Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:16
Ik heb weer een nieuw projectje: beveiligen van een enigszins afgelegen huis dat regelmatig periodes leeg staat. Mijn eerste idee is om geen (doorgemelde) alarminstallatie aan te laten leggen, maar om camera's met intrusion detection op een HDD recorder op te hangen. Bij een detectie krijg ik een melding op telefoon (bijv. via Telegram) en als er dan echt wat blijkt te zijn, kan ik op afstand verlichting en een sirene inschakelen om het tuig te verjagen en hun signalementen door te geven.

Wat ik dus nodig heb is:
  • IP camera's met intrusion detection
  • HDD recorder
  • Wat lokale I/O in de meterkast (schakelen sirene en verlichting)
  • Wat mogelijkheden om draadloos beweging te detecteren
  • Wat mogelijkheden om draadloos te schakelen (niet alle verlichting zal ik direct naar de meterkast kunnen bedraden)
Ik kan zelf lezen en schrijven met HomeAssistant en heb redelijke ervaringen i.c.m. ZWave, maar omdat het huis ook verhuurd gaat worden moet het deze keer echt super stabiel zijn. Wat dat betreft denk ik bijvoorbeeld ook aan Loxone, maar weet niet of dat dezelfde mogelijkheden gaat bieden. Daarnaast heb ik nu zelf een HikVision camera waar ik tevreden over ben.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie input!

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Roekeloos schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:13:
Ik heb weer een nieuw projectje: beveiligen van een enigszins afgelegen huis dat regelmatig periodes leeg staat. Mijn eerste idee is om geen (doorgemelde) alarminstallatie aan te laten leggen, maar om camera's met intrusion detection op een HDD recorder op te hangen. Bij een detectie krijg ik een melding op telefoon (bijv. via Telegram) en als er dan echt wat blijkt te zijn, kan ik op afstand verlichting en een sirene inschakelen om het tuig te verjagen en hun signalementen door te geven.

Wat ik dus nodig heb is:
  • IP camera's met intrusion detection
  • HDD recorder
  • Wat lokale I/O in de meterkast (schakelen sirene en verlichting)
  • Wat mogelijkheden om draadloos beweging te detecteren
  • Wat mogelijkheden om draadloos te schakelen (niet alle verlichting zal ik direct naar de meterkast kunnen bedraden)
Ik kan zelf lezen en schrijven met HomeAssistant en heb redelijke ervaringen i.c.m. ZWave, maar omdat het huis ook verhuurd gaat worden moet het deze keer echt super stabiel zijn. Wat dat betreft denk ik bijvoorbeeld ook aan Loxone, maar weet niet of dat dezelfde mogelijkheden gaat bieden. Daarnaast heb ik nu zelf een HikVision camera waar ik tevreden over ben.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie input!
Camera's in/rond een huis wat je gaat verhuren. Heb je over de privacy aspecten voor de huurders nagedacht? Want uit de eis dat het "super stabiel" moet zijn maak ik op dat de camera's ook actief blijven als er huurders zijn.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:16
downtime schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:22:
[...]

Camera's in/rond een huis wat je gaat verhuren. Heb je over de privacy aspecten voor de huurders nagedacht? Want uit de eis dat het "super stabiel" moet zijn maak ik op dat de camera's ook actief blijven als er huurders zijn.
Jazeker, in de zin van: voor mij belangrijk in periode van leegstand; daarnaast een dienst waar huurder gebruik van kan maken: de één zal zelf toegang willen ook zijn eigen spullen te bewaken, de ander moet er misschien niets van hebben dus trekken we samen de voeding uit de PoE hub. Maar als we willen dat het werkt, moet het wel werken natuurlijk.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Roekeloos schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:42:
[...]
Jazeker, in de zin van: voor mij belangrijk in periode van leegstand; daarnaast een dienst waar huurder gebruik van kan maken: de één zal zelf toegang willen ook zijn eigen spullen te bewaken, de ander moet er misschien niets van hebben dus trekken we samen de voeding uit de PoE hub. Maar als we willen dat het werkt, moet het wel werken natuurlijk.
Je hebt er in ieder geval over nagedacht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Leuk project! Waar wil je de woning tegen beschermen? Inbraak heeft een ander verloop dan vandalisme.

Ik heb even vanuit het oogpunt van een inbreker naar je beveiliging gekeken en hierbij wat zaken om over na te denken.

01: Intrusion Detection
Camera's met intrusion detection kan werken maar let op false positives als deze buiten hangen. (bewegende takken, langs lopende dieren, sneeuw/regen)

Als er een prive weg naar de woning loopt zou ik ook kijken of daar wellicht geen IR sensor of andere oplossing is waarbij je een auto of persoon kunt detecteren zodra deze voorbij komt(dus hoger hangen dan kleine dieren zoals een hond/kat). Gaat deze af samen met je camera alarm dan ben je al vrij zeker van (ongewenst) bezoek.

02: Stabiel
Ik zou alles bedraad aansluiten. Wifi en andere draadloze toepassingen zijn door inbrekers te verstoren.

Zorg er ook voor dat de camera en DVR niet direct vanaf internet te benaderen zijn. Over VPN is het veiligste. Er worden regelmatig ernstige kwetsbaarheden in camera's en DVR gevonden. Verder het alarm netwerk gescheiden houden van het interne netwerk. Aan jou de keuze om het over hetzelfde modem te gooien als de verhuurder of een aparte lijn aan te vragen. Torrents kunnen de bandbreedte dicht trekken dus op zijn minst QoS instellen.

Verder alles natuurlijk achter een UPS zetten.

03: Sirene
Een sirene kan nuttig zijn maar hoe afgelegen is de woning? Kunnen buren het horen en opvolgen? Het kan nuttig zijn tegen inbraak maar nutteloos bij vandalisme. Je gooit een steen door de ruit of steekt wat in brand en bent weg. Lawaai van de sirene schrikt dan niet af.

04: Doormelden vs Telegram melding
Hoe veel tijd kost het jou om midden in de nacht een alarm te beoordelen? Wat doe je als je op vakantie bent of weg bent voor een noodgeval? Dit is zeker iets om over na te denken als je de verhuurder een bepaalde belofte maakt.

Stel dat je opeens in het ziekenhuis ligt en er dan net een inbraak heeft plaats gevonden. Dek dit wel af anders kan de verhuurder misschien schade claimen.

Aangezien je toch gaat klussen: kijk gelijk even of alle sloten op externe deuren degelijk zijn en hoe sterk de deur zelf is. Als het lang duurt heb je meer kans om ze goed op beeld te krijgen. Overweeg ook een camera te plaatsen welke niet als zodanig herkenbaar is. Dan heb je minder kans op een klodder verf over de lens ;)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.