Beste medetweakers
Ik kreeg van de week de melding van mijn broertje dat zijn computer niet meer boot.
Het gaat om de volgende configuratie:
i5 6400
Gigabyte ga b150 hd3p
2x4 gb crucial ddr4 2400
msi gtx 960
cooler master g450m
Ik heb hem aangeraden zijn videokaart uit de pc te halen en nogmaals te testen.
Deze bootte nog steeds niet.
Vervolgens heb ik deze kaart in mijn computer gestoken (pc in signature met i5-4570)
Deze geeft vervolgens ook geen beeld.
Mijn conclusie is dus dat de videokaart niet meer werkt.
Toch boot de computer niet zonder gpu. Uiteraard is de monitor ondertussen op het moederbord aangesloten. Geen BIOS post.
De CMOS batterij heb ik er uit gehaald en een seconde of 10 de power button ingedrukt om een bios reset te doen. Dit heeft niet geholpen.
De volgende verdenking was de voeding. Deze heb ik vervangen door een corsair cx430M. Een jaar of 6 oud, maar zou genoeg prik moeten hebben voor cpu/mobo/ram. (70watt totaal?)
Nog steeds geen bios post.
Mijn volgende stap zou zijn om zijn hele computer naar mijn studentenkamer te slepen (40 kilometer verder) om zijn cpu en mobo te testen in mijn main pc. Deze staat ook in mijn signature en heeft dezelfde cpu/mobo.
Ram heb ik eerder geupgrade naar 16gb, maar dit zou niet uit moeten maken.
Zijn computer is getest met zijn ram, alsmede mijn ram.
Ik verdenk nu dus de CPU of het Moederbord.
Mijn vraag:
1: zijn mijn conclusies juist?
2: Hoe groot is de kans dat ik mijn configuratie sloop wanneer ik zijn cpu in mijn moederbord test, of mijn CPU in zijn moederbord? Gaat nogmaals in beide systemen om een I5-6400 met Gigabyte GA-B150-HD3P moederbord.
bij voorbaat dank.
Ik kreeg van de week de melding van mijn broertje dat zijn computer niet meer boot.
Het gaat om de volgende configuratie:
i5 6400
Gigabyte ga b150 hd3p
2x4 gb crucial ddr4 2400
msi gtx 960
cooler master g450m
Ik heb hem aangeraden zijn videokaart uit de pc te halen en nogmaals te testen.
Deze bootte nog steeds niet.
Vervolgens heb ik deze kaart in mijn computer gestoken (pc in signature met i5-4570)
Deze geeft vervolgens ook geen beeld.
Mijn conclusie is dus dat de videokaart niet meer werkt.
Toch boot de computer niet zonder gpu. Uiteraard is de monitor ondertussen op het moederbord aangesloten. Geen BIOS post.
De CMOS batterij heb ik er uit gehaald en een seconde of 10 de power button ingedrukt om een bios reset te doen. Dit heeft niet geholpen.
De volgende verdenking was de voeding. Deze heb ik vervangen door een corsair cx430M. Een jaar of 6 oud, maar zou genoeg prik moeten hebben voor cpu/mobo/ram. (70watt totaal?)
Nog steeds geen bios post.
Mijn volgende stap zou zijn om zijn hele computer naar mijn studentenkamer te slepen (40 kilometer verder) om zijn cpu en mobo te testen in mijn main pc. Deze staat ook in mijn signature en heeft dezelfde cpu/mobo.
Ram heb ik eerder geupgrade naar 16gb, maar dit zou niet uit moeten maken.
Zijn computer is getest met zijn ram, alsmede mijn ram.
Ik verdenk nu dus de CPU of het Moederbord.
Mijn vraag:
1: zijn mijn conclusies juist?
2: Hoe groot is de kans dat ik mijn configuratie sloop wanneer ik zijn cpu in mijn moederbord test, of mijn CPU in zijn moederbord? Gaat nogmaals in beide systemen om een I5-6400 met Gigabyte GA-B150-HD3P moederbord.
bij voorbaat dank.
i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000