Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 08:44
Mijn vraag
Eergisteren startte mijn computer nog goed op maar na een aantal minuten wat het beeldscherm zwart en heb hem sindsdien niet meer aangekregen. Als ik de DVI kabel loskoppel geeft hij aan dat er geen signaal is, wanneer ik de DVI kabel weer aankoppel blijft het scherm zwart. Ik heb geen pc speaker dus hoor geen piepjes o.i.d.

Relevante software en hardware die ik gebruik
be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm
BitFenix Neos Zwart
Cooler Master GM G550M
Crucial DDR3 Ballistix 2 x 4 GB 1600
Crucial SSD MX100 128GB
Intel Core i5 4690
MSI GeForce GTX960 GAMING
MSI H97 PC Mate 1
Seagate 7200.14 ST1000DM003 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel al geprobeerd met de hulp van iemand anders, echter ben ik benieuwd of er mensen zijn met nog ideeen of gewoon kunnen bevestigen dat moederbord inderdaad overleden is :(

- DVI Kabels vervangen
- Onboard videokaart aangesloten
- Videokaart verwijderd uit systeem, systeem opgestart zonder
- Crucial DDR verwijderd uit systeem, systeem opgestart zonder
- Cooler master verwijderd uit systeem, systeem opgestart zonder
- Batterij 30 secs uit systeem gehaald en opnieuw opgestart
- VGA Kabel aangesloten om te testen
- Beeldscherm aangesloten op laptop en dit werkt wel, ligt dus niet aan scherm lijkt mij

Verder zie ik niet direct doorbranders op het board zelf, cooler master maakte veel lawaai dus deze ook verwijdert om te kijken of dit probleem was. Weet niet of dat verstandig was.

Zoals hierboven benoemd heb ik geen pc speaker dus hoor geen piepjes betreft de bios.

Ben benieuwd of iemand nog ideeen heeft of anders misschien iets kan aanbevelen betreft een nieuw moederbord, wil het liefst zo min mogelijk kosten maken en met een zelfde soort systeem verder :)

Bedankt alvast voor het lezen en reageren!

Beste antwoord (via TOMEKKKKK op 25-03-2019 12:32)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou het volgende nog proberen, het moederbord buiten de kast testen.

Dus koppel alles af, haal het moederbord uit de kast en leg het op een bijvoorbeeld een doos.
Plaats de CPU, geheugen en cooler opnieuw. Reset de BIOS en sluit dan de voeding aan en zet hem eens aan.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvanlierop12
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-02-2023
Heb je ook gevoeld of de cpu wel warm wordt als je het moederbord opstart? En gaan er led lampjes aan als je het bord opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
TOMEKKKKK schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:00:
Mijn vraag
Als ik de DVI kabel loskoppel geeft hij aan dat er geen signaal is, wanneer ik de DVI kabel weer aankoppel blijft het scherm zwart.
Aangekoppeld is er dus wel comm tussen beeldscherm en pc. Zelfde symptomen met vga-kabel? op onboard en je GTX?
TOMEKKKKK schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:00:
- Cooler master verwijderd uit systeem, systeem opgestart zonder
Erg knap >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
maxvanlierop12 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:37:
Heb je ook gevoeld of de cpu wel warm wordt als je het moederbord opstart? En gaan er led lampjes aan als je het bord opstart?
Heb niet gevoeld of CPU warm wordt. LED lampjes van videokaart gaan sowieso branden, kan nu niet checken of dat van moederbord ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
Tens schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:45:
[...]

Aangekoppeld is er dus wel comm tussen beeldscherm en pc. Zelfde symptomen met vga-kabel? op onboard en je GTX?

[...]

Erg knap >:)
Inderdaad zelfde symptonen met VGA kabel of zowel GTX als onboard kaart. "Opstarten" aangezien ik zwart scherm krijg, die Cooler Master verwijderen was dus niet zo'n goed idee? Krijg hem er ook niet meer goed op eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 15:15
TOMEKKKKK schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:48:
[...]

Inderdaad zelfde symptonen met VGA kabel of zowel GTX als onboard kaart. "Opstarten" aangezien ik zwart scherm krijg, die Cooler Master verwijderen was dus niet zo'n goed idee? Krijg hem er ook niet meer goed op eerlijk gezegd...
Is ''die coolermaster'' je CPU koeler dan (@Tens had het over de voeding) Maar je ging je PC toch niet starten zonder CPU koeler.....

En zonder voeding starten is onmogelijk :+

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wkpe4ofgu6ewh.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
iCore schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:53:
[...]

Is ''die coolermaster'' je CPU koeler dan (@Tens had het over de voeding) Maar je ging je PC toch niet starten zonder CPU koeler.....

En zonder voeding starten is onmogelijk :+
Zie foto hierboven, deze heb ik ook los gemaakt van het moederbord. Nu zelf ook nog een en ander om zeep geholpen? 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
Zonder koeler een pc starten heeft ook geen nut...

Heb je anders de intel stock koeler nog? Die is er veel makkelijker te bevestigen.

Wanneer je wil testen wat er aan de hand is dan moet je alles verwijderen/loskoppelen behalve de voeding, je mobo, CPU + koeler! en je geheugen.

Monitor aansluiten op moederborduitgang.

En dan kijken of je in de bios komt.

En dan ff hier weer posten wat je ziet (of niet ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
Baloes schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:47:
Zonder koeler een pc starten heeft ook geen nut...

Heb je anders de intel stock koeler nog? Die is er veel makkelijker te bevestigen.

Wanneer je wil testen wat er aan de hand is dan moet je alles verwijderen/loskoppelen behalve de voeding, je mobo, CPU + koeler! en je geheugen.

Monitor aansluiten op moederborduitgang.

En dan kijken of je in de bios komt.

En dan ff hier weer posten wat je ziet (of niet ziet).
Bedankt voor je reactie. Was op punt om alles te proberen dus vandaar ook de koeler eraf gehaald (deze maakt veel lawaai..). Stock koeler heb ik helaas niet meer, zal dus deze weer moeten zien te bevestigen.

Zal vanavond nog een keer bovenstaande van jou proberen, echter heb ik dit al wel een keer gedaan en blijf gewoon zwart scherm houden. Zodra ik de kabel loskoppel geeft hij de melding dat kabel niet aangesloten is.
Ik zal even opzoeken hoe ik in de BIOS kom met dit moederbord, volgens mij nog niet eerder hoeven te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
Als alles losgekoppeld is moet ie vanzelf naar de bios gaan. Maar een koeler moet er op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
Baloes schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:16:
Als alles losgekoppeld is moet ie vanzelf naar de bios gaan. Maar een koeler moet er op!
Nog weer geprobeerd maar scherm blijft helemaal zwart. Led onderin scherm knippert wel dat het aanstaat, DVI kabel loskoppelen betekent de melding dat hij kabel mist.

Iemand nog een idee of tips? Anders wordt het toch maar kijken naar een ander systeem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Dus koppel alles af, haal het moederbord uit de kast en leg het op een bijvoorbeeld een doos.
Plaats de CPU, geheugen en cooler opnieuw. Reset de BIOS en sluit dan de voeding aan en zet hem eens aan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
tweakduke schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:57:

Een kennis heeft er voor mij naar gekeken en die krijgt het helaas ook niet voor elkaar. Lijkt er dus sterk op dat moederbord is of misschien samenloop van meerdere defecten.

Nu dus maar op zoek naar voordelig moederbord om te kijken of dit enige defect is.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en hulp.

Ps; CPU koeler zelf vernield dus die wordt ook vervangen 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMEKKKKK
PC draait weer, vervanging moederbord was de oplossing. Nogmaals allen dank voor het meedenken!!
Pagina: 1