Draadloze "hotelschakeling"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Topicstarter
Probleem:
  1. Van beneden in de hal kan het licht boven op de overloop niet aan-/uitgeschakeld worden.
  2. Van boven op de overloop kan het licht beneden in de hal niet aan-/uitgeschakeld worden.
  3. De trap tussen de hal beneden en de overloop boven heeft zelf geen verlichting en is zonder verlichting aan beide kanten tamelijk donker.
  4. Er liggen geen leidingen om een standaard hotelschakeling aan te leggen.
  5. Ik heb geen zin om te gaan hakken en breken om die leidingen aan te leggen. Tevens krijg ik daar van mijn vrouw geen toestemming voor.
Ik lees geregeld over het draadloos schakelen van verlichting (en andere zaken), maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn vragen:
Is het mogelijk om één lamp met twee draadloze schakelaars te bedienen?
Hoe groot zijn de ontvangers?
Wat doe ik met de huidige schakelaars? Het lijkt me, dat ik die permanent zo moet zetten, dat de verlichting ingeschakeld is. Helemaal verwijderen wil ik ze eigenlijk niet, zo'n schakelaar is wel fijn om de stroom er even af te halen zonder gedoe in de meterkast voor een kort klusje.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Beste antwoord (via Freee!! op 16-03-2019 14:43)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:33
Ja, het is zeker mogelijk om een enkele lamp met meerdere schakelaars te bedienen.

In jou situatie zou ik kijken naar 2 dubbele wandschakelaars en 2 inbouw schakelaars

Dan kun je van beide schakelaars 1 knop aan de lamp beneden koppelen en de andere knop aan de lamp boven.

De originele schakelaars laat je in dit geval achterwege.
Er bestaan ook inbouw zenders om achter je huidige schakelaar te plaatsen, maar die heb ik niet gezien in een dubbele uitvoering.

Voorbeeld linkjes:
https://www.allekabels.nl...ini-inbouwschakelaar.html
https://www.allekabels.nl...ikuit-wandschakelaar.html

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Klik aan klik uit is je antwoord. Je kan een ontvanger aan max 6 zenders koppelen.
Stop dus een ontvanger in elke lamp, monteer een zender beneden in de hal en op de overloop, en koppel elke ontvanger aan beide zenders. Druk je nu een zender, dan gaan beide lampen aan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 13:58:
Klik aan klik uit is je antwoord. Je kan een ontvanger aan max 6 zenders koppelen.
Stop dus een ontvanger in elke lamp, monteer een zender beneden in de hal en op de overloop, en koppel elke ontvanger aan beide zenders. Druk je nu een zender, dan gaan beide lampen aan.
Sorry, misschien was ik een beetje onduidelijk, maar ik wil beide lampen (boven en beneden) ook afzonderlijk kunnen schakelen.

Tevens geef je geen antwoord op de vraag wat te doen met de huidige schakelaars.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:33
Ja, het is zeker mogelijk om een enkele lamp met meerdere schakelaars te bedienen.

In jou situatie zou ik kijken naar 2 dubbele wandschakelaars en 2 inbouw schakelaars

Dan kun je van beide schakelaars 1 knop aan de lamp beneden koppelen en de andere knop aan de lamp boven.

Er bestaan ook inbouw zenders om achter je huidige schakelaar te plaatsen, maar die heb ik niet gezien in een dubbele uitvoering.

Voorbeeld linkjes:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Freee!! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:01:
[...]

Sorry, misschien was ik een beetje onduidelijk, maar ik wil beide lampen (boven en beneden) ook afzonderlijk kunnen schakelen.
Dus: en afzonderlijk, en beide tegelijk? Dan moet je een dubbele schakelaar monteren en 2 ontvangers plaatsen. De ene schakelaar stuurt dan de ene lamp aan, en de andere schakelaar de andere. Zo kan je de lampen individueel inschakelen of beide. De ontvangers worden dan aan 2 zenders gekoppeld.
Tevens geef je geen antwoord op de vraag wat te doen met de huidige schakelaars.
Bij de originele schakelaars de draden doorverbinden zodat er altijd spanning aanwezig is bij de lamp. Je kan de KIKA dubbele schakelaar er dan opschroeven, of deze elders plaatsen op een betere plek.

Je hebt dan nodig:

2 x https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html (1 beneden en 1 boven)
2 x https://www.klikaanklikui...ni-inbouw-schakelaar.html (te monteren bij de lamp, bijv. in de inbouwdoos, of in de lamp als daar ruimte voor is) (zo heb ik het gedaan bij een aantal lampen bij mij thuis)

[ Voor 62% gewijzigd door Microkid op 16-03-2019 14:18 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Domotica of iig fibaro dimmers kunnen dit.
Er zitten twee aansluitingen op. Je hoeft niet perse pulsedrukkers te gebruiken maar daarmee zou je ook kunnen dimmen.
Je hebt echter per lamp een module nodig. Wellicht met wat creatief denkwerk is het wel mogelijk om het anders te besturen, maar is een duur grapje a 50 euro per module. En je zult er een raspberry oid en een zwave stick bij moeten hebben. Interessant als je meer dan alleen de hotelschakelaar wilt gebruiken.

Via klik aan klik uit moet het ook wel mogelijk zijn. 2 schakelaars en van ieder 1 van de twee koppelen met de andere lamp. Lijkt me dat je dan ook gewoon kunt koppelen en schakelen op de verschillende verdiepingen. Maar dat zou je uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Topicstarter
pickboy schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:03:

Voorbeeld linkjes:
Voorlopig heb je in ieder geval het meest bruikbare antwoord gegeven. Ik vind die inbouwschakelaar heel mooi, maar ik ben bang dat ik daarvoor niet voldoende ruimte heb, zie:
Afbeeldingslocatie: https://apveening.nl/LosGrut/20190316_141623.jpg
Afbeeldingslocatie: https://apveening.nl/LosGrut/20190316_141523.jpg
Vooral die dikte van 16 mm is iets teveel, ander had ik het er nog wel achter kunnen werken.

EDIT:
Waarom draait de forum-software van GoT die foto's :? En hoe codeer ik het, zodat dat niet gebeurt :?

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 16-03-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Freee!! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:47:
[...]

Voorlopig heb je in ieder geval het meest bruikbare antwoord gegeven. Ik vind die inbouwschakelaar heel mooi, maar ik ben bang dat ik daarvoor niet voldoende ruimte heb, zie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral die dikte van 16 mm is iets teveel, ander had ik het er nog wel achter kunnen werken.

EDIT:
Waarom draait de forum-software van GoT die foto's :? En hoe codeer ik het, zodat dat niet gebeurt :?
Dat zijn de schakelaars van kaku, in principe de ontvanger, die kun je beter in de inbouwdoos bij de lamp of in de lamp zelf aansluiten. De oude schakelaar op je foto's zou daarmee loos worden, en om het stopcontact te kunnen blijven gebruiken daar een passend stopcontact zonder schakelaar op monteren.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

[...]

Jawel, want het binnenwerk kan er gewoon in zijn geheel uit. Draden even doorverbinden met een lasklem zodat je spanning hebt bij de lamp, en dan de dubbele schakelaar monteren. Dat is alleen een draadloze zender, dus geen binnenwerk. (maar dat staat al in mijn vorige reactie :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Denk dat er een kleine miscommunicatie is over de schakelaar. Klikaanklikuit gaat er bijna van uit dat de hun schakelaar (de ontvanger) in de inbouwdoos van de lamp gebouwd wordt.

Achter de schakelaar+stopcontact hoeft alleen een lasklem om de lamp altijd-aan te maken, hiermee wordt de schakelaar naast het stopcontact loos en kan de dubbele klikaanklikuit-schakelaar gekoppeld worden aan de nieuwe schakelaar in de inbouwdoos bij de lamp.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Topicstarter
Blerp schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:02:
Denk dat er een kleine miscommunicatie is over de schakelaar. Klikaanklikuit gaat er bijna van uit dat de hun schakelaar (de ontvanger) in de inbouwdoos van de lamp gebouwd wordt.

Achter de schakelaar+stopcontact hoeft alleen een lasklem om de lamp altijd-aan te maken, hiermee wordt de schakelaar naast het stopcontact loos en kan de dubbele klikaanklikuit-schakelaar gekoppeld worden aan de nieuwe schakelaar in de inbouwdoos bij de lamp.
Zover was ik ondertussen ook, maar ik heb er nog wat problemen mee om een schakeldraad (zwart) zonder schakelaar (dus permanent) onder spanning te zetten (zie ook bijvoorbeeld Kan ik terug vinden of mijn aarddraden zijn aangesloten...? ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Freee!! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:17:
[...]

Zover was ik ondertussen ook, maar ik heb er nog wat problemen mee om een schakeldraad (zwart) zonder schakelaar (dus permanent) onder spanning te zetten (zie ook bijvoorbeeld Kan ik terug vinden of mijn aarddraden zijn aangesloten...? ;) ).
Het is inderdaad niet heel elegant, maar in principe is de schakeldraad (ook als er een schakelaar tussen zit) een verlengde van de fase. Je zult er dus altijd van uit moeten gaan dat er spanning op een schakeldraad kan staan en hem zo behandelen ;)

Of als je een purist wilt zijn de zwarte schakeldraad naar de centraaldoos van de lamp vervangen voor bruin :P

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:51

Prx

Freee!! schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:17:
[...]

Rolletje bruine isolatieband halen bij de bouwmarkt en de uiteinde hiermee een keer wikkelen om aan te geven dat zwart nu bruin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Topicstarter
Aan allen:
De bestelling is de deur uit
2 * https://www.allekabels.nl...bbele-wandschakelaar.html
2 * https://www.allekabels.nl/na/0/1338836/inbouwschakelaar.html

Ik heb niet voor https://www.allekabels.nl...ini-inbouwschakelaar.html gekozen bij gebrek aan voorraad en de hogere prijs. Ik heb gekeken en inbouwruimte bij de lampen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je geen Philips Hue oplossing realiseren? Motion sensor boven en beneden en je hebt geen schakelaars meer nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Dat zou wel eens door de exif-data kunnen komen waar o.a. dit in staat:
Orientation Rotate 90

Sinds ik XnView de exif-data eruit laat halen heb ik daar geen last meer van.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:21:
[...]
offtopic:
Dat zou wel eens door de exif-data kunnen komen waar o.a. dit in staat:
Orientation Rotate 90

Sinds ik XnView de exif-data eruit laat halen heb ik daar geen last meer van.
offtopic:
Bedankt, ik zal eens kijken, ik had nu net de url's van die foto's eerst los in de browser gegooid voor controle.

Pagina: 1