoek. Als je van boven of beneden naar het scherm kijkt, neigt het snel naar grijs/wit. Voor een 24" monitor is dat misschien wel niet zo belangrijk als je er altijd recht voor zit.

Specificaties van monitoren (en tv's) zijn meestal halve leugens. Kijkhoek van 178 graden is relatief, je kunt wel iets zien onder hoek, maar is het hetzelfde als je er voor zit? En een contrast van 100.000.000 als het scherm ofwel helemaal uit (backlight zo goed als helemaal uit), ofwel een volledig wit beeld geeft met maximum helderheid, wat heb je daar aan? In de praktijk doe je zoiets nooit, élk scherm kan mooi zwart tonen als het uit staat.

Verder eens met wat GromuhlDjun zegt.

Voor grafisch ontwerp neem je waarschijnlijk best IPS, omwille van de kleurechtheid.

Zelf ben ik wel tevreden van mijn AMVA scherm, maar ik game er voornamelijk op en ben niet zo veeleisend op vlak van framerate (dus 60Hz = prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugoz
Oké top! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugoz
Nog een vraagje, als ik dus het Amva scherm zou nemen en dan hem zou calibreren komt hij dan uiteindelijk op dezwlfde of beter kleuren echtheid uit of heb ik daar echt een ips scherm voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 13:19
Hugoz schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:29:
Nog een vraagje, als ik dus het Amva scherm zou nemen en dan hem zou calibreren komt hij dan uiteindelijk op dezwlfde of beter kleuren echtheid uit of heb ik daar echt een ips scherm voor nodig?
Beetje flauw: dat is moeilijk te zeggen. Dat hangt van het IPS en het MVA scherm af. Het hangt er heel erg vanaf of je veel van je werk laat drukken en of het erg is dat er een kleine afwijking is.
Ik denk dat je heel dicht bij kan komen met MVA (iig met mijn eigen MVA scherm tov van mijn IPS scherm). Het hang er vanaf hoe puristisch je bent.
Pagina: 1