Cross-post vanaf Elektra, vraag is nu veranderd.
Volgens pa is alle bekabeling in het huis zo goedkoop mogelijk gelegd, en horen zij overal waarschuwingen voor brandgevaar in de muren ofzo... "je ziet het niet als ergens wat smelt".
Nu ben ik daar niet zozeer bang voor maar punt blijft, aan of bij die kabels wordt niet geklust.
Nou is de powerline verbinding (pricewatch: Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit) vanaf de meterkast naar mijn slaapkamer ook gestorven, ze krijgen in ieder geval na een stuk of wat resets (of reboots, weet ik niet) geen verbinding meer met elkaar (basisstation + ontvanger).
Een ethernetkabel in wat voor vorm of locatie komt er dus niet, er hangen twee WiFi repeaters (2x pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density Mesh Point + 1x pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router) en er hangt een router als accesspoint op de bovenverdieping aan de andere kant van het huis, wel middels een ethernetkabel (via loze leiding) aan de router in de meterkast.
En er is geen (of vrij weinig) interesse vanuit mijn ouders om iets te doen, gezien ik bijna afgestudeerd ben en (o.a. door dit soort 'discussies') daarna niet lang in huis blijf wonen (of op mijzelf, of naar het buitenland). Mijn broertje aast al wel sinds we hier 10 jaar terug naartoe verhuisd zijn op mijn kamer en 'die redt zich wel met [een wifi repeater]'. Pa zit nu wel te kijken naar de prijzen van de pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density Mesh Point en overweegt nog zo'n eentje aan te schaffen.
Wat adviseert het wijze GoT in mijn situatie?
Tijdje geleden, maar een update:Diamundo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:52:
Hallo Tweakers,
Bij mij(n ouders) in het huis is de wifi een beetje een houtje-touwtje netwerk. I know, elektra-topic - het gaat over bekabeling! Mijn slaapkamer zit op de verste hoek boven de garage en krijgt daardoor geen wifi. We hebben hiervoor wifi-repeaters geprobeerd, maar die is na enige tijd versleten. Toen is er een powerline adapter gekomen, vanuit de meterkast naar mijn slaapkamer. Echter houdt die om de haverklap er mee op, en kan ik of tot een halfuur wachten totdat hij zelf de verbinding weer vindt, of op de reset-knop drukken. Nou word ik daar een klein beetje kriebelig van.
Ik wil dus graag een Cat6 kabel trekken. Dit heb ik ook al gedaan naar de slaapkamer boven de woonkamer, voordeel daarbij was dat er een niet-gebruikte coax-kabel naartoe ging. Deze is vastgemaakt aan, en vervangen door, de nieuwe cat-6 kabel, en werkt prima. Als ik dit trucje wil doen naar mijn slaapkamer is er echter één probleem: er is geen loze leiding of coax-kabel.
Aangezien ik daarnaast ook niet weet wélke leiding ik hebben moet, en hoe 't zit met stroom, interferentie tussen stroomkabels en ethernetkabels, vraag ik mij af wie ik dan moet bellen of mailen.
Qua lengte, zal het op een 15 a 20 meter uitkomen, denk ik. Ik ben bereid om hier wel enkele honderden euro's (bekabeling, afwerking, man-uren, etc) voor neer te leggen.
Wie kan mij helpen?
Volgens pa is alle bekabeling in het huis zo goedkoop mogelijk gelegd, en horen zij overal waarschuwingen voor brandgevaar in de muren ofzo... "je ziet het niet als ergens wat smelt".
Nu ben ik daar niet zozeer bang voor maar punt blijft, aan of bij die kabels wordt niet geklust.
Nou is de powerline verbinding (pricewatch: Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit) vanaf de meterkast naar mijn slaapkamer ook gestorven, ze krijgen in ieder geval na een stuk of wat resets (of reboots, weet ik niet) geen verbinding meer met elkaar (basisstation + ontvanger).
Een ethernetkabel in wat voor vorm of locatie komt er dus niet, er hangen twee WiFi repeaters (2x pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density Mesh Point + 1x pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router) en er hangt een router als accesspoint op de bovenverdieping aan de andere kant van het huis, wel middels een ethernetkabel (via loze leiding) aan de router in de meterkast.
En er is geen (of vrij weinig) interesse vanuit mijn ouders om iets te doen, gezien ik bijna afgestudeerd ben en (o.a. door dit soort 'discussies') daarna niet lang in huis blijf wonen (of op mijzelf, of naar het buitenland). Mijn broertje aast al wel sinds we hier 10 jaar terug naartoe verhuisd zijn op mijn kamer en 'die redt zich wel met [een wifi repeater]'. Pa zit nu wel te kijken naar de prijzen van de pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density Mesh Point en overweegt nog zo'n eentje aan te schaffen.
Wat adviseert het wijze GoT in mijn situatie?
Ik denk na over de woorden van het leven.