VPN verbinding opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-02-2021
VPN tussen 2 locaties LANs

Ik heb bij mijn schoonzus in het buiteland een LOXONE (elders op tweakers meer info) systeem geïnstalleerd.
Om dit systeem te kunnen benaderen vanaf het WAN zou ik een aantal poorten moeten kunnen forwarden.

Nu komen we tot de vaststelling dat portforwarding niet mogelijk is en dat de provider een private IP nummer (10.10.x.x.) geeft aan hun klanten. Een public nummer krijgen is niet mogelijk en een andere Internet Service Provider is er niet.

Het advies van de provider is om een zelf maar een VPN tunnel op te zetten. Ik kan met haar computer een VPN opzetten naar mijn Synology server.

Maar ik zou graag mijn LAN willen koppelen aan haar LAN. zodat ik via portforwarding op mijn Router er doorgesluisd wordt naar haar LOXONE systeem, via een VPN tunnel of zo iets. De bestaande modem/routers zou ik niet willen vervangen hooguit wat parameters aanpassen. Extra apparatuur bij plaatsen zoals 2 firewalls (of zo iets) zou wel kunnen.
Graag jullie advies of hier een oplossing voor is wat je daar voor nodig hebt.
TXS
Peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Hoi Peter,

Aangezien jij de routers niet kan/wil vervangen kan dit nog wel eens lastig zijn, prima te doen
overigens maar zou geen plug and play oplossing weten.
Het meest voor de hand liggende lijkt mij om hiervoor OpenVPN te gebruiken, andere VPN protocollen kunnen wel eens lastig doen met (GC)NAT.

OpenVPN kent eigenlijk twee opties:
- Layer 3 VPN (routing)
- Layer 2 VPN (bridging)

Misshcien is bridging voor jou het makkelijste, hiermee zou je bijvoorbeeld jouw pc een IP-adres kunnen geven in het subnet van jouw schoonzus om op die manier de LOXONE te bereiken.
Routing is overigens wel netter maar vereist meer configuratie op de andere devices (hier moeten static) routes worden aangemaakt. hoe zit het met de subnets? Wat is jouw interne IP range en wat is die bij jouw schoonzus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@MasterL

mijn IP range is 192.168.0.x

bij mijn schoonzus is dat ook 192.168.0.x, in haar modem staat als WAN nummer 10.94.162.171 en als ik kijk via "wat is mijn ip nummer" zie ik dat ze het nummer 5.173.52.253 heeft, host user-5-173-52-253.play-internet.pl en povider: play-internet.pl.

Het loxone systeem heeft een app voor op de smartphone. Via deze ze app kan je de loxone miniserver sturen. In de app geeft je de domain naam op met poortnummer dat je hebt geforward naar de miniserver.
Weke perfect.
Maar via mijn schoonzusje haar provider is geen portforwarding mogelijk. Vandaar het idee om via VPN naar een oplossing te zoeken. dat ze toch met haar smartphone via mijn LAN netwerk doorkoppeld wordt naar haar LAN en naar haar miniserver.

Haar ISP werkt via een GSM systeem met een modem type: ZTE WF830 PLAY.

Het is dus niet zo dat ik een computer wil koppelen met haar miniserver, maar de app op haar smarthpone.
Nu kan ze alleen maar de miniserver bedienen als ze thuis is via haar WIFI. zodra ze buiten het bereik van haar WIFI werkt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Oke duidelijk.
In dat geval zal jij een VPN server moeten hosten, een site-to-site VPN moeten opzetten
met de locatie waar de loxone staat en dit vervolgens nog netjes heen en weer moeten routen.
Wat voor routers etc staan er nu op beide locaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@MasterL

bij mij schoonzusje staat een router WF830 van ZTE en die heeft een mogelijkheid om VPN setting aan te passen. Maar of je daar ook echt wat mee kan weet ik niet.
Zelf heb ik een modem/router van telenet.be met hun WIFI access points. Ook redelijk beperkt mbt het aanpassen van instellingen, maar goede wifi netwerk.
Daarom dacht ik om de bestaande apparatuur te laten voor wat het is.
Maar ik wil best aan bij mij en mijn schoonzus een extra netwerkkastje plaatsen om een werkende situatie te krijgen.
De ham vraag is hoe zet ik een site-to-site VPN op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je kan een site von opzetten met openvpn. Bij je zus een openwrt/ddwrt (hardware) client,, bij jou de server (bv op je nas) Zie https://serverfault.com/q...is-that-possible-only-fro

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@jeanj
Ik heb op mijn synology al open VPN server actief. Ik kan ook met haar computer via open VPN op mijn synology aanloggen.
Ik heb hier nog wel een router liggen waar ik open wrt op kan zetten.

Ik laat haar smart phone een verbinding maken met mijn domeinnaam en een poort nummer. In mijn router moet ik dan dat poort nummer forwarden naar het ip nummer van haar loxone miniserver?
Wat ik niet goed begrijp is, komen al mijn netwerk apparaten en haar netwerkaparaten in een virtueel LAN te hangen met dezelfde ip range. Dan kan ik direct naar de miniserver forwarden Of hangen ze in hetzelfde virtuele netwerk in verschillende ranges, en kan ik dan wel forwarden?
Txs
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter_bols schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:13:
@jeanj
Ik heb op mijn synology al open VPN server actief. Ik kan ook met haar computer via open VPN op mijn synology aanloggen.
Dan kun je daar OpenVPN (en niet "open VPN") ook wel opzetten, als de hardware daar de ruimte voor heeft.
Ik laat haar smart phone een verbinding maken met mijn domeinnaam en een poort nummer. In mijn router moet ik dan dat poort nummer forwarden naar het ip nummer van haar loxone miniserver?
Dan gaat het verkeer van haar telefoon (aangenomen dat die niet op haar lokale LAN meedoet) via het publieke internet, naar jouw netwerk, en dan door de tunnel naar het hare.

Je kan overwegen de smartphone mee te laten doen met het je VPN-verhaal, als client, en dan kan je het IPadres van de miniserver direct in de "app" op de smartphone invoeren.

Wel even opletten hoe je het configureert: Je kan het zo doen dat al het verkeer van die smartphone inclusief het "normale" verkeer dan eerst via jouw VPN-server loopt, maar je kan het ook zo doen dat alleen het lokale verkeer erover loopt.

En als het ding in haar lokale LAN meedoet dan hoeft'ie de tunnel niet te gebruiken, natuurlijk.
Wat ik niet goed begrijp is, komen al mijn netwerk apparaten en haar netwerkaparaten in een virtueel LAN te hangen met dezelfde ip range.
Je moet even vertellen wat je nu met "virtueel LAN" bedoelt. Meestal hebben we het dan over VLANs en dat is wat anders dan waar jij het nu over hebt. Als je bedoelt dat de twee lannetjes "virtueel" een en dezelfde lijken, dat ligt er maar net aan hoe je het geheel van routertjes en de VPN-tunnel instelt.

Ik persoonlijk zou dat niet zo doen als je het voorstelt want dat betekent onder andere ook een gezamelijk broadcast domain (zoek maar op die term). Beter is het om bijvoorbeeld het ene LAN in 192.168.2.0/24 te stoppen en het andere in 192.168.3.0/24, en dan routeer je ze aanelkaar. Werkt het makkelijkste als je de VPN-tunnel tussen de beide gateways neerlegt. Dan zijn ze samen een LAN maar niet langer een broadcast domain.
Dan kan ik direct naar de miniserver forwarden Of hangen ze in hetzelfde virtuele netwerk in verschillende ranges, en kan ik dan wel forwarden?
Port forwarden gaat naar een IPadres (en poort) dus zolang de forwarder het alternatieve IPadres kan bereiken (en weer terug...) maakt het niet uit in welk subnet het zit. Je werkt dan op de IP-laag, laag 3, en daar gelden laag 3-regels, niet laag 2-regels (meestal ethernet).

Als je blind probeert "een VPN-verbinding" tussen twee identiek-genummerde subnetjes te leggen met je huidige kennis dan zal dat een hoop ellende opleveren. Doe je een L3-tunnel tussen dezelfde ranges dan komt het verkeer niet door. Doe je een L2-tunnel tussen dezelfde ranges dan moet je zorgen dat je geen gedonder met DHCP e.d. krijgt. Dus lees vooral nog even door. Het makkelijkste, simpelste, en overzichtelijkste is wel twee verschillende IPsubnetjes en die netjes aanelkaar routeren via je (L3-)VPN-tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@Verwijderd bedankt voor uw de extra info.
met virtueel LAN bedoel ik dat haar netwerk en mij netwerk 1 subnet zou worden. Maar het is duidelijk dat dit niet verstandig is en beter 2 subnetjes te maken.
Wat ik nog niet begrijp is het OpenVPN gebeuren op de synology server. Zoals aangegeven heb ik op de synology al VPN server geïnstalleerd en het onderdeel OpenVPN geconfigureerd. Hierdoor kan ik met de computer van mijn schoonzus door een OpenVPN verbinding op te zetten direct aanloggen op mijn synology server. Maar daar stopt het dan ook. Is het niet nodig dat haar computer via OpenVPN mijn volledige netwerkt ziet en niet direct of alleen de synology server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Heb net iemand gesproken die camera systemen installeert. Als ze tegen dergelijk probleem aanlopen plaatsen ze een Sophos RED 15 aan de cliënt kant en een Sohpos XG 85 (of iets gelijkaardigs maar zwaarder) aan de server kant. Blijkbaar kan je dan direct een tunnel opzetten tussen 2 locaties. Iemand ervaring met dergelijke oplossing of een alternatief hiervoor. Het zou goed werken maar de investering is spijtig genoeg wel minimaal €600 alleen aan apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om twee subnetjes samen te laten werken heb je een "site to site"-VPN nodig. Dat is wat die dure apparatuur doet. OpenVPN kan dat ook, maar dat is zo te horen niet de opzet die je nu hebt. Dus lees je in en zoek uit hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
Om een site tot site verbinding op te zetten heb je steeds een client en server nodig. Een synology NAS is niet voldoende om als server te dienen. je hebt dan een Synology Router nodig heb ik net ontdekt. Dan is de aankoop van een Sohpos setje de beste oplossing die garanderen een transparante site to site VPN.
txs voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Een "Sohpos setje" is slechts hardware, je kan exact hetzelfde doen
met een Mikrotik Hex setje (€50 p/s) of een Juniper MX960 setje.
Geen van bovenstaande gaat het "magisch" laten werken.

Om het technisch even plat te slaan:
- Je hebt een ander subnet nodig aan beide kanten, bijvoorbeeld:
* Jouw subet: 192.168.1.0
* Schoonzus subnet: 192.168.2.0
- Je hebt hardware of software (server/client) nodig om een VPN verbinding op te bouwen.
- Je hebt drie keuzes kwa routing:
1: Je vervangt de huidige routers/gateways voor VPN capable routers (makkelijkste, hier stel je de routing in).
2: Je houdt de huidige routers/gateways plaatst een VPN server/client in het netwerk en maakt static routes aan
op je huidige routers.
3: bovenstaande maar huidige routers ondersteunen geen static routes dus maak de static routes aan op
de devices zelf (erg onhandig).

Static routes in mijn voorbeeld:
- in jouw netwerk: route 192.168.2.0 > VPN device (server/client geef het een naam).
- in schoonzus netwerk: route 192.168.1.0 > VPN device (server/client geef het een naam).
* VPN devices moeten uiteraard ook de routes heen en weer "snappen".
* Zorg dat dit verkeer niet wordt ge-nat.

Aangezien de ISP Carrier-grade NAT gebruikt Wikipedia: Carrier-grade NAT
raad ik je aan een VPN protocol te kiezen die hier goed mee omgaat, dus:
- OpenVPN
- Wireguard
- ....
- ....

Let wel hier hoef je niet te "port forwarden" je kunt gewoon het IP-adres van de LOXONE
bereiken. Ohja stel wel even een firewall in zodat je controle houdt op het traffic over je tunnel

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

peter_bols schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:13:
@jeanj

Wat ik niet goed begrijp is, komen al mijn netwerk apparaten en haar netwerkaparaten in een virtueel LAN te hangen met dezelfde ip range. Dan kan ik direct naar de miniserver forwarden Of hangen ze in hetzelfde virtuele netwerk in verschillende ranges, en kan ik dan wel forwarden?
Txs
Peter
Het idee is dat je die router (waar openwrt op komt) als client gaat gebruiken naar jou synology.
Zo te horen heb je al operationeel dat you openvpn server aan het internet hangt.
Dan hoef je aan de kant van je zus niets meer open te zetten (misschien moet je tzt iets bouwen dat de router zich reboot, of de vpn opnieuw opbouwd, om te voorkomen dat als het fout gaat, hij zich zelf reset). Die client gaat met jou server verbinden. Over dat `kanaal` laat je dan het verkeer lopen, beide kanten op.

Zoals hierboven is gezegd, als je een open vpn client en server hebt verbonden, dan moet je alleen de netwerken met elkaar laten praten, zodat jij ook over die verbinding terug kan verbinden met het netwerk van je zus (en je zus naar jou). Dat kan je doen door door statische route aan te leggen (add persitent route ) zodat het verkeer voor het lokale netwerk aan de andere kant van de VPN gevonden kan worden (daarom moeten beide netwerken een ander ip range hebben, anders zie je het onderscheid niet tussen die twee.

Als je de link in mijn bericht volgt zie je dat daar wordt verwezen naar deze link
https://www.smallnetbuild...-to-site-vpn-with-openvpn
Daar zetten ze precies op wat je vraagt, neem voor

Server Side Router jouw synology
Client Side Router jouw open wrt router bij je zus

Kijk even goed naar de plaatjes en volg wat relevant voor jou is

Als je bij de statische route uitkomt gebruik dan onderstaande om deze aan te leggen

Voor de statische route (google add persitent route synology) op de server kan je op je synology installeren
https://www.synology.com/.../connection_network_route

In openwrt kan je dat ook doen (google add persitent route openwrt) https://openwrt.org/docs/...work/routes_configuration

Zo zou je er uit moeten komen
peter_bols schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:35:
Om een site tot site verbinding op te zetten heb je steeds een client en server nodig. Een synology NAS is niet voldoende om als server te dienen. je hebt dan een Synology Router nodig heb ik net ontdekt. Dan is de aankoop van een Sohpos setje de beste oplossing die garanderen een transparante site to site VPN.
txs voor jullie advies.
Performance was niet als eis gespecificeerd (zo flauw ben ik op mijn werk ook).
Wat wil je er allemaal over heen laten lopen. Het lijkt mij dat voor een domotica systeem, dit wel voldoende is. Wil je netflix, eh dan denk ik dat het niet voldoende is

Maar je geeft niet aan welke synology je hebt, dus geen idee. Idem welke client router je gebruikt. Tevens geef je niet aan wat je met de LOXONE gaat doen. Dus als je beter advies wilt, hebben we meer info nodig.

Synology wil je graag hun router verkopen, laat je alleen niets wijs maken, openvpn kan je ook met andere apparaten opzetten.

Als je toch de spullen hebt zou ik het eerst eens proberen, is performance een issue kan je altijd nog upgraden......

[ Voor 18% gewijzigd door jeanj op 19-03-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@MasterL en @jeanj
bedankt voor jullie uiteenzetting.
Voor dat ik aan de slag ga met openwrt, wil graag even testen of de synology al geconfigureerd krijg.
Zoals aangegeven kan mijn schoonzus die met haar computer op 192.168.0.67 zit toegang krijgen tot mijn synology server 192.68.0.192 door een OpenVPN op zetten vanaf haar PC.
Haar computer krijgt dan een 10.8.0.6 nummer en door in IE het nummer 10.8.0.1:5000 in te geven kan ze aanloggen op de synoloy server.
Als ik het goed begrijp kan ik haar toegang geven tot mijn volledige LAN door op de synology server een statische route op ze zetten.
Het mijn niet duidelijk wat ik moet opgeven in de synology als:
Netwerkdoel
Netwerkmask
Gateway
Interface, staat op LAN en kan ik niet aanpassen.

txs

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als ik het goed heb (ik doe dit ook niet vaak)
192.168.0.0/16 is het netwerk doel
mask 255.255.0.0.
gateway het ip van je open vpn server 192.68.0.192

Je zou het strakker kunnen zetten op 192.168.0.0/24 en mask 255.255.255.0

Klopt het adres van je synology 192.68.0.192, dus 68 en niet 168?

Voor de zekerheid vraag ik het maar even, jullie hebben beide niet range 192.168.0.x in gebruik? Want dan gaat het niet lukken en zal je 1 van de twee moeten om nummeren.....

Kijk hier nog even voor meer info https://openvpn.net/vpn-s...ting-explained-in-detail/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@jeanj

ik moet eerst even met mijn schoonzus afspreken om haar IP nummer te aan te passen van 192.168.0.0 naar 192.168.1.0
het ipnummer van de synology heb ik verkeerd gegeven het is 192.168.0.192.
ik ga het eens testen.
txs

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_bols
@MasterL
ik heb ondertussen bij mijn schoonzus 192.168.1.0 en bij mezelf 192.16.7.0 als netwerken.
Maar ik slaag er in om met haar computer en OpenVNP tot in mijn synology te geraken maar niet er doorheen. Met andere woorden ze heeft wel toegang tot mijn synoloy maar niet tot mijn LAN.
Ik heb wel wat zitten rommelen (dat is omdat ik geen kennis van zaken heb) met de synology maar zonder succes.
Je gaf aan om Mikrotik Hex setje te gebruiken om een site tot site OpenVPN op te zetten.
Zou het ook kunnen met 2 Ubiquiti EdgeRouter X routers.
txs
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik weet niet of je er nog mee bent, maar als je op de synology uitkomt, dan is het alleen een questie van de routering goed zetten. Wat zijn de traceroute van je zus naar je nas en naar een ander ip in je netwerkt, wat is de route tabel aan de kant van je zus. Heb je een statische route aangemaakt aan de kant van je zus voor jouw netwerk?

En hoe gaat het de andere kant op?

Pagina: 1