[Linux] Hoe moet dit..

Pagina: 1
Acties:

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:37
Beschrijving: Ik heb een netwerk van 5 pc's die allemaal tegelijkertijd op internet kunnen dmv een paar ipchains rules. (Debian 2.2 met kernel 2.2.19)
Dat werkt allemaal perfect enzo, maar ik baal soms wel dat de snelheid ineens naar beneden keldert, als bv. m'n broertje z'n KaZaA open laat staan, zodat de halve wereld van 'm zit te leechen.

Hoe in VREDESNAAM kan ik downloads/uploads limiteren :?
Bv. elke PC maximaal 50 kB/s down, en 4 á 5 kB/s up. Wie weet hoe dit moet?

Edit: Aangeven welk OS ed. is wel handig..

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
je kunt een deel van het probleem al oplossen door je broers Kazaa op max 1 upload in te stellen :)

Verder ben ik ook erg benieuwd hoe je dit kunt oplossen.

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:37
Op woensdag 25 juli 2001 01:44 schreef x-wolf het volgende:
je kunt een deel van het probleem al oplossen door je broers Kazaa op max 1 upload in te stellen :)
Daar heb je gelijk in.. Maar ik gebruikte een willekeurig voorbeeld, ik wil namelijk ook als ik ruzie met mn broertje heb ofzo, z'n download op 0,1 kB/s zetten. >:)

Nah, het gaat gewoon om het idee. Ben gewoon benieuwd hoe het werkt enzo. En dat het dan ook daadwerkelijk werkt! ;)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• InNuedo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 19:25
Hoi,

ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb een hele tijd op internet gezocht totdat ik erachter kwam dat dit alleen goed kon werken met 'advanced routing'. Met dit 'advanced routing' kan je letterlijk alles opgeven wat wel en wat niet mag, bijv. per user bandwidth limiet of per IP EN poort zoals jij wilt.

helaas werkt dit, voor zover ik weet, alleen onder 2.4 kernels.

de howto voor advanced routing is zelfs nog niet af en het is pittig om het goed te begrijpen maar als je het eenmaal snapt (wat ik dus helaas nog niet helemaal goed doe), is het superhandig.

url naar de howto:
http://www.linuxhq.com/ldp/howto/Adv-Routing-HOWTO.html

Je moet trouwens wel wat extra opties in je kernel compilen voordat advanced routing werkt. Als m'n linux server klaar is met undeleten (dat wil je NIET op een p90), dan zal ik de opties die aan moeten staan in je kernel om het te laten werken, ff posten.

/edit: Ik denk dat dit meer op network troubleshooting thuis hoort :)

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 01:58 schreef Wasp het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.. Maar ik gebruikte een willekeurig voorbeeld, ik wil namelijk ook als ik ruzie met mn broertje heb ofzo, z'n download op 0,1 kB/s zetten. >:)
[negeer dit]
gewoon slaan :P
[/negeer dit]
*fluit fluit*

PSN: Houtvlot

Verwijderd

ip iptraffic kan het ook onder de oude kernels, lees dan wel goed de howto door.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
en welke howto's moet je dan aan denken? Werkt dit met ipchains? Of wat anders?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

[topic=135762]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Pagina: 1