Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Emjay90
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 18-04 14:55
Beste tweakers,

Afgelopen kerst heb ik een nieuwe videokaart gekocht voor mijn pc. De Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G, ter vervanging van mijn R9 270X.
Maar vanaf het begin heb ik problemen met deze kaart. Hij crasht op random momenten als ik aan het gamen ben; de GPU fans spinnen dan op vol vermogen en het beeld bevriest. Audio loopt op de achtergrond (meestal) wel gewoon door. Het enige wat dan werkt is de pc killen en opnieuw opstarten.
Soms crasht hij pas na een paar uur, soms binnen een uur. Ik kan er nog geen patroon in herkennen.

De specs van mijn PC:
MB: Asus H87-PRO
CPU: Intel Core i7-4770
Geheugen: Kingston DDR3 2x 4GB
PSU: CoolerMaster 700W
SSD: Intel 240GB
HDD: WD Blue 1TB
Monitoren: 3x AOC G2590FX, allen aangesloten via HDMI

Wat ik ondertussen heb geprobeerd:
- Ik vermoedde dat hij te heet werd, dus ik heb met de tool van Gigabyte de statistieken laten loggen. De GPU temp komt nooit boven de 75 graden uit. Dat zou volgens verschillende sites ook de gebruikstemepratuur zijn
- In Wattman heb ik het vermogen op -20% gezet, maar dat hielp ook niet
- De videokaart is vervangen voor een ander exemplaar om hw falen uit te sluiten
- 3 versies drivers geïnstalleerd (nieuwste, vorige en die van de site van Gigabyte)
- Drivers volledig verwijderd met Display Driver Uninstaller
- De PSU is vervangen voor een Seasonic Focus + Gold 750

Na het verwijderen van de drivers met DDU leek het te werken, heb een dag zonder problemen kunnen gamen, maar daarna kwamen de problemen helaas terug.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn?

Beste antwoord (via Emjay90 op 15-03-2019 08:02)

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 10:10
En daar is de zoveelste met problemen.. Die gigabyte kaart is echt een drama. Helaas kun je kaart niet meer terugsturen nu denk ik..

De nieuwe bios van deze kaart installeren kan e.e.a. verhelpen lees ik online. Verder volgens mij niet veel aan te doen, het is gewoon een ruk ding.

Alle reacties

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10:41

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn?
De kaart zelf, verschrikkelijk veel gebruikers van deze kaart hebben problemen, het ligt dus aan de kaart.

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 10:10
En daar is de zoveelste met problemen.. Die gigabyte kaart is echt een drama. Helaas kun je kaart niet meer terugsturen nu denk ik..

De nieuwe bios van deze kaart installeren kan e.e.a. verhelpen lees ik online. Verder volgens mij niet veel aan te doen, het is gewoon een ruk ding.

• Emjay90
Dank voor de snelle reacties.
Ik heb bij de leverancier het verhaal voorgelegd en gevraagd of hij omgeruild kan worden. Dus dat is nog even afwachten.

• JappieR
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10:17
Je hebt met wattman het vermogen op -20 gezet, probeer ook eens de spanning waar lager te zetten. In het Vega ervaringen topic staat hoe je dit "undervolten" kunt doen.
Ik heb ook ergens gelezen dat verschillende kaarten krom zijn en deze met een draadje touwtje ophangen om hen weer "recht" maken.
Zou misschien een idee kunnen zijn.

• Angelol
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12-04 18:11
Deze kaart is een lotto.

Ik heb twee van deze kaarten gehad de eerste had hele erge coil whine en via herroeping terug gestuurd. De tweede was opzicht prima en draaide goed. Ik was erg blij met de performance voor de prijs. Firestrike graphic score tussen de 23000 en 24000 met undervolt. Goede frames in games. Helaas kreeg de tweede kaart na een week kuren. Ook zwart beeld terwijl de audio door ging.

Als je een werkend exemplaar krijgt met drie gratis games en voor rond de 250 euro is het een erg goede deal. Maar als ik het over kon doen zou ik de moeite niet nog eens nemen. Drie weken verder, veel geklooi, 15 euro aan retour kosten en nu wachten op creditering voordat ik een andere kaart haal.

• Emjay90
Angelol schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:23:
Als je een werkend exemplaar krijgt met drie gratis games en voor rond de 250 euro is het een erg goede deal. Maar als ik het over kon doen zou ik de moeite niet nog eens nemen. Drie weken verder, veel geklooi, 15 euro aan retour kosten en nu wachten op creditering voordat ik een andere kaart haal.
Dat was mijn idee ook, maar helaas heb ik nu ook al twee niet werkende exemplaren gehad.
Ik heb de webshop gemaild en zij willen de kaart wel terugnemen, zodat ik hem (tegen bijbetaling) kan omruilen voor een ander merk. Dan kan ik hopelijk weer zorgeloos gamen.

• Angelol
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12-04 18:11
Emjay90 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:01:
[...]

Dat was mijn idee ook, maar helaas heb ik nu ook al twee niet werkende exemplaren gehad.
Ik heb de webshop gemaild en zij willen de kaart wel terugnemen, zodat ik hem (tegen bijbetaling) kan omruilen voor een ander merk. Dan kan ik hopelijk weer zorgeloos gamen.
Aangezien hij uit december komt geen slechte oplossing en waarschijnlijk sneller dan een rma proces. Zelf heb ik mijn oude vertrouwde 970 er weer in en ik koop waarschijnlijk de msi armor 2070. De prijs van een 2080 gaat me net wat te ver.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True