Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Helpt een extra stopcontact bij dit probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.837 views

Vraag

• AltTabKeys
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19-08 21:02
Hey hoi.

Ik ervaar Coil Whine met mijn PSU. (Ja dit is mijn PSU. Daar zijn menig discussie hier op Tweakers en Fb over geweest. ik ben geen dombo).

Nou kwam ik er vanavond achter dat de Coil Whine alleen optreed als ik al mijn apparatuur (wat ik altijd gebruik) aanzet, de PSU gaat Coil Whinen. Nou heb ik slechts 2 stopcontacten voor veel apparatuur.

Ik gebruik nu mijn PC rechtstreeks in het stopcontact, en in het 2e gat komt een stekkerdoos van 6 contacten. En daarop ook nog een 2x 6stop's stekkerdozen. Van de 18 zullen er wellicht 10 gebruikt worden. Maar, i.v.m de afstand tussen apparaten moet het wel in 3 dozen verdeeld worden.

Ik heb op dit moment dit aangesloten over 3 dozen:

1x 28 Watt iPhone Oplader USB-C.
1x Standaard iPhone 5 Watt oplader.
1x Logitech 5.1 Speakersysteem met 165 watt subwoofer. In totaal alles bij elkaar 500 watt als je hem vol volume doen (komt zelden voor). Vaak op 40% volume.
2x monitor. 1x 29 Watt en 1x 38 Watt.
1x Router.

Dat was 'm volgens mij.
Nu verbruikt mijn PC tijdens gamen +/- 500 a 550 watt, en bij normaal gebruik pak 'm beet 300 watt?

Nou heb ik geen verstand van Stopcontacten. Maar, kan het hoge verbruik teveel zijn voor het stopcontact en dat daarom mijn PC Coil Whined als ik alles uit zet?

Naast dat hebben we ook nog een een 'schommelende' percentage stroom wat uit onze stekkers komt. Ik bedoel niet dat het te weinig is. Maar het schommelt meer dan gebruikelijk.

Ik woon in een woning uit 1983. Mijn stekkers zijn niet geaard. Aarden zit er waarschijnlijk ook niet in. Er loopt geen draad waarschijnlijk.

Daarnaast gaan de lampen in ons huis sneller kapot (Lees: 8 maanden en dan gaan de meesten al kapot...)
Het huis is verdeeld in 4 groepen + de grote schakelaar. 2 Links en 2 rechts naar de grote schakelaar. Ik weet dat al 2 schakelaars voor de keuken zijn. 1 voor het zwaardere apparatuur en 1 voor het normale 'elektriciteitgebruik'. We hebben geen boiler meer, dus dat scheelt al.

Na dit lange verhaal wil ik graag weten. Als ik een 2e stopcontact door de woningstichting laat aanleggen (kost 150,- geloof ik). Los ik het probleem van het teveel stroomvragen op 1 stopcontact?

Nog even daarnaast. Mijn stopcontact zit in 'n gipsen muur. Aan de andere kant van die muur zit op de exact zelfde plek ook een stopcontact. Hier zit een elektrische deken en zomers een ventilator. En op het 2e contact 1 oplader met 4x5 watt USB's.

Vroeger, toen mijn PC niet zoveel stroom trok, waren er geen problemen :-)

EDIT EDIT EDIT

Ik heb mijn randapparatuur (alles, op de PC na) aangesloten op een verlengsnoer en verderop in het huis aangesloten. En toen verdween de Coil Whine :-)

AltTabKeys wijzigde deze reactie 17-03-2019 15:25 (3%)

Alle reacties

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Nou, daar hebben we het later nog wel even over.
Ja, sorry, jij begint :+
Nou kwam ik er vanavond achter dat de Coil Whine alleen optreed als ik al mijn apparatuur (wat ik altijd gebruik) aanzet, de PSU gaat Coil Whinen. Nou heb ik slechts 2 stopcontacten voor veel apparatuur. [...]
Aangezien het allemaal ongeaard is, vraag ik me af: Gebruik je wel geaarde stekkerdozen? Dat is dan namelijk uit den boze, omdat als 1 apparaat kortsluiting maakt (met de aarde) alle geaarde apparaten op deze geaarde keten onder spanning komen te staan.
Na dit lange verhaal wil ik graag weten. Als ik een 2e stopcontact door de woningstichting laat aanleggen (kost 150,- geloof ik). Los ik het probleem van het teveel stroomvragen op 1 stopcontact?
Het lijkt me heel sterk dat dit je probleem gaat oplossen.
Nog even daarnaast. Mijn stopcontact zit in 'n gipsen muur. Aan de andere kant van die muur zit op de exact zelfde plek ook een stopcontact. Hier zit een elektrische deken en zomers een ventilator. En op het 2e contact 1 oplader met 4x5 watt USB's.

Vroeger, toen mijn PC niet zoveel stroom trok, waren er geen problemen :-)
Probeer te isoleren welk apparaat precies de coil whine veroorzaakt.

De zon schijnt maar toch is het donker.

• AltTabKeys
Evanescent schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:19:
[...]

Nou, daar hebben we het later nog wel even over.
Ja, sorry, jij begint :+

[...]

Aangezien het allemaal ongeaard is, vraag ik me af: Gebruik je wel geaarde stekkerdozen? Dat is dan namelijk uit den boze, omdat als 1 apparaat kortsluiting maakt (met de aarde) alle geaarde apparaten op deze geaarde keten onder spanning komen te staan.
Haha 😛.

Maar, alle stopcontacten zijn wel geaard, en hebben een kortsluitingsbeveiling + rode aan/uit knop.

Daarnaast. Ik bedoelde het aanleggen van een 2e set met 2 stopcontacten. Niet een 3e stopcontact op het zelfde stopcontactgroepje 😛 (voor als je hier vanuit ging).

Mij lijkt het namelijk wel logisch dat het het oplost. Want het vragen van de grote hoeveelheid stroomt, wordt dan verdeeld over 2 setjes. I.p.v 2 op 1.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:25:
[...]
Maar, alle stopcontacten zijn wel geaard, en hebben een kortsluitingsbeveiling + rode aan/uit knop.
AltTabKeys schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:46:
Ons huis komt uit 1983 en heeft alleen in de keuken geaarde stopcontacten.
:? Je bedoeld: "Maar, alle verleng- stekkerdozen zijn wel geaard"...

peteroff wijzigde deze reactie 17-03-2019 03:38 (7%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:25:
[...] Mij lijkt het namelijk wel logisch dat het het oplost. Want het vragen van de grote hoeveelheid stroomt, wordt dan verdeeld over 2 setjes. I.p.v 2 op 1.
Laat ik het zo zeggen; als je teveel stroom vraagt, wordt het zwakste punt warm, gaat knetteren of vliegt in brand. Met de wattage die jij beschrijft (totaal onder de 1000W) zou dat het probleem niet mogen zijn in zo'n jonge woning.

Wat hangt er verder aan de groep waar deze stopcontacten op aangesloten zijn?

De zon schijnt maar toch is het donker.

• AltTabKeys
Evanescent schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:33:
[...]

Laat ik het zo zeggen; als je teveel stroom vraagt, wordt het zwakste punt warm, gaat knetteren of vliegt in brand. Met de wattage die jij beschrijft (totaal onder de 1000W) zou dat het probleem niet mogen zijn in zo'n jonge woning.

Wat hangt er verder aan de groep waar deze stopcontacten op aangesloten zijn?
Je bedoelt in de kamer of wat groep qua switch in de meterkast? Voor de rest helemaal niks. Beneden staat de 2e computer, overigens. Waarvan de speakers poppen als je de PC uit zet. Zelfde met ons toen net nieuwe speaker systeem voor de TV. Subwoofer was binnen ‘n week al kapot...

1 schakelaar in de kast is voor de woonkamer + wc + schuur. En de 2e is de bovenverdieping en dan nog 2 voor de keuken.

Onze buurvrouw had dit probleem vroeger ook, en haar man heeft destijds 2 extra groepen gemaakt bij de schakelaars. (Maar, dit is al 10 jaar geleden inmiddels). Sowieso heeft ons huis, ondanks zijn leeftijd, de nodige kwaaltjes.

Onze woningen zijn destijds gebouwd in grote haast. En worden ook wel gezien als ‘oorlogshuizen’

(Muren staan scheef, deurpost is schuin. Tuin is niet recht. Asbest op de schuur. Grote plasjes water in de kelder (meer dan gemiddeld volgens een Caiway monteur die hier altijd in de buurt werkt).

Kortom, ons huis lijkt wel een Villa Volta I.c.m een Fata Morgana.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• peteroff
  • Registratie: april 2005
  • Niet online
Per groep van 16 ampère kan er maximaal 16 x 230 Volt (= 3680 Watt) aangeknoopt zijn.
Het kan dus heel goed zijn dat je één geaarde groep hebt waarop de keuken, schuur en de cv ketel zit (alle geaarde stopcontacten in je huis = 1 groep). De 2e en 3e groep kan in je huis kriskras over alle gangen en kamers zijn door gelust. Maar meestal is huiskamer 1 groep en al het niet geaarde overige, de overige 3e groep zoals slaapkamers en gangen.

Je moet even precies in kaart brengen wat er op 1 groep zit aangesloten. Dus 1 groep inschakelen en de overige groepen uitschakelen en dan elke schakelaar en stopcontact controleren op spanning. Maak een notitie van dit geheel en controleer ook het maximale verbruik van elk aangesloten apparaat (stickertje fabrikant). Dit laatste is niet zo interessant voor een oplader maar wel voor een koelkast, wasmachine, koffiezet/waterkoker, enz. Met dit overzicht heb je dan duidelijk wat en waar, en welke groep er iets zit aangesloten, en of je het vermogen van 3680 Watt per groep te veel wordt overschreden.
Zo ja 1 groep minder belasten door enkele apparaten op een andere groep te zetten. Als het gehele geheel wordt overschreden dan heb je een extra groep nodig, maar dan moet de verhuurder wel toestemming geven of bewerkstelligen.

Een extra stopcontact plaatsen kan altijd, als je maar zoals bovenstaande een berekening hebt van het totale belasting op de groep.

Bekijk ook even wat er allemaal is veranderd na de oplevering van de bouw. zoals nieuwe (extra) wanddozen, inbouw dimmers, alles wat niet netjes in originele muursleuven zit zoals opbouw verlengingen ect. Er kan in 36 jaar tijd een hoop veranderd (gebeunhaasd) zijn, waardoor het originele uitgemeten elektra plan te veel afwijkt.

Bovenstaande is stap 1. Stap 2 is 'meten' met een spanningsmeter, en dan kan je evt ook op het volgende komen:
Als er ergens in de keten de nul-draad is los geraakt, is het nulpunt verschoven, daardoor kan er een te hoge of te lage spanning op een van de fasen komen te staan. Losgeraakte nullen komen vaker voor en geven vaak veel schade, soms ook over een langere periode.

peteroff wijzigde deze reactie 17-03-2019 05:37 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 17:18

Amphiebietje

In de blubber

AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:52:
[...]

Je bedoelt in de kamer of wat groep qua switch in de meterkast? Voor de rest helemaal niks. Beneden staat de 2e computer, overigens. Waarvan de speakers poppen als je de PC uit zet. Zelfde met ons toen net nieuwe speaker systeem voor de TV. Subwoofer was binnen ‘n week al kapot...
Dat "poppen" is eenvoudig te verhelpen door de volumeknop omlaag te draaien voor het uitzetten, en weer omhoog na het aanzetten. Heeft niets met de aarding van je apparatuur te maken, wel met het feit dat aan/uitzetten een korte spanningspiek in de apparatuur zelf kan veroorzaken (wat bij hoog volume te horen is als een "pop").

Alhoewel de betere apparatuur daar over het algemeen niet direct van stuk gaat...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:04:
Nou heb ik slechts 2 stopcontacten voor veel apparatuur.

Van de 18 zullen er wellicht 10 gebruikt worden. Maar, i.v.m de afstand tussen apparaten moet het wel in 3 dozen verdeeld worden.

Ik heb op dit moment dit aangesloten over 3 dozen:

1x 28 Watt iPhone Oplader USB-C.
1x Standaard iPhone 5 Watt oplader.
1x Logitech 5.1 Speakersysteem met 165 watt subwoofer. In totaal alles bij elkaar 500 watt als je hem vol volume doen (komt zelden voor). Vaak op 40% volume.
2x monitor. 1x 29 Watt en 1x 38 Watt.
1x Router.

Nou heb ik geen verstand van Stopcontacten.

Aarden zit er waarschijnlijk ook niet in.

Los ik het probleem van het teveel stroomvragen op 1 stopcontact?

Aan de andere kant van die muur zit op de exact zelfde plek ook een stopcontact. Hier zit een elektrische deken en zomers een ventilator. En op het 2e contact 1 oplader met 4x5 watt USB's.
Zo, eens kijken of ik op m’n iPad netjes antwoord kan geven.

10 van de 18 stopcontacten zijn bezet. Wanneer ik je lijstje optel kom ik daar niet aan, ook niet met je computer meegerekend. Verder kun je je oude iPhone ook opladen met die 28W oplader en hoef je dus de 2e oplader niet in het stopcontact te houden.

Dat je geen verstand van stopcontacten hebt blijkt wel. Het maximaal aangesloten vermogen op een stopcontact is 230*16=3680W. Dat is gelijk aan wat er gelijktijdig op een hele groep mag worden ingeschakeld wanneer die op 16A gezekerd is.

Je schrijft ook dat er een elektrische deken en nog wat dingen op de betreffende groep zijn aangesloten. Sluit eerst eens uit wat er met je computer gebeurt wanneer je alleen, en dan ook echt alleen, je computer hebt aangesloten op de betreffende groep. Dus van alle andere apparatuur die op dezelfde groep zitten haal je de stekker uit het stopcontact, ook al staan de apparaten niet aan. Je moet dingen uitsluiten, dus moet je testen.

Verder: aarden kan prima. Kwestie van een paar dozen draad kopen en nieuwe draden met de oude in dezelfde leidingen trekken. Wanneer er nu 2 draden in een buis zitten passen er ook 3 in, tenzij de buis beschadigd is en je er helemaal niks meer doorheen krijgt. In principe mag je dit als huurder van een sociale huurwoning zelf doen, het is tenslotte een verbetering van de woning wanneer je dit goed doet. Maar goed, wanneer je geen verstand hebt van stopcontacten is het misschien handig om niet zelf te gaan doen.

Verder: waarom een nieuw topic terwijl je hier zowat dezelfde info verstrekt en vraagt als in je vorige topic?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 17:18

Amphiebietje

In de blubber

sypie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 07:42:

Verder: aarden kan prima. Kwestie van een paar dozen draad kopen en nieuwe draden met de oude in dezelfde leidingen trekken. Wanneer er nu 2 draden in een buis zitten passen er ook 3 in, tenzij de buis beschadigd is en je er helemaal niks meer doorheen krijgt.
Met als extra hindernis dat in bestaande woningen vaak niet alle lasdozen bereikbaar zijn, omdat ze onder de vloer, achter behang/pleisterwerk, of elders zitten, en het soms zeer moeilijk een draad (zelfs stug installatiedraad) door de buis te krijgen.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:46
Voordat je dit soort maatregelen gaat nemen zou je ook nog kunnen overwegen een professional langs te laten komen om het specifieke contact te meten tussen PC en jouw elektra installatie. Zo kun je uitsluiten dat het vermogen waar je PC gebruik van kan maken wordt beïnvloed door de bezetting op de groep of de stekkerdoos.

Mijn hardware: PS4, Macbook Pro Retina 15, Sony Xperia Z3 Compact

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:43
Euh? Andere psu?

Cool whine can ook heel specifiek zijn en dat het alleen optreedt bij je combinatie componenten en andere stroomverbruikers. Waarom niet een andere voeding in je pc?

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14-09 15:55
[...]
Sluit eerst eens uit wat er met je computer gebeurt wanneer je alleen, en dan ook echt alleen, je computer hebt aangesloten op de betreffende groep. Dus van alle andere apparatuur die op dezelfde groep zitten haal je de stekker uit het stopcontact, ook al staan de apparaten niet aan. Je moet dingen uitsluiten, dus moet je testen.
En in het verlengde daarvan: sluit je computer ook eens aan op andere wandcontactdozen/groepen. Kan eenvoudig door een goed verlengsnoer te gebruiken (wel helemaal uitrollen!).

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15-09 10:39
Knippert het licht ook weleens in die ruimte? Zo ja, dan kan het ook zijn dat de draden niet meer netjes in elkaar zitten gedraaid in de centraaldoos.

Als het goed begrijp is een kamertje met een gedeeld stopcontact naar een andere ruimte. Er is vanuit de centraal doos dus geen nieuwe bedrading getrokken naar een tweede stopcontact. Dat kan wel goed gaan maar is niet aan te raden.
Vervolgens heb je aan één zijde ook nog eens twee verleng dozen aangesloten. Ook dat gaat vaak goed maar kan soms voor problemen zorgen, zeker bij goedkopere stekkerdozen. Ons stroomnet maakt gebruik van 2 ronde pinnen itt tot bijvoorbeeld de platte pinnen in het VK. Onze ronde pinnen maken een stuk minder contact simpelweg door de ronding. Dat kan ook een oorzaak zijn.

Dan kan er nog een aarde draad zijn die teveel spanning heeft, kortom een legio aan mogelijke oorzaken die jij eerst zal moeten uitsluiten door systematisch te werk te gaan.

Ik zou inderdaad beginnen met de pc aan te sluiten op een hele andere stopcontact van een andere groep, dmv een goed verlengsnoer. Dan weet je gelijk of de PSU de boosdoener is.

Cobb wijzigde deze reactie 17-03-2019 10:39 (9%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Jorn1986
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19:19
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:04:
Hoe ver staat deze subwoofer van de stekkerdoos en PC vandaan? Staat deze ook ver genoeg van de wandcontactdoos vandaan? Heb je al eens geprobeerd deze verder weg te zetten?

• AltTabKeys
Basilange schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:45:
Euh? Andere psu?

Cool whine can ook heel specifiek zijn en dat het alleen optreedt bij je combinatie componenten en andere stroomverbruikers. Waarom niet een andere voeding in je pc?
Dit heb ik al uitgesloten. ? Ik heb inmiddels 3 PSU’s en 3 GPU’s getest. En het blijft de PSU.

AltTabKeys wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:14 (11%)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-09 11:48
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:29:
[...]

Gozer. Denk je dat ik achterlijk ben? Ik heb inmiddels 3 PSU’s en 3 GPU’s getest. En het blijft de PSU. Donder toch lekker op met je kant en klare antwoorden.
Reageer nou even normaal op mensen die je willen helpen. Je geef 0 informatie over hoe je daar bent gekomen, maar we moeten het maar accepteren? Echt met dit soort reacties ga je geen hulp krijgen.

relevante vragen ontwijk je maar heel gemakklijk (is elke stekker doos geaard en alle andere vragen) maar dit soort reacties geef je wel. Hoe wil je dan hulp? :?

corset wijzigde deze reactie 17-03-2019 13:32 (14%)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:29:
[...]

Gozer. Denk je dat ik achterlijk ben? Ik heb inmiddels 3 PSU’s en 3 GPU’s getest. En het blijft de PSU. Donder toch lekker op met je kant en klare antwoorden.
hee, even niet op deze manier. Het lastige is idd dat we denken dat je er niet echt verstand van hebt, gezien je vraag over aarding en ook hier sommige antwoorden. Zoals ; het is toch geaard, want mijn stekkerdozen zijn geaard.
En dat je keuken wel geaard is, wil niet zeggen dat je woonkamer dat ook is. Vroeger deden ze idd wel keuken maar geen woonkamer.

Edit ; verder heb ik totaal geen idee wat Coil Whining is, maar dat is ook niet zo heel belangrijk. Zal wel een of andere storing zijn en gezien alles dat er is aangesloten kan ik me eea wel voorstellen.

maartend wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:16 (13%)

• AltTabKeys
maartend schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:13:
[...]

hee, even niet op deze manier. Het lastige is idd dat we denken dat je er niet echt verstand van hebt, gezien je vraag over aarding en ook hier sommige antwoorden. Zoals ; het is toch geaard, want mijn stekkerdozen zijn geaard.
En dat je keuken wel geaard is, wil niet zeggen dat je woonkamer dat ook is. Vroeger deden ze idd wel keuken maar geen woonkamer.
Sorry. Ik was het ff zat dat ik werd volgegooid met kant en klare antwoorden. Ik ben inmiddels 'n week bezig met de ellende van m'n stopcontact/PSU.
Jorn1986 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:48:
[...]

Hoe ver staat deze subwoofer van de stekkerdoos en PC vandaan? Staat deze ook ver genoeg van de wandcontactdoos vandaan? Heb je al eens geprobeerd deze verder weg te zetten?
De subwoofer zal +/- 2.5 meter van het stopcontact staan. Maar staat vaak niet aan. Ik gebruik voornamelijk mijn koptelefoon.

AltTabKeys wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:16 (25%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Sorry. Ik was het ff zat dat ik werd volgegooid met kant en klare antwoorden. Ik ben inmiddels 'n week bezig met de ellende van m'n stopcontact/PSU.

[...]

De subwoofer zal +/- 2.5 meter van het stopcontact staan. Maar staat vaak niet aan. Ik gebruik voornamelijk mijn koptelefoon.
Kan gebeuren, vandaar ook even reaxie.

Maar blijkbaar weet je dus wel van computers en niet van stroom. En dan kan een probleem idd problemen geven. Ik heb voor dit geen kant/klare oplossing.

Maar wel een tip die al vaker is geweest. Trek alles uit die stopcontacten op je computer met monitor na. En kijk dan opnieuw. Isoleer wat het probleem oplevert. En als je denkt dat het door een ander apparaat is, dan sluit je toch nog even weer een ander apparaat aan om het te checken.

Als niks een verschil maakt, neem je hele setup mee naar een vrined (van je computer) en probeer het daar.

maartend wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:23 (5%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:43
Ik snap dat het een heel frustrerend probleem. Ik wilde je alleen ook helpen met advies.
Ikzelf had coilwhine op een videokaart iets dat alleen voorkwam bij één game. Wanneer ik in WoW naar de skybox keek.
Maar je zegt dus dat je al 3psu en 3 grafische kaarten hebt geprobeerd, correct?
Je hebt je componenten in je PC veranderd en vermoed dat het door het hogere vebruik de coilwhine in de PSU veroorzaakt, correct?
Ik zou toch een oplossing hier zoeken, heb zelf ook en lagere kwaliteit huur gezeten en ik stop liever 150 euro in mijn eigen systeem dan een upgrade voor niks voor de huurbaas :)

Nogmaals je zult de vragen moeten beantwoorden over wat nu wel en niet geaard is.

Je kunt je heil ook zoeken bij "magische" stroomavlakkers van audiofielen. Ga een binnen bij een HiFi boetiek. Deze claimen namelijk de stroom glad te strijken van pieken en dalen waardoor je betere audio krijgt. Hier zit een hoop slangenolie tussen maar allicht zit er iets bij dat wel werkt (WKOA kan soellaas bieden om het snel een keer te proberen al zou ik liever een winkelier in de buurt opzoeken waarmee je het probleem beschrijft en kijkt of je bij geen gelukt het mag terugbrengen.)

Wat is je huidige PSU en welke waren de vervangers?
Want ik kan mij namelijk niet voorstellen dat alle PSU evenveel en op dezelfde manier coilwhine hebben. Het gaat namelijk om hele specifieke resonaties.

En wat anderen zeggen ga zeulen met je pc en monitor. Keuken, woonkamer, vrienden. En tegelijk ook de allersimpelste setup gebruiken waar je nu zit en langzaam beetje bij beetje alles aansluiten.

Success

--

Ik zie nu dat je ook meerdere topics hebt lopen en meer achtergrond informatie.

Maar wanneer iemand hier reageerd dan hebben we die informatie niet uit 3 voorgaande topics.
Dus allicht je topicstart even aanpassen?

Basilange wijzigde deze reactie 17-03-2019 16:47 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:18
@AltTabKeys ; Doe nou eens de waterkokertest waar ik om gevraagd heb. Plug je PC ook in dat blok, zet de waterkoker op het vrijgekomen deel. Wat doet de coilwhine als je de waterkoker aanzet?
[...]

10 van de 18 stopcontacten zijn bezet. Wanneer ik je lijstje optel kom ik daar niet aan, ook niet met je computer meegerekend. Verder kun je je oude iPhone ook opladen met die 28W oplader en hoef je dus de 2e oplader niet in het stopcontact te houden.
De drie stekkerblokken zélf hebben ook een stekker. Dus elk stekkerblok van zes zorgt voor een netto toename van vijf. Drie keer zes wordt dus 15. Tellen we het eerste stekkerblok niet mee (want die zit in de muur), dan zijn er dus zes apparaten uit zijn lijstje en daarbovenop nog twee stekkerblokken, maakt acht. Inderdaad geen tien. Maar misschien telt hij 'geblokkeerd door adapter' ook als 'bezet'.
[...]
Verder: aarden kan prima. Kwestie van een paar dozen draad kopen en nieuwe draden met de oude in dezelfde leidingen trekken. Wanneer er nu 2 draden in een buis zitten passen er ook 3 in, tenzij de buis beschadigd is en je er helemaal niks meer doorheen krijgt.
Indien al het aanwezige blauw, bruin en zwart overleeft heb je aan één doos genoeg (geel/groen). Daarnaast krijg je problemen met de officieel maximaal toegestane vulgraad bij dingen als stopcontact + wisselschakelaar achter 16mm flex. Maar dat is veelal maar een zeer kort stukje en krijg je er wel door hoor (guilty as charged :+ ). Als de kunststof trekveer er niet langs wil kun je altijd nog heen en weer. Zolang de bestaande draden heel zijn en genoeg overlengte hebben kun je die hergebruiken.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:05 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Evanescent schreef op zondag 17 maart 2019 @ 03:19:

Als alle apparaten met een interfacekabel zijn verbonden aan de PC maakt dat niets uit, aarde loopt ook over de interface kabels.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• kabeltjekabel
Amphiebietje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:10:
[...]

Met als extra hindernis dat in bestaande woningen vaak niet alle lasdozen bereikbaar zijn, omdat ze onder de vloer, achter behang/pleisterwerk, of elders zitten, en het soms zeer moeilijk een draad (zelfs stug installatiedraad) door de buis te krijgen.
Huis is van 1982, dat is dus zeer waarschijnlijk gewoon volledig betonnen vloeren. Grote kans dat alles gewoon via bereikbare centraaldozen loopt. Dat eventueel ene weggesmeerde doosje in een uitbouw moet je misschien even tevoorschijn hakken, maar dat is ook niet zo'n probleem. Daar bestaan keurige dekseltjes voor.

Onder de vloer is meer bij jaren '30 enzo waar elektra na de bouw is aangelegd / opnieuw aangelegd.

Met wat mazzel loopt de geelgroene zelfs tot in de eerste centraaldoos. Dat heb ik laatste nog gezien in een bj 1989/1990 huis. Wellicht omdat de standaard voorbedrade flex toen al 3x 2,5 mm2 had, geen idee eigenlijk.

• AltTabKeys
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:11:
[...]

Huis is van 1982, dat is dus zeer waarschijnlijk gewoon volledig betonnen vloeren. Grote kans dat alles gewoon via bereikbare centraaldozen loopt. Dat eventueel ene weggesmeerde doosje in een uitbouw moet je misschien even tevoorschijn hakken, maar dat is ook niet zo'n probleem. Daar bestaan keurige dekseltjes voor.

Onder de vloer is meer bij jaren '30 enzo waar elektra na de bouw is aangelegd / opnieuw aangelegd.

Met wat mazzel loopt de geelgroene zelfs tot in de eerste centraaldoos. Dat heb ik laatste nog gezien in een bj 1989/1990 huis. Wellicht omdat de standaard voorbedrade flex toen al 3x 2,5 mm2 had, geen idee eigenlijk.
De vloer bij ons is inderdaad volledig beton. En een dikke laag ook. Je hebt gelukkig wel toegang tot alle hoeken van het huis via de mini-kelder.

Ik had begrepen dat als ik mijn stopcontact wil aarden, dat dit geintje mijn 500 kost via de woningstichting... RIP!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kabeltjekabel
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:14:
[...]

De vloer bij ons is inderdaad volledig beton. En een dikke laag ook. Je hebt gelukkig wel toegang tot alle hoeken van het huis via de mini-kelder.

Ik had begrepen dat als ik mijn stopcontact wil aarden, dat dit geintje mijn 500 kost via de woningstichting... RIP!
Ja, dat kun je natuurlijk ook zelf doen. Ik wil je er eventueel wel bij helpen. Met twee man en een beperkt aantal stopcontacten moet dat zelfs in een avondje te rochelen zijn.

Kosten heb ik eerder al eens genoemd. Die €500 die de woningbouwvereniging rekend zit grotendeels in arbeidskosten.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:58:
[...]
Kunststuf trekveer; €5 (herbruikbaar)
Doos 100m geel/groen 2,5mm2; €30
Dubbel RA wcd halfopbouw; €7,50 per stuk
Enkel RA wcd inbouw; €3,50 per stuk
Handje lasklemmen; €10
1 vrije dag
Maar niet deze week. Mijn gereedschap ligt nog aan de andere kant van het land in een huis uit 1990 waar ik recent hetzelfde trucje gedaan heb. :+

In dit geval ben ik ook wel eens benieuwd naar hoeveel half-verschroeide adereinden we aantreffen. :+

Grootste kosten zitten in het nieuwe schakelmateriaal. Let ook op dat als je nu van die stopcontacten hebt die met z'n tweëen op één plaatje zitten en inbouw zijn je naar half-opbouw gaat als je er RA (randaarde) exemplaren van maakt. Als je bij de 1-voudige exemplaren hetzelfde merk koopt hoef je daar het raampje niet te vervangen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:23 (16%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13-09 22:01
AltTabKeys schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:14:
[...]

Hele domme vraag misschien... Maar heb je al eens een geaarde kabelhaspel uitgerold naar de keuken/bijkeuken naar een geaard stopcontact ? Als dat je problemen oplost, weet je wat je moet doen, en als dat het niet oplost, zal investeren in geaarde stopcontacten ook niks opleveren.

Een geaarde kabelhaspel kun je vast wel lenen bij vrienden/buren/werk als je die zelf niet hebt. En nee, zo'n kabel door het huis heeft geen grote WAF. Maar voor een half uurtje testen kan dat toch wel ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:47:

Indien al het aanwezige blauw, bruin en zwart overleeft heb je aan één doos genoeg (geel/groen). Daarnaast krijg je problemen met de officieel maximaal toegestane vulgraad bij dingen als stopcontact + wisselschakelaar achter 16mm flex. Maar dat is veelal maar een zeer kort stukje en krijg je er wel door hoor (guilty as charged :+ ). Als de kunststof trekveer er niet langs wil kun je altijd nog heen en weer. Zolang de bestaande draden heel zijn en genoeg overlengte hebben kun je die hergebruiken.
Wanneer je een aardedraad trekt moet je de rest ook vervangen, niet vanuit de regels maar puur uit praktisch oogpunt. Je wilt namelijk niet dat je trekveer of je nieuwe draad de isolatie van de bestaande draad stuk maakt.

Verder: de vulfactor is komen te vervallen in de laatste NEN1010, daar hoef je dus geen rekening meer mee te houden.

Verder nog niet gelezen dat je ook werkelijk alles op de PC groep afgekoppeld hebt, dus letterlijk alle stekkers er uit, en alleen met PC en monitor getest hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
sypie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:36:
[...]

Wanneer je een aardedraad trekt moet je de rest ook vervangen, niet vanuit de regels maar puur uit praktisch oogpunt. Je wilt namelijk niet dat je trekveer of je nieuwe draad de isolatie van de bestaande draad stuk maakt.
Dan kun je ook heen en weer, zonder te vervangen. Bestaande draden aan veer, doortrekken, geelgroen erbij en terug. Maar dan moet je dus wel de overlengte beschikbaar hebben.
sypie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:36:
[...]
Verder: de vulfactor is komen te vervallen in de laatste NEN1010, daar hoef je dus geen rekening meer mee te houden.
522.8.6 staat er nog steeds in, uitgewerkt in NPR 5310:2017 deel 522

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:42 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Basilange schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:42:
Ikzelf had coilwhine op een videokaart iets dat alleen voorkwam bij één game. Wanneer ik in WoW naar de skybox keek.
offtopic:
Dat is niet zo vreemd. Videokaarten hebben relatief vaak last van coil whine bij hoge framerates (denk dan aan >200 fps). Als je in WoW naar de skybox keek hoefde er niet zoveel gerenderd te worden waardoor je framerate waarschijnlijk de pan uit rees, met coil whine tot gevolg.

Compizfox wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:19 (7%)

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• AltTabKeys
Oekiejoekie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:19:
[...]

Hele domme vraag misschien... Maar heb je al eens een geaarde kabelhaspel uitgerold naar de keuken/bijkeuken naar een geaard stopcontact ? Als dat je problemen oplost, weet je wat je moet doen, en als dat het niet oplost, zal investeren in geaarde stopcontacten ook niks opleveren.

Een geaarde kabelhaspel kun je vast wel lenen bij vrienden/buren/werk als je die zelf niet hebt. En nee, zo'n kabel door het huis heeft geen grote WAF. Maar voor een half uurtje testen kan dat toch wel ?
Zover komt als onze stekkerdozen en alles bij elkaar niet :P. Ook hebben de buren niks in huis liggen. Ik zou echt iets van 30 meter nodig moeten hebben, en ik kom uit op 15 meter of zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:07

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
AltTabKeys schreef op maandag 18 maart 2019 @ 02:15:
[...]

Zover komt als onze stekkerdozen en alles bij elkaar niet :P. Ook hebben de buren niks in huis liggen. Ik zou echt iets van 30 meter nodig moeten hebben, en ik kom uit op 15 meter of zo.
In plaats van te posten wat je niet kunt doen kun je eens die waterkokertest gaan doen...

• AltTabKeys
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:18:
[...]

Ja, dat kun je natuurlijk ook zelf doen. Ik wil je er eventueel wel bij helpen. Met twee man en een beperkt aantal stopcontacten moet dat zelfs in een avondje te rochelen zijn.

Kosten heb ik eerder al eens genoemd. Die €500 die de woningbouwvereniging rekend zit grotendeels in arbeidskosten.

[...]

Maar niet deze week. Mijn gereedschap ligt nog aan de andere kant van het land in een huis uit 1990 waar ik recent hetzelfde trucje gedaan heb. :+

In dit geval ben ik ook wel eens benieuwd naar hoeveel half-verschroeide adereinden we aantreffen. :+

Grootste kosten zitten in het nieuwe schakelmateriaal. Let ook op dat als je nu van die stopcontacten hebt die met z'n tweëen op één plaatje zitten en inbouw zijn je naar half-opbouw gaat als je er RA (randaarde) exemplaren van maakt. Als je bij de 1-voudige exemplaren hetzelfde merk koopt hoef je daar het raampje niet te vervangen.
Thanks. zal je onthouden. Het is helaas niet mijn woning (ik ben medebewoner). Dus mag het niet zelf bepalen 😃.

• AltTabKeys
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 02:42:
[...]

In plaats van te posten wat je niet kunt doen kun je eens die waterkokertest gaan doen...
Ik denk dat die test niet meer nodig is. Omdat als ik mijn 2e stekker met al mijn randapparatuur uit het 2e stopcontact haal, de Coil Whine per direct verdwijnt.

Het enige wat ik nu kan doen is morgen de woningstichting bellen met het verzoek of zij Reefman Elektriciëns kan laten langskomen om mijn kamer door te meten en opties te bespreken. Daarnaast ga ik morgen kijken in hoeverre ik het 2e stopcontacten kan belasten voordat er Coil Whine optreed 😛.

• kabeltjekabel
AltTabKeys schreef op maandag 18 maart 2019 @ 02:44:
[...]

Als zal je onthouden. Het is helaas niet mijn woning (ik ben medebewoner). Dus mag het niet zelf bepalen 😃.
Studentenhol? Dan boeit het toch niemand als jij een geelgroen draad er bij trekt?
AltTabKeys schreef op maandag 18 maart 2019 @ 02:48:
[...]
Ik denk dat die test niet meer nodig is. Omdat als ik mijn 2e stekker met al mijn randapparatuur uit het 2e stopcontact haal, de Coil Whine per direct verdwijnt.

Het enige wat ik nu kan doen is morgen de woningstichting bellen met het verzoek of zij Reefman Elektriciëns kan laten langskomen om mijn kamer door te meten en opties te bespreken. Daarnaast ga ik morgen kijken in hoeverre ik het 2e stopcontacten kan belasten voordat er Coil Whine optreed 😛.
Je weet wel zeker dat de coilwhine uit je PC komt en niet uit die randapparatuur? Telefoonladers zijn echt berucht qua piepgeluid als ze zonder belasting in het stopcontact hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zoals ik al eerder zei: je moet elimineren, oftewel uitsluiten wat het niet is.

Daarom voor de 3e keer: sluit allen de PC en de monitor aan zonder alle rest. Ga dan testen en breid de aangesloten apparatuur uit. Kijk wanneer het gepiep begint en maak daar dan andere combinaties mee.

Ow, en als je verlengsnoer of kabelhaspel geen 30 meter is maar wel 15 dan pak je je PC en monitor op en zet je die heel tijdelijk even ergens anders neer. Als het goed is doet de PC het dan nog steeds.

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13-09 11:48
sypie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 06:30:
Zoals ik al eerder zei: je moet elimineren, oftewel uitsluiten wat het niet is.

Daarom voor de 3e keer: sluit allen de PC en de monitor aan zonder alle rest. Ga dan testen en breid de aangesloten apparatuur uit. Kijk wanneer het gepiep begint en maak daar dan andere combinaties mee.

Ow, en als je verlengsnoer of kabelhaspel geen 30 meter is maar wel 15 dan pak je je PC en monitor op en zet je die heel tijdelijk even ergens anders neer. Als het goed is doet de PC het dan nog steeds.
Dit dus.. maar ik verwacht niet dat de TS gaat reageren, aangezien dit al meerdere keren is aangegeven en elke keer wordt genegeerd.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Blijf je topics hierover openen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True