Windows 7 en migratie naar grotere SSD + 4 TB HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:33
Mijn vraag is tweeledig, de antwoorden weet ik denk ik al, maar toch even toetsen aan de experts alhier.

Context: ik heb een fossiele PC uit 2011 maar die is eigenlijk nog snel zat voor o.a. Photoshop/Illustrator/InDesign/CaptureOne en wat bassaal surfen+mailen. Spellen etc. niet relevant.

De - voor deze vragen - relevante componenten welke er in zitten zijn:
  • Mainboard: Asus M5A88-V EVO AM3+ 880G 4xDDR3 ATX
  • CPU: AMD Phenom II X6 1090T 3 2GHz Black Edition AM3
  • RAM:16 GB
  • SSD: OCZ Technology Vertex 2 - 60GB - 2.5inch
  • HDD: WD 2 TB HDD, 3.5 inch
Alles draait onder 64 bits Windows 7 Professional (EN).
  1. Vraag 1: de huidige SSD staat ramvol, ik wil deze vervangen door een 256 GB SSD, bijv. die van Samsung. Kan ik gewoon eenvoudig clonen naar een grotere SSD zonder dat deze ook ineens 60 GB wordt? Ik wil maar 1 partitie hebben op de SSD. Met de https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ zou het moeten lukken denk ik. Wat zijn jullie ervaringen?
  2. Vraag 2: ik wil een 4 TB HDD bijplaatsen. Ondersteunt Windows 7 dat zonder problemen? Ik lees iets over GPT partioning ipv MBR, dat zal wel lukken gok ik. Ik hoef er niet van te booten, dus een firmware/BIOS update lijkt me niet noodzakelijk. Ik had dit gevonden: https://support.microsoft...that-are-larger-than-2-tb. Volgens mij ben ik veilig of zie ik iets over het hoofd?
Na de migratie wil ik misschien nog upgraden naar Windows 10, indien dat nog gaat, zoals genoemd hier: https://computertotaal.nl...PI_COOKIE_REDIRECTED=True

Alvast bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

PageFault schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:48:
  1. Vraag 1: de huidige SSD staat ramvol, ik wil deze vervangen door een 256 GB SSD, bijv. die van Samsung. Kan ik gewoon eenvoudig clonen naar een grotere SSD zonder dat deze ook ineens 60 GB wordt? Ik wil maar 1 partitie hebben op de SSD. Met de https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/ zou het moeten lukken denk ik. Wat zijn jullie ervaringen?
  2. Vraag 2: ik wil een 4 TB HDD bijplaatsen. Ondersteunt Windows 7 dat zonder problemen? Ik lees iets over GPT partioning ipv MBR, dat zal wel lukken gok ik. Ik hoef er niet van te booten, dus een firmware/BIOS update lijkt me niet noodzakelijk. Ik had dit gevonden: https://support.microsoft...that-are-larger-than-2-tb. Volgens mij ben ik veilig of zie ik iets over het hoofd?
1. Ja dat kan. In het ergste geval moet je de partitie even oprekken van 60 naar 250GB, maar met de software van Samsung zelf gaat dat klonen wel goed komen. Voor klanten dikwijls gedaan.

2. Zolang je de schijf idd een GPT partitietabel geeft zou het moeten lukken, of je moet net pech hebben dat je bord niet verder kijkt dan 3TB.

Windows 10 Pro kan je probleemloos installeren met je Windows 7 key bij een schone installatie en anders gewoon via het upgrade proces waar je de key niet nodig hebt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:33
nelizmastr schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:57:
[...]

1. Ja dat kan. In het ergste geval moet je de partitie even oprekken van 60 naar 250GB, maar met de software van Samsung zelf gaat dat klonen wel goed komen. Voor klanten dikwijls gedaan.

2. Zolang je de schijf idd een GPT partitietabel geeft zou het moeten lukken, of je moet net pech hebben dat je bord niet verder kijkt dan 3TB.

Windows 10 Pro kan je probleemloos installeren met je Windows 7 key bij een schone installatie en anders gewoon via het upgrade proces waar je de key niet nodig hebt.
Dank voor je snelle antwoord!

Dat oprekken kan ik denk ik doen met de disk management tool van Windows, zonder dat er data verloren gaat? Vooralsnog ga ik er vanuit dat de clone tool van Samsung het prima doet.

Hoe kom ik achter het maximum van mijn mainboard? En als ik op 3 TB blijf hangen, kan ik dan de rest nog in een partitie van 1 TB gooien? In de specificaties van mijn mainboard staat alleen het S-ATA type en dat er 5 aansluitingen zijn en dat RAID 0,1 en 10 of zo worden ondersteund door de AMD SB850 south bridge chip. Zoek ik naar de specs van de SB850, kom ik bij een groot en gedetailleerd document van AMD, https://www.amd.com/system/files/TechDocs/44758.pdf, waar ook geen maximum gespecificeerd is.

Ik zie op wat fora online dat bij bijv. Windows XP als bootschijf dan max. 2 TB gebruikt kan worden, maar als dataschijf > 2 TB wel mogelijk is. Ik vermoed dat ik dan niet tegen een limiet aan loop.

Ik heb de Windows 7 key nog (mijn eerste legale Windows....), maar ik denk dat ik voor de upgrade ga, uit luiigheid en bij o.a. mijn pa ging dat destijds prima, toen de actie nog regulier liep.

[ Voor 19% gewijzigd door PageFault op 14-03-2019 13:24 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
- Waarom migreer je niet éérst naar Windows 10 (dat gaat inderdaad nog gratis)? Of heb je daar geen ruimte meer voor? In dat geval eerst "smart clonen" met de Clone software die je gratis bij de nieuwe SSD-fabikant kunt downloaden en dan upgraden naar Windows 10 op de nieuwe SSD. Daardoor valideert je PC legaal in Windows 10 en kan je daarna een schone Windows 10 installatie uitvoeren*.

- ik denk dat 4 TB uiteindelijk wel goed gaat

*je hebt je Windows 7 key helemaal niet meer nodig als je m.b.v. de executable uit de link eerst een upgrade-installatie doet naar Windows 10 (licentiescherm overslaan) en daarna met dezelfde Windows versie (gedownload bij Microsoft) een nieuwe installatie doet (daarbij tijdens de installatie alle bestaande partities op de SSD wissen en het licentieschem overslaan).

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 14-03-2019 22:24 ]