Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:16
Geachte tweakers,

Begin april trekken wij in onze nieuwe woning (bouwjaar 2007).
Het is een prachtige woning maar heeft 1 nadeel en dat is een beperkt dakoppervlak voor zonnepanelen (wel pal zuid). Precies in het midden van het dak is vanaf de bouw een zonneboiler geplaatst.

Is het een optie om de zonneboiler te verplaatsen naar bijv. het dak van de garage, zodat ik genoeg zonnepanelen op het pannendak kwijt kan. de boiler zelf + CV ketel staan namelijk wel op zolder.
Ik weet niet of dit handig is i.v.m. lange afstand tussen paneel en boiler.

Het is een 2 onder-een-kap woning. zonnepanelen op het garagedak zie ik niet zitten, omdat je daar maar beperkt zon hebt.

Graag suggesties!

Gasloos sinds 2020.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Mijn suggestie zou zijn: laat de zonneboiler zitten waar ie zit en leg al het overige dakvlak op alle overige dakken allemaal potjeperen vol :)
Zonneboilers verplaatsen is een hoop gedoe en kost erg veel manuur en als je dat niet zelf kunt ben je halverwege een zonnepaneelinstallatie.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
@HerkeLWD

Geeft de zonneboiler veel schaduw? Wat is je dakoppervlakte en hoeveel panelen zou je eventueel kwijt kunnen?

PS: Je nickname zegt LWD.. Woon je toevallig daar ook?

[ Voor 21% gewijzigd door Possible op 15-03-2019 15:49 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Herkz
@Lardman Bedankt voor je input. Het volproppen van het dak is het probleem niet. Maar deze optie geeft het oog niet wat het hebben wil. Maar begrijp uit je reactie dat dit een erg kostbare actie gaat worden.

@Possible De zonneboiler is geïntegreerd in het dak, deze gaat dus geen schaduw geven. Het aantal panelen wat ik nu kwijt kan is 8. Maar dan komen sommige panelen in landscape en de andere in portret. dat is dus geen gezicht. en het antwoord op je onderste vraag: klopt!

[ Voor 4% gewijzigd door Herkz op 15-03-2019 15:53 ]

Gasloos sinds 2020.

• Possible
Oke leuk! (Stadsgenoot)

Maar plaats eerst eens een foto van je dak + de maten (als dat lukt) Er zijn namelijk genoeg Tweakers hier op het forum die je goed advies kunnen geven. En ja, als het aan @AUijtdehaag ligt, verplaatst je die zonneboiler :).. en eventuele dakramen, pijpjes dakkapellen... :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Of het verplaatsen van zonneboiler duus is ligt er vooral aan wat voor zonneboiler het precies is en of je er goed bij kunt vanaf de plek waar ie naar toe moet. Tevens is de vraag of ie op glycol gebaseerd is of water met leegloop.

[ Voor 10% gewijzigd door Lardman op 15-03-2019 16:00 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 00:18
HerkeLWD schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:34:
Is het een optie om de zonneboiler te verplaatsen naar bijv. het dak van de garage, zodat ik genoeg zonnepanelen op het pannendak kwijt kan. de boiler zelf + CV ketel staan namelijk wel op zolder.
Ik weet niet of dit handig is i.v.m. lange afstand tussen paneel en boiler.
Lange afstand leidt tot onnodige verliezen. Zoiezo is het handig om de bestaande isolatie goed na te kijken. Jaren geleden werd er nogal eens standaard radiator isolatie toegepast, maar dat werkt maar tot 90 °C, terwijl een zonneboiler af en toe warmer wordt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Kunnen de nieuwe zonnepanelen niet op de garage 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Possible
Een zonneboiler uit 2007.
12 jaar oud.....

Weg ermee. ;)
(en een Esanico.be atlantic explorer erin)

Wat zijn de maten van het dak?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2019 16:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:52:
@Possible
Een zonneboiler uit 2007.
12 jaar oud.....

Weg ermee. ;)
(en een Esanico.be atlantic explorer erin)

Wat zijn de maten van het dak?
Levensduur is ongeveer 25 jaar... beetje vreemd advies. Begin steeds meer te denken dat jij hier en daar aandelen hebt :/

• AUijtdehaag
  • Niet online
@colvano
Aandelen? Nee hoor...
Wel beide kanten vol met zonnepanelen.
Stroom is ook warm water.
En metsubsidie

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-03-2019 17:10 ]

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:07:
@colvano
Aandelen? Nee hoor...
Wel beide kanten vol met zonnepanelen.
Stroom is ook warm water.
En metsubsidie
Deze persoon heeft een eigen behoefte en vraagt hiervoor advies. Advies is op maat, niet eigen behoefte opdringen aan anderen..

Ik denk dat verplaatsen zeker mogelijk moet zijn maar is afhankelijk van de afstand uiteraard en de kosten. Is lastig zonder verdere info om te bepalen hoe haalbaar het is.

• Herkz
Iedereen bedankt voor de reactie's, alle input is welkom.

hier een foto van het dak

[img]-https://i.imgur.com/eIOronv.jpg[img]

Breedte van het dak is dus 5,70 m

Voor verwarming staat er beneden een pelletkachel. Als ik gasloos wil, is het dan een kwestie van een warmtepompboiler installeren met een doorstromer erachter. beneden in de keuken een doorstromer? Dan kan ik het beste de zonneboiler verwijderen en het dak vol leggen met zonnepanelen? of blijft die zonneboiler nuttig?

Gasloos sinds 2020.

• Possible
Persoonlijk zou ik de zonneboiler behouden. Zo te zien heb je ook nog een ander dakvlak (West?)

Deze zou je ook mooi kunnen vol leggen met panelen zodat je wat meer spreiding hebt over de gehele dag als straks salderen komt te vervallen.

ik heb zelf mijn warmtepompboiler in de garage geplaatst achter de keuken. Zo heb ik nu ook direct warm / heet water wat uit de keukenkraan komt als ik het nodig heb. Dus het aanschaffen van een warmtepompboiler kan zeker interessant zijn. Helemaal met de subsudie die je nu kunt krijgen(1250 euro)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonder de zonneboiler heb je een stuk dak zonder pannen, als je het over 'geen gezicht' hebt :9
Laat staan of het dan nog lekdicht is op die plek ...
Geen handig dak, maar er is ook een west en noord deel tenzij er iets op is gebouwd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Deze pannen zijn wel te vinden volgens mij dus dat mag geen issue zijn. Als de garage beperkte zon heeft zou ik er niet aan beginnen om de collector daarheen te verplaatsen, dat verdien je nooit meer terug. Dan hou je 2 opties: PV om de zonnecollector heen en nog evt op West. Of collector eraf pannen erop en Zuid compleet volleggen. Dat lijkt mij persoonlijk het meest wijze als je naar een WPB toe wilt, er is in een ander topic al pagina's lang over gediscussieerd maar een WPB icm een zonneboiler heeft toch een wat beperkt rendement wanneer je de legionellabeveiliging aan hebt staan. Immers op een zonnige dag warmen ZB en WPB op en daarna stopt het systeem. De collector ligt er dan doelloos in feite. Wanneer de collector is vervangen door PV panelen blijven deze panelen € verdienen á 40-50 cent per paneel ook al is het systeem op temperatuur.

Met PV + WPB ben je er inderdaad voor gasloos als je verwarming verder op pellets regelt. Je kan evt. ook nog een badkameradiator oid opwarmen via de spiraal in de WPB. Zie: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Die doorstromer erachter is eigenlijk niet eens nodig tenzij je extreem veel tapwater in een paar uur verbruikt. Je kan dan beter evt. het element in de WPB zelf gebruiken. Keuken zou ook gewoon op de WPB kunnen of een kokendwaterkraan oid. tldr eens met auijtdehaag.

[ Voor 38% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2019 12:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eIOronv.jpg

De zonneboiler is 2x1 mtr en blauw van kleur?

Je zou op zoek kunnen gaan naar blauwe 72 cell panelen van 2x1 mtr.
Canadian solar heeft die (hiku en maxpower)
https://www.canadiansolar.com/en/solarPanels/detail/31
Geen idee wie die kan leveren...

Op je west dak kunnen ook nog panelen?
De zonnecollector werkt nog gewoon?

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2019 16:14 ]

• Herkz
@Possible @Jim423 @AUijtdehaag
Bedankt voor de feedback.

West-dak heeft hetzelfde probleem met een groot dakraam en een afvoer van de centrale afzuiging.
Ik denk dat ik eerst voor de optie ga om de zonnecollector te houden en daaromheen het zuid en west dak zoveel mogelijk vol leg.

Heb nog even het een en ander ingelezen over een warmtepompboiler, maar ben nog niet echt overtuigd dat dit mij een enorme besparing oplevert. Denk dat ik dan eerst de woning extra ga isoleren (spouw extra vullen en als de kozijnen het toelaten triple glas) Verder ga ik in de keuken een inductiekookplaat en een kokendwaterkraan aanleggen.

Dan ga ik kijken wat het actuele verbruik is. aan de hand daarvan neem ik weer verdere stappen.
Iedereen bedankt voor zover.

Gasloos sinds 2020.

• Jim423
De WPB is iets goedkoper in het gebruik dan de HR ketel (10-20%). Het voordeel komt pas bij opwarming tijdens zonnige dagen zonder salderen, nu alleen nog bij overschot (dat kun je niet salderen immers) en na 2020? elke keer als de zon schijnt en je teruglevert. In het laatste geval krijg je i.p.v. 6 of 11 cent maar liefst 25-27 cent in de vorm van warm water per kWh die direct van de panelen in de WPB gaat en dat zijn er zomaar 500 (kWhs) op jaarbasis. Echter is de ZB wel misschien weg dus dat drukt de winst dan wel. Bedenk wel dat je hem waarschijnlijk beter nu kan kopen, met de huidige spelregels kost 'ie maar een krappe 200 euro, dat is over 3 jaar wel anders denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 19-03-2019 15:50 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Herkz
Ja, daar zit wel wat in. Kan ik een WPB eventueel ook achter de zonneboiler zetten? Dan komt er al verwarmd water in de WPB terecht.

Gasloos sinds 2020.

• Jim423
Dat kan maar eigenlijk moet de WPB dan wel permanent op 62 graden staan om evt. legionella vanuit de ZB dood te maken. Bij een wekelijkse legionellarun en een lagere temperatuur kan in theorie legionella door de WPB heen komen vanuit de ZB tussen de runs door. Dus er zitten wel wat haken en ogen aan als de ZB zelf geen legionellabeveiliging heeft. Ik zou persoonlijk dan de ZB laten vallen en PV op die plek leggen. Er zijn wel mensen hier op het forum die het minder nauw nemen met legionellabeveiliging maar ik raad die adviezen iig af.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Wat doet zo'n zonneboiler eigenlijk qua besparing op je gasverbruik? Hij doet niks qua verwarming toch, alleen tapwater? Juist het tapwater is het kleinste aandeel in gasverbruik, bij mij nog geen 100m3 meen ik. Ik vind weghalen en vol leggen met zonnepanelen niet eens zo'n raar idee. Met stroom kun je warm water maken, met warm water (wat je in de zomer juist heel veel over hebt) kun je geen stroom maken.

• Possible
@HerkeLWD Je woning komt uit 2007 toch? (Zuiderburen toevallig) ? Dan zou ik persoonlijk niet gaan naisoleren. Die kosten ga je nooit terug verdienen omdat de huizen natuurlijk al goed geïsoleerd zijn. Heel misschien de vloer aan de onderkant, maar persoonlijk zou ik het geld investeren in vol leggen van zonnepanelen op zuid en west.

• Herkz
@Jim423 bedankt!

@ThinkPad klopt helemaal en als je het zo stelt is het niet meer dan logisch om die zonneboiler te verwijderen alleen voor je gevoel is dat gewoon zonde, maar dat is wel wat ik ga doen.

@Possible ssssst:P OT: Ik denk dat ik voor zonnepanelen ga + WPB en dan toch maar die zonneboiler verwijderen (die kan ik altijd nog verkopen). Over die isolatie, misschien economisch technisch niet heel interessant, maar het zal lijkt mij wel een hoop extra comfort brengen? Of is dat niet merkbaar denk je?

Gasloos sinds 2020.

• Jim423
Als je nu in huis nergens tocht of kou vandaan voelt komen denk ik niet dat het veel voor je comfort gaat doen. Echter vinden sommige een lage energierekening ook comfortabel :P

• Possible
@HerkeLWD Ah dan weet ik waar het is :P..

Maar goed, over de WPB.. Je mag altijd een keer mij bij komen kijken (PM mij maar) over het gebruik hiervan.

Als je hem dan weg laat halen dan zou ik Zuid + West (en eventueel je garage) ook volleggen met panelen.

• Herkz
@Possible Dat is goed! Als het zover is stuur ik wel even een PM.

Ik ga sowieso wat offerte's aanvragen tegen die tijd en laat de optie voor garage dak dan ook wel even belichten.

Gasloos sinds 2020.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:24
Ik kan het plaatje van het dak niet openen. Gezien het jaartalk kan het heel goed een leegloop systeem zijn. Dan moeten de panelen hoger liggen dan de boiler, en is verplaatsen naar de garage zonder de boiler te verplaatsen niet mogelijk.
Pagina: 1