Hoe vaste trap van muur loskrijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 13:24
In mijn huis ben ik bezig de beneden verdieping te vernieuwen. Naast een aanbouw wil ik ook een muur om de trap maken zodat de trap niet langer in de woonkamer staat (warmteverlies, gehorig etc.)
De huidige trap is voor stuccen geplaatst, waardoor er lelijk stucwerk op de trap zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZUHwEN4t2RFTpaWfzRnxYd3v/thumb.jpg

Doorkijk in de muur die ik ook dicht wil maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QXA9IOEfpMBRD7dVGF39l4Sm/thumb.jpg

Om het goed te doen wil ik de huidige trap verwijderen, deze opknappen en daarna tegen de nieuw gestucte muur terug plaatsen. De ruimte is er om hem de dikte van het stucwerk op te schuiven.

De huidige vaste trap is tegen 2 muren aangespijkerd, waarbij de spijkers er flink diep in zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f5hGPzLvboAl1ulUamNxMvu9/thumb.jpg

Iemand een idee om deze spijkers eruit te krijgen, waarbij de trap nog terug te plaatsen is (met niet al te veel opknapwerk?

Zelf zit ik te denken aan een boormall erop schroeven en uitboren, maar betere of snellere oplossingen zijn altijd welkom

[ Voor 13% gewijzigd door weertenaar op 16-03-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:35
Wellicht handig om *iets* grotere plaatjes te posten? Op 100x75 pixels is niet zo veel te zien.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:06:
Wellicht handig om *iets* grotere plaatjes te posten? Op 100x75 pixels is niet zo veel te zien.
:) kwam er te laat achter, ... aangepast :)

[ Voor 18% gewijzigd door weertenaar op 16-03-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Spijkers licht loswrikken met een mini koevoet* (met een fijn plankje tussen koevoet en plank, om beschadiging te vermijden), dan met de klauwhamer of grote koevoet? Moest dat niet lukken, koevoet achter de plank en zo loswrikken tot je de plank terug kan duwen om de nagels er uit te wrikken. Deukjes in de plank kan je er daarna eventueel proberen uit te stomen.

Iets als dit of deze?

[edit]Oh, nu ik de foto herbekijk zie ik het probleem beter... Wordt lastig idd.
Misschien dan toch gewoon proberen om tussen plank en muur te wrikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 16-03-2019 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:35
Kan je die spijkers niet uitboren?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 11:38
Lijkt me een lastige klus om te klaren zonder dat de trap beschadigt raakt. Je zou om de spijkers een rond gat kunnen boren met een kleine komboor en daar later een stukje hout of dop in kunnen zetten . Maar kleurverschil zal je dan altijd houden. Daarbij zit de trap ook nog eens vast in het stucwerk en lijkt ie van hardhout wat de trap niet zo makkelijk te hanteren maakt . Is het niet mogelijk om de trap in te pakken en de werkzaamheden eromheen uit te voeren ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Vind het maar moeilijk zien op de gegeven foto's maar je kan zoals hierboven al aangegeven is, met een gatenzaag de ruimte rondom de spijkers vergroten en dan de spijkers eruit zien te wrikken. De gaten zijn later wel weer op te vullen met kneedbaar hout..

Waarschijnlijk zitten er planken tegen de muur verlijmd. Die kan je dan met een elektrische schrobzaag, tussen muur en plank, los zagen, of simpelweg afbreken en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 11:18
Gezien je toch opnieuw wilt laten stuccen, gaatje onder het hout van de trap maken. Hierna kan je met een koevoet tegen de achterkant van je trap wrikken.
Voordat je begint, alle stucwerk dat tegen het hout zit wegslaan. Zorg dat de trap zo vrij mogelijk staat als je begint.
Mochten de spijkers te vast zitten, kan je proberen het stucwerk achter de trap weg te kappen en met een repricozaag de spijkers achter het hout door te zagen.
Zeker op deze locatie : https://tweakers.net/ext/f/f5hGPzLvboAl1ulUamNxMvu9/full.jpg lijkt het erop dat je er makkelijk achterin moet kunnen komen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Spijkers.... wat een klootviolen.

Je zou er met een gatenzaag omheen kunnen boren. Maar dan heb je wel een paar gaten in die plank...

En dan kan het ook nog zijn dat hij tevens verlijmd is.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2019 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 08:45

M14

Is het een optie om boven een deur te maken voor het warmteverlies probleem op te lossen? Daar heb ik bij een vergelijkbaar probleem voor gekozen. Een ombouw om de trap had het in mijn geval niet mooier gemaakt, het was ten koste van ruimte in de kamer gegaan.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:53:
Ik zou inderdaad de koppen eraf boren en het restant van de spijker uit de muur trekken nadat de trap eraf is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:53:
Zelf wel eens geprobeerd om een spijker uit te boren?
Dat gaat je niet lukken. Je kan wel een ponsgat in die spijker slaan en met een klein boortje beginnen, maar zodra je ook maar iets scheef boort schiet de boor naar de de zijkant van de spijker omdat daar zachter materiaal (hout) zit.
Uitboren van een hard materiaal in een zacht materiaal is zowat onmogelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01:01
Ik denk dat de beste optie, die hier ook al aangehaald wordt is een gat boren rond de spijker, en dit gat later vullen met een houtprop.
Als je hetzelfde hout gebruikt voor de prop en deze in de nerfrichting mee laat lopen, moet dit na enige schuur en lak / olie behandeling nauwlijks meer zichtbaar zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
Afbeeldingslocatie: https://pimdata.snaeurope.com/media/sub152/14d390d60dc85e3f.pngMet een spijkertrekker.
Je krijgt wel een putje rond de kop in het hout maar beschadigd was het toch al. Wanneer je later in kleur afwerkt maar dat natuurlijk niet veel uit.
https://www.toolnation.nl/bahco-38-spijkertrekker.html
Je zet de bekken van de tang om de spijker heen, het zwarte handvat is een zwaar stuk gietijzer dat over de steel heen en weer schuift. Je geeft daar een paar klappen mee en de bekken zijn een paar mm in het hout geslagen genoeg om de kop te kunnen pakken, vervolgens trek je de steel opzij waardoor de bek met kracht om de kop spant en de spijker met een flinke hefboom eruit getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:22:
Spijkers.... wat een klootviolen.

Je zou er met een gatenzaag omheen kunnen boren. Maar dan heb je wel een paar gaten in die plank...

En dan kan het ook nog zijn dat hij tevens verlijmd is.
Als ik zie hoe oud die trap en stucwerk zijn (minstens 25 jaar als ik zo kijk maar ik gok eerder 35) denk ik dat they wel mee valt qua lijm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 11:56
Ik vind eerlijk gezegd het probleem niet zo heel groot, en vraag me af wat je er precies mee gaat opschieten. Je hebt nu wat spachtelputz op je trap zitten...dit kan je ook met een verfkrabber netjes maken en het dan zo laten. (Trap opschuren en opnieuw afwerken kan natuurlijk als je dat wilt.)

Als je de trap verwijderd, spachtelputz achter de trap aanbrengt en dan de trap terugzet zul je weer een naad tussen de trap en de muur krijgen. Dit kan je dan wel weer gaan kitten, maar kit heeft vroeg of laat altijd de neiging om te gaan scheuren etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @MRTNbos zegt hierboven...

Ik zou lekker die trap inbouwen en daarna mooi tegen de trap aan spachtelen. Zoals MRTNbos ook zegt; wat overtollige spachtelputz kun je van je trap afkrabben en geeft m.i. een beter resultaat dan de boelafkitten als je het tegen een gestucte muur aan plaatst.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
weertenaar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:06:
Iemand een idee om deze spijkers eruit te krijgen, waarbij de trap nog terug te plaatsen is (met niet al te veel opknapwerk?
Toen ik mijn plinten aan het verwijderen was, had ik een vergelijkbaar probleem.
Koevoet is meestal te lomp, dan trek je het hout kapot, je trekt enorme brokken uit de muur en als een spijker nog in de muur zit moet je die weer verwijderen.

Met een multitool was het echter zo gepiept. Die schuif je erachter en zaagt een spijker zo door. Zowel het hout als de muur blijven redelijk heel en de schade is prima te herstellen.
(Een krater in je muur is niet meer in 1x te vullen en droogt langzaam. Dan ben je nog ff bezig)

Dus zo'n zaagblad:
Afbeeldingslocatie: https://www.multitoolworld.com/slir/c100:100/files/mtw_es/mb/mbt78.jpg

Die heb je ook voor metaal en 'long reach'. Maar de gewone goedkope zaagjes deden het eigenlijk ook al prima door de spijkers.
Soms wel even een koevoetje erbij om iets van ruimte te maken, maar in jouw geval denk ik dat er weinig beweging in zal zitten in het begin. Dan gewoon wat stucwerk 'wegzagen' totdat je de spijker raakt.

@ASW1 die kende ik nog niet! Misschien eens testen. Ik heb hier moeite om de spijkers eruit te trekken. Zelfs met een grote koevoet, dan trek ik uiteindelijk de muur kapot. Maar ik ben bang dat @weertenaar met grotere/langere spijkers geen beweging krijgt in de spijker.
(Daarom pak ik dan maar de multitool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
TheGhostInc schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:30:
[...]

Toen ik mijn plinten aan het verwijderen was, had ik een vergelijkbaar probleem.
Koevoet is meestal te lomp, dan trek je het hout kapot, je trekt enorme brokken uit de muur en als een spijker nog in de muur zit moet je die weer verwijderen.

Met een multitool was het echter zo gepiept. Die schuif je erachter en zaagt een spijker zo door. Zowel het hout als de muur blijven redelijk heel en de schade is prima te herstellen.
(Een krater in je muur is niet meer in 1x te vullen en droogt langzaam. Dan ben je nog ff bezig)

Dus zo'n zaagblad:
[Afbeelding]

Die heb je ook voor metaal en 'long reach'. Maar de gewone goedkope zaagjes deden het eigenlijk ook al prima door de spijkers.
Soms wel even een koevoetje erbij om iets van ruimte te maken, maar in jouw geval denk ik dat er weinig beweging in zal zitten in het begin. Dan gewoon wat stucwerk 'wegzagen' totdat je de spijker raakt.

@ASW1 die kende ik nog niet! Misschien eens testen. Ik heb hier moeite om de spijkers eruit te trekken. Zelfs met een grote koevoet, dan trek ik uiteindelijk de muur kapot. Maar ik ben bang dat @weertenaar met grotere/langere spijkers geen beweging krijgt in de spijker.
(Daarom pak ik dan maar de multitool)
Ik ben gisteren begonnen met wat ruimte maken tussen de trap en de muur. Ik heb in eerste instantie geprobeerd van onderuit met een flexibele Reciproke zaag ertussen te komen en de spijkers door te zagen, maar dat ging nog niet fantastisch...
Eens kijken of ik zo'n long reach kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
MRTNbos schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:02:
Ik vind eerlijk gezegd het probleem niet zo heel groot, en vraag me af wat je er precies mee gaat opschieten. Je hebt nu wat spachtelputz op je trap zitten...dit kan je ook met een verfkrabber netjes maken en het dan zo laten. (Trap opschuren en opnieuw afwerken kan natuurlijk als je dat wilt.)

Als je de trap verwijderd, spachtelputz achter de trap aanbrengt en dan de trap terugzet zul je weer een naad tussen de trap en de muur krijgen. Dit kan je dan wel weer gaan kitten, maar kit heeft vroeg of laat altijd de neiging om te gaan scheuren etc...
Ik ben soms misschien wat te perfectionistisch :) De muur waar de trap tegenaanstaat heeft 3 "doorkijkjes" deze wil ik dichtmaken, de muur laten stuccen en dan de trap er weer recht tegenaan zetten. Dan vind ik het mooier als de trap er tegenaan staat, dan wanneer er 1cm stucwerk over de trap zit.

Maar als het echt tegenvalt, zal ik je advies opvolgen en hem toch maar laten zitten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
weertenaar schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:31:
[...]

Ik ben soms misschien wat te perfectionistisch :) De muur waar de trap tegenaanstaat heeft 3 "doorkijkjes" deze wil ik dichtmaken, de muur laten stuccen en dan de trap er weer recht tegenaan zetten. Dan vind ik het mooier als de trap er tegenaan staat, dan wanneer er 1cm stucwerk over de trap zit.

Maar als het echt tegenvalt, zal ik je advies opvolgen en hem toch maar laten zitten >:)
Kun je aangeven / foto posten hoe deze doorkijkjes eruit zien? Ik krijg het beeld van 3 vierkanten van 30x30cm ofzo. In dat geval zou ik deze gaten opvullen (bijv Y-tong blokken).
Vervolgens krap je rond de doorkijken de spachtelputz van de huidige muur (spatchtelputz zijn opgelijmde korrels), en stuk je het gat netjes glad met de huidige stuclaag. Vervolgens de spachtelputz aanbrengen en witten (om kleurverschillen te vereffenen).

Ik ben zelf ook redelijk perfectionistisch ingesteld, maar met alle klussen die ik allemaal gedaan heb, heb ik wel geleerd dat je soms met 10% resultaat inleveren je 90% werk bespaard. In dat geval heb ik ook nog een goed gevoel voor kosten/baten en kies ik hiervoor.

Hoe dan ook, succes met de klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankhan
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:49
Spijkers doorslaan,door de trapboom heen. Geeft de minste schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
MRTNbos schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:45:
[...]

Kun je aangeven / foto posten hoe deze doorkijkjes eruit zien? Ik krijg het beeld van 3 vierkanten van 30x30cm ofzo. In dat geval zou ik deze gaten opvullen (bijv Y-tong blokken).
Vervolgens krap je rond de doorkijken de spachtelputz van de huidige muur (spatchtelputz zijn opgelijmde korrels), en stuk je het gat netjes glad met de huidige stuclaag. Vervolgens de spachtelputz aanbrengen en witten (om kleurverschillen te vereffenen).

Ik ben zelf ook redelijk perfectionistisch ingesteld, maar met alle klussen die ik allemaal gedaan heb, heb ik wel geleerd dat je soms met 10% resultaat inleveren je 90% werk bespaard. In dat geval heb ik ook nog een goed gevoel voor kosten/baten en kies ik hiervoor.

Hoe dan ook, succes met de klus!
Ik heb even een foto uit de verkoopbrochure gehaald :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jaUWg8qFb8DEdIHf7zzyu5KC/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
Persoonlijk zou ik deze gaten denk ik uitrachelen en daarna vullen met 12,5mm gipsplaat. Gladstucken, en spachtelputz bijwerken. Wil je echt voor perfectie gaan, dan zou je het hele wandje kunnen stucken en dan in z'n geheel (laten) spachtelputzen.

Als je op de foto de linkerkant van de trap ook wil dichtmaken met een muurtje, dan zou ik de trap dichtmaken (dus een verticale plank tussen elke trede). Dan krijg je wel een loze ruimte (of je maakt er een kast van) maar die hoef je dan verder niet aan de binnenkant af te werken.

De doorkijkjes die boven de trap uitkomen ook uitrachelen+gips en vervolgens stucken+spachtelputzen.

Ik denk dat je hiermee een heel mooi resultaat kan behalen zonder al de moeite en ellende op je nek te halen door het verwijderen van de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1320224

Hé zou je een foto kunnen uploaden van het eindresultaat?
Ik wil een soortgelijke klus klaren. Echter, ik weil de muur verwijderen in zijn geheel.
Is dat mogelijk met deze breekhamer? Een andere suggestie mag ook, maar wil het liefst onder de 169eu blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 14:12
Als het een niet-dragend binnenmuurtje is kun je die waarschijnlijk ook met een handmatige sloophamer nog wel weg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1320224

Bedankt voor de tip. De muur is niet dragend. Maar dan voldoet deze breekhamer, hopelijk is die niet te zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:03
Anoniem: 1320224 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:19:
Bedankt voor de tip. De muur is niet dragend. Maar dan voldoet deze breekhamer, hopelijk is die niet te zwaar.
14kg lijkt me nogal veel om comfortabel mee te werken, 43J ook. Je moet waarschijnlijk ook nog werken op een ladder en tegen een plafont (boven je schouderhoogte)?

Ik heb zelf een boorhamer van 6kg en 5J gebruikt voor tegels af de muur te kloppen. Deze was al wat overkill voor de job en misschien wat te weinig voor volledige muren te slopen maar 43J lijkt mij wat overdreven.

Kan je niks huren ofzo? Muren uitkloppen is nu ook niet bepaald iets wat je vaak doet dus zonde van de investering om daarna een dikke koffer in je berging te hebben liggen..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Die breekhamer is tenzij de muur van beton is complete overkill imho. Wil je toch machinaal slopen koop dan voor iets meer een leuke blauwe bosch of makita boorhamer zodat je hem daarna ook nog kunt gebruiken voor het boren in muren.

Die breekhamer gebruik je nooit meer. Jammer van het geld voor zo'n klusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Anoniem: 1320224 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:19:
Als het van die 7cm dikke bouwblokken (ytong oid) is gemaakt, sla je dat muurtje er echt heel eenvoudig uit met een gewone sloophamer. Die breekhamer is daarvoor veel te zwaar. 14kg optillen, tegen muur zetten, 1 keer aanklikken en je zit al door die muur heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 14:33
Kaasplank schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:43:
Die breekhamer is tenzij de muur van beton is complete overkill imho. Wil je toch machinaal slopen koop dan voor iets meer een leuke blauwe bosch of makita boorhamer zodat je hem daarna ook nog kunt gebruiken voor het boren in muren.

Die boorhamer gebruik je nooit meer. Jammer van het geld voor zo'n klusje.
Dit.

Ook wel eens zo'n blokkenmuurtje gesloopt, dat ging prima met een combinatie van haakse slijper, gewone boorhamer met SDS+-beitel en wat middelgrof handmatig geweld.

Die slijper was eigenlijk helemaal niet nodig geweest, maar versnelde de boel wel nog een beetje, even wat lange groeven door de muur om beginnetje te maken. Dat levert wel boel extra stof op, maar dat was daar toen geen bezwaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
Anoniem: 1320224 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:51:
Hé zou je een foto kunnen uploaden van het eindresultaat?
Ik wil een soortgelijke klus klaren. Echter, ik weil de muur verwijderen in zijn geheel.
Is dat mogelijk met deze breekhamer? Een andere suggestie mag ook, maar wil het liefst onder de 169eu blijven.
Eindresultaat is dat ik de trap heb laten zitten. Was teveel werk en ik zou de trap teveel beschadigen. Ik heb uiteindelijk bijna 1cm spachtelputz verwijderd, waardoor ik netjes tot aan de trap kon laten stucen.

Wat betreft je sloophamer; die is veel te zwaar om een normaal muurtje mee weg te halen. Grote kans dat je bij een ouder huis rondom het muurtje veel beschadigd door de zware hamer. Ik heb zo'n hamer gehuurd om blauwe beton weg te krijgen van een fundering, daar was hij ook echt nodig.

In huis kun je beter deze sloophamer van de Lidl kopen voor €80,-. Hier heb ik een hele dekvloer mee verwijderd en na een paar uur voel je die ook wel in je armen en rug 8)
Pagina: 1