Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11 00:33
Beste Solar Tweakers,

In december hoop ik mijn nieuwbouwhuis (met plat dak) te betreden, nu zit ik in t stadium waar ik de meeropties e.d. moet gaan kiezen en 1 daarvan is de zonnepanelen.

Standaard wordt het huis geleverd met:
4 st 320 Wp, LG320N1K-A5 Neon 2 mono full black
1 st Omvormer Fronius Primo 4.6-1-MI
1 st Aansluitpunt tbv omvormer

Inclussief de montering en in bedrijfstelling van de installatie. Ze vermelden ook inclussief de 400V AC aanpassing welke nodig is. (maar de omvormer is toch een 1 fase omvormer???)

Zoals ik zelf begreep hebben ze wel goed spul gekozen. Maar mijn vraag hier is dus dat er een meeroptie beschikbaar is met 14 extra panelen. Nu heb ik gekeken dat voor mij als consument de aanschaf van 14 losse panelen zo'n 3900 inclusief btw kost (voor alleen de panelen, dus geen arbeid, montage hardware). Nu vraagt de aannemer dus 11000 (inc btw) als meerprijs als ik het door hun laat toen.

Voor die 11000 kan een installatie bedrijf de hele klus klaren volgensmij, en hier gaat het alleen om wat extra panelen en misschien een iets sterkere omvormer, of dat niet eens want deze kan de wattpiek van 18 panelen aan, alleen kan hij dit niet leveren.
De omvormer met 4 panelen is max 4600W output en max input van 6900, de installatie met 18 panelen heeft een wattpiek van 5760watt. Dus ik vermoed dat ze niet eens de omvormer gaan upgraden met die meerprijs.

Wat zou een redelijke prijs voor meerwerk zijn in dit geval? Valt er te onderhandelen met aannemers tegenwoordig of kan ik beter de standaard installatie laten installeren en zelf iemand in touw nemen om extra panelen toe te voegen?

Groet,
Marco

[ Voor 3% gewijzigd door marco282 op 14-03-2019 21:44 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11 01:03
Mijn ervaring met aannemers in nieuwbouwprojecten is dat er niet te onderhandelen valt over de prijs van meerwerk. Je kan het natuurlijk altijd proberen :) Ik zou het in dat geval achteraf laten doen, maar wel zorgen dat de juiste bekabeling etc aanwezig is.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
marco282 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:40:
Beste Solar Tweakers,

In december hoop ik mijn nieuwbouwhuis (met plat dak) te betreden, nu zit ik in t stadium waar ik de meeropties e.d. moet gaan kiezen en 1 daarvan is de zonnepanelen.

Inclussief de montering en in bedrijfstelling van de installatie. Ze vermelden ook inclussief de 400V AC aanpassing welke nodig is. (maar de omvormer is toch een 1 fase omvormer???)

Zoals ik zelf begreep hebben ze wel goed spul gekozen. Maar mijn vraag hier is dus dat er een meeroptie beschikbaar is met 14 extra panelen. Nu heb ik gekeken dat voor mij als consument de aanschaf van 14 losse panelen zo'n 3900 inclusief btw kost (voor alleen de panelen, dus geen arbeid, montage hardware). Nu vraagt de aannemer dus 11000 (inc btw) als meerprijs als ik het door hun laat toen.

Voor die 11000 kan een installatie bedrijf de hele klus klaren volgensmij, en hier gaat het alleen om wat extra panelen en misschien een iets sterkere omvormer, of dat niet eens want deze kan de wattpiek van 18 panelen aan, alleen kan hij dit niet leveren.
De omvormer met 4 panelen is max 4600W output en max input van 6900, de installatie met 18 panelen heeft een wattpiek van 5760watt. Dus ik vermoed dat ze niet eens de omvormer gaan upgraden met die meerprijs.

Wat zou een redelijke prijs voor meerwerk zijn in dit geval? Valt er te onderhandelen met aannemers tegenwoordig of kan ik beter de standaard installatie laten installeren en zelf iemand in touw nemen om extra panelen toe te voegen?

Groet,
Marco
Voor 8400 euro had ik 16x 340w LG neon black, solar edge 3500 hd wave + installatie (string van 1x6 panelen en 1x10 panelen). Dus die 2 extra panelen zijn dan wel hele dure panelen als je het mij vraagt

pvoutput

• marco282
cricque schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:24:
[...]

Voor 8400 euro had ik 16x 340w LG neon black, solar edge 3500 hd wave + installatie (string van 1x6 panelen en 1x10 panelen). Dus die 2 extra panelen zijn dan wel hele dure panelen als je het mij vraagt
Zie, dat lijken me inderdaad betere prijzen. Als ik zo even bereken kunnen er 20 panelen op mijn dak in de ideale helling situatie, 36 graden + goede afstand kom ik uit op 4 rijen in de lengte en 5 in de breedte, de aannemer heeft gekozen voor 18 panelen, wellicht dat er nog iets in de weg zit waar ik niet van weet.
Maar als je dat voor 8400 kon krijgen, dan vind ik de MEERPRIJS van 4 naar 18 panelen van 11000 echt belachelijk.

Was dit door een installateur of zelf gedaan?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Beste Solar Tweakers,

Groet,
Marco
Bij dat soort projecten heeft de aannemer zelf er echt geen kaas van gegeten en laat ie het een andere installateur doen tegen een uitgeknepen prijsje, en die moet zijn geld verdienen door mensen die extra panelen kopen.
Laat gewoon dat standaard spul plaatsen als dat geen indak is, en dan later vlot zelf ander spul plaatsen. Eventueel jouw set al aanbieden aan de buren die misschien er wel 4 extra willen hebben tegen een "leuk prijsje"

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
marco282 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:46:
[...]

Zie, dat lijken me inderdaad betere prijzen. Als ik zo even bereken kunnen er 20 panelen op mijn dak in de ideale helling situatie, 36 graden + goede afstand kom ik uit op 4 rijen in de lengte en 5 in de breedte, de aannemer heeft gekozen voor 18 panelen, wellicht dat er nog iets in de weg zit waar ik niet van weet.
Maar als je dat voor 8400 kon krijgen, dan vind ik de MEERPRIJS van 4 naar 18 panelen van 11000 echt belachelijk.

Was dit door een installateur of zelf gedaan?
Was all-in prijs niks zelf gedaan. (Hoogtevrees en aan electriciteit kom ik niet aan). Nu had ik een plat dak ofzo gehad had ik dat volledig zelf gedaan en laten aansluiten door iemand anders. Maar op mijn dak kruip ik echt niet op. Dit was wel in België ken het prijsverschil niet met Nederland, maar zou toch min of meer vergelijkbaar moeten zijn

pvoutput

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:02

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Beste Solar Tweakers,

Groet,
Marco
Het gaat volgens mij al mis om een 4600W omvormer op slechts 4 panelen aan te sluiten.
Gaat dat wel goed? Die omvormer is veel te groot.
Echter zijn niet alle bedrijven happig om nieuwe panelen op een bestaand systeem aan te sluiten maar kan wel.
Ik zou vragen om die panelen helemaal niet te installeren en alleen de voorbereidingen te treffen.
Volgens mij zou er dan minderwerk wellicht kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker.
Heb zat mensen gezien die die panelen niet nemen/ niet laten monteren/ en dan kan je het doorverkopen zoals vermeld.

Je kan dan je dak vol leggen met exact dezelfde panelen voor inderdaad flink goedkoper dan 11000.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-11 09:25
@marco282 De fronius4.6-1 is inderdaad een 1 fase omvormer, waarom ze dan een 3 fase aanpassing willen is mij ook een raadsel.

edit:
tenzij ze vanuit de netbeheerder uit liever 3 fase aansluiting willen dan 1 fase.
In zeeland wil enduris alleen nog 3 fase (3x25A) bij nieuwbouw ipv 1 fase 40A. Kosten zijn ook gelijk.
Misschien wil je bouwer nog een slaatje hier uitslaan.
einde edit

Je kan op de Fronius 21 a 22 panelen op 1 tracker aansluiten. De nominale spanning van de Fronius is namelijk 710,4V. Met 4X33,3V panelen heb je op deze omvormer een slecht rendement.

Als je voor een oost/west opstelling gaat, is de Fronius 4.6-1 zeker voldoende.
Vanaf 270V, 9 panelen in 1 string, heb je een rendement van 96% ipv 98% bij 710.4V.

Bij solar-bouwmarkt b.v. kosten de LG's €217,- (X14=3038) plus aanlsuiten bij hun is 1300,-. Dit is inclusief ansluiten omvormer en aanpassing meterkast, en alle bekabeling. Nu is dat bij jou niet allemaal nodig, misschien kan je hier nog wat afsnoepen.
Hou je zeker nog genoeg over voor een platdak systeem, ten opzichte van de 11000,-

[ Voor 14% gewijzigd door insomniac op 15-03-2019 10:43 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Je zou ook veel goedkopere panelen kunnen overwegen, die LG zijn tof maar prijzig. Als je bv JA Solar neemt, mono 315wp voor 105ex btw per stuk...
Als ze in landscape kunnen is bevestiging ongeveer 25 ex btw per paneel. Zit je op €2730 (zonder omvormer/montage etc)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-11 14:10
@ing_stripe Houd AUB wel de levertijden in de gaten. Solar-bouwmarkt zijn voorraad klopt vaak niet is mij meerdere keren ten kennis gegeven van mensen die er bestelden. En bij dit merk/type paneel staat nu al 4+ weken.

• marco282
ApC_IcE schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:13:
[...]

Het gaat volgens mij al mis om een 4600W omvormer op slechts 4 panelen aan te sluiten.
Gaat dat wel goed? Die omvormer is veel te groot.
Echter zijn niet alle bedrijven happig om nieuwe panelen op een bestaand systeem aan te sluiten maar kan wel.
Ik zou vragen om die panelen helemaal niet te installeren en alleen de voorbereidingen te treffen.
Volgens mij zou er dan minderwerk wellicht kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker.
Heb zat mensen gezien die die panelen niet nemen/ niet laten monteren/ en dan kan je het doorverkopen zoals vermeld.

Je kan dan je dak vol leggen met exact dezelfde panelen voor inderdaad flink goedkoper dan 11000.
Helaas is het compleet niet installeren geen optie, hun hebben te maken met de regelgeving van de gemeente e.d. en er moeten dus zonnepanelen op het dak liggen.
Andre1973 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 00:10:
[...]

Bij dat soort projecten heeft de aannemer zelf er echt geen kaas van gegeten en laat ie het een andere installateur doen tegen een uitgeknepen prijsje, en die moet zijn geld verdienen door mensen die extra panelen kopen.
Laat gewoon dat standaard spul plaatsen als dat geen indak is, en dan later vlot zelf ander spul plaatsen. Eventueel jouw set al aanbieden aan de buren die misschien er wel 4 extra willen hebben tegen een "leuk prijsje"
Klopt, dit heeft de aannemer ook aangegeven dat hun basis bouw doen en een aparte installateur waar ze vaak mee samenwerken de elektra en water laten doen. Ik heb al wel gesprek met de aannemer gehad maar er komt nog een gesprek aan tafel met de installateur erbij.

Pagina: 1