[Excel] cel referentie automatisch aanvullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 20:33
Als ik in Excel in A1 een 1 vul, in A2 een 2, kan ik door het zwarte puntje vast te pakken deze naar beneden slepen en zullen de getallen 3,4,5 enz in de cellen eronder komen.
Dit zelfde trucje werkt ook als ik oneven getallen gebruik: A1 = 1, A2 = 2 dan zal A3 = 5 en A4 = 7 worden.
(tot zover voor mij duidelijk)

Als ik echter in cel A1 "Ja" heb staan, in cel A2 "nee", in cel A3 "Ja" en cel A4 "nee" enz. heb staan en vervolgens in B1 de referentie maak naar A1 (ik krijg daardoor in B1 "Ja") en in B2 de referentie A3 dan zou ik verwachten dat als ik het zwarte puntje pak en deze naar beneden trek, in B3 een referentie naar A5 zou komen en B4 naar A7 enz.
Dit blijkt niet het geval te zijn (ik snap de logica niet wat hij wel doet)

Maar is het mogelijk om zoals ik beschrijf de tekst uit de A kolom alleen de oneven rijwaarden te krijgen (of om de drie of vier waarden) ik gok dat er een formule voor (nodig) is.
...

Momenteel heb ik een hele lap tekst die uit twee kolommen bestaat, helaas krijg ik die tekst met geen mogelijkheid in twee kolommen geplakt, alleen de tekst onder elkaar (elke regel komt op een rij in Excel te staan)
Nu wil ik via een cel referentie naar cel A1 het eerste woord uit de eerste kolom krijgen en via een cel referentie naar cel A3 het eerste woord uit de tweede kolom krijgen. (Op A2 zit een spatie of leeg veld)

Ik weet niet goed hoe ik deze beschrijving kort en bondig in Google krijg, dus weer ook niet goed welke richting ik op moet zoeken. Zoals ik aan het begin al schreef over het auto aanvullen van nummers (en dagen en maanden) gaat allemaal over cel inhoud, maar dit eigenlijk wil ik B1 =A1 hebben en in B2 iets van B1+1 om naar B2 te verwijzen.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/86mwk9q

Beste antwoord (via joostman op 15-03-2019 22:12)

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:43
joostman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:46:
[...]

Ik heb de formule van jou letterlijk geplakt, ik zie dat hij kolom A met waarden tot 16 selecteert, maar verder snap ik niet wat hij zou moeten doen / wat verwacht wordt met het "ROW" gedeelte.
Hij geeft bij mij als antwoord in beide cellen " #NAAM?"
Zoals hierboven inderdaad Excel functies naar Nederlands omzetten.

De 2*rij(Ax)-1 berekend de oneven waarde per rij
1: 2x1-1 = 1
2: 2x2-1 = 3
3: 2x3-1 = 5
4: 2x4-1 = 7 etc..

de 2xrij(Ax) berekend dus hetzelfde alleen dan de even waarde.
1: 2x1 = 2
2: 2x2 = 4 etc..

Index formule begint met het bereik wat je om wilt zetten. Haal je dus data van Autotrack tot rij 233, dan zal je formule INDEX($A$1:$A$233;.... worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
Niet zo heel lastig als je hiervoor een index formule voor gebruikt.

Kolom1 met de oneven waarde gebruik je formule: =INDEX($A$1:$A$16;2*ROW(A1)-1;1)
Kolom 2 met de even waarde gebruik je fomule: =INDEX($A$1:$A$16;2*ROW(A1);1)

Deze formule trek je door naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19
Of ik snap je beschrijving niet, of snap niet wat je ermee wil, maar een lap tekst met steeds een spatie ertussen los ik meestal op door een filter er op te zetten. Vervolgens deselecteer je de spaties en kopieer je alles naar een nieuw blad.
Evt kun je dan in B1 zeggen: =A1 en B2 =A3 en doortrekken. C1: =A2, C2 =A4 en doortrekken. Ik verwacht dat dat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:48
Kun je eens een voorbeeld geven met tekst? Hoe het er nu uitziet en hoe je het wilt hebben. Dus niet met ja/nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
Ik probeer via Autotrack een vergelijk te maken tussen wat auto's
Kopieer ik van die site de Algemene gegevens (https://www.autotrack.nl/...d/37024260/extra-gegevens) en plak ik deze in Excel of waar dan ook krijg ik ze allemaal onder elkaar, met wat spaties ertussen zoals hieronder

Prijs

€ 19.900 Financiering
Kenteken

NL-077-D
Merk

Kia
Model

cee'd

----
Er zit hier geen scheidingsteken tussen de tekst en het staat gelijk al allemaal op elk een aparte regel.

Vandaar dat ik de kolommen na wilde maken met:
Kolom1 Kolom2
Prijs 19.900
Kenteken NL-077-D
Merk Kia
Model C'eed
enz

Als ik dit als formule heb, dan kan ik makkelijk een ander merk / auto plakken en de tweede kolomwaarden in een derde kolom zetten (voor het vergelijk) en eventueel een vierde of vijfde.

Maar zoals Paultje schreef: B1=A1 en B2 =A3 en dit doortrekken werkt wonderbaarlijk niet in Excel. B3 vult zich dan met B3=A3, B4=A5, B5=A5. De logica hierin zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
JPM85 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:27:
Niet zo heel lastig als je hiervoor een index formule voor gebruikt.

Kolom1 met de oneven waarde gebruik je formule: =INDEX($A$1:$A$16;2*ROW(A1)-1;1)
Kolom 2 met de even waarde gebruik je fomule: =INDEX($A$1:$A$16;2*ROW(A1);1)

Deze formule trek je door naar beneden.
Ik heb de formule van jou letterlijk geplakt, ik zie dat hij kolom A met waarden tot 16 selecteert, maar verder snap ik niet wat hij zou moeten doen / wat verwacht wordt met het "ROW" gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

Reinier

\o/

joostman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:44:

Dit zelfde trucje werkt ook als ik oneven getallen gebruik: A1 = 1, A2 = 2 dan zal A3 = 5 en A4 = 7 worden.
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
[...]

#NAAM verraadt dat je een Nederlandse Excel hebt, je zult waarschijnlijk RIJ moeten gebruiken in plaats van ROW.

Hier wat meer info over de INDEX formule
https://support.office.co...6d-40a4-a822-b56b061328bd

Home Assistant configuratie

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
[...]

Zoals hierboven inderdaad Excel functies naar Nederlands omzetten.

De 2*rij(Ax)-1 berekend de oneven waarde per rij
1: 2x1-1 = 1
2: 2x2-1 = 3
3: 2x3-1 = 5
4: 2x4-1 = 7 etc..

de 2xrij(Ax) berekend dus hetzelfde alleen dan de even waarde.
1: 2x1 = 2
2: 2x2 = 4 etc..

Index formule begint met het bereik wat je om wilt zetten. Haal je dus data van Autotrack tot rij 233, dan zal je formule INDEX($A$1:$A$233;.... worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
Gelukt!

Het was wel wat ingewikkelder dan ik dacht, maar uiteindelijk met =INDEX(A:A;3*RIJ(A1)-2;1) wat voor elkaar gekregen voor een eerste kolom en =INDEX(A:A;3*RIJ(A1);1) voor de tweede.
Echt even puzzelen vooraf wat voor sprong je wilt maken (stap van 3) en dan bedenken hoe je dat gaat realiseren.

Bedankt voor de opzet en het meedenken!
Pagina: 1