Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Optimizer nuttig bij zonnepanelen op hoog dak zonder schaduw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:24
Wij willen graag zonnepanelen aanschaffen. Nu ligt het dak volledig op het zuiden, schuin dak en geen bomen naast of voor het huis. We weten niet of de gemeente ooit nog een boom gaat plaats, maar ons dak begint op ongeveer 5.90m. Wel staat er een vlaggenmast van 7 meter, die zou mogelijk iets schaduw kunnen heven, maar heel waarschijnlijk is het niet.

We hebben nu een optie liggen met een Zeversolar string omvormer. Voor 1000 euro extra (12 panelen) kunnen wij een solar edge omvormer krijgen. Ik vermoed dat dit de optimizers zijn etc.

Wat is verstandig? Kunnen we de 1000 euro beter in de zak houden of zijn er goede redenen om toch voor solar edge te gaan met optimizers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Indien goed zuid, de juiste hoek en geen schaduw is er echt enkele reden om voor optimizers te gaan. Zonde van het geld, kun je beter wat extra panelen leggen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:18
Die optimizers worden volgens mij net wat te vaak gepushed omdat verkopers er een dikke marge op scoren...

Toevallig een of andere inkoopactie waar dit op het laatste moment gepushed wordt met wat propaganda over het rendement?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Extra panelen (als je daar fysiek de ruimte voor hebt), levert in dit geval meer op dan optimizers.

ThinkPad wijzigde deze reactie 17-03-2019 07:06 (19%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:26
Wanneer je niet of nauwelijks last hebt van schaduw, zijn optimizers weggegooid geld.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17:55
Niet doen. Zou eerder investeren in een betere omvormer van bijv SMA, maar ik lees dat die van Zeversolar ook erg goed zijn: https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/omvormers/zeversolar
Of zoals hierboven ook gezegd is, als je ruimte heb extra panelen.
Verder moet je rekening houden dat een omvormer zo'n 10 a 12 jaar meegaat. Dus ga er vanuit dat je minimaal 1 omvormer moet kopen voordat je zonnepanelen "op" zijn.

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 19:44
Ik zou het ook niet doen. Mijn buurman heeft optimizers omdat het hem aangeraden was . Als ik hoor wat hij voor zijn systeem betaald heeft dan had ie beter meer panelen kunnen leggen. Reken het prijsverschil maar eens uit over het aantal watt pieks . Je moet wel heel veel rendement meer scoren wil je ze eruit halen. Schaduw betekend namelijk niet dat je helemaal heen stroom meer opwekt als je geen optimizers hebt

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:24
De enige reden die de installateur heeft genoemd, en dat kwam eigenlijk nog door mijzelf ook, is dat de Solar edge geschikt is om later een batterij op aan te sluiten. Ik heb me er niet in verdiept, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit niet mogelijk zou zijn met de Zeversolar omvormer.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:35
Wij hebben toevallig ook net een offerte getekend voor 20 stuks zonnepanelen incl. solar edge systeem (en idd optimizers).

Bij ons is het ook een ander verhaal, 2-kapper met een wat lastiger dak. Wij kunnen 6 panelen kwijt op zuid-oost en 14 op zuid-west met ook de nodige schaduw hier en daar...

In jouw geval zou ik het zeker niet doen!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True