Inlog en wachtwoord kopiëren en plakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 23:46
Mijn vraag

Beste Tweakers,

Ik heb een korte vraag waar ik niet uitkom, maar ik denk dat het probleem wel vaker is voorgekomen.
Op mijn werk, waar wij ploegendienst draaien, starten wij in de nacht zo'n 5 programma's opnieuw op. Deze programma's hebben inlognamen en wachtwoorden die wij intern op SharePoint hebben staan.
Wij selecteren en kopiëren deze inlogs om ze te plakken in de desbetreffende programma's. Helaas komt het vaak voor dat ze niet geaccepteerd worden. Soms is er een spatie bijgekomen, maar soms is er ogenschijnlijk niets aan de hand en gaat het alsnog fout.
Dan moeten we alles handmatig overtypen, wat natuurlijk lukt maar wel vervelend is.
Ik heb geen idee waar dit aan ligt en waarom het soms wel en soms niet lukt.
Het gebeurt bij computers die het vers opnieuw zijn opgestart, maar ook bijvoorbeeld overdag als er soms voor wat voor reden dan ook opnieuw ingelogd moet worden.

Ik wil graag voor elkaar krijgen dat we ten alle tijden zonder problemen kunnen kopiëren en plakken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

SharePoint, met verschillende indelingen/tabellen met wachtwoorden en inlognamen.
Verschillende programma's met een inlog en wachtwoord vakje.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Verschillende malen gegoogled, maar geen relevante informatie gevonden.

Beste antwoord (via Contagio op 16-05-2019 15:15)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Contagio schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:22:
Bedankt voor jullie reacties!

De discussie over of het veilig is, daar heb ik niet zoveel zicht op. Dat laat ik ook over aan de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn in ons bedrijf.
Gooi dan het probleem wat je nu hebt ook daarheen. Jullie moeten fatsoenlijk kunnen werken, zij zijn de dienstverlener. Die moeten zorgen dat jullie je werk eenvoudig kunnen uitvoeren. Nu is het houtje-touwtje geregeld en zoals je merkt zorgt dat voor problemen en fouten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom geen passwordmanager gebruiken, zoals Keepass? Het wachtwoordbestand zet je dan op Sharepoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:40

Yucon

*broem*

Waar knip je ze uit? Als het uit een tekstfile is kan het eigenlijk niet fout gaan. Excel kan wat vreemder doen. Eventueel kan je een simpel programmaatje maken dat het wachtwoord bevat en met een druk op een knop naar het clipboard kopieert.. maar eigenlijk is dat natuurlijk een baggeroplossing.

Ik zou het zoals @AlterEgo al zegt toch echt in een pwd manager zoeken. Of single sign on indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jullie hebben wachtwoorden in SharePoint staan, klaar om te knippen/plakken. In clear text dus... 8)7 Ga eens héél snel een wachtwoordmanager gebruiken. Van de rest weet ik het niet maar LastPass biedt de mogelijkheid wachtwoorden te delen.

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 17-03-2019 11:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37

EnnaN

Toys in the attic

Yucon schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:50:
Als het uit een tekstfile is kan het eigenlijk niet fout gaan.
Wat wel kan is dat ze bv achter elkaar staan, of dat er een spatie achter staat om een andere reden
pQ2Bqi778ydRaANbbS76
Als je dat wachtwoord gewoon copieerd door te slepen met je muis, gaat het goed. Als je dubbelklikt om het woord te selecteren zal het ook goed gaan. Maar als je trippelklik doet selecteer je de paragraaf (? unsure. iig hoe vaker klikken hoe meer), dan krijg je er ineens gratis een spatie bij. Zeker gezien het gedrag dat het 'soms goed' gaat, denk ik dat er soms wel, soms niet die extra spatie meekomt. Kwestie van een keer heel secuur opletten wat je selecteert?

edit: met hierboven

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LastPass is dacht ik webbrowser only, dus dat is niet handig als je daadwerkelijk andere applicaties hebt.

Het beste werkt dan nog iets als Keepass, zoals hierboven is genoemd, waarbij je met een sneltoets het programma de gebruikersnaam en het wachtwoord kan laten invullen. Je kan daar ook met ctrl+b de gebruikersnaam op het klembord zetten om te plakken en met ctrl+c het wachtwoord. Kan in principe niet fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio

De discussie over of het veilig is, daar heb ik niet zoveel zicht op. Dat laat ik ook over aan de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn in ons bedrijf.

Wat ik nog vergeten ben te zeggen: wij werken op een werkplek met 4 schermen. 1 daarvan gebruiken wij om in loggen op onze persoonlijke KA omgeving en daar zoeken wij de SharePoint site op.
De benodigde programma's draaien op de andere schermen, los van de KA.

Geeft deze extra informatie jullie meer inzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
Yucon schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:50:
Waar knip je ze uit? Als het uit een tekstfile is kan het eigenlijk niet fout gaan. Excel kan wat vreemder doen. Eventueel kan je een simpel programmaatje maken dat het wachtwoord bevat en met een druk op een knop naar het clipboard kopieert.. maar eigenlijk is dat natuurlijk een baggeroplossing.

Ik zou het zoals @AlterEgo al zegt toch echt in een pwd manager zoeken. Of single sign on indien mogelijk.
We knippen ze uit een webpagina, daar staan ze verdeeld over verschillende pagina's in een soort tabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:50

DataGhost

iPL dev

Dan moeten jullie gewoon leren copy/pasten. Als de wachtwoorden ergens in Sharepoint staan en die pagina niet verandert, en overtypen wel werkt, betekent het gewoon dat jullie iets fout doen. Zo'n "maar ik doe altijd hetzelfde!!" is in vrijwel geen enkel geval waar. Plak het gekopieerde wachtwoord desnoods eerst in een tekstbestand of in een ander veld waar het niet in bolletjes verandert om te kijken of je het juiste te pakken hebt en er niks voor of achter gekopieerd is. En je "verschillende indelingen" moet je zsm gelijk trekken dus, anders werk je user-error alleen nog maar meer in de hand.
Buiten dat dit natuurlijk geen goede manier is, dus stap inderdaad over op een password manager ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 17-03-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Contagio schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:25:
[...]

We knippen ze uit een webpagina, daar staan ze verdeeld over verschillende pagina's in een soort tabellen.
Veel programma’s kopiëren extra tekens mee, met name spaties, andere vervangen karakters door karakters die erop lijken (bv. 3 puntjes door het beletselteken). Kopieer tekst eerst naar Kladblok/Notepad om te controleren of er geen extra tekens meegekomen zijn. Kopieer het dan opnieuw in Notepad en plak die tekst in het passwordvenster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:46
Contagio schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:25:
[...]
een password manager zoals Keepass kan ook automatisch de username en password intypen, dan omzeil je dat je moet knipppen/plakken. Je kunt dan bv 1 map aanmaken met alles dat nodig is in 1 dienst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Contagio schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:22:

Gooi dan het probleem wat je nu hebt ook daarheen. Jullie moeten fatsoenlijk kunnen werken, zij zijn de dienstverlener. Die moeten zorgen dat jullie je werk eenvoudig kunnen uitvoeren. Nu is het houtje-touwtje geregeld en zoals je merkt zorgt dat voor problemen en fouten.

Pagina: 1