Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vastplakken GPU fans - problemen naast minder koeling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DoinkDeClown
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-03 20:23
Ik game al heel lang niet meer, maar de fans van mijn GTX 770 gaan de laatste tijd richting 100% (herrie) afgewisseld door 40-50% tussenpozen. Ondanks dat ie < 30 graden is. Vermoedelijk omdat een v/d twee fans minder goed werkt, compenseert de andere.

Aangezien ik niet game en goede case airflow heb, heb ik de molexconnecter eruit gehaald, maar dan komt ie niet langs POST. Dus nu heb ik simpelweg met tape de fans vastgezet. Heerlijk stil, en hij blijft tegen de 70 graden onder mijn hoogste load (1080p60fps YT), <45 idle.

Kan dit op termijn echter andere problemen (b.v. de motor die doorbrandt) veroorzaken?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:09
Ik weet niet hoeveel marge er in het ontwerp zit, maar een geblokkeerde fan gebruikt meer stroom dan een draaiende. Dus zowel de fan zelf als de aansturing ervan moeten hiermee overweg kunnen, en zullen zeker heter worden dan de bedoeling is. In hoeverre dit echt kapot hierdoor zal gaan ligt aan het ontwerp verder en de beveiligingen.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

MazeWing

passionate & cynical

Kun je niet beter via MSI afterburner een fanprofile instellen dat de fan pas bij een bepaalde temperatuur aan gaat?

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: Galaxy Note 8 Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-03 07:42

Blaat

Hardware fanaat!

Of gewoon de stekker van de fans uit de pcb van je videokaart trekken.

70 graden is een prima temperatuur en zou ik me niet druk om maken.

Asus C7H | AMD Ryzen 7 2700X | 16GB DDR4 3600C15 | AMD Radeon VII | Samsung 970 EVO 1TB | LG 27UK850-W | Corsair HX1000i | Custom Loop

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Ik vind het niet echt een logische oplossing. Zoals al aangegeven, zet je fan profiel gewoon dusdanig dat de fans pas aangaan op 80 graden, problem solved.

Of haal de stroom van de fans af, zodat ze nooit gaan draaien (minder mooi, want als je kaart een keer te heet wordt, kan hij zichzelf niet meer koelen.

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19-03 13:10
DoinkDeClown schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:42:
Ik game al heel lang niet meer, maar de fans van mijn GTX 770 gaan de laatste tijd richting 100% (herrie) afgewisseld door 40-50% tussenpozen. Ondanks dat ie < 30 graden is. Vermoedelijk omdat een v/d twee fans minder goed werkt, compenseert de andere.

Aangezien ik niet game en goede case airflow heb, heb ik de molexconnecter eruit gehaald, maar dan komt ie niet langs POST. Dus nu heb ik simpelweg met tape de fans vastgezet. Heerlijk stil, en hij blijft tegen de 70 graden onder mijn hoogste load (1080p60fps YT), <45 idle.

Kan dit op termijn echter andere problemen (b.v. de motor die doorbrandt) veroorzaken?
Tragisch genoeg heb ik het ook moeten doen, tot nu toe heb ik nog geen probleem ondervonden terwijl ik het al best lang heb gebruikt. Bij mij was de shroud afgebroken van de PCB dankzij een slechte lijmverbinding.

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• DoinkDeClown
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-03 20:23
Dank allen.
White Feather schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:39:
Ik vind het niet echt een logische oplossing. Zoals al aangegeven, zet je fan profiel gewoon dusdanig dat de fans pas aangaan op 80 graden, problem solved.

Of haal de stroom van de fans af, zodat ze nooit gaan draaien (minder mooi, want als je kaart een keer te heet wordt, kan hij zichzelf niet meer koelen.
Helaas is het een bekend GTX 770 probleem waarbij fan profiles/instellingen in MSI afterburner compleet genegeerd worden. Zijn ellenlange threads over; niets lijkt te helpen behalve draaien in "safe mode" of de fans vervangen.

En zoals in OP gemeld, pc gaat niet langs POST als ik de stroom van de fans afhaal.
CHBF schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Tragisch genoeg heb ik het ook moeten doen, tot nu toe heb ik nog geen probleem ondervonden terwijl ik het al best lang heb gebruikt. Bij mij was de shroud afgebroken van de PCB dankzij een slechte lijmverbinding.
Goed om te weten!

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19-03 13:10
Het enige waar je rekening mee moet houden:
- zien dat de tape niet de fans blokkeert
- zien dat de tape niet stroom geleidt (en als het wel het geval is dan zien dat je de tape plaatst waar geen componenten zitten, als dat mogelijk is), als het geen stroom geleid dan zou het geen kwaad moeten kunnen en moet je hooguit rekening ermee houden dat het geen warmte vasthoudt op componenten die warm worden. Ik heb geen specifieke kennis over tape (welke tape wel en niet stroom geleidt en eventueel in welke mate, hoe goed of slecht het thermisch isoleert), ik begrijp slechts de natuurkundige fenomenen die relevant zijn. Er bestaat elektrische tape die sowieso geen stroom geleidt dus dan zit je gegarandeerd goed als je het maar niet op de condensators en MOSFETS etc. stopt.

Ik kreeg de temperaturen van hoog in de 80 naar hoog in de 70 met een veel lagere RPM. Het zit niet perfect vast maar blijkbaart voldoende dichtbij dat het weer werkt. De verkoopwaarde van die kaart zal nu wel naar €0 zijn gedaald. :/
Overigens hing die shroud dus via de kabel aan de PCB op het moment dat het was afgebroken.

CHBF wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:15 (43%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
DoinkDeClown schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:23:
Dank allen.

[...]

Helaas is het een bekend GTX 770 probleem waarbij fan profiles/instellingen in MSI afterburner compleet genegeerd worden. Zijn ellenlange threads over; niets lijkt te helpen behalve draaien in "safe mode" of de fans vervangen.
Dat is ruk zeg, of een stofzuiger of niets.
En zoals in OP gemeld, pc gaat niet langs POST als ik de stroom van de fans afhaal.
Je had het over molex, dus ik dacht dat je daarmee de 6/8 pins bedoelde. Als het echt de connectors van de fan zelf zijn, dan houdt het inderdaad op en wordt het plakken.
Want een andere fan er op zetten, zoals een casefan gaat ook niet werken, gezien probleem met die fan profiles. Dan heb je alsnog ergens een stofzuiger.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True