CV installatie aanpassen in huis (bj. 1957)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Hi,

In ons nieuwe huis (bj 1957) willen we de radiatoren gaan vervangen en de leidingen wegwerken (op de eerste etage).
Er lopen nu op meerdere plekken leidingen omhoog, die we willen vervangen voor één (of twee, indien vereist) paar leidingen met verdeler(s) naar de radiatoren. Zie afbeelding, de beste plek voor de leidingen zou in de overloop tegenover de WC deur zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IELRMuh5ASIztKaVdrsJUuSp/full.jpg

De bestaande radiatoren zijn van een oud type, wel de metalen 'plaatbuizen' die modernere radiatoren ook hebben, maar niet de convectoren (lamellen) ertussen. Op de afbeelding heb ik de huidige maten op de eerste regel, op de tweede regel wat er mooi zou passen. De rode vakjes zijn de plekken waar nu de radiatoren zitten. De leidingen naar de kast van de slaapkamer zullen pas in de zomer aangesloten worden ivm beoogde verbouwing badkamer tegen die tijd. Ik wil de leidingen wel vast trekken, zodat ik parket kan gaan leggen en niet meer bij de verdeler hoef te komen.

In het kader van toekomstbestendigheid (Vloerverwarming beneden + zonneboiler op kortere termijn, warmtepomp op lange termijn) wil ik de installatie inrichten op stoken met een aanvoertemperatuur van rond de 50°C.

Nu heb ik een paar vragen waar ik nog niet uitkom:
  • Als ik de huidige radiatoren vervang, zal ik dan overal type 22 plaatsen, met in de grootste slaapkamer type 33?
  • Is het de moeite waard te kijken naar de convectoren of loont dat pas als er écht laag temperatuur wordt gestookt?
  • Is één leiding naar boven trekken voldoende om alle radiatoren (7 stuks: 4 kamers, overloop, WC en badkamer) van voldoende warmte te voorzien? Welke diameter (kunststof) buis zal ik pakken, 25mm of is dat overkill? Vanaf de verdeler(s) lijkt me de smalste optie voldoende, (2x) 12mm per radiator.
  • Klopt mijn beoogde schema een beetje?
Ik ben vrij handig, dus wilde zo veel mogelijk zelf installeren (daar kom ik wel uit), maar de opties qua radiatoren, buizen etc zijn mij een beetje te veel. Ook omdat iedere site andere wattages hanteert (stoken op 90° of 75° maakt al een hoop uit).

Advies welkom, al het meedenken wordt gewaardeerd :Y

Nog aanvullende gegevens:
Bovenkant van afbeelding is het zuiden, vrijwel alle ramen kijken daarop uit
Huis is redelijk geïsoleerd: we plaatsen nu glaswol met R-waarde van 3.75 onder het dak, de buitenmuren zijn voorzien van een spouw met daarin isolatie (een wol-achtig spul), de ramen zijn dubbelglas (maar oud type, niet HR)
Plafond loopt schuin, maar verval is slechts klein. De grote slaapkamer is op het hoogste punt 2m90, op het laagste ongeveer 2m60

[ Voor 9% gewijzigd door noes op 15-03-2019 08:52 . Reden: aanvullende info huis ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom zou je nu nog isoleren met slechts R3,75?

Wat voor wol-achtig spul? Uit welk jaar?

Dubbelglas is het nieuw enkelglas.

Heb je vloerisolatie?

Wat voor temperaturen haal je nu als het -10 is buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 03:26:
Waarom zou je nu nog isoleren met slechts R3,75?
Helaas paste er niet meer tussen plafond en dak. En het is toch een stuk beter dan helemaal niks.
Wat voor wol-achtig spul? Uit welk jaar?
Samenstelling en jaar weet ik niet. Ik zal straks een foto maken als ik weer op locatie ben. Het is wel nieuwer dan het huis zelf.

Dubbelglas is het nieuw enkelglas.

Heb je vloerisolatie?

Wat voor temperaturen haal je nu als het -10 is buiten?
Yes, dubbelglas is het niet helemaal meer. Staat nog op verlanglijstje, maar we kunnen niet álles tegelijkertijd doen ;)

Vloerisolatie: dit is de eerste etage. Houten vloeren. We stoppen ook steenwol tussen de verdiepingsvloer, primair voor geluidsdemping. Koude voeten zullen we niet zo snel krijgen als beneden ook de verwarming draait.

Bij -10 zijn we er nog niet geweest, we hebben de sleutel nog maar sinds 1 maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47

Sen

<-->

Ik heb naar het zelfde gekeken want ik wil ook een warmtepomp. Ik ben uiteindeliljk tot de conclusie gekomen dat ik mijn verwarming op de bovenverdieping niet veel gebruik en ik het comfort van koeling op mijn slaapkamer ook heel veel waarde aan hecht dus ik ben voor een L/L warmte pomp gegaan met 4 binnenuits en 1 buiten unit.

Misschien is dat ook een idee voor jouw. Mijn kosten komen ongeveer op 5000 euro uit incl installatie maar dan heb ik wel overal airco en verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
noes schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:44:
Hi,

In ons nieuwe huis (bj 1957) willen we de radiatoren gaan vervangen en de leidingen wegwerken (op de eerste etage).
Er lopen nu op meerdere plekken leidingen omhoog, die we willen vervangen voor één (of twee, indien vereist) paar leidingen met verdeler(s) naar de radiatoren. Zie afbeelding, de beste plek voor de leidingen zou in de overloop tegenover de WC deur zijn.

[Afbeelding]

De bestaande radiatoren zijn van een oud type, wel de metalen 'plaatbuizen' die modernere radiatoren ook hebben, maar niet de convectoren (lamellen) ertussen. Op de afbeelding heb ik de huidige maten op de eerste regel, op de tweede regel wat er mooi zou passen. De rode vakjes zijn de plekken waar nu de radiatoren zitten. De leidingen naar de kast van de slaapkamer zullen pas in de zomer aangesloten worden ivm beoogde verbouwing badkamer tegen die tijd. Ik wil de leidingen wel vast trekken, zodat ik parket kan gaan leggen en niet meer bij de verdeler hoef te komen.

In het kader van toekomstbestendigheid (Vloerverwarming beneden + zonneboiler op kortere termijn, warmtepomp op lange termijn) wil ik de installatie inrichten op stoken met een aanvoertemperatuur van rond de 50°C.

• Als ik de huidige radiatoren vervang, zal ik dan overal type 22 plaatsen, met in de grootste slaapkamer type 33?
  • Is het de moeite waard te kijken naar de convectoren of loont dat pas als er écht laag temperatuur wordt gestookt?
  • Is één leiding naar boven trekken voldoende om alle radiatoren (7 stuks: 4 kamers, overloop, WC en badkamer) van voldoende warmte te voorzien? Welke diameter (kunststof) buis zal ik pakken, 25mm of is dat overkill? Vanaf de verdeler(s) lijkt me de smalste optie voldoende, (2x) 12mm per radiator.
Ik ben vrij handig, dus wilde zo veel mogelijk zelf installeren (daar kom ik wel uit), maar de opties qua radiatoren, buizen etc zijn mij een beetje te veel. Ook omdat iedere site andere wattages hanteert (stoken op 90° of 75° maakt al een hoop uit).

tegenwoordig worden radiatoren berekend op 75 graden. en niet op 90.
vanaf je verdeler kan je beter 2 x 16 mm doen (eventueel met mantel.)
de doorstroming van die slangtules/perskopeling is net even wat groter.
of 26 mm voldoende is hangt af van de groote van de radiatoren. er past door 22 mm staal ongeveer 13,4 kw nu zijn de fitingen van 25 mm wat smaller, dus er kan ongeveer rond de 11/12 kw doorheen.
De radiator in de groote slaapkamer moet inderdaad groter zijn, hoe je dat wilt doen is aan jouw.
Je kan ook bijv een hogere radiator plaatsen.
(welke type hangt af van de beschikbare ruimte en de capaciteit welke er nodig is)

nu zou het handig zijn om een exact aantal m3 per ruimte te weten dan kun je enigzins kijken wat erin komt.
echter ik ben het wel eens met kabeltjekabel als je enigszins weet wat de isolatie waarde is is het makelijker te bereken. ik ben een voorstander van wat ruimer te berekenen. (zodat je wel ietsje reserve hebt als het koud word.) nu heb ik geen zin meer om me te verdiepen in de stelling van pythogaras tanges cosins ed om je inhoud te berekenen. ik heb even wat grove schatingen gedaan en je zal ongeveer tussen de 13~17 kw uitkomen gaat dit door 2 keer 26 mm passen ja, alleen ik zou de boel wel goed isoleren anders mag je wel 32 mm leiding of 2 x 26 en 2 x 20 doen. en dan bijv een kleine verdeler voor bijv 2 radatoren en een groote voor de rest. onthoudt wel dat 32 mm vervelend materiaal is om te verwerken. hiernaast is de belastbaarheid van je leidingen een richtlijn welke ook nog eens afhankelijk is van de temperatuur welke je stookt. er zijn ook huizen welke met 22 mm volledig aangesloten zijn waar er meer dan 13,4 kw door de leidingen heen moet ook daar lukt het (met enige moeite). de keuze is een beetje aan jouw.
(persoonlijk zou ik liever wat ruimer gaan zitten dan te krap, het kan met 26 mm, maar het is wel enigzins krap)

aanvulling: ik zeg nu wel 26 mm (henco) maar uponor is 25 mm ik ben persoonlijk meer voorstander van uponor met hun rvs persfitingen hebben net een iets grotere doorlaat dan henco met de kunstof fittingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
noes schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Helaas paste er niet meer tussen plafond en dak. En het is toch een stuk beter dan helemaal niks.
Oh, ik had even niet meegekregen dat het een plat 'dak' was.
[...]

Samenstelling en jaar weet ik niet. Ik zal straks een foto maken als ik weer op locatie ben. Het is wel nieuwer dan het huis zelf.
Ouder wol spul wil nog wel eens ingezakt zijn, waarmee je effectief een ongeisoleerde spouw hebt.
[...]

Yes, dubbelglas is het niet helemaal meer. Staat nog op verlanglijstje, maar we kunnen niet álles tegelijkertijd doen ;)
Als je eerst isoleerd kun je in een koude winter kijken hoeveel je eigenlijk moet stoken.
Vloerisolatie: dit is de eerste etage. Houten vloeren. We stoppen ook steenwol tussen de verdiepingsvloer, primair voor geluidsdemping. Koude voeten zullen we niet zo snel krijgen als beneden ook de verwarming draait.

Bij -10 zijn we er nog niet geweest, we hebben de sleutel nog maar sinds 1 maart.
Dan valt de verwarmingsbehoefte helemaal mee. Ik zou ook kijken naar de optie van een splitairco. In de zomer zal het er wel niet te harden zijn zoals elk pand onder plat dak zeg maar, dus dan is die airco ook daar mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
noes schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:44:
Hi,

[Afbeelding]

Nog aanvullende gegevens:
Bovenkant van afbeelding is het zuiden, vrijwel alle ramen kijken daarop uit
Huis is redelijk geïsoleerd: we plaatsen nu glaswol met R-waarde van 3.75 onder het dak, de buitenmuren zijn voorzien van een spouw met daarin isolatie (een wol-achtig spul), de ramen zijn dubbelglas (maar oud type, niet HR)
Plafond loopt schuin, maar verval is slechts klein. De grote slaapkamer is op het hoogste punt 2m90, op het laagste ongeveer 2m60
Let bij een warmtepomp op, de aanvoer temperatuur wil je eigenlijk niet boven de 45 hebben. Rond 0 graden uitgangspunt is ongeveer 35 graden, ook met radiatoren is dit goed haalbaar. Mits voldoende water door de leiding kan. Hier staan goede tabellen voor op warmtepomp weetjes. Radson radiatoren heeft de deelfactor van de capaciteit heel goed vindbaar op hun site voor lagere aanvoer temperatuur. Bij aanvoer temperatuur 35 graden is deze 6,12. Aanvullende informatie vindt je op lucht water warmtepomp forum. Tussen de algemene opmerkingen door vindt je de informatie die je voor een goede installatie nodig bent. We hebben ons 82 huis ook verwarmd met T33 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
Kijk ook eens naar wandconvectoren (Jaga LTV). Zolang je op gas stookt zonder ventilatoren op 40-50 graden een goede warmteafgifte. En als je overstapt op een warmtepomp kun je met boosters er op met zeer lage aanvoertemperatuur toch nog de slaapkamers warm krijgen. Ze zijn wat duurder in aanschaf, maar beter in één keer goed dan over een aantal jaar opnieuw moeten investeren.

Om het formaat/vermogen van de radiatoren of convectoren te bepalen, moet je een warmteverliesberekening (laten) uitvoeren. Dan weet je van elke kamer het benodigde vermogen.

Een airco overwegen (nu of op termijn) is wel een aandachtspunt met slaapkamers onder een plat dak. Hoewel het straks best aardig geïsoleerd is, hebben jullie geen zolder/vliering die als warmte buffer werkt. Of je de airco ook wil gebruiken om te verwarmen is een keuze. De binnenunits maken, hoe stil ook, altijd geluid wanneer ze in gebruik zijn. De ene persoon is daar gevoeliger voor dan de ander. En dan kan het nogal verschil maken of de airco alleen zomers 100 uur draait om aan het einde van een warme dag de bovenverdieping te koelen, of 's winters bij elkaar wel 1000 uur draait om te verwarmen. In geval je voor de airco alleen voor koeling kiest en het niet perse in alle kamers 18 graden moet zijn, kun je goede resultaten halen met één binnenunit op de overloop. En dan te tussendeuren open laten staan. Voor het comfortabel verwarmen van de hele verdieping heb je meerdere binnenunits nodig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en info!

Airco is wel interessant voor slaapkamer, maar als primaire verwarming lijkt het me niet ideaal. Lucht verwarmen geeft, volgens mij, toch minder comfort dan dat je ook met straling verwarmt.

Qua koelen moeten we maar kijken hoe warm het er wordt: er is inderdaad geen buffer, maar wel schaduw door de zonnepanelen die op het dak staan. Ik denk eerder aan een plafondventilator erbij, mocht het te warm worden.

Die Jaga LTV connectoren zag ik ook en vind ik zeker interessant, al is het maar omdat het de kamer sneller verwarmen kan.

@miciel bedoel je met isoleren de leidingen of het huis? Leidingen was ik sowieso van plan geïsoleerd te trekken van/naar bestaande ketel. Huis loopt qua isolatie nog een beetje achter, maar met stappen gaan we dat verbeteren (nu bijv al binnenkant dak, later HR glas boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
noes schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:18:
Bedankt voor alle tips en info!

@miciel bedoel je met isoleren de leidingen of het huis? Leidingen was ik sowieso van plan geïsoleerd te trekken van/naar bestaande ketel. Huis loopt qua isolatie nog een beetje achter, maar met stappen gaan we dat verbeteren (nu bijv al binnenkant dak, later HR glas boven).
Ik bedoelde de isolatie van je huis, als de isolatie van huis in orde is heb je namelijk minder vermogen nodig om het warm te stoken dan wanneer het een tochtgat is.

edit/aanvulling je hebt ook nog een beneden verdieping nu kan je wel voor een grotere diameter gaan zodat het boven warm wordt(bijv 32) maar die warmte komt dan als het ware beneden vandaan. je cv ketel heeft namelijk maar een aansluiting van 22 mm. dus goed isoleren en gewoon 25 mm en dat beetje kw/water wat er dan nog over blijft is mooi voor je beneden verdieping, (het is net wat je wilt)

(het isoleren van je leidingen in plafond,s en koven is ook wel een goed idee, niet dat de verleizen heel groot zijn met die kunstoffen leidingen, maar de isolatie is erg voordelig en gemakelijk aan te brengen)

[ Voor 19% gewijzigd door miciel op 16-03-2019 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
Isoleren van leidingen is alleen zinvol voor het deel van de leidingen wat niet door de leefruimten loopt. Alle warmte die de leidingen in de leefruimte verliezen, is gewoon nuttige warmte die niet 'verloren' gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1