Switch aanschaffen, waar moet ik beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 13:52
Goede morgen,

Ik heb met enige regelmaat te weinig LAN poorten heb op mijn routers en minimaal een apparaat loskoppel om een ander tijdelijk van kabel te voorzien.

Daarom ben ik mij aan het verdiepen in (Ethernet) switches. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.

Op dit moment gebruik ik twee routers, waarvan 1 puur en alleen voor de LAN poorten aangesloten is en 1 het daadwerkelijke internet verzorgd.

Totaal 4+3 poorten allen in gebruik:
  1. Raspberry PI (Smart Home)
  2. PC
  3. Slimme speaker
  4. TV
  5. Steam Link
  6. Router 1
  7. Router 2
Ik wil graag een langere termijn optie, voor zover mijn kennis reikt moet er dus ondersteuning zijn voor:
  • IPv6
  • PoE (scheelt weer wat stroompunten indien mogelijk)
  • Managed Switch
  • VLANs ?
  • Minimale snelheid Gigabit, beter voor sommige apparatuur overkill dan opnieuw tegen beperkingen aanlopen.
Wat ik op langere termijn wil gaan toevoegen (dan al niet met Ethernet wandcontactdozen):
  1. ~2 extra Raspberry Pi's
  2. ~6 IP Camera's met PoE
  3. ~4 PCs / Laptops
  4. Game console
Kortom, de vragen:
  1. Waar moet ik op letten?
  2. Welke functies kan ik gerust weglaten?
  3. Welke functies moet ik in overweging nemen?
Ik wil geen honderden euro uitgeven, als ik misschien de functies nooit ga gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Jurie92 op 15-03-2019 11:05 . Reden: Budget vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:15
Je wilt dus minimaal 20 porten hebben? en hoeveel POE porten wil je minimaal?
Als ik in de PW filter dan kom ik al wel uit op de honderden euro's

categorie: Netwerk switches

Zelf goede ervaring met de ubiquiti switchen bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+ Doet op alle 24 de poorten POE of POE+ en heeft uitgebreide ondersteuning voor alles wat een switch nodig heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 15-03-2019 11:18 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
HKLM_ schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:17:
Je wilt dus minimaal 20 porten hebben? en hoeveel POE porten wil je minimaal?
Als ik in de PW filter dan kom ik al wel uit op de honderden euro's

categorie: Netwerk switches

Zelf goede ervaring met de ubiquiti switchen bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+ Doet op alle 24 de poorten POE of POE+ en heeft uitgebreide ondersteuning voor alles wat een switch nodig heeft.
Bedankt voor je reactie.

De prijs van de switch die je zelf hebt, valt me nog enigszins mee gezien alle poorten PoE hebben. Wel vele malen hoger dan ik voor nu in gedachten heb. (Wel logisch gezien m'n eisen.)

Zoek denk ik dan meer iets wat mogelijkheden heeft tot uitbreiden, zodat de kosten wat meer te spreiden zijn en af te stemmen zijn op wat ik echt nodig heb op dat moment.

PoE hoeft overigens niet op iedere poort te zitten, wil er voornamelijk nu alleen nog de IP camera's mee verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:15
Wat is je maximale budget voor een switch?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:51
Zonder POE: categorie: Netwerk switches

Voor dat prijsverschil kun je nogal wat adapters kopen, vooral als je maar 6 poorten PoE nodig hebt.

Andere optie is een losse PoE-switch: categorie: Netwerk switches

Multiport PoE injectors worden wel duur: categorie: Netwerkaccessoires

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
Paul schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:01:
Zonder POE: categorie: Netwerk switches

Voor dat prijsverschil kun je nogal wat adapters kopen, vooral als je maar 6 poorten PoE nodig hebt.

Andere optie is een losse PoE-switch: categorie: Netwerk switches

Multiport PoE injectors worden wel duur: categorie: Netwerkaccessoires
Dat is een overweging waard, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Dat zou ik dan eerder doen inderdaad. De 6 PoE aanschaffen wanneer ik het ga gebruiken.

Nu dus een Switch zonder. Alleen wat is daarbij belangrijk als het een langere termijn oplossing zou moeten zijn?

PS. Wat bedoel je met: Multiport PoE injectors? Zijn dat simpelweg switches die de stroom niet verdelen maar op iedere PoE poort hetzelfde afgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 11:51
Een PoE-injector is een een kastje waar je een netwerkkabel afkomstig van een switch zonder PoE in doet, en waar dan een netwerkaansluiting met PoE uit komt. Het zijn juist geen switches, enkel stroomvoorzieningen.

Bij een access point als de Unifi AC Lite wordt (als je niet de set van 3 koopt) een PoE injector meegeleverd met maar één aansluiting (waar dus wel 2 RJ45 / 8P8C-poorten op zitten, één ingang en één uitgang), maar die zijn er ook met meerdere aansluitingen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Jurie92 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:03:
Daarom ben ik mij aan het verdiepen in (Ethernet) switches. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.
Gezien je wensenlijstje komt ik al snel op 24 poorten in je switch als je alle poortjes in een apparaat wil.
Ik wil graag een langere termijn optie, voor zover mijn kennis reikt moet er dus ondersteuning zijn voor:
  • IPv6
Dat is in principe een "layer 3"-functie, en een switch is in principe een "layer 2"-apparaat.

Het "ISO/OSI layer model", en dan iig de eerste drie à vier lagen, is een goed punt om te beginnen met je in te lezen. Er zijn wel "layer 3"-switches maar dat is gelijk enterprise spul en heb je vooral wat aan als je toch al met routers en meerdere subnetjes in de weer was.
  • PoE (scheelt weer wat stroompunten indien mogelijk)
Dat kan, maar een PoE switch trekt ook meer stroom. Dus kijk even goed hoeveel PoE-aansluitingen je nodig hebt, en hoeveel Watt die totaal verbruiken (denk ook aan verlies bij lange kabels of CCA), en verzin of je dat het beste met (multi-)injectoren, een aparte kleine PoE-switch, of een compleet-PoE-switch wil oplossen.

Een grote PoE-switch met een goed beschikbaar vermogen zal niet passief gekoeld worden en dus een zekere hoeveelheid herrie maken. En die hitte moet ook ergens heen, dus dat heeft ook weer invloed op je datacloset. Allemaal data die je dan weer terug kan vinden in de spec sheet, dus dat is ook leesvoer.
  • Managed Switch
Wat wil je managen, en hoe? Is een webinterface zodat je wat kan klikken voldoende ("webmanaged"/"smart managed") of heb je meer nodig? Een CLI, SNMP(v3)-ondersteuning voor mooie grafiekjes, 802.1x, QoS (en dat dan ook in je router), noem maar op.

Als je (nog) niets te managen hebt ben je wellicht beter af met iets simpelers, bijvoorbeeld een 16 poorts gigabit unmanaged of webmanaged speeltje, en koop je later een betere switch.
  • VLANs ?
Dat is een reden om een (web)managed switch te willen, maar weet het wel even zeker. Wat wil je ermee gaan doen? Maak (en teken) een plan en leg het voor.

Als je bijvoorbeeld zeker weet dat alleen je cameras PoE nodig hebben (en niet ook APs, of VoIP-telefoons; die drie zijn wel de grote PoE-gebruikers) zou je ervoor kunnen kiezen een aparte (kleine) PoE-switch te pakken en die apart op je NVR/NAS/... aan te sluiten, en helemaal niet in je algemene switch te hangen. En als dat de enige reden was om VLANs te gebruiken....

Maar mischien wil je wel VLANs "voor het geval dat" en dat is al voldoende reden om ervoor te willen betalen. Of als je een apart gast-SSID over meerdere APs wil aanbieden, dat verkeer gescheiden houden gaat ook met VLANs. Die afweging is aan jou. Probeer dus de afweging helder te krijgen. Wat wil je ermee gaan doen?
  • Minimale snelheid Gigabit, beter voor sommige apparatuur overkill dan opnieuw tegen beperkingen aanlopen.
Dat is wel wat je nu nieuw koopt, ja.

Maar desondanks zie ik eigenlijk de noodzaak niet zo in jouw verhaal. Ik zie bijvoorbeeld geen NAS genoemd, en als je alles "in de cloud" doet dan is je bottleneck je uplink, oftewel je internetverbinding. Is die al gigabit? Dus goed weten hoe je datastromen plegen te lopen helpt ook bij het kiezen van je switch.
Ik wil geen honderden euro uitgeven, als ik misschien de functies nooit ga gebruiken.
Je kan kijken of je afgeschreven enterprise-spul kan inzetten. Maar dan moet je dus echt goed een idee hebben waar je mee bezig bent. Heb je dat niet, dan heb je "het werkt gewoon"-spul nodig, en daar betaal je dan weer voor. Gewoon, dikke switch alles gigabit alles PoE, flinke overkill en niet zeuren, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Moet je op de centjes letten dan zijn er wel alternatieven. Zo heb ik wel switches met 24 poorten 100Mbps met PoE plus twee gigabit uplinks voor weinig op de kop kunnen tikken, met alle toeters en bellen eraan, en dat zou voor cameras voldoende zijn. Dan een gigabit switch erbij voor je dataverkeer, en je bent er. Maar dat spul is wel vrij luid dus je moet 't ergens kunnen ophangen waar fangeruis geen probleem is. En je moet weten hoe je het moet instellen. Wat voor simpel gebruik dan weer niet heel moeilijk is, als je bereid bent je in te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:13
@Jurie92
Als je je huidige netwerk, zonder extra wensen, wilt uitbreiden dan zijn tp link switchen een prima optie (Bijv pricewatch: TP-Link TL-SG108) en ben je voor een paar tientjes klaar.

Managed switchen zijn een stuk duurder en als je zuinig moet zijn en je hebt eigenlijk nu geen goede reden om er een te kopen dan zou ik het niet doen. Begrijp me goed het is ontzettend leuk speelgoed en ik heb veel plezier van mijn spullen maar echt noodzakelijk is het allemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou bij prijsberekening ook rekening met stroomverbruik. Switches staan 24/7 aan en dan tikt 10W meer of minder snel aan. Dat maakt afgedankt Enterprise - spul juist vaak onaantrekkelijk. Ik heb bijv een switch die aan al je eisen voldoet (plus nog ruimte voor >30 extra PoE apparaten 8)7 ), een Cisco 3560X; ook voor mijn eisen voldoende maar totaal overkill. Waarom gebruik ik het desondanks niet? Omdat het idle al zo'n 140W verbruikt en daarmee EUR 350/jaar kost :o

Dit is een vrij extreem geval, maar ook een bescheidener 24p PoE switch van paar jaar terug uit een datacenter die je gratis krijgt kost binnen een jaar of twee doorgaans meer dan een nieuwe waar je wel voor moet betalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-06 21:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Jurie92 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:03:
[...]
PoE (scheelt weer wat stroompunten indien mogelijk)
[...]
VLANs ?
[...]
~6 IP Camera's met PoE
Als je IP camera's wilt, hou er dan rekening mee dat deze meestal (als ze nieuw zijn al) jaren achter lopen met beveiligingspatches. Deze wil je dus op een apart VLAN, niet op je LAN.

Overigens is VLAN op een switch ook handig voor het geval je een firewall voor je netwerk wilt draaien op een computer die maar 1 netwerkaansluiting heeft. Maar daar schreef je nog niks over.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

dion_b schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:26:
Hou bij prijsberekening ook rekening met stroomverbruik. Switches staan 24/7 aan en dan tikt 10W meer of minder snel aan. Dat maakt afgedankt Enterprise - spul juist vaak onaantrekkelijk. Ik heb bijv een switch die aan al je eisen voldoet (plus nog ruimte voor >30 extra PoE apparaten 8)7 ), een Cisco 3560X; ook voor mijn eisen voldoende maar totaal overkill. Waarom gebruik ik het desondanks niet? Omdat het idle al zo'n 140W verbruikt en daarmee EUR 350/jaar kost :o

Dit is een vrij extreem geval, maar ook een bescheidener 24p PoE switch van paar jaar terug uit een datacenter die je gratis krijgt kost binnen een jaar of twee doorgaans meer dan een nieuwe waar je wel voor moet betalen.
Het zal je verbazen, maar ik had laatst een Aruba switch in handen (zoek thuis het type wel ff op), die idle gewoon 22W deed. Véél minder dan ik had verwacht.

EDIT:
Dûh: pricewatch unsorted: HPE Aruba 2930F 24G PoE+4SFP Swch

En die is full PoE, maar behoorlijk zuinig. Kun je zoiets vinden, kan het wel eens mee vallen.

(Realiseer me net dat ik dit natuurlijk met jou in DM al had besproken, maar fin, da's buiten dit topic.)

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 15-03-2019 15:42 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
@Paul @Anoniem: 718429 Bedankt voor jullie uitleg. Ik ga mezelf eens inlezen.

Voor nu neig ik steeds meer naar een gewone simpele switch, die ik ooit eens upgrade als dat nodig gaat zijn. Alle extra's zijn leuk maar ik wil ze voorlopig nog niet gaan gebruiken, ondanks de eerdere gedachten.

Een Managed switch leek mij meer controle geven, maar als ik het zo hoor kun je voor de basis nog steeds terecht in je router. PoE gaat mogelijk alleen maar meer stroom kosten dus indien nodig alleen voor de 6 camera's aanschaffen.
aawe mwan schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:37:
[...]

Als je IP camera's wilt, hou er dan rekening mee dat deze meestal (als ze nieuw zijn al) jaren achter lopen met beveiligingspatches. Deze wil je dus op een apart VLAN, niet op je LAN.

Overigens is VLAN op een switch ook handig voor het geval je een firewall voor je netwerk wilt draaien op een computer die maar 1 netwerkaansluiting heeft. Maar daar schreef je nog niks over.
Klopt, ben ik mij van bewust. De camera's houd ik alleen intern, zodat ik er via VPN bij kan maar verder geen andere geïnteresseerden. ;)
Pagina: 1