Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Synology en PHP versie forceren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Op dit moment probeer ik Firefly III op mijn synology te installeren zonder docker (DS218play), maar ik loop tegen wat problemen aan.

Ik volg de instructies op https://docs.firefly-iii..../installation/server.html.
Als het goed is heb ik, via diverse packages, een LAMP stack draaiende.
PHP 7.2 staat geinstalleerd, apache 2.4, mysql (Maria DB10), en tot zo ver alles ok.
Ik kan mijn virtuele host bereiken, phpmyadmin laat de database zien enzovoort.

Via SSH kan ik composer installeren (wat doet / is composer eigenlijk?), maar het gaat mis als ik de volgende command oproep om de boel te installeren:

code:
1
composer create-project grumpydictator/firefly-iii --no-dev --prefer-dist firefly-iii 4.7.13

Ik krijg de error dat mijn php versie (5.6.11) niet compatible is.

code:
1
2
3
[InvalidArgumentException]
  Could not find package grumpydictator/firefly-iii with version 4.7.16 in a version installable using your PHP versi
  on 5.6.11.

Als ik via ssh mijn synology benader gebruikt hij dus versie 5.6.11, terwijl ik zeker ben dat php 7.2 is geinstalleerd en als standaard staat ingesteld in de web interface van mijn synology.
php72 --version werkt:

code:
1
PHP 7.2.13 (cli) (built: Dec 20 2018 16:14:44) ( NTS )

Is er een manier om via SSH composer te forceren php 7.2 te gebruiken?
Als ik de composer forceer te installeren zonder compability check (--ignore-platform-reqs] loopt hij inderdaad vast op php 7.2 commands.

Veel ervaring met unix systemen heb ik niet maar ik leer graag :)

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Beste antwoord (via Zeus op 17-03-2019 22:28)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je kan het niet systeemwijd aanpassen, dan sloop je de hele boel softwarematig. Hoe je Composer zo gek krijgt, tja, dat zou toch zo te vinden moeten zijn? Het is namelijk mogelijk om meerdere versies van php te hebben en een specifieke versie voor een specifiek doel te kunnen gebruiken.

Een mogelijkheid is even kijken waar php72 precies staat. Als het in z'n eigen directorystructuur staat, kan je met wat werk op de commandline tijdelijk voor je SSH sessie de versie van het php commando naar die van php72 laten wijzen.

Spekkies | Commandline FTW

Alle reacties

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Je hebt nu dus geconstateerd dat de firmware van je NAS nog op PHP versie 5.6.11 draait :+

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Tijdje geleden dat ik met Synology rommelde, maar kan je niet een package manager gebruiken in de SSH sessie (mijn synology was zo'n 212j type dat optware nodig had en dus ipkg als package manager had):
code:
1
ipkg install php

opgeven?. Daarmee zet je ook php 7.2 klaar in je firmware (als ik het goed heb dat je met packages werkt).

Is het niet handiger om met Docker aan de slag te gaan op je 218play? Vast wel een container voor firefly-iii te krijgen.

Xiaomi Pocophone F1 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.6.6 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Mooi dat je met 'php72 --version' ziet dat je versie 7.2 hebt, maar dat is niet wat wordt uitgevoerd. Doe eens dit:
php --version

Dan kom je een heel stuk verder met wat er nou werkelijk uitgevoerd wordt. Je zal dus even moeten uitzoeken hoe je kan specificeren dat 't een andere php moet gebruiken. Zomaar de huidige 5.6 eraf trappen en vervangen voor 7.2 is vragen om je NAS te bricken.

Bedankt voor de tips tot dus ver!
Jivebunny schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:20:
Tijdje geleden dat ik met Synology rommelde, maar kan je niet een package manager gebruiken in de SSH sessie (mijn synology was zo'n 212j type dat optware nodig had en dus ipkg als package manager had):
code:
1
ipkg install php

opgeven?. Daarmee zet je ook php 7.2 klaar in je firmware (als ik het goed heb dat je met packages werkt).
Hmm interessant. Ik werk met een package manager in de grafische omgeving, en daar staat php7.2 geïnstalleerd. Echter werkt de firmware standaard met versie 5.6.11. ik zal eens kijken of ik ikpg package manager kan installeren.
Is het niet handiger om met Docker aan de slag te gaan op je 218play? Vast wel een container voor firefly-iii te krijgen.
Docker werkt niet op de ds218 play vanwege realtek cpu :/ achteraf wel spijt van.
Hero of Time schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:24:
Mooi dat je met 'php72 --version' ziet dat je versie 7.2 hebt, maar dat is niet wat wordt uitgevoerd. Doe eens dit:
php --version

Dan kom je een heel stuk verder met wat er nou werkelijk uitgevoerd wordt. Je zal dus even moeten uitzoeken hoe je kan specificeren dat 't een andere php moet gebruiken. Zomaar de huidige 5.6 eraf trappen en vervangen voor 7.2 is vragen om je NAS te bricken.
PHP --version geeft 5.6.11 aan. Is het mogelijk om composer een andere PHP versie te laten gebruiken dan wat als standaard geselecteerd staat? PHP 7.2 lijkt wel erop te staan maar alleen oproepbaar onder het commando php72.
wimmel_1 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:18:
Je hebt nu dus geconstateerd dat de firmware van je NAS nog op PHP versie 5.6.11 draait :+
Inderdaad, de hamvraag is meer valt dit te veranderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je kan het niet systeemwijd aanpassen, dan sloop je de hele boel softwarematig. Hoe je Composer zo gek krijgt, tja, dat zou toch zo te vinden moeten zijn? Het is namelijk mogelijk om meerdere versies van php te hebben en een specifieke versie voor een specifiek doel te kunnen gebruiken.

Een mogelijkheid is even kijken waar php72 precies staat. Als het in z'n eigen directorystructuur staat, kan je met wat werk op de commandline tijdelijk voor je SSH sessie de versie van het php commando naar die van php72 laten wijzen.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:06
In webstation heb je php7 dus al als default staan?
Weet na het lezen van de howto niet zeker of webstation wel gebruikt wordt.

job wijzigde deze reactie 16-03-2019 10:22 (101%)

Hero of Time schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:14:

Hey bedankt voor de tips ! Ik heb even doorgetast en composer geïnstalleerd met php72.
Was nog best een opgave om de bin te vinden want alles staat anders op de synology.
Alles lijkt nu te draaien en ik heb een hoop bijgeleerd over linux.
job schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:26:
In webstation heb je php7 dus al als default staan?
Weet na het lezen van de howto niet zeker of webstation wel gebruikt wordt.
Ja voor de installatie van Firefly-iii moest ik specifiek via ssh composer runnen en de boel zo installeren (misschien kon het wel anders, maar de installatiemanual en met mijn beperkte kennis lukte het mij niet de installatie zelf op te zetten). Web station is wel gebruikt om PHP7.2 en apache 2.4 als standaard aan te vinken en de PHP ini file te wijzigen.

Zeus wijzigde deze reactie 17-03-2019 22:31 (25%)
Reden: extra info

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True