Beste allemaal,
Komende week mag ik mijn eerste contract tekenen, via een detacheerder, voor een tijdelijke (1 jaar) coördineer/ontwerpfunctie in de techniek. In het contract staan echter wat dingen die ik niet begrijp en vragen over heb. Ik wil liever niet iets tekenen wat ik niet snap. Kunnen de knappe koppen hier me misschien helpen?
In het contract staat o.a. een relatiebeding. De zinsbouw loopt enigszins stroef en ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er gezegd wordt. Is er iemand hier die kan vertellen wat er nou eigenlijk gezegd wordt met onderstaande stuk?
Werkgever = detacheerder, opdrachtgever = bedrijf waar ik zou komen te zittten.
Na wat googelen kwam ik ook tegen dat een concurrentiebeding bij een tijdelijk contract sinds een paar jaar niet mag tenzij er "zwaarwegende bedrijfsbelangen" zijn. Ik kom niet te werken met nieuwe technologie. Bedrijf richt zich op op-maat-gemaakte oplossingen (met bestaande onderdelen) voor andere bedrijven. Tweakers is dan wel geen rechtenforum, maar niet geschoten is altijd mis: Is er dan nog sprake van zwaarwegende bedrijfsbelangen?
Sorry voor de lap tekst.
Komende week mag ik mijn eerste contract tekenen, via een detacheerder, voor een tijdelijke (1 jaar) coördineer/ontwerpfunctie in de techniek. In het contract staan echter wat dingen die ik niet begrijp en vragen over heb. Ik wil liever niet iets tekenen wat ik niet snap. Kunnen de knappe koppen hier me misschien helpen?
In het contract staat o.a. een relatiebeding. De zinsbouw loopt enigszins stroef en ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er gezegd wordt. Is er iemand hier die kan vertellen wat er nou eigenlijk gezegd wordt met onderstaande stuk?
Verder staat er in het contract een concurrentiebeding:X.1 Het is Werknemer niet toegestaan binnen een tijdvak van één jaar na het eindigen van dezetoon volledige bericht
Arbeidsovereenkomst direct of indirect en in welke vorm dan ook, in dienst van en/of werkzaam in of ten
behoeve van, of belangen hebbend in of op enigerlei wijze betrokken bij natuurlijke of rechtspersonen
anders dan de Werkgever, natuurlijke of rechtspersonen te benaderen of te doen benaderen of daar op
enigerlei wijze bij betrokken te zijn voor zover die natuurlijke of rechtspersonen als (bestaande en/of
gewezen) opdrachtgever en/of relatie van Werkgever of van daarmee gelieerde ondernemingen valt aan
te merken, een en ander in de ruimste zin des woords. De vraag of een natuurlijke of rechtspersoon een
relatie van Werkgever is, wordt bepaald aan de hand van de administratie van Werkgever, waarbij geldt
dat als relatie wordt aangemerkt een natuurlijke of rechtspersoon die tijdens en/of in de 24 maanden
voorafgaand aan het einde van de Arbeidsovereenkomst zakelijke contacten met Werkgever heeft gehad.
Het verbod zoals bedoeld in dit artikel staat niet in de weg aan de totstandkoming van een rechtstreekse Arbeidsovereenkomst tussen Werknemer en een opdrachtgever, waaraan Werknemer door de Werkgever ter beschikking gesteld is geweest.
X.2 Gelet op de functie van Werknemer heeft de Werkgever zwaarwegende bedrijfsbelangen bij het in dit
artikel geformuleerde relatiebeding. Deze zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn gelegen in de
omstandigheid dat de Werkgever investeringen heeft gedaan in het opbouwen en behouden van haar
relatienetwerk. Deze investeringen heeft zij gedaan ten einde haar netwerk te vergroten en te
bestendigen. Werkgever is vanwege de aard van haar dienstverlening volledig afhankelijk van haar
netwerk. Haar business wordt bovendien gevormd door het ter beschikking stellen van Werknemers aan
haar opdrachtgevers. Wanneer Werknemer in strijd met het relatiebeding zou handelen, raakt dit de
business van Werkgever rechtstreeks. Werkgever heeft een zwaarwegend bedrijfsbelang, als bedoeld in
artikel 7:653 lid 2 BW, dit netwerk te beschermen tegen inbreuken daarop door externe partijen, ex-Werknemers daaronder begrepen.
Nou is de branche waar ik kom te werken (energietechniek) niet heel groot en maak ik me zorgen dat ik na een jaarcontract met werkervaring zit waar ik een jaar niks mee kan. Is een concurrentiebeding in de techniek gebruikelijk en iets wat ik toch te slikken heb of heeft het zin om te onderhandelen of deze (misschien deels?) eruit gehaald kan worden?Y.1 Werknemer verbindt zich om zowel gedurende het dienstverband als gedurende een periode van één jaar na het einde daarvan, direct noch indirect, noch voor zichzelf noch voor anderen, in enigerlei vormtoon volledige bericht
werkzaam of betrokken te zijn in of bij enige onderneming met activiteiten op een terrein, gelijk aan of
anderszins concurrerend met dat van Werkgever en/of de aan haar gelieerde ondernemingen, noch
daarbij zijn bemiddeling, in welke vorm ook, direct of indirect, te verlenen.
Y.2 Het opnemen van het bovengenoemde concurrentiebeding in deze Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is noodzakelijk vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen van de Werkgever. Er is sprake van zwaarwegende bedrijfsbelangen van de Werkgever omdat:
• Werkgever enorm heeft geïnvesteerd in de kennis en ervaring van Werknemer middels een
uitgebreid inwerktraject, het organiseren van trainingen, opleidingen en cursussen op een terrein
waarop hij op het moment van aangaan van de Arbeidsovereenkomst nog geen kennis en ervaring
heeft. Werkgever wenst deze kennis te beschermen, althans te bewaken dat deze kennis niet ten
behoeve van concurrenten zal worden ingezet omdat kennisname hiervan door concurrenten van de
Werkgever er toe kan leiden dat de Werkgever grote schade ondervindt in de vorm van ernstige
toenemende concurrentie door deze concurrenten;
• De onderneming van de Werkgever haar diensten aanbiedt binnen Nederland, zodat Werkgever er
een zwaarwegend belang bij heeft te voorkomen dat concurrenten het voordeel genieten van de
investeringen die Werkgever in de Werknemer heeft gedaan.
Na wat googelen kwam ik ook tegen dat een concurrentiebeding bij een tijdelijk contract sinds een paar jaar niet mag tenzij er "zwaarwegende bedrijfsbelangen" zijn. Ik kom niet te werken met nieuwe technologie. Bedrijf richt zich op op-maat-gemaakte oplossingen (met bestaande onderdelen) voor andere bedrijven. Tweakers is dan wel geen rechtenforum, maar niet geschoten is altijd mis: Is er dan nog sprake van zwaarwegende bedrijfsbelangen?
Sorry voor de lap tekst.