Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 14:12
Naar aanleiding van een gesprek dat ik gisteravond had met een andere tweaker (@Vorkie :p ), ben ik benieuwd hoe de tweakers op hun android telefoon hun privacy verhogen. De exacte telefoon maakt opzich niet uit, maar ik gebruik een Samsung 8+. Ik ben dus NIET geïnteresseerd in de Android vs. IPhone discussie :p

Wat doe ik zelf allemaal:

- Signal/Threema ipv WA ( is wat lastig nog omdat niet iedereen Signal heeft en/of wil gebruiken)
- Osmand ipv Google Maps
- Brave /DuckDuck go ipv Google
- Firefox (met NoScript, Decentrilazed eyes en Https Anywhere)
- Openbare Wi-Fi gebruik ik niet (en als het echt moet met een betaalde VPN. Zeker geen gratis aanbieders)
- FB/Instagram/Snapchat/Twitter heb ik niet
- NoRoot Firewall om onnodig toegang naar internet te blokkeren
- Sla geen wachtwoorden op in browser. Gebruik een password manager (uiteraard met lokale DB)

Iemand nog meer suggesties? Mag uiteraard ook gediscussieerd worden over het nut van bepaalde apps ipv alleen maar opsommingen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 14-03-2019 19:45 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:30
Webpagina's gebruiken i.p.v. apps (eventueel snelkoppelingen naar die internetpagina's op je homescreen). De apps hebben zeer vaak tracking aan boord. De tracking van de webpagina's kun je gemakkelijker blokkeren.

No one is listening until you fart

• Operations
Felix! schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:43:
Webpagina's gebruiken i.p.v. apps (eventueel snelkoppelingen naar die internetpagina's op je homescreen). De apps hebben zeer vaak tracking aan boord. De tracking van de webpagina's kun je gemakkelijker blokkeren.
Hoe bedoel je dat? Welke webpagina's open jij vaak via snelkoppeling ipv via de app?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:30
Operations schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:46:
[...]

Hoe bedoel je dat? Welke webpagina's open jij vaak via snelkoppeling ipv via de app?
Webpagina's als Buienradar, Bol.com, Aliexpress etc.

No one is listening until you fart

• banananas
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07-2024
Want.. Jij hebt een dubbelleven en alles te verbergen aan illegale bytes?

Ik snap dat je beschermd wilt zijn.. Maar jeetje, je moet ook gewoon leven hé.

Zorgen dat alle synchronisatie uit staat in ieder geval, vergeten mensen vaak.

Edit: zie het niet als kritiek of gezeik hé. Ik ben vooral heel nieuwsgierig wat ervoor zorgt dat jij zo anoniem moet zijn!

[ Voor 26% gewijzigd door banananas op 14-03-2019 19:51 ]

• Operations
banananas schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:49:
Want.. Jij hebt een dubbelleven en alles te verbergen aan illegale bytes?

Ik snap dat je beschermd wilt zijn.. Maar jeetje, je moet ook gewoon leven hé.

Zorgen dat alle synchronisatie uit staat in ieder geval, vergeten mensen vaak.

Edit: zie het niet als kritiek of gezeik hé. Ik ben vooral heel nieuwsgierig wat ervoor zorgt dat jij zo anoniem moet zijn!
@banananas ,

Bedoel je mij of Felix? Ik heb niet het idee dat ik heel extreem bezig ben :) ervaar mijn maatregelen niet echt als een belemmering. Bijvoorbeeld Brave ipv Chrome gebruiken is mij om het even (beide gebaseerd op Chromium).

Sterker nog de meeste dingen die ik doe is eenmalig installeren of instellen en klaar is Kees.

En de opmerking "Ik heb niks te verbergen" (weet niet zeker of dat is waar je op doelde met je anoniem blijven opmerking ;) ) is door verschillende experts als heel naïef en gevaarlijk geclassificeerd. (O.a. ook door Snowden)

Ik bedoel het uiteraard ook niet als kritiek, ik ben oprecht benieuwd en geïnteresseerd. Simpelweg omdat privacy een onderwerp is wat heel actueel is op dit moment, en mijn inziens te lang onderbelicht is geweest.

Wat Felix voorstelt doe ik overigens niet, het is wel beter om vanuit email geen links te openen. dan kan je wel beter gewoon naar de website gaan, maar dat is meer uit virus/ andere rommel oogpunt.

[ Voor 34% gewijzigd door Operations op 14-03-2019 23:38 ]

• banananas
Operations schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:58:
[...]

@banananas ,

Bedoel je mij of Felix? Ik heb niet het idee dat ik heel extreem bezig ben :) ervaar mijn maatregelen niet echt als een belemmering. Bijvoorbeeld Brave ipv Chrome gebruiken is mij om het even (beide gebaseerd op Chromium).

Sterker nog de meeste dingen die ik doe is eenmalig installeren of instellen en klaar is Kees.

En de opmerking "Ik heb niks te verbergen" (weet niet zeker of dat is waar je op doelde met je anoniem blijven opmerking ;) ) is door verschillende experts als heel naïef en gevaarlijk geclassificeerd. (O.a. ook door Snowden)

Ik bedoel het uiteraard ook niet als kritiek, ik ben oprecht benieuwd en geïnteresseerd. Simpelweg omdat privacy een onderwerp is wat heel actueel is op dit moment, en mijn inziens te lang onderbelicht is geweest.

Wat Felix voorstelt doe ik overigens niet, het is wel beter om vanuit email geen links te openen. dan kan je wel beter gewoon naar de website gaan, maar dat is meer uit virus/ andere rommel oogpunt.
Nou ja, ik vroeg het me gewoon af. Een druppel in de zee ga je niet zoeken natuurlijk. Meestal zie je dit soort angst ook alleen maar bij mensen die het deep/darkweb gaan bezoeken. Dus ik was vooral nieuwsgierig wat je te verbergen hebt.. Voor een doorsnee burger die wat meer op de hoogte is dan doorsnee mensen omtrent privacy is dit misschien wat overkill.

Ik snap dat het een klein gemak is zoals je aan gaf.. Maar toch haha

Edit: en ik bedoel dus niet 'wat heb je te verbergen'. Iedereen heeft shit te verbergen. Alleen hetgeen wat ze moeten verbergen is bij iedereen anders natuurlijk, en met jou mate van anoniemiteit gaan er eerder alarmbellen rinkelen dan bij een ander natuurlijk. Vaak doet een 99% anoniemiteit / bescherming meer kwaad dan een argeloze gebruiker die zich van geen kwaad bewust is.

[ Voor 11% gewijzigd door banananas op 15-03-2019 07:23 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 20:18

Deathchant

Don't intend. Do!

@Operations Volgens mij die je al best veel. Ik doe veel hetzelfde:
- mobiele websites gebruiken ipv apps (Firefox), met daarbij: ghostery, decentral eyes, no script, privacybadger ublock origin, cookieautodelete en https everywhere en ik sla nooit wachtwoorden op. Sterker nog, ik log nooit ergens in met mijn mobiele telefoon, behalve op GoT (via Firefox uiteraard)
- Ik heb geen FB, geen WhatsApp, geen twitter, geen Instagram, maar alleen Signal
- ik gebruik geen Google om te zoeken of Google maps, maar duckduckgo en openstreetmap
- ik gebruik geen openbare WiFi
- ik maak 24/7 gebruik van een (betaalde) VPN die buiten de eyes lijst valt en geen logs opslaat en/of bewaart

Ja, Firefox is wat langzaam, maar boeie. Ik wacht wel 2 seconde langer. Ik doe dit al sinds 2012 (toen deed ik alleen sms'en en geen chat app) en ja, het is even leren anders met dingen omgaan en accepteren dat je meer handelingen moet verrichten, maar het is alles behalve onleefbaar.
Wat ik ook als belangrijk ervaren heb, is dat ik me moet beseffen dat ik nooit alles afgedekt krijgt. Ik heb immers altijd een Gmail gekoppeld aan de telefoon waar potentieel data uit geharkt kan worden. Zodra ik accepteerde dat dit niet leefbaar kon, maakte ik het mezelf een stuk makkelijker. Ik doe wat ik kan en ik doe wat ikzelf kies en dát vind ik het belangrijkst, zo niet hét belangrijkste aspect aan privacy: keuze.

Zo heb ik ook de keuze gemaakt om:
- geen vingerafdrukscanner te gebruiken, maar gewoon een ouderwetse pincode
- geen nfc te gebruiken, op mobiele telefoon of bankpassen, nergens. Gewoon pincode
- geen AH bonuskaarten, voordeelkaarten of eender welk ander "voordeel"middeltje te gebruiken voor die paar Cent. Die betaal ik graag.

Keuzes ;)

@banananas Ik vind het eigenlijk offtopic gaan dat je de TS nu benadert alsof hij zichzelf moet verdedigen voor de keuze om zijn privacy te willen waarborgen. Met "jeetje je moet ook leven hé" geef je een oordeel over wat de TS goed of fout doet. Laat dat gewoon aan hem over. Het gaat zich om ervaringen uitwisselen hoe privacy nog meer te willen waarborgen, niet om de TS proberen te overtuigen met jouw visie erop. Blijf vooral die "argeloze" gebruiker, maar respecteer dat anderen dat niet zo zien.

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 15-03-2019 10:44 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Operations
@banananas ,

Ik denk dat je je hier een beetje in vergist:

"Meestal zie je dit soort angst ook alleen maar bij mensen die het deep/darkweb gaan bezoeken. "

Steeds meer mensen maken zich zorgen om hun privacy. Mede daarom is ook de nieuwe privacy wet (halverwege vorig jaar, AVG) ingevoerd. Je ziet ook steeds meer mensen die stoppen met Facebook vaak om privacy redenen.

En verder is het toch ook niet zo dat iemand met een auto met keyless entry, die een extra alarm laat plaatsen direct iets in de auto heeft liggen wat niet mag.... het is duidelijk dat keyless GO zo lek als een mandje is. Zelfde geld voor bijvoorbeeld chrome, een groot data collector. Dus dan is een extra beveiliging geen overbodig luxe. (In dit geval dus een andere browser)

En iemand die graag wilt weten waarom hij staande gehouden wordt door de politie ipv klakkeloos overal antwoord op te geven en alles te accepteren is toch ook niet meteen een crimineel....

Nou goed ik snap dat mijn vergelijkingen niet helemaal op gaan, maar komen aardig in de buurt :)

En wat ik al eerder zei ik ondervind geen/weinig hinder van mijn werkwijze. Het is niet zo dat ik ook de hele dag met een aluminiumfolie hoedje rond loop :p ik vind oprecht dat het wel mee valt wat ik doe.

Enne dark web, ik zou oprecht niet weten hoe ik daar moet komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Operations op 15-03-2019 10:48 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05

scorpie

Supra Addict

Kijk hier eens, al je huiswerk op 1 pagina ;)
https://www.privacytools.io/

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Operations
Ja die pagina ken ik, ik heb ook een VPN uit een land buiten de "Eyes" lijst :) Was ik vergeten in start te zetten.

• banananas
@Deathchant relax gozer.. Haha ik probeer die man juist niet in die positie te zetten en doseer mijn mening met genoeg luchtigheid. Chill, ik bedoelde het niet verkeerd, was echt pure nieuwsgierigheid en een reactie proberen uit te lokken over zijn webactiviteiten. Daarnaast doe jij nu precies hetzelfde tegenover mij ;)

@Operations ja ik begrijp je volledig hoor. En waarschijnlijk delen we dezelfde mate van zorgen en helderheid omtrent dat onderwerp. Ik ben alleen van mening dat je je niet verdacht moet laten lijken. :D

[ Voor 5% gewijzigd door banananas op 15-03-2019 12:32 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

banananas schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:31:
@Deathchant relax gozer.. Haha ik probeer die man juist niet in die positie te zetten en doseer mijn mening met genoeg luchtigheid. Chill, ik bedoelde het niet verkeerd, was echt pure nieuwsgierigheid en een reactie proberen uit te lokken over zijn webactiviteiten. Daarnaast doe jij nu precies hetzelfde tegenover mij ;)
In mijn post vertel ik wat ikzelf vind over de dingen ik allemaal doe om mijn privacy te waarborgen. Ik spreek in "ik vind", heb het puur over wat ik doe, en ik doe niks om hem mijn mening op te dringen noch geef ik een waardeoordeel over wat hij zelf al kiest :)
Goed lezen, en je bekend maken met het fenomeen gaslighting zal je volgende keer wellicht anders doen reageren ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Operations
Deathchant schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:55:
[...]

In mijn post vertel ik wat ikzelf vind over de dingen ik allemaal doe om mijn privacy te waarborgen. Ik spreek in "ik vind", heb het puur over wat ik doe, en ik doe niks om hem mijn mening op te dringen noch geef ik een waardeoordeel over wat hij zelf al kiest :)
Goed lezen, en je bekend maken met het fenomeen gaslighting zal je volgende keer wellicht anders doen reageren ;)
@Deathchant ,

Volledig correct wat je zegt, al denk ik niet dat hij bewust aan gaslighting probeerde te doen hahaha . Ik vermoed wat onhandige keuze van woorden / zin constructies ;)

Maar wel Thumbs up voor de support! Weet wie ik moet bellen (of DM-en ;)) als ik in een hoek gedreven word :)

Grappig trouwens hoe een topic een hele andere kant op kan gaan dan je vooraf had verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 15-03-2019 17:58 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hehe, is gewoon niet juist dat jij je zou moeten verdedigen, omdat iemand anders "oordelend nieuwsgierig" is, maar no prob! Bewust of onbewust: het is goed om iemand er op attent te maken. Menig mechanisme om direct in de verdediging te schieten en "terug te slaan" ipv zelf even kijken of men fout zat. Maar goed, dat is de aard van 't beestje he, dus idd, het em geheel kwalijk nemen doe ik niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 15-03-2019 22:04 ]

• banananas
@Deathchant

Edit: jij wint, ik mag van @l3art niet meer in discussie gaan. Dus ik wijzig het maar voor ik geband word :)

Niet jokken, discussie voeren is prima, als iedereen zich normaal gedraagt. Daar was je niet op aangesproken ;)

[ Voor 129% gewijzigd door janvanduschoten op 16-03-2019 07:31 ]

• Operations
Blokada is dat iets om stiekem ads en informatie verzameling tegen te gaan?

Lees nu op de FP een artikel waar deze app regelmatig in genoemd wordt.

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:47

FREAKJAM

"MAXIMUM"

is everything cool?

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:04
Bij LineageOS (Android custom rom) krijg ik een privacy guard mee. Deze privacy guard zorg er voor dat een app bijvoorbeeld niet mijn contacts leeg kunnen zuigen (of nog andere privacy permissions). Ik kan dus de app gebruiken maar ik ben echt in controle welke data de app krijgt of niet

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:05
Operations schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:17:
Blokada is dat iets om stiekem ads en informatie verzameling tegen te gaan?

Lees nu op de FP een artikel waar deze app regelmatig in genoemd wordt.
Blokada is eigenlijk hetzelfde idee als advertenties en trackers blokkeren in je hosts file, maar dan op android zonder root. Om dit te doen zet het een lokale VPN verbinding op die bepaalde DNS adressen er uit filtert. Helaas is het nog niet mogelijk om dit te gebruiken in combinatie met andere VPNs, maar het is eigenlijk best schrikken om te zien wat apps in de achtergrond allemaal uitvreten (wat gelukkig allemaal geblokkeerd wordt.)
Pagina: 1