Septic tank niet aangesloten bij nieuwbouw (BE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Hey hey hey

Ik val direct met de deur in huis,
Ik heb een zeer groot probleem, wat begon als een verstopte wc.
Dus het begon eergisteren mijn vrouw zij mij "de wc is verstop" waarop ik de rat van zolder in het toilet heb geduwd, er na het ik de septische put geopend die jawel hoor tot boven vol staat,

Er na heb ik de ontstop dienst gebeld die de put vandaag komen leegpompen zijn.
Die mensen hebben mij verteld dat de put niet aangesloten is op de riolering.

Erna de bouwfirma gebeld (het is een nieuwbouw) die hebben niets gezegd of gedaan (ik be ze strax nog even)

Dus mijn opbouw is het volgende wc --> septische put --> niks meer (nomaal riolering).

Wie is verantwoordelijk dat er geen riolering is aangesloten ? sluit een bouwfirma normaal gezien de septische put aan op de riolering of is dit iets dat je zelf moet doen? en zo ja wie doet dit (in België).
Wat kan ik doen? iemand enig idee momenteel is de put leeg dus we kunnen weer een 5000L verder (1 maand dus)

Our house in the middle of the street

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eerste vraag die mij als onwetende naar boven komt is waarom je een septische put hebt als je ook een aansluiting op het riool zou knunen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoben1988
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:18
In belgië is een rechtstreekse aansluiting op het riool niet meer toegelaten zonder een sceptische put volgens mij. Vanuit die sceptische put moet dan een overloop gaan naar de straatkant toe. De aannemer heeft bij ons deze buizen gelegd tot aan de straatkant. Dan hebben wij de gemeente moeten contacteren die dan hun eigen aannemer sturen om de overloop aan te sluiten op de rioleringsbuis op straat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat Nederlanders hierin niet goed kunnen adviseren omdat de situatie te anders is. In Nederland zijn dit soort dingen geregeld. In België moet je veel meer doen met alle voorzieningen. Riolering met septische put, televisieaansluiting waarbij je zelf de kabel moet kopen en ingraven op je eigen grond, mazouttank in de tuin etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 15:00
Bij zo'n grote sceptic tank is het eerste wat mij ook te binnen schiet, die is niet aangesloten op de riolering. Misschien woon je een beetje afgelegen? Dan moet hij gewoon maandelijks geleegd worden (op eigen kosten).
Heb je geen bouwbesluit waarin dit vermeld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
In Belgie is het inderdaad verplicht,
Blijkbaar komt de bouwaannemer morgen graven.

Ze hebben ons hierover niets gezegd anders hadden we het zeker laten aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Hier (Nederland) worden sceptic tanks actief afgestort en iedereen aangesloten op het hoofdriool. Hemelwater gaat naar sloten via een gescheiden stelsel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:08:
Hier (Nederland) worden sceptic tanks actief afgestort en iedereen aangesloten op het hoofdriool. Hemelwater gaat naar sloten via een gescheiden stelsel.
Nog lang niet overal hebben we een gescheiden rioolstelsel. Wordt hard aan gewerkt, want de overstort gaat het oppervlaktewater in, niet ideaal als de drollen er ook gewoon tussen drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
Dus Morgen komt de bouwonderneming,
De mensen die de afvalwaternetten getrokken hebben weten niet meer of dit is aangesloten of niet, het kan dus goed zijn dat er geen buis ligt naar de riolering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:29:
Ik denk dat Nederlanders hierin niet goed kunnen adviseren omdat de situatie te anders is.
[offtopic]

Deze site/dit forum is toch niet enkel op NL gericht? Er zitten best genoeg Belgen :)
Door dat soort posts/ideeën werk je NL-gerichtheid wel een beetje in de hand natuurlijk...
Net zoals ze op Reddit denken dat iederen daar Amerikaans is :-(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk dat Marzman hier bedoeld dat Nederlanders te weinig kennis van de Belgische situatie hebben om zinvol te kunnen reageren. Hij zegt niet dat dit een Nederlands forum is, waarin geen aan Belgie gerelateerde vragen gesteld kunnen worden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Question Mark schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:50:
Ik denk dat Marzman hier bedoeld dat Nederlanders te weinig kennis van de Belgische situatie hebben om zinvol te kunnen reageren. Hij zegt niet dat dit een Nederlands forum is, waarin geen aan Belgie gerelateerde vragen gesteld kunnen worden. :)
Dat is precies wat ik bedoel :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Question Mark schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:50:
Dat is dan even nuttig als in andere topics gaan posten "dat Belgen hier niet op kunnen antwoorden".
Sentiment blijft hetzelfde ;)

Maar goed, ik snap wel dat het niet slecht bedoeld is.
No harm done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Even gegoogled en er ging een beerputwereld open. Blijkbaar zijn de zuiderburen nog bezig om een eerste wereldland te worden met riool. Men loost de overloop van zo'n beerput soms ook gewoon op een beek 8)7.

Succes met de shit topicstarter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rukapul schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:27:
Even gegoogled en er ging een beerputwereld open. Blijkbaar zijn de zuiderburen nog bezig om een eerste wereldland te worden met riool. Men loost de overloop van zo'n beerput soms ook gewoon op een beek 8)7.

Succes met de shit topicstarter :)
Klopt, ik woon zelf in zo'n wijk. Overloop is in de Aa en het riool is zowel drollen als regenwater. Zolang er niet te veel regen valt gaat dat goed. Oplossing momenteel zit in het vergroten van de capaciteit van de Aa.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 02:16
13% van de huizen in Belgie is helaas nog niet aangesloten op het riool, (bron: https://www.knack.be/nieu...l?cookie_check=1552671176)

ik vermoed dat die septic tank regelgeving daar wat mee te maken heeft. Ook de bouwregulering is losser dan Nederlanders gewend zijn, wat soms een verademing kan zijn, en soms tot problemen leidt. (zoals hier)

source: ben reservebelg (ja ook in NL zijn er vlamingen)

Er is voorgang... 20 jaar geleden werkte ik in de binnenstad van Brugge. In de zomer op warme dagen stonk het open water soms zo erg dat je niet wilde ademen...

☻/
/▌
/ \

[ Voor 32% gewijzigd door Frost_Azimov op 15-03-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:34:
[...]

Klopt, ik woon zelf in zo'n wijk. Overloop is in de Aa en het riool is zowel drollen als regenwater. Zolang er niet te veel regen valt gaat dat goed. Oplossing momenteel zit in het vergroten van de capaciteit van de Aa.
Dat kan in NL op systeemniveau ook voorkomen bij heel veel regenval, maar daarvoor worden nu aparte riolen voor huishoudelijk en hemelwaterafvoer gemaakt. Die laatste hoeft niet door de waterzuivering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Señor Sjon schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:08:
Dat is al zo sinds het begin van de jaren '90 uit de vorige eeuw. Oude septic-tanks (zinkputten) zijn, als het goed is, inmiddels overal weg gesaneerd en vervangen door een aansluiting op het druk-riool. HWA aansluitingen heb je vaak niet nodig op de plekken waar de oude zinkputten lagen maar.... Ook dát water mag je niet zomaar lozen in een oude zinkput met een overloop op...... :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37

StarWing

Huh ?!?

Normaliter gebeurt er toch een "rook" test ? Vreemd dat dit dan niet naar boven is gekomen.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

StarWing schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:00:
Normaliter gebeurt er toch een "rook" test ? Vreemd dat dit dan niet naar boven is gekomen.
Welkom in een wereld waarin we ten alle tijden te maken zullen gaan krijgen met: "In het verleden behaalde resultaten....." >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

wimmel_1 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:48:
[...]

Dat is al zo sinds het begin van de jaren '90 uit de vorige eeuw. Oude septic-tanks (zinkputten) zijn, als het goed is, inmiddels overal weg gesaneerd en vervangen door een aansluiting op het druk-riool. HWA aansluitingen heb je vaak niet nodig op de plekken waar de oude zinkputten lagen maar.... Ook dát water mag je niet zomaar lozen in een oude zinkput met een overloop op...... :)
Dat klopt niet hoor, ons vorige huis in NL had gewoon een septic tank en overloop naar de sloot, geen riolering aanwezig. Dat was drie jaar terug.
Als je verder als 40 meter van het riool af woont dan kan de gemeente een ontheffing krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterG op 15-03-2019 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry_1989
Dus vandaag is de aannemer geweest,
Wat was nu het probleem de afvoer van regenwater en het afvalwater (gescheiden riolering) was gewoon niet aangesloten,
Ik raad iedereen aan als hij/zei/het een huis bouwt kijk dit na :p
Gelukkig lag er nog geen oprit

Pagina: 1