Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duidelijkheid in België; hoeveel PV = hoeveel opbrengst?

Pagina: 1
Acties:

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Een kleine vraag voor de experten

Nu de regels in Belziek duidelijker zijn geworden omtrent de digitale meter en het terugdraaien.
Als ik voor 2020 panelen heb dan kan ik nog 15 jaar terugdraaien, maar zal afhankelijk zijn van de installatie datum.

Dus was ik aan het denken om mijn dak vol te leggen. Ik heb een piramide dak en 2 delen zijn ongebruikt. Azimuth 315 (NW) en 45 (NO) zijn volledig leeg, 10 tot max 12 panelen per dakdeel raken daar gemakkelijk op. Nu deze dakdelen liggen 90° van de tijd in de schaduw. Is er ergens een tool ofzo waar ik ongeveer de opbrengt zou kunnen berekenen met bijvoorbeeld 300w panelen of 250w panelen, wat dit zou opbrengen in de schaduw. Dan verhoogt mijn eigen productie.

Maar wat zou de opbrengst hier van zijn ? Is er iemand met een gelijkaardige situatie met constant schaduw op zijn panelen, en wat is de opbrengst daarvan ? En zeker op een slechtere dag. Ik zou heel graag toekomstgericht sluipverbruik op een slechte dag ook wil coveren en een batterij willen zetten

Dan nog een technische vraag. IK heb momenteel een solaredge 3500 hd wave inverter. Dat is een 1 fase inverter. Als ik nu zou beslissen van eventueel deze voor die andere panelen te gebruiken en een nieuwe iets grotere bijvoorbeeld te nemen voor mijn huidige setup, kan dit dan ook 1 fase zijn of neem ik dan ech best wel een 3 fase aansluiting

Huidige setup is dus 3500 hd wave solaredge met LG neon black 1x 6x340w en 1x 10x340w op 135° en 225° met dakhelling 35°. Of wat kan daarvoor aangeraden worden ? Dit is echt een long term plan, maar toch bekijken wat de mogelijkheden zijn om het maximale eruit te halen en ook op een "slechtere" dag wat meer sluipverbruik te coveren

Ik heb die tool bij SMA effe getest en dat geeft wel opbrengst aan, maar ik geloof nooit dat de opbrengst 3000kwh zou zijn gedurende een jaar. Dat zou bijna evenveel zijn als mijn huidig systeem (de verwachting dan toch). Mijn huidige setup zou volgens de installateur zo een 5000kwh/jaar moeten opleveren. Daarom dus de vraag of er effectief wel wat opbrengst van is en vooral op van die ***dagen. Als het de moeite loont

[ Voor 11% gewijzigd door cricque op 15-03-2019 10:30 ]

pvoutput

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:45
cricque schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:27:

Nu de regels in Belziek duidelijker zijn geworden omtrent de digitale meter en het terugdraaien.
Als ik voor 2020 panelen heb dan kan ik nog 15 jaar terugdraaien, maar zal afhankelijk zijn van de installatie datum.

Dus was ik aan het denken om mijn dak vol te leggen. Ik heb een piramide dak en 2 delen zijn ongebruikt. Azimuth 315 (NW) en 45 (NO) zijn volledig leeg, 10 tot max 12 panelen per dakdeel raken daar gemakkelijk op. Nu deze dakdelen liggen 90° van de tijd in de schaduw. Is er ergens een tool ofzo waar ik ongeveer de opbrengt zou kunnen berekenen met bijvoorbeeld 300w panelen of 250w panelen, wat dit zou opbrengen in de schaduw. Dan verhoogt mijn eigen productie.

Maar wat zou de opbrengst hier van zijn ? Is er iemand met een gelijkaardige situatie met constant schaduw op zijn panelen, en wat is de opbrengst daarvan ? En zeker op een slechtere dag. Ik zou heel graag toekomstgericht sluipverbruik op een slechte dag ook wil coveren en een batterij willen zetten

Dan nog een technische vraag. IK heb momenteel een solaredge 3500 hd wave inverter. Dat is een 1 fase inverter. Als ik nu zou beslissen van eventueel deze voor die andere panelen te gebruiken en een nieuwe iets grotere bijvoorbeeld te nemen voor mijn huidige setup, kan dit dan ook 1 fase zijn of neem ik dan ech best wel een 3 fase aansluiting

Huidige setup is dus 3500 hd wave solaredge met LG neon black 1x 6x340w en 1x 10x340w op 135° en 225° met dakhelling 35°. Of wat kan daarvoor aangeraden worden ? Dit is echt een long term plan, maar toch bekijken wat de mogelijkheden zijn om het maximale eruit te halen en ook op een "slechtere" dag wat meer sluipverbruik te coveren

Ik heb die tool bij SMA effe getest en dat geeft wel opbrengst aan, maar ik geloof nooit dat de opbrengst 3000kwh zou zijn gedurende een jaar. Dat zou bijna evenveel zijn als mijn huidig systeem (de verwachting dan toch). Mijn huidige setup zou volgens de installateur zo een 5000kwh/jaar moeten opleveren. Daarom dus de vraag of er effectief wel wat opbrengst van is en vooral op van die ***dagen. Als het de moeite loont
Je kunt toch momenteel zien wat je huidige panelen leveren? Ik gok dertig watt in de regen, dat zullen dus ook die panelen in de schaduw gaan dat doen want er is nu geen schaduw.
Waar heb je schaduw van?
Ik heb panelen liggen aan de west zijde van een hoog gebouw, die zien zon vanaf half twee smiddags. Die halen 55 procent rendement.
Maar die zien dus wel paar uurtjes de zon. Als jouwe echt geen zon zien zou het misschien dalen naar 45 procent rendement.

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
cricque schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:27:

Dit is een specifieke situatie. Hoort eigenlijk in een eigen topic.

Ik heb een vrij hoge pet op van Sunnydesign, nog nooit grote afwijkingen gezien.

Ik heb eerst je oude situatie ingevoerd in Sunnydesign, maar dan met een 3.68 kW omvormer die begrenst is op 3.5 kW.
Zonder schaduw levert dat het volgende op:
- 3.5 kW: 5,111.14 kWh
- 3.68 kW: 5,152.21 kWh
- 4 kW: 5,200.96 kWh
- 5 kW: 5,232.28 kWh

bij 0.25 euro / kWh
- 1278
- 1288
- 1300
- 1308

en dan min 92 euro omvormerbelasting per kW levert het per jaar op:
- 956
- 949
- 932
- 848

Dus financieel gezien is een 3.5 kW omvormer prima. En qua jaaropbrengst mis je een keer 2.3%. Dus die HD3500 zou ik mooi laten hangen.

Als je daar inderdaad vanaf blijft kun je gewoon het andere dak vol leggen met panelen en daar een omvormer bij uitzoeken.

Wil je voor noord weer Solaredge? Solaredge is vooral gunstig voor schaduw van bomen of masten en degelijke, voor een noorddak zou is sowieso een normale stringomvormer nemen.

Dit paneel wordt de laatste tijd veel genoemd op het forum.
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
Als je daar je dak mee vol legt.

Daar heb ik er 2x12 van op je overgebleven daken gelegd met de volgende omvormers:
4 kW: 5,005.85 kWh
3.68 kW 4,988.15 kWh
3.5 kW 4,969.14 kWh
3 kW: 4,857.20 kWh
2.5 kW: 4,627.91 kWh

bij 0.25 euro / kWh
- 1252
- 1247
- 1242
- 1214
- 1157

en dan min 92 euro omvormerbelasting per kW levert het per jaar op:
- 884
- 908
- 920
- 938
- 927

Financieel gezien is 2 x 12 325 Wp panelen in jouw orientaties dus optimaal op een 3 kW omvormer. Een net iets grotere omvormer mag ook best.

Dan heb je dus 2 omvormers die ieder minder dan 16A op het net zetten. Als je netaansluiting zwaarder is dan 1 x 32A dan is het prima, geen 3 fase nodig. Misschien tenzij je ooit last gaat krijgen van hoge netspanning, maar dan kan het alsnog (en het is een kleine kans).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)