Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboerma
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07-2023
Vorig jaar ben ik van werkgever verwisseld. Bij mijn vertrek moest ik in een keer de resterende eigen bijdrages voor mijn lease auto netto afbetalen. Normaal gesproken worden deze eigen bijdrages over de looptijd van het contract verrekend met de bijtelling. Bij mijn nieuwe werkgever kreeg ik ook weer een lease auto. Hiervoor hoefde geen eigen bedrages te worden betaald.

Mijn vraag is of ik die eenmalige afrekening van de eigen bijdrages van mijn leaseauto van mijn vorige werkgever kan verrekenen bij de aangifte van mijn belastingen over 2018. En zo ja, hoe.

Mijn dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag de afkoopsom in mindering brengen op je bijtelling als je leaseregeling aan bepaalde voorwaarden voldoet. Je mag niet meer aftrekken dan de bijtelling in dat jaar (oftewel: je bijtelling mag niet negatief worden).
Zie bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboerma
Hi KPG, dank. Mijn conclusie: Je kan de boete dus verrekenen met de bijtelling van de auto waar de boete voor betaald is. Niet met de bijtelling van een andere leaseauto. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Dat is een complexe vraag.

daarvoor spelen de volgende zaken een rol:

1a. Is er sprake van een eigen bijdrage privegebruik?
1b. Betreft de opzegboete van je leasecontract ook deze eigen bijdrage?

2. Belastbaar inkomen is de bijtelling (percentage * cataloguswaarde * fractie van het jaar) minus kosten die jij zelf moet bijdragen en in relatie staan met privegebruik. Kan niet onder nul.

Dat gaat in principe per belastingjaar. Maar omdat dit sinds een aantal jaren via de loonheffing wordt geregeld, zou je ook binnen 1 dienstbetrekking bijtelling >= 0 moeten hebben. Hier kom je in het gebied van de uitvoeringsbesluiten en kleine letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboerma
1a. Ja
1b. Ja

2. Duidelijk. De leasemaatschappij/het admin kantoor heeft maximaal (dus niet onder nul) de eigen bijdrage verrekend. Aangezien zij niet konden weten of ik na de eerste 3 maanden van 2018 ook nog een leaseauto had en dus niet de bijtelling daarvan konden weten was er dus nog eigen bijdrage "over" die ik met de bijtelling van de lease auto voor maanden 4 t/m 12 zou kunnen verrekenen (maximaal tot nul).

De vraag is dus of dit boetebedrag, bestaande uit de resterende eigen bijdrages voor lease auto 1 kan verrekenen met de bijtelling van de lease auto 2 van de nieuwe werkgever.