Ik heb het idee dat php-fpm56 op mijn DirectAdmin VPS regelmatig lijkt te stoppen. Het geheugen lijkt normaal en de load lijkt vaak iets te stijgen,ook zonder hoge load lijkt het te gebeuren
. Waarna php-fpm56 plotseling stopt met werken. De sites die via deze fpm-draaien zijn dan onbereikbaar en blijven laden totdat ik de services voor php-fpm56 opnieuw start. Andere sites op php-fpm70 lijken gewoon online te zijn.
Aanval? Ik zie niks bijzonders in de access_logs. Maar wel zie ik bij de processen in DirectAdmin dat er ongeveer 400 MB voor gebruikt wordt, terwijl er geen drukbezochte site op draait. Heeft iemand een idee waarom php-fpm regelmatig stopt? Ik kan mij niet indenken of een bepaald script daar verantwoordelijk voor is, ik heb de afgelopen dagen geen updates aan de server uitgevoerd.
Relevante software en hardware die ik gebruik
CentOS 7.0, Apache, DirectAdmin met meerdere PHP-versies als php-fpm
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Het verkeer naar mijn webserver lijkt ook niet te zijn toegenomen.
- Geen vreemde dingen in de access_log van mijn webserver
- Ik heb ook al in /var/logs gekeken naar de php-fpm56.log maar die lijkt niet te worden gebruikt.
- Inmiddels heb ik de hele VPS-server even gerestart met de hoop dat het nu rustig blijft, maar na een klein uur was het weer raak..
- Gekeken naar vreemde processen, maar het lijkt er niet op
- Ook geen vreemde access logs in ssh.
Waar kan ik verder naar kijken? Omdat de laod prima is, en het geheugen ook prima, denk ik dat er weinig mis is op de VPS-master server van mijn hosting. Maar opvallend was dat er voorheen wel wat hogere load was waarbij de boel eruit klapte.

Aanval? Ik zie niks bijzonders in de access_logs. Maar wel zie ik bij de processen in DirectAdmin dat er ongeveer 400 MB voor gebruikt wordt, terwijl er geen drukbezochte site op draait. Heeft iemand een idee waarom php-fpm regelmatig stopt? Ik kan mij niet indenken of een bepaald script daar verantwoordelijk voor is, ik heb de afgelopen dagen geen updates aan de server uitgevoerd.
Relevante software en hardware die ik gebruik
CentOS 7.0, Apache, DirectAdmin met meerdere PHP-versies als php-fpm
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Het verkeer naar mijn webserver lijkt ook niet te zijn toegenomen.
- Geen vreemde dingen in de access_log van mijn webserver
- Ik heb ook al in /var/logs gekeken naar de php-fpm56.log maar die lijkt niet te worden gebruikt.
- Inmiddels heb ik de hele VPS-server even gerestart met de hoop dat het nu rustig blijft, maar na een klein uur was het weer raak..

- Gekeken naar vreemde processen, maar het lijkt er niet op
- Ook geen vreemde access logs in ssh.
Waar kan ik verder naar kijken? Omdat de laod prima is, en het geheugen ook prima, denk ik dat er weinig mis is op de VPS-master server van mijn hosting. Maar opvallend was dat er voorheen wel wat hogere load was waarbij de boel eruit klapte.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 17-03-2019 00:10 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes