Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Druk koppelings pedaal Peugeot 306

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• antibull
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-03 13:15
Beste mede tweakers,

Afgelopen maand reed ik met mijn auto (Peugeot 306 cabrio 1.6 uit 2000) richting de snelweg en tijdens het schakelen viel de druk we en voelde ik een klik, hierna heb ik hem uiteindelijk weer in zijn 2 kunnen zetten en terug naar huis kunnen rijden. De dag er na deed hij het nog steeds niet. Nu heb ik de koppeling vandaag (na een maand) weer geprobeerd en zat er wel druk op de koppeling.
Van de zomer liep mijn auto nog al warm en zweette hij ook wat olie. Mijn vraag is wat het kan zijn. Ik breng hem niet zo graag naar de garage aangezien ik er niet van uit ga dat ik er nog lang mee rijd.

Groetjes

Beste antwoord (via antibull op 17-03-2019 18:38)

• d-super
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:32
Koppelingskabel versleten.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C5 2.0 16v

Alle reacties

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:11

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik en een aantal van mijn collega's hebben een soortgelijk euvel gehad (bij 308s, allemaal zo rond de 100-110k). Bij ons was het een issue met de hydraulische cylinder.

Maar, lijkt me wel iets waar je wat aan wil doen anders kan je helemaal niets met de auto.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:32
Koppelingskabel versleten.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C5 2.0 16v

• antibull
Zoiets had ik ook gelezen . Ga van de week deze proberen te vervangen

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:29
Bij onze 306 (xn break), destijds 19 jaar oud uit 1999, was de drukgroep kapot getrapt, we hoorden ook al enige tijd een gepiep bij het intrappen van de koppeling onder de motorkap en dat is vaak een teken.
Koppeling en drukgroep was nog nooit vervangen, kan zomaar zijn dat dit soort dingen eraan zitten te komen, of nu al zijn.
Schakelen lukt dan in ieder geval niet meer, is een 1.4 motor overigens maar dat zal denk ik weinig uitmaken.

Zit momenteel ergens rond de 240.000KM op met heel erg veel korte ritten dus die koppeling/drukgroep kreeg het ook wel te verduren. Overigens toen ik er een keer in reed vond ik het koppelingspedaal loodzwaar en het aangrijpingspunt heel erg kort (en ver achterin), het was alles of niets bijna en dit was voor de reparatie.

Weet overigens niet of de koppeling nu weer anders aanvoelt want ik heb er niet meer in gereden, vergeleken met de 206 1.4 (10,5jr, 261DKM en eerste koppeling) is dat ding erg licht qua koppelen en heeft een groter gebied van aangrijpen.

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:44 (6%)

• antibull
Zo juist nog een keer gekeken. De koppelingskabel lijkt een niet zelfstelbare kabel te zijn. Er zitten twee moeren op die je kan verplaatsen en dus de kabel korter kan maken. Deze zaten echter nog wel heel vast maar nu ik die strakker heb gedraaid (en dus de kabel korter heb gemaakt) Voelt de koppeling weer normaal en schakelt die ook als normaal. Zou ik hier gewoon mee kunnen rijden voor nu ? Wil van de week dan de originele er in zetten.

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19-03 22:53
Kan op zich best, maar de kans bestaat dat er steeds meer strengen van de kabel knappen en dat je later in de week weer met hetzelfde probleem zit.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True