Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe workstation setup / Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• larszzie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-11 23:25
Hi All,

Na 9 jaar trouwe dienst heb ik besloten mijn Desktop setup (zie hieronder) een upgrade te geven. Ik merk dat ik i.v.m de performance van mijn oude systeem steeds vaker naar mijn laptop grijp als ik mijn werk wil doen. Het systeem gebruik ik niet voor games, maar ik doe er voornamelijk development op. Ik draai voornamelijk veel VM's / Dockers en develop in Python (scripts die over het algemeen niet een extreme CPU load hebben).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven beschreven draai ik vooral veel Dockers en een aantal VM's en ontwikkel ik in Python. Ik wil mijn Desktop weer een lekkere upgrade geven, zodat hij er weer een flinke tijd tegenaan kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale budget ligt rond de 800 euro's. Dit is flexibel mocht dit nodig zijn (meer/minder). Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding belangrijker dan een systeem wat voor 2x de prijs net die 5% meer performance biedt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige setup begint me te traag te worden, maar zaken als de kast, voeding en GPU (die ik vrijwel niet gebruik) zou ik best mee kunnen nemen. Is het realistisch om deze zaken te gebruiken in mijn nieuwe setup, of zijn er bezwaren? (Ik zie ze zo 1.2.3. niet)

Mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P55 Pro€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH5770 CUcore/G/2DI/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1OCZ Platinum DDR3 PC3-12800€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GX 650W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V Series SATA2 2.5" Drive 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Daarnaast heb ik nu twee wat grotere QHD schermen aangeschaft die ik graag zou willen gebruiken:
#ProductPrijsSubtotaal
2AOC Q3279VWFD8 Zilver, Zwart€ 199,-€ 398,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf een setupje gemaakt en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Is dit realistisch? Daarnaast vraag ik me af of het met de zaken die ik uitvoer op het systeem niet verstandiger is om voor een AMD setup te gaan. Als ik de i5-9600k tegen de Ryzen 5 2600X zet, scoort de AMD over het algemeen lager in performance, maar juist op de Real World Speed Workstation benchmark, waar ik denk ik het meeste in zal vallen, presteert de AMD beter. Bron: https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-5-2600X/4031vs3956
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 278,-€ 278,-
1MSI B360M Pro-VDH€ 68,90€ 68,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,50€ 29,50
1G.Skill Aegis F4-2400C15D-32GIS€ 167,-€ 167,-
1Samsung 970 Evo Plus 1TB€ 224,90€ 224,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,30

Hierbij zit ik er aan te denken om mijn kast en voeding uit mijn vorige setup te hergebruiken, net als mijn GPU. De vraag is überhaupt of ik hem in mijn nieuwe setup zou prikken, want volgens mij heeft de I5 uit mijn lijstje een geïntegreerde GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige setup draait met een Intel, maar ik sta zeker open om AMD weer eens te proberen. Voor mijn huidige setup heb ik een wat goedkopere AMD setup gehad, maar hier was ik niet zo over te spreken. De vraag is alleen of dat te maken had met het budget of het gebruik van AMD O-)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Verder heb ik weinig eisen.

Ga je overklokken?
Ik ben zeker niet van plan de setup over te klokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben erg benieuwd of jullie aanraden voor mijn nieuwe setup mijn oude kast, GPU en voeding te hergebruiken? Ja/Nee, waarom?
Daarnaast ben ik benieuwd of jullie dit een mooie setup vinden om weer wat jaartjes (en de setup bevalt kunnen dat er zo maar weer eens 9 worden,) mee kan. Valt er hier en daar nog wat aan de setup te sleutelen? Zou een AMD setup beter passen bij de taken die ik uitvoer op het systeem?

Thanks voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door larszzie op 16-03-2019 16:32 . Reden: Benchmark linkje toegevoegd ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
De Intel heeft inderdaad een ingebouwde GPU, de Ryzen die je noemt niet. Wel is ie zo'n 80 euro goedkoper. Voor minder dan 35 euro heb je een simpele grafische kaart, of je neemt je oude kaart, dan zou je bij gelijk budget ook een Pricewatch:Ryzen 7 2700 kunnen nemen, dan heb je twee cores meer, dat ga je merken als je veel VM's draait.
Je hebt een micro ATX moederbord, een kleinere kast zou kunnen.
Je voeding is oud, ik zou een nieuwe kopen ter bescherming van je componenten.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Jouw voeding en videokaart zijn te oud en het niet waard om er nog in te stoppen. Je case zou je eventueel nog kunnen gebruiken als het je niet zoveel uitmaakt dat er aan de voorkant alleen usb 2 slots zitten, tevens zou ik er nieuwe fans inzetten want die zullen ook wel bijna op zijn.

Je huidige build betreft: De 970 evo kan je beter achterwegen laten. M.i. is de 860 snel genoeg en die heb je al voor 150 euro. Ook zou ik voor een andere processor gaan, voor dezelfde prijs kan je beter krijgen.

Eventueel kan je voor een ryzen 2700 gaan en dan op vraag & aanbod een goedkope gpu halen.

• Machiel vlb
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-03-2021
@Immanent Ike als m.2 zou ik voor intel p660 gaan is nog goedkoper en sneller en als je bij amd een ingebouwde gpu wil ga dan voor AMD Ryzen 5 2400G

• larszzie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-11 23:25
Thanks voor de feedback! Zal ik het met een voeding van 450W redden?
@Immanent Ike USB 2 aan de voorkant vind ik inderdaad niet zo erg en voor de rest voldoet de case nog aan mijn verwachtingen.
De Intel 660p lijkt me inderdaad een goede tussenoplossing. Ik ben bang het verschil tussen 500MB/s van de 860 en de 3.500MB/s wel erg veel is.

Als ik dan op het volgende uitkom met een GPU uit V&A, is een Ryzen 7 2700 ook nog te overwegen. Zullen de verschillen met een Ryzen 5 2600X zo groot in performance?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 198,-€ 198,-
1ASRock AB350M Pro4€ 68,99€ 68,99
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 167,99€ 167,99
1Corsair VS450 (2018)€ 34,99€ 34,99
1Intel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,97

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
Als je niet gamet is iedere GPU waarop je je scherm(en) kan sluiten goed, als je oude kaart het nog doet zou ik die nemen. Een 2700 heeft acht cores, een 2600 zes, als je meer dan zes Docker images of VM's tegelijkertijd draait heb je baat bij meer cores.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 17-03-2019 10:05 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
larszzie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:29:
Thanks voor de feedback! Zal ik het met een voeding van 450W redden?
Makkelijk, alleen is de VS450 een slecht presterende voeding van erg matige kwaliteit die niet compatibel is met nieuwe hardware. Als je er weer een jaar of 9 mee wil doen is een voeding van hoge kwaliteit aan te raden. Bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Pagina: 1