Toon posts:

excel importeren data.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Driver160
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-03 00:45
Hallo,

Ik ben een tijdje bezig om mijn .dat data in excel te importeren. ik heb het een en ander geprobeerd met Power Query maar ik krijg steeds net niet wat ik wil.
Stel ik heb 10 .dat (.dat werkt volgens mij voor excel hetzelfde als .txt) bestanden die de naam 1 t/m 10 hebben. Dan zou ik heel graag deze 10 bestanden in verschillende worksheets krijgen. Dus in hetzelfde bestand maar in de verschillende sheets, en het liefst ook dat de sheets dan de naam van het .dat bestand hebben.

Ik gebruik momenteel excel 2010.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is Power Query en wat ik dan voor elkaar krijg is dat alle 10 bestanden onder elkaar worden gezet met de naam van het .dat bestand als eerste kolom. Wat misschien ook zou kunnen werken is om dan hierna op de eerste kolom te selecteren en dan alle verschillende namen een andere sheet te geven, dit is mij echter ook niet gelukt.

Ik hoop dat hier iemand een idee heeft hoe ik dit kan doen!
alvast bedankt!

met vriendelijke groet,
Niels.

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:05

g0tanks

Moderator CSA
Hiervoor heb je waarschijnlijk een VBA macro nodig. Bijvoorbeeld: https://www.extendoffice....eets-based-on-column.html

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

.dat is nogal vaag. Is de inhoud echt tekst?
Als het tekst is hoef je niets te programmeren maar kan je gewoon via de standaard importfunctie je gegevens binnen halen. Bij 10 bestanden is dit zo gepiept.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-03 13:55

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

m-vw schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:18:
.dat is nogal vaag. Is de inhoud echt tekst?
Als het tekst is hoef je niets te programmeren maar kan je gewoon via de standaard importfunctie je gegevens binnen halen. Bij 10 bestanden is dit zo gepiept.
Ik spreek niet voor de TS en ik heb namelijk een vergelijkbaar/hetzelfde probleem, maar dan met .csv (én de inhoud van de .csv-bestanden zijn niet identiek structureel opgebouwd, de enige overeenkomst is dat de 'seperator' gelijk is). En je laatste argument is in mijn optiek niet geheel valide, waar trek je de grens (welk aantal)? Daarnaast vergeet je de frequentie dat de TS (of ik) het moet doen. Bij een éénmalige actie, je hebt helemaal gelijk (en dan mag het aantal ook wel iets hoger liggen IMHO), maar zodra het periodiek moet gebeuren, dan begint het op z'n minst te kriebelen :/

De frequentie van de 'wens' ligt bij mij te laag dat ik de ROI van VBA leren of PowerQuery leren (de laatste lijkt mij iets handiger) er waarschijnlijk niet uit krijg, ook al besef ik dat de kennis mogelijkerwijs ingezet kan worden bij aanschurende problematiek (en daarmee de ROI ietsje gunstiger ligt). De weerzin ligt bij mij voornamelijk bij mijn mening dat wat de TS en ik willen, niet al te exotisch is/aanvoelt, maar wederom zo zie ik het, first world problems enzo :+

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@GRDavies75 : Omdat @Driver160 niet gereageerd heeft weten we niets over de hoeveelheden en frequentie. Verder heb je VBA leren en VBA leren.

Door de Macro recorder mee te laten lopen bij een aantal van de dingen die @Driver160 wilt doen kan je al een heel eind komen. Neem een marco op als je de tekst importeert en neem een macro op als je een nieuw tabblad aanmaakt en je bent al ver over de helft.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:21
Volgens mij moet TS in Powerquery gewoon 10 losse query's maken. Dan worden het vanzelf 10 tabbladen. In Powerquery kun je in ieder geval de naam van de tabel waarin de data wordt gezet aanpassen. Ik weet even niet of het tabblad ook zo genoemd wordt.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Discussieer gerust door als je inhoudelijke interesse hebt, maar misschien is het zinvol om reactie van de topicstarter af te wachten die lijkt de vraag uit handen te hebben laten vallen ;) Verzoek aan @Driver160 is dan ook om voortaan te reageren in de eigen topics.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lwout
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-03 16:10
Een geniale GRATIS add in voor Excel is https://www.asap-utilities.com/
Hierin zijn opties (Macro's) in gegeven die helpen bij het importeren van data.

Het is een geniale set hulpmiddelen die ik al meer dan tien jaar gebruik in Excel.
Echt een aanrader en het is in NL want de bouwer is een Nederlander.

De app wordt over de hele wereld gebruikt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee