Philips B2X60U - PU aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Ik heb hier een antieke, maar in nette staat verkerende Philips B2X60U radio staan. Nu is er op de AM weinig meer te ontvangen, behalve wat buitenlandse zenders ,dus ik vroeg mij af...

... Kan ik op de PU (pick-up) ingang niet gewoon een telefoon o.i.d aansluiten met een simpele kabel? Of heb ik dan hele ingewikkelde schakelingen nodig?

Wat ik begreep is dat een pick-up normaal niet versterkt is? Maar ik neem aan dat een telefoon dat ook niet is?

Met computers kan ik mij goed redden maar dit is onbekend terrein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1LlgzbZWF6fbJtp2SORV3wSK/thumb.jpg

https://www.hupse.eu/radi...s_B2X60U.htm&ContentFrame

Beste antwoord (via Icey op 15-03-2019 22:13)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 22:14
Moet op zich kunnen. Gewoon een jack naar tulp kabel doorknippen, en banaanstekkers aan links of rechts en de massa maken.

De vraag is of de radio is gerestaureerd. De radio zit namelijk vol met "teercondensatoren" Dat zijn die zwarte condensatoren onder het chassis. Te zien op de site van hupse.
Deze condensatoren gaan na al die jaren een beetje geleiden en zouden alle vervangen moeten worden.

Waarom?
Deze radio heeft geen voedingstrafo. Het is een zogenaamd U toestel.
Nadeel daarvan is dat het chassis aan de netspanning hangt.
De scheiding tussen de netspanning en de pu ingang vindt bijvoorbeeld ook plaats met deze condensatoren.
Daardoor kan de netspanning op de ingangsbussen komen te staan.

Zou je het goed willen doen, dan zou je een lijstje moeten maken met de waardes van alle condensatoren en deze alle vervangen. Bestellen bijvoorbeeld bij jukeboxheaven of tonefactory.

Wil je het heel goed doen dan zou je ook alle weerstanden moeten hameren en controleren op verlopen exemplaren 😄

[ Voor 3% gewijzigd door ronnie vd op 15-03-2019 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Moet op zich kunnen. Gewoon een jack naar tulp kabel doorknippen, en banaanstekkers aan links of rechts en de massa maken.

De vraag is of de radio is gerestaureerd. De radio zit namelijk vol met "teercondensatoren" Dat zijn die zwarte condensatoren onder het chassis. Te zien op de site van hupse.
Deze condensatoren gaan na al die jaren een beetje geleiden en zouden alle vervangen moeten worden.

Waarom?
Deze radio heeft geen voedingstrafo. Het is een zogenaamd U toestel.
Nadeel daarvan is dat het chassis aan de netspanning hangt.
De scheiding tussen de netspanning en de pu ingang vindt bijvoorbeeld ook plaats met deze condensatoren.
Daardoor kan de netspanning op de ingangsbussen komen te staan.

Zou je het goed willen doen, dan zou je een lijstje moeten maken met de waardes van alle condensatoren en deze alle vervangen. Bestellen bijvoorbeeld bij jukeboxheaven of tonefactory.

Wil je het heel goed doen dan zou je ook alle weerstanden moeten hameren en controleren op verlopen exemplaren 😄

[ Voor 3% gewijzigd door ronnie vd op 15-03-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:47
Nee dat kun je biet zomaar doen. Een pick-up heeft een ander signaal dan een telefoon (veel lager) en wordt veel te erg versterkt. Om over eventuele correctie nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Valt mee @.Maarten
De ingang van een buizenradio is voor een pick-up met een kristal element.
Die geven veel meer spanning (in de orde van enkele honderden millivolts) af dan een modern mm of mc element.
Ook zit er geen RIAA correctie in.
Dus het signaal van een telefoon voldoet uitstekend.
Mijn ervaring is dat de telefoon gewoon voluit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:47
@ronnie vd Je hebt helemaal gelijk. Zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Thanks @ronnie vd , duidelijk verhaal. Morgen even langs de electronica zaak hier voor een tweetal banaanpluggen.

Ik weet niet of hij gerestaureerd is, als ik tijd hem zal ik hem eens open schroeven en kijken of dat, op het oog, te beoordelen is.
Pagina: 1