Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Hanerda
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-03 12:20
Mijn vraag
Ik krijg bijna elk jaar loonsverhoging
Met het functioneer gesprek.

Moet de baas dan de loonsverhoging bij de laatste maand loon bij op zetten?
Of mag die van een jaar geleden met functioneer gesprek dat loon aanhouden.

Want als ik nu kijk maakt die mij blij met een dood vogeltje
Hij doet het van het loon wat ik een jaar geleden er bij op maar onder tussen is er we vanuit de cao loon verhoging geweest.

Hoe zit dit heeft iemand daar een antwoord op?

Alsvast bedankt!

Alle reacties

• iAmRenzo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:38
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt... meestal wordt je betaald via een salaristabel. Je zit bijvoorbeeld in schaal 7 en dan een bepaalde trede. Meestal is een loonsverhoging een trede erbij (of 2). Doorgaans is het binnen de organisatie afgesproken wanneer je die krijgt, bijvoorbeeld per 1-1.

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:41
Je hebt een CAO, dus dat staat daar in wanneer een verhoging wordt geëffectueerd.
CAO verhogingen, zoals inflatiecorrectie etc. staan daar los van en is geen loonsverhoging in het kader van persoonlijke ontwikkeling/groei.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:15

Rukapul

Moderator General Chat
Op zich is het aan de werkgever welke groeiverhoging het geef tenzij heel specifiek bepaald in de CAO of arbeidscontract.

Het is echter gebruikelijk dat persoonlijke groeiverhogingen en CAO loonsverhogingen los van elkaar gegeven worden. De verhogingen worden dan dus gestapeld.

(Wat er bij grote bedrijven wel gebeurd is dat het totale budget van loonsverhogingen binnen bepaalde grenzen moet blijven en groeiverhogingen dus lager uitvallen bij hogere CAO loonsverhogingen).

Rukapul wijzigde deze reactie 14-03-2019 12:39 (6%)

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Ik begrijp ook niet echt wat je bedoelt... je krijgt een salarisverhoging.. die heeft niks te maken met een CAO verhoging. Dus als jij al een CAO verhoging hebt gehad is dat toch jouw huidige salaris? En krijg je daar verhoging op. Niet op het salaris wat je een jaar geleden had.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:21
Ik lees dat je valt in een CAO, met collectieve loonsverhogingen (CAO) en individuele (beoordelingsgesprek).

Die tellen op.

Stel:
- je verdient in 2018 3000,-
- krijgt op 1-1-2019 een CAO verhoging van 2%
- en op 1-4 een individuele loonsverhoging van 3% vanwege functioneren

Dan is je loon op 1-1-2019 3060,-
en op 1-4-2019 3151,80

Als je baas het nieuwe salaris berekent als (1 jaar terug + individuele loonsverhoging) dan ontneemt hij je de facto de CAO loonsverhoging.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 15:57
t_captain schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:39:
Ik lees dat je valt in een CAO, met collectieve loonsverhogingen (CAO) en individuele (beoordelingsgesprek).

Die tellen op.

Stel:
- je verdient in 2018 3000,-
- krijgt op 1-1-2019 een CAO verhoging van 2%
- en op 1-4 een individuele loonsverhoging van 3% vanwege functioneren

Dan is je loon op 1-1-2019 3060,-
en op 1-4-2019 3151,80

Als je baas het nieuwe salaris berekent als (1 jaar terug + individuele loonsverhoging) dan ontneemt hij je de facto de CAO loonsverhoging.
Of hij verhoogt het conform CAO en noemt het loonsverhoging.

• Hanerda
Ja zo is het eigenlijk
Januari 2017 stond er met het functioneer gesprek bv: €2000
Het jaar door is er twee keer van uit de cao 1 en 2 procent bij op gegaan.

Dan januari 2018
Zegt die je krijgt 100 euro bij per maand.
Maar dan gaat dat bij de €2000 euro op en niet bij het loon van wat je in december 2017 had.

Dus eigenlijk doet hij je geen 100 euro er bij op.

Mag dat zo?

• Hanerda
Als die dit zo doet en het niet eerlijk is.
Kan ik daar wat tegen doen?

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 07:52
Als je niet ter plekke gewoon gevraagd hebt, met de rekenmachine in de hand, wat je bruto loon dan zou worden, niet echt nee. Ik snap echt niet waarom je dat hier vraagt. Je weet toch zelf in zo'n gesprek wat je verdient en de maand daarop gaat verdienen? Waarom zeg je daar ter plekke niks van dan? Het is nu vooral een vaag onsamenhangend verhaal. Je schrijfstijl helpt daar niet bepaald in.

Als je in Jan 2017 2000 verdient en dan met de CEO verhogingen naar 2000 + 4% = 2080 bijvoorbeeld gaat. Dan zou je dus in Dec 2017 2080 moeten verdienen. Dan ga ik er van uit dat je, in dat gesprek in Jan 2018, vraagt of je dan inderdaad 2180 per maand gaat verdienen.

https://niels.nu

• Diigii
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-03 22:40
Hanerda schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:47:
Ja zo is het eigenlijk

Dan januari 2018
Maar dan gaat dat bij de €2000 euro op en niet bij het loon van wat je in december 2017 had.

Mag dat zo?
Precies, ik zou het volgende verwachten:

1-1-2017 = 2000
1-6-2017 heb je 1% erbij dan lijkt mij dat je op 1-7-2017 op 2020 zit
1-9-2017 heb je 2% erbij dan lijkt mij dat je op 1-10-2017 op 2060,4 zit
31-12-2017 zit je dus op 2060,4
1-1-2018 krijg je er 100 euro bij, dus dan zou je op 1-2-2018 op 2160,40 moeten zitten en niet op 2100.

Als je werkgever heeft aangegeven dat je 2% erbij krijgt, dan zit je op het bedrag van ongeveer 2100. Maar als hij aangeeft dat je 100 euro per maand erbij krijgt dan zou het vreemd zijn dat hij dit over de 2000 euro berekend..

Ik zou dit als ik jou was aangeven. Wellicht vind je het moeilijk om dit face-to-face aan te geven, dan zou je in ieder geval de berekening die hierboven staat voor jezelf op papier zetten en dat via de e-mail naar de betreffende persoon sturen. En dan zou ik er ook bij zetten dat je eigenlijk maar 40 euro extra krijgt i.p.v. de 100 euro die is beloofd.

i7 9700K | RTX 2080 | 32GB RAM | 2TB SSD | Asus ROG Swift PG278Q | Twitch.tv/Diigii

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09:36
@Hanerda : Krijg je niet elke maand een loonstrook? Daar staat duidelijk je loon op. Kijk ook van de afgelopen maanden/jaren terug en zie je meteen of in het verleden je salaris goed is aangepast.
Als het goed is heb je elke CAO-verhoging en loonsverhoging schriftelijk ontvangen en staat hier ook in aangegeven vanaf welke datum de verhoging van kracht is.

PSN: Cappie85 (PS4)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:29
Er is niets eerlijk of oneerlijk. Je krijgt de loonsverhoging waar je recht op hebt volgens de CAO, en zelfs nog wat meer. Het staat je altijd vrij om daarover te onderhandelen natuurlijk, als je vind dat je meer zou moeten krijgen. Maar dan zou ik met betere argumenten komen dan "ik vind het niet eerlijk", want behalve wat er in je CAO staat heb je nergens recht op. En daar heb je al mazzel mee, als je geen CAO hebt of er staat geen verhoging in afgedwongen, dan heb je helemaal nergens recht op.

zcflevo.nl

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:11
Nouja @mcDavid , het is natuurlijk in zoverre oneerlijk dat de baas zegt dat ie je nu 100 euro loonsverhoging geeft, maar je defacto slechts 20 of 40 euro krijgt. Je baas belazert je dan natuurlijk gewoon want hij is niet eerlijk. Je wordt blij gemaakt met een dooie mus, met iets dat je eigenlijk sowieso, in dit geval grotendeels, zou krijgen.

Of het mag? Tsja. Hij mag niet onder de CAO lonen gaan zitten, maar hij hoeft er ook niet boven te gaan zitten. Anderzijds hoef jij je mond natuurlijk ook niet dicht te houden en kan je er best wat van zeggen. Als jouw baas zegt dat jij van 2000 naar 2100 stijgt, kan jij natuurlijk prima zeggen dat je 2160 hebt.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 14-03-2019 15:14 (9%)

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13:00
Heeft het bedrijf loonschalen?
Bij veel (grotere) bedrijven heb je een loonschalensysteem. Grofweg gezegd bepaalt je functie in welke categorie je zit (bijvoorbeeld A, B, C, D...). Per loongroep heb je trapjes, (bijv. B1, B2, ... B10)
Vaak krijgt een medewerker na een functioneringsgesprek een trapje hoger in salaris, in veel bedrijven is dit zelfs automatisch, zo goed als onafhankelijk van het functioneren (ook wel periodiek genoemd).
Bij een cao verhoging hoort dit complete systeem met het desbetreffend percentage te worden aangepast.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:21
Hanerda schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:48:
Als die dit zo doet en het niet eerlijk is.
Kan ik daar wat tegen doen?
Meer info nodig. Onder welke CAO val je?

Zonder CAO en zonder bedragen blijft het koffiedik kijken.

Om te antwoorden op je voorbeeld van 2000 +1% en 2% CAO en 1x beoordeling naar 2100.
Dat kan wel of niet volgens de regels zijn.

In dit geval is je individuele verhoging pakweg 40 euro. Je baas probeert het kennelijk positief te brengen door het bedrag inclusief collectieve verhoging te presenteren: “heb je mooi 100 euro erbij”. Terwijl je in feite maar 40 euro erbij krijgt, die andere 60 had je al.

Maar dat gaat alleen over de presentatie. De echte vraag is: is die 40 euro volgens de regels?

Zonder kennis van CAO, beoordeling en getallen kunnen we die vraag niet beantwoorden.

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-03 07:39
Ja zo is het eigenlijk

Dan januari 2018

Mag dat zo?
Ik hoop wel dat dit een voorbeeld is en je er niet na ruim een jaar achter komt dat een afspraak mogelijk niet zoals jij verwacht hebt is nageleefd. Mocht dat niet zo zijn, dan denk ik dat je onderhandelingspositie wat minder sterk is.

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 06:43
Ja zo is het eigenlijk

Dan januari 2018

Mag dat zo?
Het zal niet verboden zijn, maar het is zeker niet netjes. Hij laat de verhoging groter lijken dan het is.
Ik zou hem er op aanspreken. Wat is zijn reactie als je zegt "oh dus het wordt 2160?" (2000+ 1% + 2% + €100)

Als je met CAO schalen en schijven zou werken heb je deze verwarring niet. Ik ben bv. van E2 naar E4 gegaan (die schelen ook ongeveer 100 euro), dat gedurende het jaar de hoogte van de schaal veranderd door CAO stijgingen maakt dan niet uit.

Anatidae wijzigde deze reactie 14-03-2019 20:50 (14%)

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True