Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik heb een vraag mbt een heel oude projector.

Klein beetje achtergrond, 4 jaar geleden overleed mn vader, een man met wie ik als kleine jongen niet veel deed, vaderschap was waarschijnlijk niet helemaal zijn ding.

Mn ouders gingen scheiden en ik heb hem een jaar of 10 a 12 niet gesproken.

Tot een jaar voor zn plotselinge overlijden, veel kunnen uitpraten, ben erg dankbaar dat dat ons nog gegeven was.

Nu ben ik destijds ook wel eens bij hem en zn vrouw geweest en had contact met haar kinderen, nu kon ik 2 weken geleden mn nieuwsgierigheid niet bedwingen en afgezien van zn paspoort en gereedschap had ik niks van mn pa.

Een week later kreeg ik antwoord, een dag daarvoor was zn toenmalige vrouw overleden. Er waren nog een verhuisdoos of 6 van mn vader over, of ik die wilde hebben, ja.. natuurlijk!

Eenmaal thuis bleek er een doos of 2 vol met dia’s te zitten en.. een oude diaprojector!

De titels op de diadozen gaan van 1964 tot 1985 (getiteld geboorte Jochem—>1nsane).

Nu heb ik de projector nagekeken en hij lijkt in goede staat maar wel stoffig van binnen.

Ik wil hem dus reinigen en gebruiken voor een dia avond (trip down memory lane) maar het type lamp wat erin zit, geen idee wat het is en of het verkrijgbaar is en waar ik op moet letten als ik hem ga reinigen, op het oog lijkt de lamp nagenoeg nieuw.

Iemand tips? Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u36IX2jPTW2S2muXyvE5jXa3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BLWRzzel4gA3vZVTOIS16YHQ/thumb.jpg

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Stomme vraag misschien he, maar werkt hij nu nog op dit moment?

If so, ik zou er zelf niets aan doen totdat het ding de geest geeft...

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Phase schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:22:
Stomme vraag misschien he, maar werkt hij nu nog op dit moment?

If so, ik zou er zelf niets aan doen totdat het ding de geest geeft...
Ik vermoed dat hij het wel doet maar hij is van binnen stoffig, het glas, de lenzen, de lamp.

Het wordt waarschijnlijk heet en dan kan het natuurlijk gaan roken, lamp kan onnodig stuk gaan en het beeld is dan waarschijnlijk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Gaat het je 'alleen' om de trip down memory lane? Want je kan eventueel de dia's ook in een goede diascanner doen en daarmee de boel meteen digitaal te hebben en het zodoende meer is veilig gesteld dan ze alleen als dia's laten, die nog aan allerlei klimaatinvloeden onderhevig zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:06
Wat @MsG zegt. Ik zou dat sowieso doen, voor een relatief laag bedrag zijn je herinneringen voor altijd veilig (mits goede back-up strategie).

Dat gezegd hebbende is het wel vet om die projector te gebruiken natuurlijk als je toch met nostalgie aan de gang gaat.

Voorzichtig aan de gang met busje perslucht en stofzuiger geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
KnoxNL schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:43:
Wat @MsG zegt. Ik zou dat sowieso doen, voor een relatief laag bedrag zijn je herinneringen voor altijd veilig (mits goede back-up strategie).

Dat gezegd hebbende is het wel vet om die projector te gebruiken natuurlijk als je toch met nostalgie aan de gang gaat.

Voorzichtig aan de gang met busje perslucht en stofzuiger geen optie?
Het gaat me idd vooral om de nostalgie :-) daar hoort die projector dan gewoon bij die daarna als mooi stuk decoratie de huiskamer in gaat :)

Daarna kan ik de dia's alsnog wel laten digitaliseren maar dan vooral die ik het waard vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
KnoxNL schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:43:
Dia's hebben een houdbaarheid van zeker 300 jaar, wanneer je ze gewoon netjes en droog opbergt kan je ze over 250 jaar uit de doos halen en heb je nog goede dia's. Van een huidig beeldformaat verwacht ik niet dat je die over 250 jaar zo maar in kan lezen.

Voor reinigen betreft, ik zou proberen iets met lucht te reinigen en de bereikbare oppervlakken met iets als een lensreinigingsvloeistof. Het ding uit elkaar halen zou ik niet zo maar doen, een scheef lenselement doet meer kwaad dan een beetje stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
lateef schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Dia's hebben een houdbaarheid van zeker 300 jaar, wanneer je ze gewoon netjes en droog opbergt kan je ze over 250 jaar uit de doos halen en heb je nog goede dia's. Van een huidig beeldformaat verwacht ik niet dat je die over 250 jaar zo maar in kan lezen.

Voor reinigen betreft, ik zou proberen iets met lucht te reinigen en de bereikbare oppervlakken met iets als een lensreinigingsvloeistof. Het ding uit elkaar halen zou ik niet zo maar doen, een scheef lenselement doet meer kwaad dan een beetje stof.
Ik geloof je op je woord, maar het blijft zo dat je dan slechts 1 (fysiek) exemplaar hebt. Ik zou ze dus wel degelijk digitaliseren.

Je maakt mij niet wijs dat als je door de jaren heen een paar keer converteert (als dat al nodig is) naar een courant formaat, je deze over 100 jaar niet meer kunt bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 00:08
Zoiezo de lamp niet (met je handen) aanraken. Deze zal als hij aanstaat zeer heet worden en vette vingers branden dan snel in waardoor de lamp kapot gaat. (net zoals halogeenlampjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ook na gebruik rustig laten afkoelen voordat je er weer mee gaat slepen, wanneer die lamp het doet zou ik er gewoon afblijven en eens kijken wat er op die dia's staat.
Lenzen voorzichtig schoonblazen maar de lamp niet aanraken, het vet wat aan je vingers zit brand vast op je lamp en sloopt hem.

Verbazingwekkend hoe weinig je op de projectie ziet van op het oog hele stoffige lenzen.
En probeer idd gewoon een busje perslucht op de koude projector los te laten, dat blaast de oppervlakkige stofjes er wel af.
Om de dia's even te bekijken op inhoud voldoet gewoon een witte wand prima, voor een serieuze dia avond is een projectiescherm aan te raden want daarmee zie je toch echt meer detail.

Vorige winter ook nog wat dia's gekeken met mijn moeder en haar gelijk op laten schrijven wat er op stond en dat bij de cassette in de opbergdoos gedaan op volgorde.

De kilometers single 8 smalfilm hadden ze gelukkig al eens om laten zetten op dvd, slepen met zo'n looiige projector doe je iig niet voor je lol.

Gaaf object om in je woonkamer te zetten maar in dat geval houd hij het niet lang vol vrees ik, dan heb je m nog puur decoratief.
Die dingen staan namelijk vaak rustig opgeslagen in een kast, woonkamer vochtigheid, damp etc zijn vrij funest voor dat soort apparatuur, iig zorgt het voor vettigheid op lenzen en lamp.

Mooi kado om zo nog een stukje verleden te krijgen, 2 verhuisdozen zijn er wel heel erg veel, dat redt je niet in 1 avondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
planB schreef op zondag 17 maart 2019 @ 00:12:
Zoiezo de lamp niet (met je handen) aanraken. Deze zal als hij aanstaat zeer heet worden en vette vingers branden dan snel in waardoor de lamp kapot gaat. (net zoals halogeenlampjes)
Nee precies, die lamp laat ik sowieso met rust maar bijvoorbeeld het glas voor de warmtescheiding is echt haast ondoorzichtig door het stof (maar die is er redelijk makkelijk uit te schuiven).
PalingDrone schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:42:

Verbazingwekkend hoe weinig je op de projectie ziet van op het oog hele stoffige lenzen.
En probeer idd gewoon een busje perslucht op de koude projector los te laten, dat blaast de oppervlakkige stofjes er wel af.
Om de dia's even te bekijken op inhoud voldoet gewoon een witte wand prima, voor een serieuze dia avond is een projectiescherm aan te raden want daarmee zie je toch echt meer detail.

Gaaf object om in je woonkamer te zetten maar in dat geval houd hij het niet lang vol vrees ik, dan heb je m nog puur decoratief.
Die dingen staan namelijk vaak rustig opgeslagen in een kast, woonkamer vochtigheid, damp etc zijn vrij funest voor dat soort apparatuur, iig zorgt het voor vettigheid op lenzen en lamp.

Mooi kado om zo nog een stukje verleden te krijgen, 2 verhuisdozen zijn er wel heel erg veel, dat redt je niet in 1 avondje.
Ben er ook heul blij mee! In de woonkamer is wellicht niet het allerbeste om te doen maar na de trip back in time kan ik ook gewoon een extra diaprojector op MP of de kringloop halen. Deze is ook niet geautomatiseerd uiteraard.

Ik heb er ook nog dit bij gevonden in de dozen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/otqQECPcymt0BnhnDEvqaQQX/thumb.jpg

Onder de projector zit ook een schroefgat waar die in kan dus kan ik er evt een lamp inzetten die geen 500w slurpt en dan is het een toffe lamp :-D

[ Voor 61% gewijzigd door 1nsane op 17-03-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik zie de schaal niet echt van dat statiefje maar als dat zo'n driepoot met van die balletjes als vergrendeling is dan zijn er tegenwoordig betere te koop, daar zou ik niet iets zwaars als die projector op zetten iig, hooguit een oud analoog fototoestel, als mooie standaard voor een toestel wederom ter decoratie.

Wij hebben destijds de tafel gebruikt die voor foto en filmprojectoren geschikt was, een soort keukentrapje waarbij je de bovenste trede waar de projector op staat kan stellen in hellingshoek om je beeld mooi recht op de muur te krijgen.
Vaak zitten er stelpoten onder een projector, dan wil een stapeltje boeken ook nog wel eens helpen om hem op de goede hoogte te krijgen.

Onze projector had bijna het gewicht van een wasmachine, degelijk spul maakten ze destijds, is jouwe ook zo zwaar?
Kan ook zijn dat onze wat recenter was, met afstandbediening aan een snoer waarmee je volgende/vorige dia kan vertonen en kan focussen, nouja er zoemde iets en een tandwieltje draaide dol dus dat focussen ging ook door aan de lens te draaien.

Wel een erg stoer vormgegeven projector heb je btw, onze zet je graag weer terug in de kast, daar is niks fraais aan.

[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 17-03-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dingen werden vroeger nog gemaakt als een tank. Kan weinig aan stuk behalve dat het mechaniek soms vastloopt door stof etc. Ik zou zeggen: maak hem open, busje perslucht er doorheen en dan nog eens proberen.
Mocht je hem echt een revisie willen geven, ga dan langs een lokale fotograaf. Als je een oude rot in het vak treft kan ie er echt wel wat mee.

Overigens trek je tweedehand projector vrijwel gratis van MP af, dus dat kun je ook nog doen, hoef je je eigen apparaat niet in te zetten. Goed scherm is overigens wel aan te raden, maar ook die haal je voor een prikkie van MP :)

Mijn pa was ook een fervent diamaker. Er staan er op zolder denk ik een 600-800. Wel eens ooit aan gedacht om te digitalisren, maar dan praat je toch al snel over 1k euro als je dat wilt laten doen. Kost gewoon tijd, retoucheren, etc etc. Plus monnikenwerk, dus zelf doen is geen optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
PalingDrone schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:49:
Ik zie de schaal niet echt van dat statiefje maar als dat zo'n driepoot met van die balletjes als vergrendeling is dan zijn er tegenwoordig betere te koop, daar zou ik niet iets zwaars als die projector op zetten iig, hooguit een oud analoog fototoestel, als mooie standaard voor een toestel wederom ter decoratie.

Wij hebben destijds de tafel gebruikt die voor foto en filmprojectoren geschikt was, een soort keukentrapje waarbij je de bovenste trede waar de projector op staat kan stellen in hellingshoek om je beeld mooi recht op de muur te krijgen.
Vaak zitten er stelpoten onder een projector, dan wil een stapeltje boeken ook nog wel eens helpen om hem op de goede hoogte te krijgen.

Onze projector had bijna het gewicht van een wasmachine, degelijk spul maakten ze destijds, is jouwe ook zo zwaar?
Kan ook zijn dat onze wat recenter was, met afstandbediening aan een snoer waarmee je volgende/vorige dia kan vertonen en kan focussen, nouja er zoemde iets en een tandwieltje draaide dol dus dat focussen ging ook door aan de lens te draaien.

Wel een erg stoer vormgegeven projector heb je btw, onze zet je graag weer terug in de kast, daar is niks fraais aan.
Hij is heel degelijk gebouwd maar niet veel zwaarder dan een flinke spiegelreflexcamera, statief is een uitschuifbaar model tot op de vloer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:41:

Mijn pa was ook een fervent diamaker. Er staan er op zolder denk ik een 600-800. Wel eens ooit aan gedacht om te digitalisren, maar dan praat je toch al snel over 1k euro als je dat wilt laten doen. Kost gewoon tijd, retoucheren, etc etc. Plus monnikenwerk, dus zelf doen is geen optie.
Dat zou voor mij dus geen issue zijn, als het om familie herinneringen gaat. Wat is dan €1000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor mij ook niet, ik zou het ook zo uitgesteden. maar pa is met pensioen. Heeft dus tijd. Alleen geen verstand van digitaliseren, laat staan retoucheren van stofdeeltjes etc. En dan mag ik me er weer tegenaan bemoeien enzo. Dus mooi tegen hem gezegd dat ie dat beter kan laten doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:41:
Voor mij ook niet, ik zou het ook zo uitgesteden. maar pa is met pensioen. Heeft dus tijd. Alleen geen verstand van digitaliseren, laat staan retoucheren van stofdeeltjes etc. En dan mag ik me er weer tegenaan bemoeien enzo. Dus mooi tegen hem gezegd dat ie dat beter kan laten doen ;)
Net voor de gein gekeken, diascanners heb je al voor een paar tientjes en onder de 100 met automatische invoer :-) dan kost t je hooguit een ochtendje.

Laten doen kwam ik al voor 10ct per dia tegen dus 1000,- zal het niet kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Zo, net even de delen waar ik goed bij kon komen zonder hem helemaal te demonteren schoongemaakt.

De lenzen met een vezelvrij doekje en lenzenreiniger gedaan, sommige delen waren behoorlijk.. naja:

Voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rL6fgsoCBSwea4VfTUIDV4pc/thumb.jpg

Na

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jVWIRtMPLkNl1tIHBUBnCHMG/thumb.jpg

En hij doet het ook nog!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0owDpcYdhblQc9Cbim6omOCQ/thumb.jpg

Alleen na 20 seconden komt er wel rook vanuit de bovenkant.. ik vermoed stof wat fikt door de warmte, zou dat kunnen? Idee om de lamp er voorzichtig uit te halen en te reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

1nsane schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:08:
[...]

Net voor de gein gekeken, diascanners heb je al voor een paar tientjes en onder de 100 met automatische invoer :-) dan kost t je hooguit een ochtendje.

Laten doen kwam ik al voor 10ct per dia tegen dus 1000,- zal het niet kosten
Die 10 cent heb ik ook gezien ja. Das als je een batch van >5000 hebt. Staffelkorting. Gemiddeld zit je zo tussen de 25 en 35 cent per dia. En als je geluk hebt doen ze dan ook nog wat aan stof en vuilcorrectie (automatisch en slechts alleen het ingebouwde) maar moet je wel zelf zorgen dat alles goed vast zit enzo.

En dis diascanners van een paar tientjes zijn prut. En ga maar eens 500 scans nalopen of ze goed zijn. Nee dank je :P

Maar goed, fijn dat je hem weer aan de praat krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:51
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Die 10 cent heb ik ook gezien ja. Das als je een batch van >5000 hebt. Staffelkorting. Gemiddeld zit je zo tussen de 25 en 35 cent per dia. En als je geluk hebt doen ze dan ook nog wat aan stof en vuilcorrectie (automatisch en slechts alleen het ingebouwde) maar moet je wel zelf zorgen dat alles goed vast zit enzo.

En dis diascanners van een paar tientjes zijn prut. En ga maar eens 500 scans nalopen of ze goed zijn. Nee dank je :P

Een relevante vraag bij dit soort dingen vind ik altijd hoe belangrijk het is dat het perfect is. Ik heb zelf geen dozen vol dia's van vroeger (gelukkig :+), maar als die een béétje redelijk ingescand zouden worden zou ik het al redelijk snel best vinden. Die dingen gaan toch meer om de herinnering dan om de pure kwaliteit. Is natuurlijk een persoonlijke afweging die je vast al hebt gemaakt, maargoed :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:39:
[...]

Ik ga ze ook niet digitaliseren denk ik, het is vooral de nostalgie en daarbij vind ik het onnodig. Vooral leuk om inzicht te krijgen in het vroegere leven van mn vader maar dat is dan ook genoeg. Ik hoef niet per se elke scheet in de cloud te hebben.

Daarbij heb ik ook nog een berg foto’s ontdekt en een stapel LP’s en Singles en ik vind ergens dat je die oude spullen gewoon in ere moet houden.

Het roken van de projector stopte gelukkig al vrij rap en nu doet ie het gewoon prima dus laat ik het daarbij en ga ik binnenkort een avond genieten van de honderden dia’s :-)
Wormaap schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:27:
[...]

Een relevante vraag bij dit soort dingen vind ik altijd hoe belangrijk het is dat het perfect is. Ik heb zelf geen dozen vol dia's van vroeger (gelukkig :+), maar als die een béétje redelijk ingescand zouden worden zou ik het al redelijk snel best vinden. Die dingen gaan toch meer om de herinnering dan om de pure kwaliteit. Is natuurlijk een persoonlijke afweging die je vast al hebt gemaakt, maargoed :+
Mee eens, sowieso zijn een deel van de dia’s al onscherp omdat je er pas na het ontwikkelen achter kwam wat je op beeld had. Voor mij hoeft het niet perfect, gewoon leuk om een avond of twee naar te kijken en ons te verwonderen over vroeger.

[ Voor 24% gewijzigd door 1nsane op 17-03-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit topic hoort niet thuis in de Lounge, maar gaat over Foto&Video Hardware. Aangezien er verder geen persoonlijke zaken in dit topic staan, een move naar FVH.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 00:08
Alleen na 20 seconden komt er wel rook vanuit de bovenkant.. ik vermoed stof wat fikt door de warmte, zou dat kunnen? Idee om de lamp er voorzichtig uit te halen en te reinigen?
Mijn ervaring is dat je dat gewoon weg kan laten fikken.
Stinkt eerst ff, maar trekt vanzelf weg
Pagina: 1