Mentale vermoeidheid die zich vertaalt in fysieke uitputting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.061 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Mede-Tweakers, de laatste maanden ga ik door een nogal mentaal moeilijke fase. Té veel problemen van diverse pluimage op één moment, enz, enz,... Met de nodige hulp van vrienden en familie en wat professionele hulp kom ik er langzaam weer bovenop en verwacht op middellange termijn mijn oude Oracle passie terug op te nemen (ik weet het, hoe nerdy klinkt dit?).

Nu de zaken wat stabiel worden en ik vele problemen en uitdagingen "uitbesteed" heb en uit handen gegeven heb, voel ik me zo'n beetje alsof ik in het oog van de storm zit. Alles is lekker rustig, niks hoeft. De mentale vermoeidheid die ik opgebouwd heb, lijkt zich evenwel te vertalen in een fysieke totale uitputting. Ik slaap met gemak de hele dag door om dan rond 3 am wakker te worden, een uurtje tv te kijken en terug verder te slapen. Dit houdt nu al een weekje of twee aan. Ik "verplicht" mezelf er soms toe een film uit te kijken om toch wat gedaan te hebben, maar blijft moeilijk.

Is het "gebruikelijk" dat een mentaal moeilijke fase gevolgd wordt door een fase van fysieke uitputting vooraleer weer een beetje op je plooi te komen? Iemand ervaringen hiermee? Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Een burn-out gaat vaak gepaard met fysieke vermoeidheid, zodra je beter in je vel zit wordt dit wel beter. Onderschat het echter niet, dit kan makkelijk maanden duren.

Heb je het hier al over gehad met de huisarts / SPV?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Eerstens: als je al niet bij een dokter geweest bent, misschien toch een goed moment. Wellicht heb je ook fysiek iets onder de leden trouwens.

Ik kan even niet ingaan op het psychologische aspect, maar ik weet wel dat een "normaal" dag/nacht ritme nodig is om je enigszins energiek te voelen. Ik kan me voorstellen dat dit dan ook weer wisselwerking heeft met de psychologische kant van het verhaal.

Begrijp ik je post goed dat je overdag veel slaapt en snachts wakker bent?

Probeer dus die film vooral overdag te kijken. Snacht's lekker slapen. Als het slapen niet lukt - lees een papieren boek met een klein bedlampje. Maar geen oracle literatuur. :+ Overigens, dat blauwe licht van de schermpjes is echt killing voor je bioritme. Dus smartphone en tablet --> woonkamer. Heeft niks in je slaapkamer te zoeken (mocht je je daar nog toe laten verleiden ;) ).

Verder, het is nu hondeweer, maar als het even kan zo'n 1.5 uur per dag bij daglicht buiten zijn. Het intense daglicht heeft de werking dat het je biologische klok synchroniseert met het door de maatschappij verlangde ritme. En, als je nou niet rondjes gaat rijden met de auto, maar bijvoorbeeld met de fiets zorgt de lichaamsbeweging ook voor een meer relaxter lijf.

En voor de rest, zoals met alle medische dingen, laat je adviseren door een deskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 19:40
demichel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:45:
Mede-Tweakers, de laatste maanden ga ik door een nogal mentaal moeilijke fase. Té veel problemen van diverse pluimage op één moment, enz, enz,... Met de nodige hulp van vrienden en familie en wat professionele hulp kom ik er langzaam weer bovenop en verwacht op middellange termijn mijn oude Oracle passie terug op te nemen (ik weet het, hoe nerdy klinkt dit?).

Nu de zaken wat stabiel worden en ik vele problemen en uitdagingen "uitbesteed" heb en uit handen gegeven heb, voel ik me zo'n beetje alsof ik in het oog van de storm zit. Alles is lekker rustig, niks hoeft. De mentale vermoeidheid die ik opgebouwd heb, lijkt zich evenwel te vertalen in een fysieke totale uitputting. Ik slaap met gemak de hele dag door om dan rond 3 am wakker te worden, een uurtje tv te kijken en terug verder te slapen. Dit houdt nu al een weekje of twee aan. Ik "verplicht" mezelf er soms toe een film uit te kijken om toch wat gedaan te hebben, maar blijft moeilijk.

Is het "gebruikelijk" dat een mentaal moeilijke fase gevolgd wordt door een fase van fysieke uitputting vooraleer weer een beetje op je plooi te komen? Iemand ervaringen hiermee? Dank!
Door een mentaal moeilijke fase gaan kan zeker tot een fysieke uitputting leiden.
Heel erg goed dat je in ieder geval professionele hulp hebt en van mensen om je heen!

Ondanks wat er (in mijn ervaring) vaak gezegd wordt door hulpverlening, is dat gewoon toegeven aan die complete uitputting je beter kan doen. Veel slapen, rust nemen, jezelf niet van alles opleggen en vooral niet zwaar tillen aan het feit dat even "niets lukt".
Juist door meer te willen doen en jezelf van alles opleggen kun je steeds over je grenzen gaan en vervolgens weer compleet uitgeblust zijn.

Daar staat tegenover: als het enigszins kan, wel proberen een beetje bezig te blijven, teveel inactiviteit / veel slapen kan er juist voor zorgen dat je je vermoeider voelt en er niet meer uit komt. Soms jezelf er toe zetten toch iets te gaan doen, al zijn het maar kleine dingetjes in bv. het huishouden, even een stukje wandelen, boodschappen doen, een film kijken, of zolang je concentratie het enigszins toelaat je passie in Oracle.
Niets "nerdy" aan, als dat je passie is, zeker proberen op te pakken als je dat mentaal aan kan. Al is het maar voor bv. een half uurtje.

Met name (licht) lichamelijk actief zijn kan je heel goed doen heb ik zelf gemerkt. Als het tussen de buien door even droog is, ga even een stukje wandelen, probeer je je te focussen op het wandelen en niet allerlei gedachten.

Maar geef jezelf ook voldoende rust momentjes dat je even "niets" hoeft. Dus geen Oracle studie oppakken als je je te vermoeid voelt.
Ontspannen een kop thee met een boekje erbij mag ook bv.

Het kunnen ook de gedachten zijn "van ik ben te vermoeid dus ik kan niks", dan dat je daadwerkelijk datgene dat je zou willen doen ook echt niet kan.
M.a.w. niet de klachten die je hebt zijn te beperkend, maar de negatieve gedachten die je zou kunnen hebben kunnen je beperken in wat je kan.

Maar goed, ik ken niet je gehele situatie. Beetje mijn eigen ervaring. Laat je adviseren door hulpverleners. Een psycholoog kan je hier waarschijnlijk heel goed bij helpen.

Maar als je je echt fysiek compleet uitgeput voelt, zou ik daar gewoon lekker even aan toegeven. Je lichaam en geest geven dat niet voor niets aan.
Heel langzaam aan opbouwen als dat goed voelt.

Luister naar je lichaam en geest. En veel sterkte! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Myliobatis op 14-03-2019 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Of je kan proberen te gaan sporten. Klinkt tegenstrijdig als je moe bent maar endorfine is een heel mooi stofje :)

In mijn ervaring, als je fysiek niets doet blijft je lichaam vermoeid.

[ Voor 24% gewijzigd door RoamingZombie op 14-03-2019 18:24 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Hou ook je eetpatroon eens tegen het licht, er zijn bepaalde vitaminetekorten die tot burnoutachtige verschijnselen kunnen leiden. Maar je huisarts kan je daar alles over vertellen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Kunnen we dit niet bij je eerdere topic houden? Het is denk ik eerder een gevolg van je eerdere problemen. Dat topic staat in TL, dus ik ga er hier niet naar linken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.