Mijn vraag:
Ik heb bij verschillende games problemen met het stotteren, soms vastlopen en automatisch afsluiten van de software.
De problemen vinden voornamelijk plaats wanneer ik een nieuwe map of nieuw spel start. Het lijkt er op dat mijn pc dan wat tijd nodig heeft om op snelheid te komen.
Enkele voorbeelden zijn.
- Starcraft 2: vertragingen bij het starten van een nieuwe map. Loopt soms vast ik kan op dat moment wel terug naar windows en de software afsluiten.
- Apex legends. Met name bij de start van een nieuw spel merk ik hapering. De framerate lijkt nog goed te zijn alleen reageert het spel dan slecht op de muisactie.
- Bij het opstarten van Chrome merk ik soms ook dat de muis de eerste paar seconden moeilijk reageert.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
GPU Z link hardware:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Geforce drivers verwijderd met DDU en de laatste versie geïnstalleerd.
- Bios geupdate
- Andere muis geprobeerd.
- Met en zonder MSI afterburner getest. Dit lijkt geen verschil te maken.
- Overclock cpu op 4.2 en zonder overclock 3.5 getest. Op 4.2 heeft met name starcraft vaker last van vastlopers.
- HWinfo gekeken naar de temperaturen van de gpu en cpu.
± 55graden max @ CPU
±70 graden max @ GPU
- Bij Apex heb ik de grafische instellingen terug geschroefd. (V-sync en anti aliasing uit)
- SC2 opnieuw geïnstalleerd.
Zijn er onderdelen in mijn build (bijvoorbeeld werkgeheugen) wat deze storingen kan veroorzaken?
Zijn er nog dingen die ik kan testen/ uit moet sluiten?
Alvast bedankt
Rik
Ik heb bij verschillende games problemen met het stotteren, soms vastlopen en automatisch afsluiten van de software.
De problemen vinden voornamelijk plaats wanneer ik een nieuwe map of nieuw spel start. Het lijkt er op dat mijn pc dan wat tijd nodig heeft om op snelheid te komen.
Enkele voorbeelden zijn.
- Starcraft 2: vertragingen bij het starten van een nieuwe map. Loopt soms vast ik kan op dat moment wel terug naar windows en de software afsluiten.
- Apex legends. Met name bij de start van een nieuw spel merk ik hapering. De framerate lijkt nog goed te zijn alleen reageert het spel dan slecht op de muisactie.
- Bij het opstarten van Chrome merk ik soms ook dat de muis de eerste paar seconden moeilijk reageert.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
GPU Z link hardware:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Geforce drivers verwijderd met DDU en de laatste versie geïnstalleerd.
- Bios geupdate
- Andere muis geprobeerd.
- Met en zonder MSI afterburner getest. Dit lijkt geen verschil te maken.
- Overclock cpu op 4.2 en zonder overclock 3.5 getest. Op 4.2 heeft met name starcraft vaker last van vastlopers.
- HWinfo gekeken naar de temperaturen van de gpu en cpu.
± 55graden max @ CPU
±70 graden max @ GPU
- Bij Apex heb ik de grafische instellingen terug geschroefd. (V-sync en anti aliasing uit)
- SC2 opnieuw geïnstalleerd.
Zijn er onderdelen in mijn build (bijvoorbeeld werkgeheugen) wat deze storingen kan veroorzaken?
Zijn er nog dingen die ik kan testen/ uit moet sluiten?
Alvast bedankt
Rik