Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik ben in overweging om een PowerNode 2 aan te kopen maar zit nog met de volgende vragen waar ik geen antwoord op vind.

Bedoeling is om de huidige stereoset in de huiskamer te vervangen door een audio-streamer en deze eveneens wat compacter te maken met de hoop om eveneens een aantal kabels te elimineren.
De bronnen Apple TV 4K en Tv-decoder worden dus rechtstreeks op de tv aangesloten.

Op de achterzijde v/d PowerNode 2 zit een optische ingang waarop ik de tv zou kunnen aansluiten. Nu heb ik vernomen dat het volume van de optische uitgang op de TV LG 55C7 vast staat en het volume dus niet regelbaar is?

Dan zit ik dus met het volgende probleem.
Wanneer je nu tussen de bronnen ga schakelen zal je door het volumeverschil enorm schrikken.

Ik hoopte dit te kunnen oplossen door onderstaande methode via de presets toe te passen. Maar zie in de app van mijn oude Node 2 (geen ingebouwde versterker) deze oude mogelijkheid niet meer staan om de optische ingang aan een preset te koppelen. Blijkbaar is hiervoor nu "Auto Sense" in de plaats gekomen maar zie hier geen enkele mogelijkheid om het volume van de optische ingang te regelen?
Of is deze laatste enkel mogelijk bij de nieuwste versie Node 2i en is de software tussen 2 en 2i ook verschillend??

Oude oplossing via oude firmware.

Preset 1
- Naam: Optical
- Preset Muziek: bron -> Optische ingang
- Inclusief huidig volume: aan/uit

Preset 2
- Naam: Q-Music
- Preset Muziek: bron -> internet radio bv Q-Music
- Inclusief huidig volume: aan/uit

Ik zoek dus de mogelijkheid om net als bij een receiver het volume bij diverse bronnen op de volgende manier te regelen.

Bronnen:
Netwerkmuziek -> 30dB
Optische ingang -> 40dB

Verder hoop ik door de tv optisch aan te sluiten niet tegen een lip sync probleem aan te lopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 21:03
"Op de achterzijde v/d PowerNode 2 zit een optische ingang waarop ik de tv zou kunnen aansluiten. Nu heb ik vernomen dat het volume van de optische uitgang op de TV LG 55C7 vast staat en het volume dus niet regelbaar is?"

Klopt, je regelt het volume via de Bluos app!

" Dan zit ik dus met het volgende probleem.
Wanneer je nu tussen de bronnen ga schakelen zal je door het volumeverschil enorm schrikken."

Klopt ook, even in de gaten houden dat je hem zachter zet bij het switchen van bronnen. Al moet ik wel zeggen dat volume aardig gelijk blijft, de TV brengt immers enkel het signaal naar de Powernode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Vreemd dat de oude functie ivm het levellen van het volume bij verschillende bronnen via de presets er is uitgehaald :(

Hoe zit het verder met de lip sync van de tv via de optische ingang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Hier in gebruik een node 2 met rotel eindversterker.
Het geluidsniveau tussen verschillende. bronnen valt mee. Wel oppassen als je een decoder hebt. In mijn geval een Telenet digicorder. Dan zet ik het vulume van men node 2 iets harder en kan ik het volume regelen met de digicorder. Wel oppassen als dan overschakelt naar tidal ofzo. Je kan volgens mij de node ook zo configureren dat je het volume met eender welke afstandsbediening kan aanpassen rechtstreeks op de node of powernode in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Goed om weten dat ik met het volumeniveau tussen de verschillende bronnen dus wel degelijk rekening moet houden.

Fijn dat iedere afstandsbediening van de tv’s goed op de Bluesound producten werkt 😉

Laatste punt wat ik nog wil weten of er lip sync problemen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Update.

Dankzij de medewerking van een winkel heb ik ivm mijn technische vragen een demo-exemplaar meegekregen.

Wat betreft mijn grootste vraag ivm het volumeverschil tussen de verschillende bronnen heeft Bluesound dit voor een groot deel netjes opgelost.

Het was even zoeken in het menu naar de optische ingang, maar van zodra je een optische of analoge kabel op de Bluesound aansluit, komt deze pas in het menu tevoorschijn, en kan je de gewenste bron al of niet aan een preset koppelen.

Dankzij Auto Sense hoef ik de optische ingang waarop de tv is aangesloten niet aan een preset toe te voegen. Met Auto Sense ingeschakeld, zal de speler automatisch voor de optische ingang kiezen zodra er een signaal binnenkomt. Kortom, van zodra ik mijn tv aanzet wordt de Bluesound automatisch voor me aangezet of wanneer ik bv naar Tidal of een radiostation luister wordt er automatisch naar de optische ingang geschakeld.

Gelukkig merk ik bij het tv kijken geen lip sync problemen op, deze vraag is dan ook beantwoord.

Verder maak ik voor het volumeverschil tussen de radiozenders gebruik van de presets. Enkel heb ik nog geen oplossing gevonden om een streamingdienst aan een preset toe te voegen, want wanneer ik hiernaar schakel is dat nog steeds even schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:06
Wat niet veel mensen weten is dat je de powernode kan doen reageren op IR commando's. Ik lever dikwijls een simpele IR remote waarmee ik de volumecommando's van opvangen met de Powernode en deze daarop kan doen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Dit was ik er inderdaad nog vergeten bij te vermelden.
Ik heb dmv een niet meer gebruikte afstandsbediening de IRcodes aangeleerd aan de Bluesound om deze nadien in de Logitech Harmony Hub in activiteiten op te nemen.

Vind het wel jammer dat Bluesound er niet ineens een eenvoudige afstandsbediening had bijgeleverd.

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
Moris schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:19:
Update.

Dankzij Auto Sense hoef ik de optische ingang waarop de tv is aangesloten niet aan een preset toe te voegen. Met Auto Sense ingeschakeld, zal de speler automatisch voor de optische ingang kiezen zodra er een signaal binnenkomt. Kortom, van zodra ik mijn tv aanzet wordt de Bluesound automatisch voor me aangezet of wanneer ik bv naar Tidal of een radiostation luister wordt er automatisch naar de optische ingang geschakeld.
@Moris even voor een dubbelcheck, want ik wil ook zo'n powernode aanschaffen, als ik de TV aanzet (verbonden met optische kabel), dan krijg ik het geluid van de TV en als ik op mijn telefoon Spotify aanzet dan schakelt deze over naar Spotify? En hetzelfde gebeurd als ik overschakel naar de platenspeler?

• Moris
@Jamesco

Het automatisch schakelen naar de optische ingang zal door de functie Auto Sense inderdaad gebeuren.
Ook wanneer je de app Spotify gebruikt zal het schakelen naar de bron automatisch voor je gedaan worden.

Enkel de bron waarop je platenspeler is aangesloten zal je dmv een eigen gemaakte preset zelf moeten uitvoeren.

• Jamesco
Moris schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:03:
@Jamesco

Het automatisch schakelen naar de optische ingang zal door de functie Auto Sense inderdaad gebeuren.
Ook wanneer je de app Spotify gebruikt zal het schakelen naar de bron automatisch voor je gedaan worden.

Enkel de bron waarop je platenspeler is aangesloten zal je dmv een eigen gemaakte preset zelf moeten uitvoeren.
En die preset bestuur je dan via een knop op het apparaat zelf of via de app of in jouw geval via een afstandsbediening gekoppeld aan de bluesound?

• Moris
Helaas heeft de PowerNode geen harde Presets aan boord, zoals bij de Pulse Flex.
Je kan inderdaad wel een eigen gemaakte preset koppelen aan een afstandsbediening. Zo heb ik verschillende radiostations dmv een preset gekoppeld aan mijn Harmony afstandsbediening.

Afbeeldingslocatie: https://ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/54/2017/07/bluesound-pulse-flex-3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-06 18:23
Wellicht handig voor de liefhebbers van een afstandsbediening: Bluesound RC1

[ Voor 7% gewijzigd door christiaans op 18-11-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Moris schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:44:
Helaas heeft de PowerNode geen harde Presets aan boord, zoals bij de Pulse Flex.
Je kan inderdaad wel een eigen gemaakte preset koppelen aan een afstandsbediening. Zo heb ik verschillende radiostations dmv een preset gekoppeld aan mijn Harmony afstandsbediening.

[Afbeelding]
Dus voor die presets heb ik sowieso een afstandsbediening nodig? Eventueel wat hierboven genoemd wordt.

Ik twijfel nog tussen de powernode 2i voor 699 zonder HDMI of 899 met HDMI ARC. Niet dat mijn TV ARC ondersteunt, maar wellicht mijn nieuwe tv in de toekomst wel. Als ik met presets dingen goed kan instellen (bijvoorbeeld bij TV signaal moet Volume naar XX en bij Spotify signaal moet Voluma naar XX dan zou dat heel erg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Jamesco schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:08:
[...]
Ik twijfel nog tussen de powernode 2i voor 699 zonder HDMI of 899 met HDMI ARC. Niet dat mijn TV ARC ondersteunt, maar wellicht mijn nieuwe tv in de toekomst wel.
Euh, de PowerNode 2i heeft toch geen HDMI aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Moris schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:31:
[...]
Euh, de PowerNode 2i heeft toch geen HDMI aan boord?
De gewone niet, de "with HDMI"-versie wel :P
https://www.bluesound.com/products/powernode/

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wat gaat het toch allemaal snel zeg.
Heb dit jaar de PowerNode 2i aangekocht zonder dat ik wist dat er op korte termijn met HDMI ging gelanceerd worden. Niet dat ik het nodig heb hoor, maar de hardware upgrades gaan blijkbaar opeens snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Moris schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:44:
[...]

Wat gaat het toch allemaal snel zeg.
Heb dit jaar de PowerNode 2i aangekocht zonder dat ik wist dat er op korte termijn met HDMI ging gelanceerd worden. Niet dat ik het nodig heb hoor, maar de hardware upgrades gaan blijkbaar opeens snel.
Ik heb ook de variant zonder HDMI gekocht. Sinds zaterdag in gebruik met twee boekenplank speakers. Maar het gaat inderdaad snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-03 20:47
Hallo Forumleden.
Even een technische vraag.
Waar wordt die HDMI aansluiting voor gebruikt , bij de nieuwe Bluesound?
Alvast bedankt voor eventuele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
blessure schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:33:
Hallo Forumleden.
Even een technische vraag.
Waar wordt die HDMI aansluiting voor gebruikt , bij de nieuwe Bluesound?
Dat is HMDI ARC, dus het geluid wat terug komt van bijv. de TV naar de Bluesound. Kun je het geluid van je TV via je BlueSound over je speakers ten gehore brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik gebruik nu de optische aansluiting, om het geluid van de tv , naar de Kef 700 , te krijgen, via de Bluesound uiteraard.
Maar ik vind het geluid niet echt goed.
Is er kwaliteit verschil, tussen optisch of HDMI?
Als er al een verschil is, wat is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 19:11
Is beide digitaal, in theorie heb je over HDMI meer bandbreedte, maar met signaal van een TV-zender ga je nooit aan die limiet komen.

Vanaf een (4k) Blu-ray zou je daar wel aan kunnen komen.

Verder werkt optisch eigenlijk altijd, HDMI ARC wil nog wel eens issues geven, weer zo'n standaard die geen standaard is waar iedere fabrikant maar wat doet.

Ik denk dat als het geluid niet goed dat een gevalletje shit in => shit out is. Bandbreedte kost geld, dus veel TV-zenders worden op een lage bandbreedte uitgezonden, en dat komt de kwaliteit niet ten goede.

IPTV bandbreedte 1..20mbps, ga er maar vanuit dat het meeste rond de 5mbps zit
blu-ray bandbreedte 40mbps
4k blu-ray bandbreedte 100mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Het kan ook goed zijn dat je geluidsintellingen van je tv niet neutraal staan. Bandbreedte issues voor audio heb je wel met npostart bijvoorbeeld, maar niet met tv via ziggo of vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Bedankt voor de reactie”s Forumleden.
Uit jullie antwoorden maak ik op, dat het aan het aangeboden geluid ligt.
Geluid via Blu - Ray, is uitstekend.
Ik ben over de Powernode 2 en de Vault erg tevreden.
Ik was in de veronderstelling, dat het geluid van de tv via HDMI, misschien beter zou zijn.
Dat is dus niet het geval.
Dus ik ga niet voor de Blue sound 2I
Bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
HDMI brengt je alleen meer kanalen met surround en hogere bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Hallo Page Fault,
Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen film abonnementen bij Ziggo.
Alleen de reguliere zenders dus.
Zijn er films of series, die in Dolby etc etc , uitgezonden worden?
In dat geval, zou de Bluesound Powernode 2i , een optie zijn, met twee
Pulse Flex 2 I speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
blessure schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:02:
Hallo Page Fault,
Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen film abonnementen bij Ziggo.
Alleen de reguliere zenders dus.
Zijn er films of series, die in Dolby etc etc , uitgezonden worden?
In dat geval, zou de Bluesound Powernode 2i , een optie zijn, met twee
Pulse Flex 2 I speakers.
Geen idee, ik heb en gebruik alleen stereo.

Ik weet ook niet of je een powernode 2i om kunt toveren in een surround set met een stapel flex 2 speakers, denk eigenlijk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
HDMI levert naar mijn mening weinig voordeel op, en zeker als de Bluesound voor stereo gebruikt wordt.
Zelfs al stap je naar een 5.1 setup kan dit nog steeds perfect via de optische uitgang van je tv.

Wat ARC betreft lees ik vooral dat het meer problemen veroorzaakt dan goeds.
Ook hierover hebben de makers van Bluesound nagedacht en de optische ingang geautomatiseerd door deze automatisch van bron te wijzigen bij een binnenkomend signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Sorry voor de late reactie mijnerzijds.
Bedankt voor jouw reactie.
Ik kon me ook niet voorstellen, dat er verschil zou zijn, tussen HDMI en optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Beste PageFault.
Op de Engelse site van Bluesound, staat een aanbieding, met daar in de Bluesound Powernode 2 I in combinatie met twee flex Pulse speakers als rear speakers, althans, als ik het goed gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_D43
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
Momenteel heb ik ook onze tv aansloten op de Powernode 2i middels een HDMI Arc kabel. Bij de instellingen heb ik Autosense aangezet. Als ik de tv aanzet schakelt de Powernode in en heb ik het geluid via de luidsprekers en subwoofer. Dat werkt prima.
Maar zodra ik de tv uitzet gaat het geluid uit en gaan de blauwe ledjes knipperen op de Powernode. Wil ik een andere speler selecteren of de radio aanzetten (TuneIn) dan moet ik eerst het geluid weer aanzetten.
Is dit standaard, of kan ik dit ergens wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twidogt
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 20:50
Ik heb ook net een bluesound powernode aangekocht en aangesloten op een paar dali luidsprekers.
Een oude lg tv is via hdmi (arc) aangesloten op mijn TV box van telenet. (Is maar 1arc hdmi aanwezig op de tv)
De powernode is optisch verbonden met de tv.
Alles zit in een afgesloten kast.(met gaas voorfront)
3 problemen heb ik nog, het verschil in geluid is erg groot tussen muziek streamen en het geluid van de tv.
Moet ik dan al mijn presets aanpassen naar het geluid van de tv? Of kan je het tv geluid aanpassen?

Vermits alles in een kast staat wil ik het volume kunnen aanpassen met mijn afstandsbediening van de tv box ( deze start ook mijn tv en ik kan het geluid van de tv ook regelen hiermee, in de setup menu van de tv box kan je die ook laten koppelen aan je soundsysteem maar bluesound staat er niet tussen).

De afstandsbediening (Deze is rf denk ik want hij werkt ook met alles in de kast afgesloten) werkt nu dus niet voor het geluid via de powernode en dat is erg vervelend als je tv kijkt. Hoe kan je iets inlezen op een bestaande afstandsbediening?

En als laatste vind ik geen mogelijkheid om via de app (of afstandsbediening), de powernode uit of in te schakelen wat erg vervelend is als hij niet echt bereikbaar staat opgesteld. Ook bij tv kijken springt hij niet op als hij uit staat ondanks dat auto sense wel opstaat. Als het toestel aanstaat switcht hij wel van muziek naar tv geluid en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:55
Mocht je tv een HDMI ARC output hebben, gebruik die dan om je Powernode aan te sturen ipv optisch. Dan zouden de AB en auto sense goed moeten werken (bij mij wel). Mocht je die niet hebben... tijd voor een nieuwe tv? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@twidogt Ik denk dat HDMI ARC koppelen aan je Powernode inderdaad een hoop oplost, zoals @ErikIrie aangeeft. Het geluid van mijn Powernode kan ik prima bedienen met de afstandsbediening van m'n AppleTV, bijvoorbeeld. Blijft ook werken als de tv en AppleTV uit staan. Best prettig.

Overigens kan de Powernode niet worden uitgeschakeld. Vind ik ook irritant, al is het slaapgebruik zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Moris schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:51:
HDMI levert naar mijn mening weinig voordeel op, en zeker als de Bluesound voor stereo gebruikt wordt.
Zelfs al stap je naar een 5.1 setup kan dit nog steeds perfect via de optische uitgang van je tv.

Wat ARC betreft lees ik vooral dat het meer problemen veroorzaakt dan goeds.
Ook hierover hebben de makers van Bluesound nagedacht en de optische ingang geautomatiseerd door deze automatisch van bron te wijzigen bij een binnenkomend signaal.
Ben ik niet met je eens. Behalve dat het geluid via HDMI gaat, heb je ook als voordeel dat je het volume met de afstandsbediening van je tv kan regelen.

ARC werkt over het algemeen prima.

En over andere opmerkingen die hier geplaatst werden, de nieuwe Powernode N330 heeft toetsen voor presets op de bovenkant.

En de volumeregelaar bovenop is enorm verbeterd.

Ik zou om die redenen een Powernode N330 overwegen in plaats van een 2i. Er zijn een aantal zaken die ze voor € 850 verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twidogt
Ik heb de nieuwe , dus dat is het probleem niet, maar daar heb ik niets aan vermits hij in een kast staat
Wel heb ik gemerkt dat de tv hetzelfde doet op een gewone hdmi uitgang dan op de arc, dus kan ik deze gaan gebruiken voor de powernode. Komt dus goed allemaal :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qEK36fGqtbLHLVm1kkBU_mhs3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghr221IyJCcve0ypGAWzqQX1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0neyErLOW3uFwheKK55pvEVpBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laRiLenroLdhhbDjneIenzJI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door twidogt op 24-04-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Als je het ding niet via ARC aan zou sluiten, kan je altijd nog een willekeurige remote inleren op de Powernode, of als je een specifieke voor Bluesound wil de RC1 kopen.

Moet zeggen dat die RC1 remote hier wel bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twidogt
Ja, die zou ook nog kunnen, maar ik wil vooral zo weinig mogelijk remotes hier liggen hebben. Maar de bediening van alles moet zo eenvoudig mogelijk blijven want hier verblijven mijn ouders en familie of vrienden ook wel eens (vakantieverblijf) en die wil ik het ook zo simpel mogelijk maken. Thuis gebruik ik een harmony hiervoor, maar zover wil ik hier niet gaan. In ieder geval bevalt de powernode hier erg goed. Hij klink trouwens ongelooflijk goed icm de Dali’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
twidogt schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:44:
Ja, die zou ook nog kunnen, maar ik wil vooral zo weinig mogelijk remotes hier liggen hebben. Maar de bediening van alles moet zo eenvoudig mogelijk blijven want hier verblijven mijn ouders en familie of vrienden ook wel eens (vakantieverblijf) en die wil ik het ook zo simpel mogelijk maken. Thuis gebruik ik een harmony hiervoor, maar zover wil ik hier niet gaan. In ieder geval bevalt de powernode hier erg goed. Hij klink trouwens ongelooflijk goed icm de Dali’s.
Als ARC niet naar wens gaat, denk ik dat je het volume van de TV vast kan zetten (optisch uit, volume vast) en dan de volume signalen van die remote in de Powernode inleren.
Is maar een idee, zonder meer remotes te hebben kan je dan in ieder geval het volume bedienen.
Pagina: 1