Geen geluid uit de front high speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
Recentelijk mijn 5.1 set uitgebreid met 2 Dali Alteco c-1's die als front high's moeten gaan dienen. Alles opgehangen, aangesloten en met audyssey ingesteld. Nu loop ik tegen het euvel aan dat ik bij het afspelen van 7.1 en/of atmos materiaal geen geluid hoor uit de c1's. Alles lijkt goed aangesloten en ook qua settings kan ik niet vinden wat de oorzaak is.

De verschillende componenten:

Marantz SR6010
Vero 4k+

Qua instellingen in de receiver heb ik alles staan zoals is beschreven door marantz:

http://manuals.marantz.com/sr6010/na/en/DRDZSYuvhieifr.php
http://manuals.marantz.co...ydxfyy.php#DRDZMLfnouamik

In de Vero 4k+ staat het aantal kanalen op 7.1 en de audio op passthrough.

Opmerkelijk is dat als ik de testgeluiden van de calibratie opnieuw afspeel dat deze wel worden afgespeeld op alle speakers, dus ook de front high's. Dat zijn dus testgeluiden direct uit de marantz wat me ergens doet vermoeden dat er iets mis gaat van de vero naar de receiver. Maar eigenlijk geen idee hoe of waar ik moet kijken en hopelijk kunnen jullie me helpen om het issue te lokaliseren.

Beste antwoord (via Dirrukje op 16-03-2019 21:10)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Misschien dat de Marantz geen Atmos doet als je niet hebt gekozen voor de Dolby-enabled of plafond speaker?

Met DSP bedoel ik verschillende surround modes van de versterker. Bijvoorbeeld DTS Neural:X
Deze doet het Atmos effect doen simuleren.
Je kan bijvoorbeeld ook de center 'wijder' kunnen maken met de front heights als ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Als je de audio op de Vero daadwerkelijk op 'passthrough' hebt staan, dan kan daar eigenlijk niet zoveel mis gaan. Je hebt zelf al geconstateerd dat er wel testgeluiden uit de hoogtespeakers komen, dus dan heb je ze ook goed aangesloten.

Dan blijven er eigenlijk maar 2 oorzaken over voor je probleem:
1. Je geluid bevat gewoon geen hoogtekanalen. Ik weet niet zeker of een willekeurig Dolby Atmos geluidsspoor _altijd_ hoogtekanalen bevat, maar misschien kun je ergens een testfilmpje vinden waar je zeker weet dat geluid in zit voor de hoogtekanalen.
2. Je receiver staat niet ingesteld om hoogtekanalen te laten horen. Als je de receiver verteld hebt dat je deze speakers hebt aangesloten en je geluidsspoor bevat de informatie, dan kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan. Maar als je receiver de hoogte-informatie erbij zou moeten 'fantaseren', dan moet je dat waarschijnlijk ergens instellen bij dingen als geluidsveld oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Ik heb hier 7.1 en atmos testmateriaal vandaan gehaald:

https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/

Dat zou goed moeten gaan lijkt me, mag toch aannemen dat die trailers voldoende demo sporen bevatten zodat alle speakers wat te doen hebben.

Qua 'geluidsveld' ben ik niet iets tegen gekomen wat hierop aansluit. Vanmiddag eigenlijk wel het hele menu van de marantz doorlopen om te zien of ergens iets van een settings staat die dit kan beïnvloeden.

[ Voor 29% gewijzigd door Dirrukje op 16-03-2019 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Weet je zeker dat je Atmos afspeelt en de juiste surround mode hebt geselecteerd? De 'gewone' 7.1 bevat extra tracks voor de surround back, dus je (front?) heights gaan weinig doen zonder een DSP smaakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Mikayu schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:55:
Weet je zeker dat je Atmos afspeelt en de juiste surround mode hebt geselecteerd? De 'gewone' 7.1 bevat extra tracks voor de surround back, dus je (front?) heights gaan weinig doen zonder een DSP smaakje
Hmm, dit lijkt me het te zijn dan ja. Voor de grap nog even gewoon de radio opgezet en dan komt er wel gewoon audio uit om echt uit te sluiten dat het niet toch de speakers waren.

Maar ze zijn aangesloten als front high's. Ik ging er vanuit dat de logica rondom welk geluid precies waar naar toe moet wel door de receiver werd bepaald. Daarom kies je de modes, ik heb ze als front high in de receiver ingesteld dus ik nam aan dat de receiver dan wel wist hoe daar mee om te gaan.

Het DSP smaakje waar je het over hebt, hoe moet ik dat voor me zien? Want dat zegt me niks. Is dat een extra component die aangeschaft moet worden? Of is dat spelen met de settings?

Edit, eventueel zou ik nog de modes 5.1.2 kunnen selecteren, en ze dus instellen als plafondspeakers. Misschien dat ze dan in ieder geval iets opgestuurd krijgen van de receiver.

[ Voor 8% gewijzigd door Dirrukje op 16-03-2019 19:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Misschien dat de Marantz geen Atmos doet als je niet hebt gekozen voor de Dolby-enabled of plafond speaker?

Met DSP bedoel ik verschillende surround modes van de versterker. Bijvoorbeeld DTS Neural:X
Deze doet het Atmos effect doen simuleren.
Je kan bijvoorbeeld ook de center 'wijder' kunnen maken met de front heights als ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Ik zal nog eens even gaat prutsen doen om te zien of ik het met bepaalde settings voor elkaar krijg. Had ze al even gewijzigd naar upfiring speakers en plafond speakers gewijzigd maar dan komt er nog geen geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
@Mikayu het was idd de modus, kennelijk herkent de receiver het niet automatisch en moest ik de juiste modus selecteren. Stom eigenlijk hoe simpel de oplossing dan is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat klinkt niet onbekend. Op mijn Yamaha moest ik ook nog een keer op surround drukken voordat ie van TrueHD naar Atmos ging afspelen. Echter is dit een eenmalige actie geweest, de volgende Atmos film speelt hij automatisch in het juiste formaat af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:52
Mikayu schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:46:
Kon dit maar. Center Spread (alleen te selecteren met Dolby Surround) pakt de front speakers erbij ;(

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Brad Pitt schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:46:
[...]

Kon dit maar. Center Spread (alleen te selecteren met Dolby Surround) pakt de front speakers erbij ;(
Ik zie dat nu idd terug in de manual. Dat is wel spijtig dat het merk afhankelijk is.
Mijn vorige Onkyo kon dit wel en bij de huidige Yamaha heet het 'dialogue lift'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Mikayu schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:52:
Ik zie dat nu idd terug in de manual. Dat is wel spijtig dat het merk afhankelijk is.
Mijn vorige Onkyo kon dit wel en bij de huidige Yamaha heet het 'dialogue lift'
Yup, dit was de grootste tegenvaller qua switchen van Onkyo naar Marantz. Bizar dat het niet kan. Was een van de fijnste opties die er was mbt front heights. Veel en veel meer impact dan die paar Atmos geluidjes, imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Brad Pitt schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:54:
[...]

Yup, dit was de grootste tegenvaller qua switchen van Onkyo naar Marantz. Bizar dat het niet kan. Was een van de fijnste opties die er was mbt front heights. Veel en veel meer impact dan die paar Atmos geluidjes, imho.
Ik vind dit ook een zeer fijne feature. Ik kijk op 120" projectie en de vocalen komen meer uit het scherm vandaan ipv eronder.

Qua goed gemixte Atmos moet je het maar net treffen. Gisteren Triple Frontier gekeken en dat was eindelijk eens redelijk goeie Atmos sinds John Wick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Hmm, ik heb de optie ook om hem te spreiden naar de staande fronts maar nooit gebruikt. Aangezien jullie zo enthousiast zijn ga ik hem eens aan zetten.

Werd de dialoog dan op alle 3 de kanalen even sterk afgespeeld (33%) of is de center nog wel het hoofdkanaal en zijn de fronts ondersteunend 50/25/25%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Dirrukje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 07:17:
Werd de dialoog dan op alle 3 de kanalen even sterk afgespeeld (33%) of is de center nog wel het hoofdkanaal en zijn de fronts ondersteunend 50/25/25%?
"Center Spread expands the center channel signal to left and right front speakers to create a wider frontal audio image for the listener. It is optimized and designed primary for playback of stereo music content. "

En let wel, werkt alleen met Dolby Sorround. Gewoon even testen dus :)

Pagina: 1