Toon posts:

Nieuwe computer bouwen - Zwaardere berekeningen, licht gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supertester9
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11-05-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Initieel zal deze computer dienen om verschillende scripts te draaien. Ik ben al enkele jaren bezig om te leren programmeren en wil de komende tijd middels Visual Studio 2017 in C# werken aan enkele programma's om te experimenteren. Ik verwacht zowel console applicaties te gaan maken de komende jaren alsmede web scraping scripts etc. Daarbovenop dan ook nog data analyses etc die vervolgens weer uit die informatie komen.

Hiernaast game ik ook vrij licht. Warhammer II - Total War is de zwaarste game die ik draai. Als deel III uit komt zal ik die ongetwijfeld ook willen spelen. Maar verder heb ik niet echt hoge graphical eisen om te gamen.

Voor mijn monitors twijfel ik nog tussen 2 computerschermen (min 24") of 1 widescreen en 2 kleinere.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Exclusief monitors (beeldschermen) wil ik maximaal zo'n 1.200 euro geven.Mocht je echt sterk aanraden duurder te gaan hoor ik graag waarom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit wordt een volledig nieuwe build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na wat onderzoek zat ik tot nu toe in de volgende richting te denken:
- Processor: Intel Core i7 8700K --> In het begin zal ik niet hoeven te overklokken, maar wellicht met de tijd wel als mijn programma's en analyses groter worden. Vandaar de K.

- Graphic: Ik verwacht eigenlijk niet zoveel nodig te hebben. Maar weet niet goed wat hiervoor het beste is.

- RAM: Ik zit hier te twijfelen tussen 16G en 32G --> Gaat 32 hier veel toevoegen?

- Moederbord: Gezien de processor moet ik volgens mij een iets van een Intel Z390 hebben, maar hoor hier graag ook advies over.

- SSD 250G leek mij persoonlijk genoeg, mee eens? En zo ja, welk merk is het sterkst aan te raden?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de processor heb ik overal gelezen dat de intel vaak net wat efficienter werkt dan de AMD en gezien wat ik wil leek me dit wel verstandiger, ook al kost het iets meer. Maar met een goede uitleg wil prima overstappen en ik heb verder geen merken waar ik aan vast hou.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau etc zijn minder belangrijk omdat ik dus bijna niet game en het echt meer operationele eisen zijn. Boxen etc hoeven er dus ook niet bij, die heb ik thuis nog wel liggen.

Ga je overklokken?
Op termijn waarschijnlijk wel (zie ook hierboven)

Wat verwacht je van ons?
Mijn wens is vooral een computer die de komende jaren mee kan en waar ik mee kan doorgroeien met programmeren zonder dat de hardware mij daarin te veel belemmert. Ik wil wel enigszins aan me budget denken, maar als het niet anders kan dan is dat geen harde eis.

[Voor 8% gewijzigd door supertester9 op 16-03-2019 14:41]

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:01
Ik zou zelf de moeite en geld voor het overclocken niet meer over hebben (heb zelf gekozen toen voor een i7 3770k, maar nooit overclockt).
Scheelt geld op het moederbord en de CPU. Alhoewel je alsnog die CPU kunt kiezen voor de net iets hogere clock.
Grafische kaart zou je wellicht later nog naar kunnen kijken. Wie weet draait Total War 2 gewoon goed op de Intel iGP?
Heb zelf 16GB, maar doe er ook geen zware berekeningen mee. Alleen gamen vooral.
Je kunt er als het nodig is later alsnog 16GB bij steken.
Mijn ervaring is dat 250GB SSD snel vol zit en voor 100 euro een Crucial SSD is ook niet perse vervelend. Je zou kunnen kijken naar een m.2 SSD (niet SATA dan) voor wat meer snelheid.

Vergis je ook niet dat de 8700k al 400 euro kost. Dus met 600 euro minimum redt je het dan niet echt.

Daarnaast, behuizing? Welk formaat. Groot of juist klein. Opzichtig of gewoon subtiel.

[Voor 12% gewijzigd door Arunia op 15-03-2019 15:26]

• supertester9
Thanks! Ik heb adhv jouw advies en nog wat verder kijken max budget verhoogd naar 1300.

Overklokken -> Mochten er programmeurs zijn die dit lezen: Gebruiken jullie dit vaak?

Tip voor Grafische kaart vind ik een hele goede. Dat kan ik eerst zonder proberen en kijken of het genoeg is.

Voor SSD zal ik dan nog even kijken naar je tip en wat er is en kijken hoeveel dat scheelt.

M.b.t. behuizing, als het maar past. Een fancy kast oid maakt mij niks uit. Het moet vooral gewoon goed werken. Hoe het eruit ziet is bijzaak waar ik niet echt voor wil betalen :)

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 10:58
Hoe groot zijn je datasets? En hoeveel RAM gebruiken je analyses?
Schalen je applicaties lekker op multicores? Een R7 2700X kan ook nog. Een 9e gen Intel lijkt me sws het overwegen waard.
Hoe is Intel efficiënter dan AMD? Qua performance/energie?
Intel 8e gen kan ook op Z370, 9e gen moet op Z390, de B360 is ook nog van Intel. AMD kan op B450 of X470.
Kunnen die data-analyses op een GPU runnen?
Heb je benchmarks van Warhammer bekeken?
Zet je lijstje even in de Pricewatch.

• supertester9
De grootte van de datasets zijn lastig in te schatten omdat dit meer projecten zijn die ik de komende jaren wil oppakken. Heb dus nog geen specifieke scripts lopen die zo zwaar trekken. Het idee achter deze computer is echter om de komende jaren gewoon door te kunnen groeien zonder dat de hardware een belemmering vormt.

Na bovenstaand advies en wat verder onderzoek kom ik tot nu toe uit op zoiets (heb er ook beeldscherm en toetsenbord maar bijgezet aangezien ik toch aan het kijken wat).

De verwachtte specs van warhammer III zijn allemaal niet zo bijzonder. Het enige wat dit mogelijk kan beinvloeden is de keuze voor wel of niet een aparte grafische kaart volgens mij. Onderstaand de recommended specs (dus niet de minimum):
Processor: Intel Core i5-2310 2.9GHz / AMD Phenom II X6 1065T
Graphics: AMD Radeon R9 270 or NVIDIA GeForce GTX 660
System Memory: 6 GB RAM
Storage: 45 GB Hard drive space

#TypeProductPrijsSubtotaal
1ProcessorIntel Core i7-8700K Boxed€ 406,-€ 406,-
1MoederbordMSI Z390-A PRO€ 124,90€ 124,90
1BehuizingInter-Tech B-48€ 24,95€ 24,95
1MonitorAOC U3277FWQ Zilver, Zwart€ 299,-€ 299,-
1KoelingGelid Solutions Phantom Black€ 33,55€ 33,55
1ToetsenbordTrust GXT 860 Thura semi-mechanical€ 49,95€ 49,95
1GeheugenG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 87,-€ 87,-
1VoedingGigabyte G750H€ 64,99€ 64,99
1SSDSamsung 960 EVO 500GB€ 108,05€ 108,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.198,39

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee