Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasBeer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:26
Hoi,

Ik heb de Intel 660p 1TB gekocht voor mijn MSI B150 mobo. Nu blijkt dat er weliswaar een M.2 slot op het mobo is, maar dat die alleen SATA en geen NVMe ondersteunt. Werk zo dus niet.

Ik wil nu proberen om via een PCIe adapter de M.2 SSD alsnog aan te sluiten. Dat zou ik dan doen op PCIe slot 4 (3.0 x4). Ik zou dan, als het goed is, de volledige snelheid moeten kunnen halen. Mijn videokaart zit op PCIe slot 2.

Ik wil de nieuwe SSD als bootdisk gebruiken en Windows 10 erop installeren.

Dit forumtopic heb ik uitgeplozen: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=290873.0

Er blijven nu nog drie vragen, ik hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen:

1. Kan ik eigenlijk wel booten vanaf die disk op het PCIe slot?

2. Welke PCIe adapter kan ik het beste aanschaffen?

3. Is het eigenlijk wel de moeite waard om die NVMe disk te gebruiken? Of zal ik hem terugsturen en een SATA SSD kopen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via LucasBeer op 16-03-2019 18:48)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou een SATA bestellen. Om te kunnen booten moet er support zijn in de BIOS. Dat kan er per ongeluk inzitten, maar ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:46
LucasBeer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:46:

3. Is het eigenlijk wel de moeite waard om die NVMe disk te gebruiken? Of zal ik hem terugsturen en een SATA SSD kopen?

Alvast bedankt!
Aangezien we niet weten wat je ermee gaat doen is hier weinig over te zeggen, wel dit: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

Meestal is het dus niet nuttig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou een SATA bestellen. Om te kunnen booten moet er support zijn in de BIOS. Dat kan er per ongeluk inzitten, maar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasBeer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:26
Bedankt voor de input.

Ik gebruik de PC voor gaming (1080p), een mediaserver voor Plex en verder alleen tekstverwerken en surfen. Niks bijzonders dus.

Als ik het artikel van hardware.info zo lees, dan zal ik weinig merken van het verschil tussen SATA-600 en NVMe.

Daarnaast vertrouw ik de BIOS support niet op dit - toch wat verouderde - moederbord.

Ik zal de hem terugsturen en een gewone SSD bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Ik geloof dat je PCI-E adapter wel een option rom moet hebben wil je er vanaf kunnen booten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik een goedkoop Chinees moederbord van het merk Huanan (华南金牌) en die kon standaard gewoon booten vanaf een NVME SSD (Samsung in mijn geval) op een insteekkaart zonder dat ik daar wat speciaals voor heb hoeven doen of instellen.

Destijds kon ik kiezen uit een insteekkaart met of zonder een extra spanningsregelaar. Wel is het zo dat je even moet opletten in welk slot je hem steekt: het bovenste slot van mijn moederbord bleek PCIe 2.0 te zijn in plaats van PCIe 3.0 en in de benchmark zie je dat meteen terug.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1