Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-11 20:36
Een installateur heeft voor mij 2 offertes opgesteld met verschillende zonnepanelen:

Canadian Solar 330wp HiDM white backsheet - 160 euro ex btw.

Suntech 305 wp mono fullblack halfcell - 133 ex btw.

zelf heb ik nog de JA Solar 325 wp gezien a 117 euro ex btw. die hebben gezien veel lagere prijs per wp eigenlijk mijn voorkeur. worden echter niet aangeboden door installateur mogelijk wegens lagere marge https://www.winkelman-zon...len/51742/?display=detail

Is Suntech of Canadian Solar de meerprijs waard? Is bijv. kwaliteit beter of zegt WP niet alles en presteert Canadian Solar beter bij bijv bewolkt weer wat een meerprijs kan rechtvaardigen? Zicht is minder belangrijk (zie gezien dakhelling alleen zijkant, die zwart moet zijn).

Hoe denken jullie over prijsverschillen tussen de panelen en wat is beste deal?

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:32
Installatie en omvormer bepalen ook een deel van de prijs per WP. Daardoor kunnen iets duurdere en betere panelen toch in het geheel goedkoper zijn. Er zit inderdaad ook nog wat verschil tussen opbrengst per WP. Tot 1200 kWh/kWp is ongeveer mogelijk in NL bij een gemiddelde zomer.
Als je efficientere panelen koopt kun je meer uit je meestal begrensde (zuid) oppervlak halen. Ook als je het nu niet nodig hebt is het fijn als je er nog een paar bij kunt leggen als het nodig wordt.
Let wel op dat niemand weet of er na afloop van de saldering nog een teruglever subsidie komt. Een karige 3-6ct is door niemand uitgesloten. Met goedkope panelen op het zuiden en 35% eigengebruik kom je niet ver langs de 7 jaar TVT die beloofd is.

Even als voorbeeld: Mijn LG NeonR 370 panelen presteren erg goed. Met behoorlijk wat schaduw van half September tot nu vanaf 2 uur 's middags heb ik toch al 720kWh/kWp sinds 20 juni. Als het wat beter weer wordt en ook verder wat normaal blijft zou ik op 1100kWh/kWp uit kunnen komen. Dat is hier in ZO Brabant best wel goed. Voor een normaal jaar en even zonder schaduw gerekend zou hiermee de hierboven 1200 kWh/kWp te halen kunnen zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• bn12
Bedankt voor je reactie, overige kosten zijn vergelijkbaar. Alles ligt op zuidwest en komt met 24 panelen uit op 7000 of 8000 ex btw. Dat is ca 8000 wp. Eigen verbruik is maar 5kwh, maar marginale panelen zijn relatief goedkoop omdat hoge vaste kosten in installatiewerk/materiaal/omvormer zitten.
Overweeg een 6kw 3 fase omvormer, als ik het goed begrepen heb moet dat genoeg zijn (kom anders in duurdere categorie omvormer).

Opvolging salderingsregeling is idd zeer relevant. Nu nog 1.5 jaar salderen. Ik overweeg driejarig contract af te sluiten bij leverancier die 11ct betaalt voor terugleveren. Met 11ct haal ik een marginaal paneel boven eigen verbruik (300kwh) er in 6 jaar uit, nog eens 3-6ct subsidie daarop zou mooi zijn.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:43

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met "eigen verbruik" wordt het deel van de stroom bedoelt die je direct verbruikt, dus niet saldeert of terug levert. Niet je jaarverbruik ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@bn12
Dat is nog duur. Wat voor omvormer wordt er gebruikt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bn12
BlueTooth76 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:01:
Met "eigen verbruik" wordt het deel van de stroom bedoelt die je direct verbruikt, dus niet saldeert of terug levert. Niet je jaarverbruik ;)
eigen verbruik zal nog minder zijn, lastig in te schatten. misschien 25%? 1.25kwh

• bn12
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 05:06:
@bn12
Dat is nog duur. Wat voor omvormer wordt er gebruikt?
een sma omvormer plus 4 tigos. samen ca 1450 ex btw. is ca 200 meer dan prijs op internet.

voor montagemateriaal en installatie wordt dan nog eens 2650 ex gerekend. en dan dus 3850 voor de panelen, samen ca 8000

[ Voor 6% gewijzigd door bn12 op 15-03-2019 05:52 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo telt het aardig op, als alles duurder is als via de reguliere webshops.
Je bent niet in staat zelf te monteren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• bn12
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 05:55:
Zo telt het aardig op, als alles duurder is als via de reguliere webshops.
Je bent niet in staat zelf te monteren?
Inderdaad, op alles een extra marge tov internetprijzen:
40 euro voor ja solar panelen die ik zelf voorstelde, 200 euro op de omvormer, waarschijnlijk nog eens 200 euro op montagemateriaal. Bovenop de 1600 die toch al voor installatie gerekend werd. Zo wordt het verschil met zelf doen zo 3000 euro. Dat vind ik wel heel veel voor waarschijnlijk 1 dag werk met twee personen.

Nadeel is dat het een schuin (fels)dak is, maar overweeg het wel samen met familie zelf te doen. Evt voor installatie in meterkast installateur vragen. Zijn er hier meer mensen die het volldedig zelf aangepakt hebben en hoe is dat bevallen?
Pagina: 1