Plafond luidsprekers inbouwen in terrasoverkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japio1988
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-09-2023
Het plan is om een setje plafond speakers in te gaan bouwen in mijn terrasoverkapping.

Ik zit te denken aan een setje van Flexon, en dit aan te sturen met een sonos connect amp of sonos amp.

Het type wat ik in gedachte heb:

pricewatch: Flexson set inbouwspeakers voor Sonos AMP (Wit, Zwart)

De kabels heb ik al voorbereid, maar nu heb ik de vraag of ik wel of geen backbox moet toepassen. De speakers komen tussen een balkenlaag (20cm dik) en worden in 12mm multiplex (boeiboard) platen gemonteerd.

Kan iemand mij adviseren of ik de speakers direct in kan bouwen of dat ik eerst een backbox in moet bouwen. Markant detail is dat volgende week de timmerman komt om de plafond platen te monteren, dus dan zou de eventuele backbox gemaakt/gekocht en gemonteerd moeten zijn.

voorbeeld backbox:

https://files.hifiklubben.../in-wall/bbc8_drawing.pdf

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zal hoofdzakelijk afhangen van de speakers. Geven ze zelf geen inbouwadvies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
Met of zonder backbox zal een loterij zijn of het beter klinkt.

Wat ik wel van de speakers vind is prijzig, daarbij vraag ik me af hoe vocht bestendig ze zijn, er zit ook nog wat electronica in om de klank aan te passen. Kan je niet beter uitkijken naar auto speakers.

Voorbeeld, https://www.winparts.nl/i...9neAkrH4Z_uRoC5ygQAvD_BwE deze zijn meer ontworpen om onder taaie omstandigheden te opereren en een stuk vriendelijker geprijsd.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DjaRoel schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:05:
Met of zonder backbox zal een loterij zijn of het beter klinkt.

Wat ik wel van de speakers vind is prijzig, daarbij vraag ik me af hoe vocht bestendig ze zijn, er zit ook nog wat electronica in om de klank aan te passen. Kan je niet beter uitkijken naar auto speakers.

Voorbeeld, https://www.winparts.nl/i...9neAkrH4Z_uRoC5ygQAvD_BwE deze zijn meer ontworpen om onder taaie omstandigheden te opereren en een stuk vriendelijker geprijsd.
Ik zou dan eerder voor boten speakers gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japio1988
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-09-2023
Bedankt voor de reacties zover. Ik heb een document gevonden maar daarin wordt niet echt inbouw advies gegeven. Wel leggen ze uit dat je de subsonic schakelaar om kunt zetten als de lage tonen niet goed klinken omdat de ruimte achter de luidspreker te groot is.

Ik denk dat ik ervoor ga om zelf 2 backboxen te maken van ongeveer het volume van de boxen die je kunt kopen. Dan experimenteer ik achteraf nog wel met meer of minder isolatiemateriaal (steenwol?) Want dat krijg ik er door het speaker gat wel in en uit.

Ze geven aan dat deze flexon speakers vochtbestendig zijn. Ze komen ook eigenlijk droog te hangen onder de overkapping die ook bijna aan 3 kanten gesloten is en voorzien is van een bitumen dak. Dit durf ik wel aan. Zeker als er nog een backbox achter de speakers zit.

Is er toevallig nog iemand hier met ervaring met het maken van een backbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Je zou ook kunnen kiezen voor gesloten inbouw speakers. Die hebben al een backbox. Voorbeeld (niet de beste speakers): https://www.amazon.co.uk/dp/B00FDUU5DO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Sonos komt snel met zijn eigen buitenspeakers, zeker het overwegen waard want alle recente Sonos producten zijn echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inferi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04 21:41
Artsound heeft ook erg mooie en niet te dure buitenspeakers, ook inbouw.

Ik heb zelf een set in de keuken hangen (HPRO650) zonder backbox en het doet het een stuk beter dan verwacht met een Sonos connect amp erachter.

Die van Sonos, Flexson zijn volgens mij 600+ euro, erg overdreven als je buiten dat wil hangen waar akoestiek heel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
B&W heeft ook mooie en zijn zijn er ook geschikt voor vochtige ruimtes zoals sauna’s en zwembaden.
Pagina: 1