Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik ben nieuw hier, dus ik zal me eerst even voorstellen.
Ik Jordy, 28, en ik ben totaal niet technisch :-) Maar ik wil wel heel goed geluid.

Ik heb een iMac Late 2015, ik gebruik hier Tidal HiFi op en de muziek stream ik naar mijn Apple TV (bekabeld).
De Apple TV stuurt het door naar mijn Marantz sr5006. Weten jullie of hierbij veel kwaliteit verloren gaat?
Is het dan misschien beter om een Chromecast Audio of een Bluesound Node 2i aan te schaffen?

Tevens stream ik vanaf mijn iPhone 8 naar de Marantz of de Apple TV.
Waar zou ik in kunnen verbeteren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
iMac Late 2015
Tidal HiFi
Marantz SR5006
Apple TV 3e Generatie
Bower & Wilkens CM8S2

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 01:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:44
Maak je geen zorgen om wat je hier noemt, akoestiek is véél belangrijker.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botanical
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 15:51
Ben het met MerijnB eens. Vanaf hier is het moeilijk te zeggen. Ligt er net ook aan hoe diep je in de Hi-Fi wilt duiken. Maar met jouw systeem (uitgaand dat je gewoon high-res lossless files hebt) zou ik de bottleneck/verbeterpunten inderdaad niet hier zoeken. Het "verliezen" van kwaliteit door het streamen klopt ook niet helemaal, het werkt iets genuanceerder.

Als er toch mensen geïnteresseerd zijn in digitale audio/netwerk audio spelers. Ik was er initieel niet heel erg lovend over, maar moet toegeven dat er tegenwoordig toch wel wat goede opties op de markt zijn (zowel voor budget als high-end systemen). Grootste probleem imo is de elektrische ruis (jitter) die wordt veroorzaakt door de (niet voor hifi gemaakte) PSU's in zware laptops en computers. Als je echt beter audio wilt streamen zou ik voor de volgende oplossingen kiezen:
- Budget: koop een computer welke niet zo vatbaar is voor bovenstaande; dus een hele lichte computer. Gebruik deze als een bridge tussen jouw computer/NAS en je geluidsysteem. Een idee is een RaspberryPi met een audioboard add-on (HiFiBerry bijv.) met een speciale audio voeding (5V is voldoende) en route deze via SPDIF/USB 2 naar een goede DAC. Dit verhelpt al veel.
- All-in: Koop een audiophile computer. Dit zijn computers speciaal gemaakt voor bovenstaande, met speciale PSU's, hardware en precisie in clocking. Maar dit gaat al heel snel over de 1k.