Toon posts:

Elektra: vraag groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een een nieuwe keuken laten plaatsen. I.v.m. de apparatuur in de keuken zijn er door de aannemer extra groepen in de groepenkast bijgemaakt. Nu heb ik daarover een vraag:

Voor de inductiekookplaat heeft de keukenleverancier aangegeven dat er een dubbele groep nodig is (2x220). Ik heb nu gemerkt dat de aannemer voor de inductiekookplaat 2 extra stoppen (met allebei een afzonderlijke schakelaar) heeft bijgeplaatst waarop de kookplaat aangesloten is. Beide stoppen moeten aan staan om de kookplaat te laten functioneren. Echter vraag ik me af of dit correct is, aangezien ik in mijn vorige appartement in een soortgelijke situatie een dubbel zo grote stop in de groepenkast had met de twee schakelaars aan elkaar vast.

De kookplaat functioneert prima, maar ik vraag me af of e.e.a. wel correct is en of hier schade of een onveilige situatie uit kan ontstaan.

Ik hoop dat iemand me van wat informatie kan voorzien op dit punt.

Alvast dank voor de info!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een kookgroep moet als één afzonderlijke groep afgeschakeld worden. Twee losse groepen is dus niet toegestaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:08
Misschien kun je meer info geven over de kookplaat en een foto van de specifieke groepen?

Ik heb wel is meegemaakt dat 2 "pitten" aangaan als 1 groep aan is omdat daar ook de regelunit op zit. De andere 2 "pitten" zitten op andere groep en kunnen niet aan omdat daar geen regelunit stroom krijgt.

En je kan het ook vragen aan degene die het heeft aangesloten. Gewoon uit interesse ipv of het veilig is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:53:
... 2 extra stoppen (met allebei een afzonderlijke schakelaar)..
Als deze niet zijn fysiek zijn doorverbonden, waar zij minimaal geschakeld moeten uitgaan dan is dat niet correct.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:32

Aganim

I have a cunning plan..

gr8-jen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:59:
Ik heb wel is meegemaakt dat 2 "pitten" aangaan als 1 groep aan is omdat daar ook de regelunit op zit. De andere 2 "pitten" zitten op andere groep en kunnen niet aan omdat daar geen regelunit stroom krijgt.
Dan is het nog steeds niet correct aangesloten en simpelweg een gevaarlijke situatie. Als iemand om wat voor reden dan ook iets aan de plaat of (perilex)contact moet doen kan het resultaat nogal.. onaangenaam.. zijn als er maar 1 groep is uitgeschakeld. Iedere vorm van beveiliging zo laat in de keten is goed dat het er is, maar je moet er nooit op willen vertrouwen.

Daargelaten dat je natuurlijk sowieso een prutser bent als je aan een omgeving gaat knutselen waarvan je niet goed gecontroleerd hebt of deze volledig spanningsvrij is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:32
Is het niet zo dat bij die dubbele groep beide gelijktijdig worden uitgeschakeld door een bruggetje over beide schakelaars, maar dat ze wel individueel aan te zetten zijn?
Zo zit het bij mij thuis in elk geval.

Oh, wat @DukeBox dus schrijft, eigenlijk....

[ Voor 10% gewijzigd door TheOmen op 15-03-2019 12:16 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TheOmen schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:15:
Is het niet zo dat bij die dubbele groep beide gelijktijdig worden uitgeschakeld door een bruggetje over beide schakelaars, maar dat ze wel individueel aan te zetten zijn?
Zo zit het bij mij thuis in elk geval.

Oh, wat @DukeBox dus schrijft, eigenlijk....
Het gaat om het gelijktijdig kunnen afschakelen. Als het overigens twee losse groepen zijn (zoals nu), dan mogen de kabels ook niet in dezelfde leidingbuis zitten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Denk eerder dat ze het bruggetje vergeten zijn. Kan je vaak ook los bestellen en er zelf opklikken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties tot op heden. Hierbij stuur ik een foto van de groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/grfwg7476r.jpg

Het betreft groep 9 en groep 10. Als beide aan staan, heeft inductiekookplaat (het betreft een Bora kookplaat met een Perilex stekker) stroom. Als één van beide uit staat, functioneert deze niet.

Is dit veilig en is het een kwestie van een bruggetje? Of is er meer mis?

Dank nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
Niet veilig! meteen laten oplossen, dit is prutswerk.

[ Voor 20% gewijzigd door tlpeter op 15-03-2019 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Maak even een foto zonder de kap. Dan kunnen we de bedrading zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kwestie van bruggetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En hierbij een foto zonder kap:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xehizirkkf.jpg

Het betreft de 3e en 4e groep van rechts.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:52
Bruggetje er overheen laten plaatsen. Dan schakelen ze beide mooi af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aannemer bellen en hem z'n werk laten herstellen. Daar moet je zelf niet aan lopen klooien. Zo'n aannemer gaat dit straks ook bij anderen doen, wat niet veilig is én niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:58
Mocht dit 10 jaar geleden ook niet? Wij hebben namelijk dezelfde situatie in ons huis (10 jaar oud) en die is volgens mij al zo vanaf de oplevering. Vind het wel vreemd, zeker als dat kennelijk op te lossen is met een simpel bruggetje over de 2 schakelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

In onze nieuwbouwwoning hebben we ook een inductiekookplaat welke twee aparte groepen (uit dezelfde fase) gebruiken. In de meterkast zitten deze twee groepen naast elkaar en zijn middels een simpel bruggetje "gecombineerd".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZkLRUol3Y7k7X60gdROAJqMr/thumb.jpg

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Deze aannemer is duidelijk met iets bezig waar hij geen verstand van heeft en vanaf moet blijven......
Iedere echte elektro monteur weet dat dit zo niet mag worden uitgevoerd, vraag mij gelijk af hoe het is met de rest van de installatie 🤔🤔🤔
Elektrotechniek is een vak met voorschriften en normen, en die zijn er niet voor niks..........

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wij hebben ook een kookgroep, maar die lijkt op eerste gezicht niet fysiek gekoppeld. Toch slaan ze tegelijkertijd af ben ik achter gekomen. 🤐
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KDJStfJ/IMG-20190316-115742.jpg

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:59
@Verwijderd De installateur/aannemer zou deze groepen (9 & 10) moeten koppelen met een al voorgestelde brug of vervangen door: https://www.vekto.nl/inst...roep-2x-1-polig-nul-16a-b
Ik kan wel Gacia kookgroepen vinden maar geen koppelbruggen zoals @Matis laat zien.

De verplichting is dat beide "groepen" in 1 handeling uit te schakelen zijn, en dat je dus NIET 2 automaten apart moet afschakelen zoals in dit geval.
Je kan dit makkelijk testen door het hendeltje van groep 9 uiterst links (of groep 10 uiterst rechts) vast pakken en af schakelen, daarbij hoort de andere ook uit te gaan.
Tevens verander je de nummering normaal gesproken ook, zodat het geen groep 9 & 10 meer is maar is gezamelijk groep 9 en daarna de losse automaten weer groep 10 & 11 (i.p.v. groep 11 & 12)
@jelmervos Jou kookgroep is wel een "officiële kookgroep" al lijkt dit op 2 losse automaten ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Annuk schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:22:
@jelmervos Jou kookgroep is wel een "officiële kookgroep" al lijkt dit op 2 losse automaten ;)
Ja, als ik goed kijk zie ik dat ze fysiek aan elkaar zitten. Dit is op de foto ook net te zien.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:59
jelmervos schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:27:
[...]

Ja, als ik goed kijk zie ik dat ze fysiek aan elkaar zitten. Dit is op de foto ook net te zien.
Dat niet alleen, als je goed kijkt op de groep net boven het rechter gedeelte v/d schakelaar zie je daar het "schakelschema" op staan ;)
Tevens wijkt het type nr af van de 2 groepen ernaast ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 16-03-2019 12:29 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
https://www.elektramat.nl/gacia-dh-240-lastschak-2p-40a/

@Verwijderd Dat is denk ik de hoofdsschakelaar voor je kookgedeelte. Kijk bij de specificaties en je zult zien dat het ook alleen maar een schakelaar is en GEEN beveiliging. Echter is die 40A want die kookgroepen doen elk 16A. En dit zijn wel beveiligingen. Hij is ook maar 2-polig en kan dus nooit de hoofdschakelaar voor jou 3-fasen systeem zijn. Die zit waarschijnlijk nog iets verder naar beneden net boven de KWh meter. Dat label is ietwat onhandig, maar jou meterkast voldoet gewoon netjes aan de regels. Je kunt het zelfs aan de draadkleuren zien, vanaf die kookgroep gaan een zwarte en een blauwe draad weg (onderkant). Dit in tegenstelling tot die drie aardlekken ernaast waar een bruine en blauwe draad vanaf komen. Die zwarte draad noemt met een SCHAKELdraad en die bruine valt onder het kopje fase.
Je kunt dit heel makkelijk testen door even die "hoofdschakelaar" uit te zetten. Alleen jou 2 kookgroepen zullen uitgaan.
Dan is het nog steeds niet correct aangesloten en simpelweg een gevaarlijke situatie.
Wat je eigenlijk bedoelt is dat mensen die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken zich verre moeten houden van prutsen aan de meterkast. Of nog erger, andere mensen van verkeerde info / advies voorzien.
Deze aannemer is duidelijk met iets bezig waar hij geen verstand van heeft en vanaf moet blijven......
Iedere echte elektro monteur weet dat dit zo niet mag worden uitgevoerd, vraag mij gelijk af hoe het is met de rest van de installatie 🤔🤔🤔
Elektrotechniek is een vak met voorschriften en normen, en die zijn er niet voor niks..........
Inderdaad, en zo te zien ben jij inderdaad geen echte electro monteur. Anders had je gezien dat deze installatie gewoon volgens de regels is.

Wat niet goed is aan die kast en wel opgelost moet worden is direct bij de eerste groep. Daar zit een spleet door het niet goed aanduwen van die doorverbindrail, waardoor de IP2X (Aanrakingsveilig) klassificatie in geding komt.

[ Voor 57% gewijzigd door arbraxas op 16-03-2019 13:21 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kudos aan de TS, correcte vraagstelling met besef van de eigen grenzen. Heel wat anders dan Kan ik terug vinden of mijn aarddraden zijn aangesloten...? (ter vergelijking, een deel van die adviezen moet echt niet opgevolgd worden).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank aan allen! Met deze info ga ik de aannemer benaderen en aangeven dat de twee losse groepen met een brug verbonden moeten worden (en als dat niet beschikbaar is) als alternatief de twee groepen vervangen door één kookgroep van Gacia.

@arbraxas inderdaad zit er tussen de groepenkast en de kWh meter een 40A schakelaar. Het ging mij om de groepen in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@Verwijderd
Met deze info ga ik de aannemer benaderen en aangeven dat de twee losse groepen met een brug verbonden moeten worden (en als dat niet beschikbaar is) als alternatief de twee groepen vervangen door één kookgroep van Gacia.
Dat hoeft dus niet, de aannemer heeft voor afschakeling gezorgd door die aparte hoofschakelaar voor de 2 groepen. Ik geef je 0 kans dat hij iets gaat aanpassen aangezien er helemaal niets fout zit qua schakeling in je meterkast. Nergens in de norm staat namelijk dat de veiligheden voor de afschakeling moeten zorgen. Alleen dat gezamelijke afschakeling mogelijk moet zijn en dat is het geval door die hoofdschakelaar ervoor
Dat jij veiligheden wilt gaan gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn is om heel eerlijk te zijn, jou eigen probleem.
Verder is die "kookgroep" van Gacia helemaal geen automaat (groep), maar een lastscheider (schakelaar dus). Dit had ik in mijn vorige post ook al benoemd. Dus wat jij van hem wilt heeft de uitvoerder al gedaan. Een hoofdschakelaar met daarachter 2 afdoende beveiligingen. Je gaat dus vragen om iets wat je al hebt. 8)7

Het is precies hetzelfde systeem als de algemene hoofdschakelaar voor jou hele installatie. Die zorgt voor onmiddelijke totale afschakeling terwijl je met de automaten het per groep kunt doen.

En het is helemaal niet mogelijk om die 2 groepen te vervangen voor 1 in jou installatie. Want dan kun je ook gelijk je energieleverancier gaan bellen voor zwaardere hoofdzekeringen en je kunt gelijk je bedrading richting de keuken gaan aanpassen, want leidend voor de aderdoorsnede (aderdikte) is de beveiliging die ervoor zit. Jij gaat dan van 16A en 2.5MM2 draden naar minimaal 32A en 4 of 6 mm2 afhankelijk van de lengte.
Juist om een dergelijke kostbare ombouw te voorkomen gebruikt men in de praktijk 2 aparte groepen met een aparte hoofdschakelaar.

Om heel eerlijk te zijn ga je alleen vreselijk voor lul staan als je dit "probleem" bij de aannemer gaat aandragen. Er is immers geen probleem. Of hij gaat het inderdaad voor je doen en direct je complete meterkast bij ombouwen (verplicht) en legt de rekening bij jou neer. En dat zal een gepeperde zijn, aannemers zijn gek op meerwerk.

Jou keuze, maar ik zou het zo laten zitten. Alles voldoet aan de normen en is veilig. Met jou eisen schiet je qua normering en veiligheid helemaal niets op en kost je alleen maar klauwen vol met geld. Want die aannemer gaat dat echt niet gratis voor je doen, aangezien hij helemaal niets fout heeft gedaan.

[ Voor 41% gewijzigd door arbraxas op 16-03-2019 15:25 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Sorry @arbraxas maar jouw info klopt niet.
arbraxas schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:44:
https://www.elektramat.nl/gacia-dh-240-lastschak-2p-40a/

@Verwijderd Dat is denk ik de hoofdsschakelaar voor je kookgedeelte. Kijk bij de specificaties en je zult zien dat het ook alleen maar een schakelaar is en GEEN beveiliging. Echter is die 40A want die kookgroepen doen elk 16A. En dit zijn wel beveiligingen.
Die hoofdschakelaar is gewoon de hoofdschakelaar voor de gehele installatie. Deze wordt langs onderen gevoed* en voorziet via de kam aan de bovenkant de drie aardlekschakelaars van spanning. Hieruit worden de drie kammen onder de automaten gevoed, waaronder de kam waarop de 2 "kookgroep" automaten en nog 2 andere automaten zitten.

Die kookgroep is gewoon fout zo en zou een kookgroep zoals deze moeten zijn (linkje van @Annuk).

* Het enige rare is dat de voeding van boven komt. Normaal zit de groepenkast recht boven het meterbord van de netbeheerder, maar zoals je op de foto's van TS kunt zien zit er hier helemaal niets onder de kast. Het zal wel een oudere woning zijn met beperkte ruimte boven het meterbord, waardoor de kast ernaast is gehangen en met een stuk kabel of draad in buis wordt gevoed. Of het is een groot pand wat later is opgesplitst in woningen en TS heeft geen eigen netaansluiting en die voeding komt vanuit een grote hoofdverdeelkast ergens. Een foto van de hele meterkast zou dit duidelijk maken, maar zo relevant is dat allemaal niet...
Hij is ook maar 2-polig en kan dus nooit de hoofdschakelaar voor jou 3-fasen systeem zijn.
Hoe kom je erbij dat TS een driefasen installatie heeft?
Je kunt dit heel makkelijk testen door even die "hoofdschakelaar" uit te zetten. Alleen jou 2 kookgroepen zullen uitgaan.
Nee, zijn hele woning zal in het donker zitten...
Wat je eigenlijk bedoelt is dat mensen die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken zich verre moeten houden van prutsen aan de meterkast. Of nog erger, andere mensen van verkeerde info / advies voorzien.

[...]

Inderdaad, en zo te zien ben jij inderdaad geen echte electro monteur. Anders had je gezien dat deze installatie gewoon volgens de regels is.
Heb je het nu over jezelf?
Wat niet goed is aan die kast en wel opgelost moet worden is direct bij de eerste groep. Daar zit een spleet door het niet goed aanduwen van die doorverbindrail, waardoor de IP2X (Aanrakingsveilig) klassificatie in geding komt.
Krijg je daar een voorwerp groter dan 12,5mm tussen dan? Anders is het nog steeds gewoon IP2X. ;)

Niet helemaal netjes inderdaad. Maar waarschijnlijk zit de kam gewoon goed vast en is de plastic afdekking verschoven. Een tikje er tegenaan en het zit weer recht...
arbraxas schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:02:
Nergens in de norm staat namelijk dat de veiligheden voor de afschakeling moeten zorgen. Alleen dat gezamelijke afschakeling mogelijk moet zijn en dat is het geval door die hoofdschakelaar ervoor
Samen met de rest van de hele installatie ja. Das wel een hele ruimte interpretatie van de norm he? 8)7
Dat jij veiligheden wilt gaan gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn is om heel eerlijk te zijn, jou eigen probleem.
Hoe wilde jij hier een willekeurige andere groep afschakelen dan?

Die automaten zijn gewoon ook bruikbaar als schakelaar. Waar je vroeger een smeltpatroon (beveiliging) en groepsschakelaar had zitten nu beide functies in een installatieautomaat.
Verder is die "kookgroep" van Gacia helemaal geen automaat (groep), maar een lastscheider (schakelaar dus). Dit had ik in mijn vorige post ook al benoemd. Dus wat jij van hem wilt heeft de uitvoerder al gedaan. Een hoofdschakelaar met daarachter 2 afdoende beveiligingen. Je gaat dus vragen om iets wat je al hebt. 8)7

Het is precies hetzelfde systeem als de algemene hoofdschakelaar voor jou hele installatie. Die zorgt voor onmiddelijke totale afschakeling terwijl je met de automaten het per groep kunt doen.
Dit is gewoon de hoofdschakelaar! Niet de kookgroep.
En het is helemaal niet mogelijk om die 2 groepen te vervangen voor 1 in jou installatie. Want dan kun je ook gelijk je energieleverancier gaan bellen voor zwaardere hoofdzekeringen en je kunt gelijk je bedrading richting de keuken gaan aanpassen, want leidend voor de aderdoorsnede (aderdikte) is de beveiliging die ervoor zit. Jij gaat dan van 16A en 2.5MM2 draden naar minimaal 32A en 4 of 6 mm2 afhankelijk van de lengte.
Lees je eens in in het begrip "kookgroep".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Xander Dank voor je reactie. Dat de voeding van boven komt, komt waarschijnlijk doordat het een appartementencomplex betreft waarbij iedereen de meterkast met de kWh meter op de begane grond heeft. Daar zit inderdaad de 40A hoofdschakelaar (die er bij het uitschakelen voor zorgt dat de gehele woning geen elektra meer heeft).

En de spleet bij de eerste groep heb ik inderdaad kunnen oplossen door er even een tikje tegen te geven, betrof alleen het plastic omhulsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:57:
@Xander Dank voor je reactie. Dat de voeding van boven komt, komt waarschijnlijk doordat het een appartementencomplex betreft waarbij iedereen de meterkast met de kWh meter op de begane grond heeft. Daar zit inderdaad de 40A hoofdschakelaar (die er bij het uitschakelen voor zorgt dat de gehele woning geen elektra meer heeft).
Net zoals de hoofdschakelaar links onder in jouw kast, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Die hoofdschakelaar is gewoon de hoofdschakelaar voor de gehele installatie. Deze wordt langs onderen gevoed* en voorziet via de kam aan de bovenkant
Even goed kijken, die kam verbind alleen alle nullen door. De fasen gaat met draden.
Hoe wilde jij hier een willekeurige andere groep afschakelen dan?
De vraag gaat specifiek over het kooktoestel. Die is gevoed via 2 groepen en word dus afgeschakelt met de desbetreffende hoofdschakelaar. De andere groepen hebben dat niet nodig omdat die maar via 1 groep gaan en dus automatisch helemaal spanningsvrij zijn.
Die hoofdschakelaar is gewoon de hoofdschakelaar voor de gehele installatie
Een 2 fasen schakelaar als hoofdschakelaar voor een 3-fasen installatie. Dan zou er echt iets totaal fout zitten.
Lees je eens in in het begrip "kookgroep
Back at ya, want kookgroepen worden met 2x16A uitgevoerd om redenen die ik al in mijn vorige post benoemd heb.

Als @Verwijderd gewoon even die hoofdschakelaar in de meterkast uitzet weten we direct wie gelijk heeft. Ik durf wel een weddenschap aan dat dan alleen het kooktoestel uitgaat.

[ Voor 8% gewijzigd door arbraxas op 16-03-2019 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
arbraxas schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Even goed kijken, die kam verbind alleen alle nullen door. De fasen gaat met draden.
Ga zelf nog maar eens goed kijken.
[...]

De vraag gaat specifiek over het kooktoestel. Die is gevoed via 2 groepen en word dus afgeschakelt met de desbetreffende hoofdschakelaar. De andere groepen hebben dat niet nodig omdat die maar via 1 groep gaan en dus automatisch helemaal spanningsvrij zijn.
De 2 groepen van het kooktoestel horen mechanisch gekoppeld te zijn waardoor ze met 1 handeling geschakeld kunnen worden.
[...]

Een 2 fasen schakelaar als hoofdschakelaar voor een 3-fasen installatie. Dan zou er echt iets totaal fout zitten.
Er is geen 3-fasen installatie.
[...]

Back at ya, want kookgroepen worden met 2x16A uitgevoerd om redenen die ik al in mijn vorige post benoemd heb.
Heb ik ergens beweerd dat ze niet als 2x16A uitgevoerd worden? Klik eens op dat linkje wat ik van @Annuk heb overgenomen. Een 2x16A kookgroep.
Als @Verwijderd gewoon even die hoofdschakelaar in de meterkast uitzet weten we direct wie gelijk heeft. Ik durf wel een weddenschap aan dat dan alleen het kooktoestel uitgaat.
Waar wedden we om? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
De 2 groepen van het kooktoestel horen mechanisch gekoppeld te zijn waardoor ze met 1 handeling geschakeld kunnen worden.
Zou je dat even willen verhelderen met een verwijzing naar de NEN1010 waar dat staat?
Voor zover ik weet moet je die met 1 handeling kunnen uitschakelen. Of je dat met een schakelaar doet of met gekoppelde automaten word voor zover ik weet niet gespecificeerd.

Maar goed, het is heel simpel te testen, als die "hoofdschakelaar" inderdaad dat is en alles plat legt moet je de aannemer laten komen.
Is het alleen voor de kookgroepen kun je de moeite besparen. In het echt prik ik er een multimeter op en weet zo wat wat is, dat gaat alleen zo lastig vanaf een JPG.

[ Voor 52% gewijzigd door arbraxas op 16-03-2019 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
arbraxas schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:28:
[...]

Zou je dat even willen verhelderen met een verwijzing naar de NEN1010 waar dat staat?
Voor zover ik weet moet je die met 1 handeling kunnen uitschakelen. Of je dat met een schakelaar doet of met gekoppelde automaten word voor zover ik weet niet gespecificeerd.
Ik kan niet vertellen waar in de NEN1010 letterlijk staat dat "een kookgroep gekoppeld moet zijn", want het hele begrip kookgroep of fornuisgroep komt niet in de NEN1010 voor. :+

NPR5310 spreekt er wel over...
quote: NPR5310:2017
Een kookgroep bestaat uit twee eindgroepen, samengevoegd tot één eindgroep, meestal beveiligd met 16 A, die in één buis of in één kabel zijn ondergebracht. De kookgroep kan in zijn geheel worden geschakeld en gescheiden. Hiervoor kan een vierpolige groepsschakelaar of vierpolige installatieautomaat zijn toegepast. Ook kunnen twee tweepolige installatieautomaten zijn toegepast die zodanig mechanisch zijn gekoppeld dat altijd beide eindgroepen gelijktijdig kunnen worden uitgeschakeld en gescheiden.
In oudere uitgaven werd de kookgroep nog uitgebreider beschreven maar ook de NPR5310 is flink uitgekleed.

NEN1010 zegt wel dit:
536.2.2.1 Scheiders moeten alle actieve delen van de desbetreffende stroomketens doeltreffend onderbreken
Maar ik vraag me af in hoeverre jouw opzet met een schakelaar en twee losse installatieautomaten nog voldoet aan de NEN1010 definitie van een "stroomketen".
quote: NEN1010:2015
2.14.01 (elektrische) stroomketen (van een elektrische installatie)
samenstel van elektrisch materieel van de elektrische installatie dat tegen overstromen is beveiligd door hetzelfde beveiligingstoestel of dezelfde beveiligingstoestellen
Ik lees "dezelfde beveiligingstoestellen" dan bijvoorbeeld als een aardlekschakelaar en installatieautomaat in serie geplaatst. En zou willen beargumenteren dat in jouw opzet er sprake is van twee stroomketens.

Dat betekent dat je ze niet in één buis mag aanleggen (NEN1010:2015 521.6) of met één kabel mag aanleggen (NEN1010:2015 521.7). En je moet een waarschuwingsbord op je fornuis aanbrengen:
536.2.1.3 Indien materieel of een omhulsel actieve delen bevat die zijn verbonden met meer dan één voedingsbron, moet een waarschuwingsbord op een zodanige plaats zijn aangebracht dat iemand die actieve delen nadert wordt gewezen op de noodzaak om die delen van de verschillende voedingsbronnen te scheiden. Dit is niet van toepassing indien een onderlinge vergrendeling is aangebracht die waarborgt dat al deze stroomketens zijn gescheiden.
En mocht het al zitten zoals jij denkt, dan voldoet dat zeer zeker niet aan de volgende bepaling uit NEN1010:
536.2.2.8 Alle scheiders moeten eenduidig zijn geïdentificeerd, bijvoorbeeld door middel van merktekens, zodat duidelijk is welke stroomketen wordt onderbroken.
Als wij het al niet eens kunnen worden is het niet duidelijk, toch? :+
Maar goed, het is heel simpel te testen, als die "hoofdschakelaar" inderdaad dat is en alles plat legt moet je de aannemer laten komen.
Is het alleen voor de kookgroepen kun je de moeite besparen. In het echt prik ik er een multimeter op en weet zo wat wat is, dat gaat alleen zo lastig vanaf een JPG.
Laat @Verwijderd het eerst maar eens uitproberen hoe het zit ja. Ik hou er over op, de gehele laatste pagina staat nu naar mijn idee al vol met nutteloze posts... In de eerste 13 reacties staat alles wat hij moet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:27:
[...]

Laat @Verwijderd het eerst maar eens uitproberen hoe het zit ja. Ik hou er over op, de gehele laatste pagina staat nu naar mijn idee al vol met nutteloze posts... In de eerste 13 reacties staat alles wat hij moet weten...
Heel hartelijk dank nogmaals! Ik weet inderdaad wat ik moet weten (nu ook nog onderbouwd met wat NEN-posts :) ). Maar als de 40A schakelaar in de meterkast uitgeschakeld is, zit inderdaad mijn hele woning zonder elektra. Sterker nog: de aannemer heeft die schakelaar moeten omzetten en heeft toen de hele groepenkast vervangen. Enige foutje dat hij daarbij dus gemaakt heeft is de aansluiting van die kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik heb er hier alleen zo'n kapje overheen dat er voor zorgt dat met handmatig uitschakelen je ze allebei hebt. Maar ze slaan uit zichzelf gewoon individueel uit hoor. En met wat gepiel kun je ze ook per stuk onder dat kapje vandaan uitschakelen.

Met de ene uit doet de kookplaat helemaal niks, met de andere uit doet alleen de rechterhelft het niet. Dit is ook een mooie manier om te checken of de Perilex kruislings is aangesloten of netjes onder/boven (of links rechts).
Hoe dan ook is het een gedrocht die kookgroep.
Pagina: 1