Lekkage dak verhalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:46
In mei 2017 huidige woning gekocht. Paar maanden geklust en rond oktober/november ingetrokken.

Vooraf aan de koop een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Daar kwam uit dat het dak van de garage/aanbouw niet meer heel denderend was.
De toenmalige verkopers hebben dit laten maken (Zo werd gezegd. Ik weet even niet meer of we daar enig bewijs van hebben ontvangen.)

Nu het probleem en mijn vraag:
Ik merk net dat er een lek is. Een plas water op de vloer en vallende druppels van het plafond.
Even op het dak wezen kijken, geen stilstand water op die plek en ook geen verstopte afvoer.

Kan ik zoiets nog verhalen op de vorige bewoners?

Alle reacties

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 20:59

Eboman

Ondertitel

ik zou iig even de factuur vragen als ze idd een vervanging hebben gedaan, misschien heb je garantie. Ook even je verzekering contacten meestal kunnen ze een expert sturen om de lekkage te vinden op basis van de verzekering van je huis.

Signature

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:16
NeutraleTeun schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:44:
In mei 2017 huidige woning gekocht. Paar maanden geklust en rond oktober/november ingetrokken.

Vooraf aan de koop een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Daar kwam uit dat het dak van de garage/aanbouw niet meer heel denderend was.
De toenmalige verkopers hebben dit laten maken (Zo werd gezegd. Ik weet even niet meer of we daar enig bewijs van hebben ontvangen.)

Nu het probleem en mijn vraag:
Ik merk net dat er een lek is. Een plas water op de vloer en vallende druppels van het plafond.
Even op het dak wezen kijken, geen stilstand water op die plek en ook geen verstopte afvoer.

Kan ik zoiets nog verhalen op de vorige bewoners?
Je hebt het huis bijna twee jaar geleden gekocht en hebt nu lekkage? En in de afgelopen 22 maanden dus niet?

Lijkt mij een gevalletje pech, dat zijn nou eenmaal kosten die bij een huis horen. Ik zou als ik jou was eerst morgen proberen uit te zoeken waar de lek vandaan komt... Mogelijk dat het makkelijk op te lossen is?

• NeutraleTeun
Nou ja. Als het lekt op een plek waar iets gerepareerd is/zou moeten zijn, dan neigt dat niet geheel naar pech lijkt mij?
Net met kijken wel gele plekken gezien in het stucwerk. Lek is dus al ouder, alleen nu is het echt door en door.

Ik zal eens in de papieren duiken, kijken of ik nog iets vind.
Eventueel nog de vorige bewoners vragen.

Tips hoe ik de lek kan opsporen? Water heeft altijd zo z'n eigen weg.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan zomaar meters verderop zitten... is ook erg lastig te vinden vrees ik

404 Signature not found

Verwijderd

Ik heb helaas geen verhalen over lekkende daken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is het dak vervangen of gerepareerd?
Vervangen zou nog onder garantie kunnen vallen mits ze het niet zelf of zwart hebben laten doen.
Reparatie aan oude daken wordt doorgaans niet onder garantie gedaan, (of een zeer beperkte)

Wanneer je iets kan zien en het dak redelijk droog is kan je over de naden lopen en met een beetje geluk zie je dan water uit de lekkage komen.

Op het moment dat het dakbeschot onder afschot ligt (de plank die op de balken zit) kan je kijken welke kant de hoge kant is t.o.v. de lekkage binnen, op die manier kan je met een beetje geluk een groot deel dak uitsluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 15-03-2019 21:40 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-12 19:09
NeutraleTeun schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:16:
Nou ja. Als het lekt op een plek waar iets gerepareerd is/zou moeten zijn, dan neigt dat niet geheel naar pech lijkt mij?
Net met kijken wel gele plekken gezien in het stucwerk. Lek is dus al ouder, alleen nu is het echt door en door.

openstaande naden/overlapingen. de dakbeking bij de afvoer/uitloop wil nog welleens los geraken. de opstaande randen wilen ook nog welleens los gaan. een voegspijker is een prima stuk gereedschap om te kijken of naden open staan. het lood wat in de muur zit, kunnen schuren in zitten, is de dakbedeking hoog genoeg opgebranden zodat het niet onder het lood door kan ? (met name opstand en de muur)
post eens een foto nu is het nutuurlijk lastig in te schatten waar het lekt echter het kan wel uitsluitsel geven over de leeftijd van het dak. dan zie je snel genoeg of er reparaite is gemaakt of dat het dak vervangen is.
en een raparatie kan het begeven en dan is het min of meer wel pech oude daken worden niet gerepareerd onder garantie. (tenzij er echt een hele duidelijke oorzaak was en de rest nog wel in orde is.)

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 16-03-2019 02:26 ]

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
Bij mij exact hetzelfde; Bouwkundig rapport dat dak niet denderend is, niet verrassend als er 20cm gras op staat. Volgens verkoper enkele jaren geleden nog opgelapt (ook te zien aan regenpijp van 2013). Na enkele maanden lekt het weer, waarschijnlijk op een andere plek. Gevalletje pech. Een bitumen dak van 40 jaar is gewoon op, blijft een risico, dus gaat er binnenkort helemaal af.

Overigens kom ik met strippen nu wel een plek tegen waar het al veel langer lekt, maar goed..

Wat is de economisch schade bij een technisch afgeschreven dak? In het voor mij gunstigste geval moet ik het dak enkele jaren eerder vervangen dan ik eigenlijk van plan was.

Je kunt geen 2 jaar garantie verwachten op een oud dak, enige waarmee je iets kan is als zij de reparatie niet uitgevoerd hebben.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-12 20:24

Het is nogal een kort door de bocht aanname doordat er gele plekken zitten het lek dus ook al langer zit.
Je wilt niet weten hoe rap je gele plekken kunt krijgen in je stucwerk door lekkage. Dus in dit geval zegt dit he-le-maal niks.
Sowieso is het in dit geval verstandig om je verlies te nemen en dus te gaan zoeken naar het lek. Of natuurlijk gewoon je hele dak laten vervangen. Ik heb dit 1.5 jaar geleden laten doen en heeft mij 1200 euro gekost inclusief nieuwe boeidelen. Dus zo gek hoeft het gelukkig niet te gaan

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is erg vervelend maar dit is wel jouw probleem. Het gebrek was destijds niet aanwezig, de reparatie heeft het gedurende vele stormen goed gehouden en is pas bijna twee jaar later weer een probleem.

Daarnaast wist je van het probleem af en hebben de bewoners destijds enkel reparaties uitgevoerd terwijl waarschijnlijk het hele dak vervangen moest worden. Een verborgen gebrek is het dus ook niet.

Afhankelijk van de leeftijd is het gehele dak vervangen de beste optie. Wellicht krijg je nu dit wel gerepareerd maar het is wachten op het volgende probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb is niet aannemelijk dat het gerepareerde gaat lekken. het kan goed dat het elders is gaan lekken.\
De gele plekken zul je dus al eerder hebben moeten zien. heb je zelf alles gewit na aankoop en zijn er nu gele plekken ? in 22mnd kan er veel gebeuren natuurlijk, en ik geef je weinig kans om dat te verhalen op de vorige eigenaar.

verder vertel je niet welke bedekking er op ligt of wat de situatie is. erg beknopte info.
Bitumen bedekking: is gebruikelijk dat er een groot stuk over de lek wordt gebrand, dat gaat niet lek.
heb je een dakdoorvoer, RWA, of is het dak strak en glad, liggen er tegels op met grind of ...?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je koopt een huis inclusief alle gebreken. Dat het nu in jouw bezit gaat lekken, is gewoon jouw verantwoordelijkheid. Het was bij de keuring ook opgevallen dat het dak niet goed was. Ik zie niet helemaal in hoe dat niet de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar is. Alleen verborgen gebreken die de een huis onbewoonbaar maken en die je niet wist, kan je eventueel verhalen.
Ik zou op z'n minst even tijdens een stevige bui op het dak kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 16-03-2019 10:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03

BCC

Idd je hebt twee jaar geleden na de technische keuring de woning aanvaard met een slecht dak met een reparatie. Ik wordt er eigenlijk een beetje verdrietig van dat mensen tegenwoordig alles maar proberen af te wentelen 😕

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 16-03-2019 10:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
Ik heb trouwens ook ervaring met de andere kant...
Mijn eerste huis had een schuur met plat dak, ongeveer 30 jaar oud. Het dak had bij mij ooit een beetje omhoog gestaan bij de windveer. Netjes laten maken. In de schuur was zichtbaar dat het ooit vochtig is geweest en nu kurkdroog (ook door de makelaar aangegeven en in de verkoopinformatie dat het het originele dak nog was en niet al te best). Enkele maanden na verkoop, terwijl er 20cm sneeuw lag op het dak. kreeg ik een bericht dat het dak lekte en de nieuwe bewoners het helemaal gingen vervangen, of ik even wilde (mee) betalen...
Dat heeft de makelaar gelukkig snel afgehandeld.

Overigens vroeg ik me überhaupt af of het dak lekte, of dat er niet gewoon ergens smeltwater naar binnen liep.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
gewoon je eigen verzekering bellen.
als het dak twee jaar geleden gecontroleerd is en een lekkage verholpen dan kan je redelijkerwijs aantonen dat de lekkage niet het gevolg is van achterstallig onderhoud (immers 2 jaar geleden nog gecontroleerd).
de schade veroorzaakt door de lekkage valt dan onder de inboedel of opstalverzekering (afhankelijk van wat er beschadigd is), de herstelkosten van het dak zal je waarschijnlijk zelf moeten aftikken.

aanvulling: als je 2 jaar na aankoop bij me aan zou kloppen als verkoper dan verzoek ik je vriendelijk om je eigen verzekering te bellen.
aanvulling2: als je dit toch van plan bent, kijk even of je een ouderdomsclausule in je koopcontract hebt staan. is die vernoemd dan ga je je gelijk zeer moeilijk halen.

[ Voor 25% gewijzigd door dyrc op 16-03-2019 11:13 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dyrc schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:11:
aanvulling2: als je dit toch van plan bent, kijk even of je een ouderdomsclausule in je koopcontract hebt staan. is die vernoemd dan ga je je gelijk zeer moeilijk halen.
Ouderdomsclausule is irrelevant, hij gaat een gebrek dat twee jaar na aankoop voorkomt en het gevolg is van slijtage nooit kunnen verhalen op de verkopers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Dit is dus echt een gevalletje 'koop je een huis, dan draag je het risico'.

Ik zie werkelijk geen goede reden om dit op de verkopers te verhalen.

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12 13:35
Hier op de zaak gisterenavond ook lekkage voor het eerst in jaren. Altijd lastig te achterhalen, maar gezien de harde wind van de laatste dagen vermoed ik dat het ergens onder het lood door naar binnen komt.
Kan jaren goed gaan en dan bij een bepaalde windrichting ga je 'nat'.

• NeutraleTeun
Relax allemaal.
Vroeg mij gewoon af dat als iets gerepareerd is (of iig gerepareerd moest worden) dat niet binnen 2 jaar alweer mankementen begint te vertonen.

Net even op het dak wezen kijken. Er staat niet echt water op. Wel is het aan de regen zijde (veel slagregen laatste dagen), dus met beetje geluk is het het lood.

Foto's voor de geïnteresseerden:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/D4nT9kd5/IMG-20190316-104651.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bDX8R2Z7/IMG-20190316-104703.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dLnsK1fC/IMG-20190316-104713.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Fkp4mWTv/IMG-20190316-104725.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3kc3dqYJ/IMG-20190316-104847.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Lht4NvBN/IMG-20190316-104945.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/crGgJrT5/IMG-20190316-105051.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XBSJXzKy/IMG-20190316-105204.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4Yz13Dzp/IMG-20190316-105211.jpg

Nu de vraag of ik er zelf iets moet opsmeren of laten uitbesteden.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 19:53
Dit kan goed in combinatie met de harde wind van afgelopen dagen. Water komt dan op plaatsen waar het normaliter niet komt

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ik zie op diverse plekken slecht voegwerk boven het lood. kan best zijn dat het dus, afhankelijk of het lood in de spouw omhoog gezet is, via die weg binnen is gekomen

heb ook zoiets met miijn balkon. Alles opnieuw laten voegen en daarna nog bitum pasta over het lood (was opzich prima dik lood met her een der wel een scheur.)

sindsdien geen lekkage meer

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 16-03-2019 15:05 ]

• miciel
Ray schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:04:
ik zie op diverse plekken slecht voegwerk boven het lood. kan best zijn dat het dus, afhankelijk of het lood in de spouw omhoog gezet is, via die weg binnen is gekomen

heb ook zoiets met miijn balkon. Alles opnieuw laten voegen en daarna nog bitum pasta over het lood (was opzich prima dik lood met her een der wel een scheur.)

sindsdien geen lekkage meer
jep en dat het lood op 1 plek wel heel erg kort is.
dakranden zijn opnieuw geplakt maar de doorvoeren verdienen ook wel de aandacht, deze zijn dus helaas niet gedaan, nu kunnen hier ook nog wel zwakken plekken inzitten in in de afvoer ook.
(het is een groote reparatie dit is geen nieuwe dak, in deze sitautie heb je best kans dat er wel garantie op de opstanden zit maar op de rest dus niet)
echter ik gok eerder op het lood icm met voegwerk zoals ray zegt en daar kan inderdaad afhankelijk van de staat een bitumen pasta/vloeibaar rubber/batuband op om dat scheurtje te dichten.
(bijvoorkeur grijs vloeibaar rubber, zwart trek warmte en kan meer uitzetten waardoor het eerder gaat schuren. en het staat wat mooier.) bitumen kit verdroogt en geeft weer opnieuw lekkage vloeibaar rubber gaat ietsje langer mee.(exacte levensduur nog niet bekend)

en nog iets is het voegwerk in de rest van je muur nog wel hard en vast of kan je het er zo uit krabben ?
slecht voegwerk over de gehele muur kan ook lekkage geven. je krijgt dan binnendringend vocht.
(zeker met de wind van de afgeholpen dagen slagregen icm met slecht voegwerk.)

is dat ene afvoertje voor alles ? of heb je gewoon de rest niet op de foto,s gezet ?
nu hoop ik persoonlijk voor je dat je 2 of 3 afvoeren hebt met dit dak oppervlak.
hiernaast heb ik het idee dat het dak volstaat omdat de afvoercapeciteit onvoldoende is.
als ik een inschatting maak is dat 1 ene afvoertje als hij het gebied vanaf de balk tot het afvoertje
wel een beetje erg veel oppervlakte voor 1 afvoertje,(ik zie dat de balk niet doorloopt het water er omheen kan dus het water verdeelt zich gelukkig over het dak maar als de rest ook zo mager is uitgevoerd dan vraagt dat ook om problemen, tegenwoordig eerder 4 a 5 afvoeren bij zulke daken dan 2 a 3.

[ Voor 26% gewijzigd door miciel op 16-03-2019 19:21 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03

BCC

Weet je zeker dat het van het platte dak komt? Want de muur van de tweede verdieping ziet er ook vochtig uit.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• NeutraleTeun
Nee ik weet niks zeker. Ik dacht een gaatje te zien in het lood (zie close up foto) dus daar ging mijn vermoeden naar uit.

@miciel ja dat is de enige afvoer op dat hele stuk.
Op de foto waar je over de lichtkoepels heen kijkt is achter de linker schoorsteenpijp nog 1 afvoer en dat is alles voor het gehele dak daar. En dat stuk loopt links nog door (aanbouw eetkamer).

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Aan jouw foto's te zien kan het ook nog wel eens het doorslaan zijn van de muren. Die muur is heel erg nat. Je voegen zien er ook niet best uit. Grote kans dat je die er met weinig moeite zo uit krabt. Tevens zie je volgensmij ook meerdere scheurtjes in het lood op de foto's. En het lek water wat je op de foto hebt is "schoon" vaak krijg je hele erg gele plekken als het lekt vanuit het dak.

En het heeft de laatste dagen natuurlijk lange tijden achter mekaar geregend waardoor de muur goed heeft kunnen volzuigen.

En ik vermoed dat het deur kozijn die je op foto hebt staan waar het lekt, "onder" die natte muur staat.

PSN - M4uSzi // -

• miciel
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:04:
Nee ik weet niks zeker. Ik dacht een gaatje te zien in het lood (zie close up foto) dus daar ging mijn vermoeden naar uit.

@miciel ja dat is de enige afvoer op dat hele stuk.
Op de foto waar je over de lichtkoepels heen kijkt is achter de linker schoorsteenpijp nog 1 afvoer en dat is alles voor het gehele dak daar. En dat stuk loopt links nog door (aanbouw eetkamer).
bij de cluse up foto dat gaatje is niet de lekkage,(eventueel kan je hier bitumen kit inspuiten)
echter daar is wel het lood tekort dit kan wel lekkage veroorzaken,(buiten het slechte voegwerk om.)

wtf 2 afvoeren voor zo,n dak ? als het lood en het voegwerk in orde zijn kan je mocht het weer gaan lekken een 3de afvoer overwegen of je laat er eentje uit voorzorg plaatsen hoewel. hoe leger je dak hoe minder snel het opwaait onder het lood door. waarschijnlijk wat vaker verbouwd. en vergeten de afvoer mee te nemen.
edit liever 4 afvoeren dan 3 maar je zou het met ook 3 wel redden.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 17-03-2019 03:11 ]

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-12 13:15
Nee, je kunt niets bij de vorige bewoners halen. Echter, vaak heb je, bij een goede dakdekker, enkele jaren garantie. Je kunt vragen om de factuur en dan de dakdekker bellen voor garantie.

• NeutraleTeun
Hopelijk morgen bericht van een dakdekker.
Dan even laten kijken waar het lek vandaan komt.
Als het het lood is, tijdelijk even laten repareren en dan later eens kijken voor vernieuwing van het lood/voegen.

Afvoer aan deze kant is niet zo'n probleem.
Ene bijmaken is niet zo simpel want dat komt uit op de grond van de buren?

Aan de achterzijde is de afvoer wel belabberd.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZWqy6phw/IMG-20190317-082049.jpg
Daar ook eens over nadenken om daar iets mee te doen.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik vind het apart dat de hoek van de gevel zo nat is.
Wat zit daarboven? Het lijkt wel of de lekkage van hoger komt en door de spouw dan naar beneden lekt.
Lekt het binnen ook op dat punt ongeveer?

Verder zitten er nogal wat details op het dak, de koepel, doorvoeren en afvoeren.
Het lood en voegwerk kan wel wat aandacht gebruiken.

Wat betreft de uitlopen, je kan er een noodoverloop bij laten maken.
Die loost alleen water als het niveau te hoog komt.

[ Voor 15% gewijzigd door edsandje op 17-03-2019 10:58 . Reden: toevoeging ]

Please state the nature of the technical emergency

• NeutraleTeun
Daar slaat/sloeg al het regen tegenaan.
Boven is schuin dak (2 pijpen) en zolder. Op zolder zelf kan ik ik geen vocht ontdekken.

Op de foto waar je het dak ziet (met lood in een hoek samen komen) daar beneden is de muur/kozijn waar het inderdaad lekt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-12 22:02
Bij ons is een paar jaar geleden een nieuwe daklaag aangebracht. Hierbij hebben ze ook de steen boven de loodslab eruit gehaald. Toen de loodslab vernieuwd en diep in de voeg aangebracht. Toen nieuwe steen en voegwerk. Dat lijkt mij bij jou ook een goede oplossing, eventueel laat je direct meer voegwerk vervangen. Vervolgens zou ik een pot impregneer halen voor steen en dat op je muur smeren/spuiten.

@NeutraleTeun
Als straks je dak weer goed is, wellicht kan je een "groen" dak overwegen. Voordeel van sedum op je dak is onder andere dat je dak langer mee gaat. Het wordt namelijk minder warm en dat is ook weer lekker voor binnen. Helemaal als we meer van die warme zomers gaan krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door chrisborst op 18-03-2019 08:02 ]

• miciel
chrisborst schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:08:
Bij ons is een paar jaar geleden een nieuwe daklaag aangebracht. Hierbij hebben ze ook de steen boven de loodslab eruit gehaald. Toen de loodslab vernieuwd en diep in de voeg aangebracht. Toen nieuwe steen en voegwerk. Dat lijkt mij bij jou ook een goede oplossing, eventueel laat je direct meer voegwerk vervangen. Vervolgens zou ik een pot impregneer halen voor steen en dat op je muur smeren/spuiten.
dat gebeurt alleen bij de neerslagkant omdat het wat duurder is en meer werk, maar het is zeker geen slecht idee als de muur naar neerslagkant/westen/zuidwesten is. de muur zal eerder water doorlaten als deze verzadigt is. het loodt welke(niet diep in de voeg maar aan de andere kant van de steen omhoog staat zorgt ervoor dat het water wat door de muur heendringt als nog naar buiten word afgevoerd (ook wel spouwlood genoemd) maar ach als het eenmaal erin zit ben je ook weer voor jaren klaar.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:51:
Relax allemaal.
Vroeg mij gewoon af dat als iets gerepareerd is (of iig gerepareerd moest worden) dat niet binnen 2 jaar alweer mankementen begint te vertonen.

Net even op het dak wezen kijken. Er staat niet echt water op. Wel is het aan de regen zijde (veel slagregen laatste dagen), dus met beetje geluk is het het lood.

Foto's voor de geïnteresseerden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu de vraag of ik er zelf iets moet opsmeren of laten uitbesteden.
Foto nummer 4, daar zie ik enorme blaren in de gemineraliseerde afwerking zitten onder de loodslabbe.

Als dat het geval is heb je de lekkage ook, dat lood werkt niet meer afdoende met langdurige regen en doorslaan van de muur.

De dakdekker zal de toplaag 470k14 (app) waarschijnlijk als het droog is, craquele vorming op constateren. Het ligt er een beetje aan hoe erg het is en hoe oud de dakbedekking is wil dit lekkage geven. Hoe dan ook, een renovatie zit er wel aan te komen. Denk dan ook na over het afschot en de huidige isolatiewaarde, het mag wel iets beter aflopen :)

Tweakers Discord

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@NeutraleTeun
Als straks je dak weer goed is, wellicht kan je een "groen" dak overwegen. Voordeel van sedum op je dak is onder andere dat je dak langer mee gaat. Het wordt namelijk minder warm en dat is ook weer lekker voor binnen. Helemaal als we meer van die warme zomers gaan krijgen.
Dan moet je eerst kijken of de constructie dat gewicht wel kan dragen!
Nadeel van een sedum dak is dat als er wat mee is je niet makkelijk even het dak kan controleren.

Please state the nature of the technical emergency

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NeutraleTeun Relax :D
Als je deze info in TS had geplaatst, had het een ander beeld gegeven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Vr4ggPyr/IMG-20190319-151306.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4Yh8g0cq/IMG-20190319-152210.jpg

Dakleer niet ver genoeg omhoog, lood te weinig overlappend, geen waterkering in het lood, genoeg vocht en scheuren te zien.

Heeft wat vloeibaar rubber (oid) in de openingen gespoten. Zou het hopelijk moeten oplossen.

Dan dit jaar maar eens kijken om al het lood te vervangen.

• Paul-Kiezel
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-11 09:40
En, is het lood inmiddels vervangen en het dak weer helemaal waterdicht? Vloeibaar rubber was overigens wel een slim idee maar slechts als tijdelijke oplossing.

Contra expertise: bij o.a. waterschade aan het laminaat.

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:38
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:23:
Ik heb helaas geen verhalen over lekkende daken.
Nu wel...

Live from Denmark

Pagina: 1