Ervaring Projector als TV in woonkamer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Hey Tweakers, bij deze zou ik jullie ervaring hierover eens willen weten.

Op internet is er natuurlijk veel over te vinden in de vorm van ads en reviews etc... en natuurlijk gaan projectorwinkels/verkopers voor hun eigen winkel spreken, hetgeen compleet logisch is.

Misschien heb ik onvoldoende lang gezocht maar ik kan niet echt -objectieve(!)- opsommingen van de voor- en de nadelen van 'projector als tv' vinden, of ervaringen van dit concept i.p.v. reviews over specifieke beamers of merken, dat laatste is niet zozeer waarnaar ik op zoek ben (dat komt in een later stadium wanneer ik dichterbij de overweging sta om iets aan te schaffen)

Ook hier op Tweakers wel wat topics gevonden hierover maar ook vrij specifiek 'die beamer tegenover die beamer' etc.

For now wil ik eigenlijk gewoon weten wat de voor -en de nadelen zijn indien je ervoor kiest om je huidige televisie in de woonkamer -daar gaat het bij mij om- te vervangen door een beamer.

Wat ik zelf al weet is dat omgevingslicht een grotere rol speelt want: scherm of muur is wit, dus weerkaatst veel meer omgevingslicht dan bvb. een zwart televisiescherm.

Televisieschermen voor dezelfde prijs als beamers zullen een aanzienlijk scherper beeld hebben, wil je de kwaliteit/scherpheid en contrast van moderne +1500Euro Telvisies evenaren, dan zit je bij Laserprojectoren aan een veelvoud van dit bedrag.

Maar het gaat me niet echt om de 'beste kwaliteit': de aanleiding van dit topic is die Laserprojector van Xiaomi, dat lijkt me voor z'n prijs een fantastisch product, en ik ben me ervan bewust dat het slechts FullHD is, maar ik ben voorlopig nog niet echt op zoek naar 4K...

De 'short throw', de geringe noise van de fans, de mooie prijs zijn dingen die me echt aanstaan (van zodra dit product op de Benelux-markt verkrijgbaar is.

Ik zou dit ding echt in mijn woonkamer zien staan en de reviews zijn super, maar ik twijfel heel erg omdat ik besef dat ik voor de prijs van 1800, 1900 euro toch wel veel mooie, meer toekomstbestendige, 4K HDR televisies kan vinden, in dat opzicht zou zo'n beamer misschien een domme keuze zijn?

Feit is: voor mijn mancave zie ik de voordelen véél meer in, daar is maar één raam en sowieso verduisterd wanneer TV daar aan gaat (en dus ook ideale omstandigheden voor een beamer)...

Dus ik dacht aanvankelijk ook eerst metéén aan mijn mancave om dit ding in te zetten, daar zou het wel ideaal zijn...
Maar anderzijds denk ik: "Als ik dit ding aanschaf dan wil ik daar niet alleen in het weekend van genieten wanneer ik eindelijk de tijd heb om 's avonds een paar uurtjes te gaan bingewatchen of gamen in m'n mancave (groot woord eigenlijk, gewoon zolder met zetelbed en televisie :D )..." dus zou ik dit ding eerder in de woonkamer zetten waar we nagenoeg elke avond televisie kijken. (en dan onze vrij recente televisie in de woonkamer naar boven verhuizen)

Probleem is: woonkamer is alleen 's avonds verduisterd, overdag kunnen we wel jaloezieën dicht doen maar desondanks is het -en dat is een bewuste keuze- een woonkamer met veel lichtinval...

Ook wordt er overdag -met slecht weer- ook vaak naar televisie gekeken door bvb. dochter in het weekend die ook wel eens graag wat shows van K3 ziet, of door vrouw die voorlopig door een revalidatie na operatie nog voor minstens 5 maand thuis is en overdag ook graag wat Netflix kijkt wanneer het daglicht in huis is...

Zou dit een goeie keuze zijn? Onze huidige televisie in de woonkamer is ook gewoon FullHD, maar desondanks wel een mooi en scherp beeld omdat we er vanop een goeie 3 à 4 meter naar kijken, ik wil gewoon niet dat geld uitgeven om er dan uiteindelijk niet echt tevreden over te zijn. (en ja, ik weet het, terugsturen is een optie en een recht maar ook gedoe, voorkomen is beter dan genezen.)

Dus ik noteer zelf als voor -en nadelen van laserprojector i.p.v. televisie:

Pro:
- niet gebonden aan één schermdiagonaal
- beamer uit = geen zwart inactief scherm meer in woonkamer
- elegant en compact

Contra:
- contrast in verlichte ruimtes verre van optimaal
- geluid van fans (maar daar zou ik sowieso op letten bij aankoop)
- prijs t.o.v. televisie
- levensduur(?) voor die Xiaomi speelt dit blijkbaar minder, zou een lange levensduur hebben (en sowieso ga ik hier geen 10 jaar mee doen, kwestie van vooruitgang van technologie)
- stof aanzuigen ~ hitteproductie ~ mogelijkheid tot oververhitting bij veel stof(?)

Maar mogelijks kunnen jullie een paar van deze punten tegenspreken, of hebben jullie aanvullingen vanuit jullie eigen -of van bekenden- ervaringen...

TL:DR: waarom zou ik een short-throw laserprojector van maximum 2000 euro overwegen t.o.v. een televisie van dezelfde prijs, in een woonkamer met overdag relatief veel lichtinval.

Shoot! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
Ik zit toevallig al een tijdje met precies dezelfde vraag, jij hebt het zo mooi opgesomd! :)
Is er eigenlijk een tweaker met zo'n Xiaomi beamer? Want als ik internet mag geloven is het echt een fantastisch apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
dehardstyler schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:26:
Ik zit toevallig al een tijdje met precies dezelfde vraag, jij hebt het zo mooi opgesomd! :)
Is er eigenlijk een tweaker met zo'n Xiaomi beamer? Want als ik internet mag geloven is het echt een fantastisch apparaat!
Lol, thanx. :D

Ja idd, ik lees echt veel goeds over dit apparaat, en op tweakers heb ik wel een beknopte review gevonden van @ukoker die er ook best tevreden over was met 5 sterren...

Ook al wat Youtubereviews gezien waarin vooral naar voor komt dat de geluidsproductie echt meevalt t.o.v. veel andere projectoren, maar dat ook -duidelijk- het contrast pas écht tot z'n recht komt in goed verduisterde kamers... hetgeen ook logisch is gezien het witte vlak waarop geprojecteerd wordt...

Ik denk, voor mij, dat dit laatste het grootste minpunt zou zijn in het geval ik dit voor de woonkamer zou aanschaffen... ik ga niet élke keer heel de woonkamer verduisteren als ik overdag even televisie -ttz. beamer- wil aanzetten. Maar als dat wil zeggen dat we overdag naar een flets, contrastloos beeld moeten kijken is dat natuurlijk niet de bedoeling.
Het gaat ook niet om 2 raampjes verduisteren maar de volledige zuidwand, hoek en de helft van de oostkant van het huis die in één stuk doorlopende beglazing (schuiframen) is, was tijdens de bouw ook een bewuste keuze... Maar in dit geval dus niet ideaal vrees ik...

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 14-03-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:55
PinusRigida schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Ja idd, ik lees echt veel goeds over dit apparaat, en op tweakers heb ik wel een beknopte review gevonden van @ukoker die er ook best tevreden over was met 5 sterren...

Ook al wat Youtubereviews gezien waarin vooral naar voor komt dat de geluidsproductie echt meevalt t.o.v. veel andere projectoren, maar dat ook -duidelijk- het contrast pas écht tot z'n recht komt in goed verduisterde kamers... hetgeen ook logisch is gezien het witte vlak waarop geprojecteerd wordt...

Ik denk, voor mij, dat dit laatste het grootste minpunt zou zijn in het geval ik dit voor de woonkamer zou aanschaffen... ik ga niet élke keer heel de woonkamer verduisteren als ik overdag even televisie -ttz. beamer- wil aanzetten. Maar als dat wil zeggen dat we overdag naar een flets, contrastloos beeld moeten kijken is dat natuurlijk niet de bedoeling.
Het gaat ook niet om 2 raampjes verduisteren maar de volledige zuidwand, hoek en de helft van de oostkant van het huis die in één stuk doorlopende beglazing (schuiframen) is, was tijdens de bouw ook een bewuste keuze... Maar in dit geval dus niet ideaal vrees ik...
Kun je geen scherm vóór je huidige tv laten hangen, zodat je overdag tv kunt kijken en 's avonds de beamer uit kunt rollen? Best of both worlds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb jarenlang een beamer in de huiskamer gehad, in de periode dat ik een nogal donkere huiskamer had was dat prima, maar in mijn huidige huis geen doen meer. Dan kan ik die setup alleen in de winter maar gebruiken, zeg maar. En dan nog had ik er altijd een "kleine" LCD tv naast om even het nieuws aan te hebben terwijl ik stond te koken. Maar het was wel fantastisch, gewoon standaard alles op 4m diagonaal kijken (ik had toen een Epson TW-2900 FHD). Let wel: de mensen op straat en de overburen kijken alles mee.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ukoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 11:33
PinusRigida schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Die tag's werken wel zeg :)

Ik kan je vertellen dat het op een grauwe dag opzich best te doen is. Mocht je perfect beeld willen die niet veel last heeft van ambient light, dan kan je additioneel een ALR PET Crystal screen aanschaffen bij XY Screens.

Check ook de filmpjes beneden.

Afbeeldingslocatie: https://img3710.weyesns.com/uploads/www.xyscreen.com/addon/133b9e941688528f7630fe0032ac4fc0.jpg

https://youtu.be/ZxF631HyE1k

https://youtu.be/N1-I3mJxcAQ

Mocht je nog vragen hebben hoor ik t wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:15

Dxue

PSN:EvilDrunk

even een vraagje erbij als een soort van tussen oplossing:
wat als je overdag de beamer dichterbij de muur zet en dus van een kleiner beeld geniet laten we zeggen 70". Dat zou in theorie enorm moeten helpen met het contrast en lichtopbrengst oppompen. En wanneer het donker wordt, de beamer weer een paar centimeter naar achteren? Ik heb zelf ook naar de beamer gekeken en zat ook met het licht overdag probleem. Ik weet niet hoeveel werk het is om de beamer te laten focussen en of het uberhaupt een 'klein' beeld van 70" kan halen.(nouja, dat kan die wel, maar of het dan nog scherp is? Misschien wilt @ukoker dat uitproberen als die de tijd daar voor heeft?

met ene ultra short throw zou deze oplossing nog te doen zijn voor mijzelf (kwestie van een 2 plakbandjes op de tafel voor het goede beeld).

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:30
In mijn vorige (boven)woning had ik een Benq HT480W, waar ik altijd wel tevreden mee ben geweest. Gezien de indeling van de kamer zat ik met een grote kijkafstand en had daardoor behoefte aan een groot scherm. Bovendien kon ik het projectiescherm combineren met de diaprojector.

Nu zou ik er niet meer aan beginnen. Dia's heb ik inmiddels allemaal gedigitaliseerd. Grote TV's zijn nu betaalbaar.
Aan de opgesomde voor- en nadelen heb ik niets toe te voegen. Persoonlijk vond ik matig beeld bij daglicht, ondanks gebruik van een daglichtscherm en het geluid van de projector, met name bij muziekfilms, de belangrijkste nadelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ukoker
Dxue schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:50:
even een vraagje erbij als een soort van tussen oplossing:
wat als je overdag de beamer dichterbij de muur zet en dus van een kleiner beeld geniet laten we zeggen 70". Dat zou in theorie enorm moeten helpen met het contrast en lichtopbrengst oppompen. En wanneer het donker wordt, de beamer weer een paar centimeter naar achteren? Ik heb zelf ook naar de beamer gekeken en zat ook met het licht overdag probleem. Ik weet niet hoeveel werk het is om de beamer te laten focussen en of het uberhaupt een 'klein' beeld van 70" kan halen.(nouja, dat kan die wel, maar of het dan nog scherp is? Misschien wilt @ukoker dat uitproberen als die de tijd daar voor heeft?

met ene ultra short throw zou deze oplossing nog te doen zijn voor mijzelf (kwestie van een 2 plakbandjes op de tafel voor het goede beeld).
Dichterbij is het inderdaad feller. Ik kijk meestal zo rond de 100". Volgens mij zit je op 80" als hij tegen de muur aan staat. Ik heb het nog nooit op 150" geprobeerd, simpelweg te groot voor mij. Maar overdag met het beeld dichterbij scheelt het echt amper of je nou 90" of 120" projecteert vind ik.

Scherpte is totaal geen issue, hij is altijd scherp en heeft een autofocus, dat is niet als de ouderwetse beamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Brammos85 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:56:
[...]

Kun je geen scherm vóór je huidige tv laten hangen, zodat je overdag tv kunt kijken en 's avonds de beamer uit kunt rollen? Best of both worlds?
Ik zou liever niet met een scherm werken maar gewoon op de muur projecteren, die blijft toch wit en als ik de tv dan toch laat staan zou ik de kost van zo'n projector niet echt overwegen...
...of het is voor boven, qua omgevingslicht ideaal, maar daar wordt het maar twee -met geluk- dagen per week gebruikt dus da's ook wat gek.

Okay, thanx voor de input, @ukoker @Brammos85 @Dxue @JukeboxBill en @SeatRider, heb een paar zeer interessante dingen gelezen.

Zeker ook heel interessant van dat christal screen @ukoker had geen idee dat zoiets bestond! (y)
Ziet er heel knap uit, bij beelden met weinig zwart is het echt dik ok, maar het zwart valt me zo op het eerste zicht toch wat tegen (in een verlichte kamer that is...).

Misschien toch eens naar zo'n winkel gaan om het eens te gaan 'in het echt' bekijken, dan zien of ik ermee kan leven of niet...

[ Voor 63% gewijzigd door PinusRigida op 15-03-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2024
@ukoker

Een vraagje: Ik overweeg ook de aankoop van de Xiaomi Mi maar heb enkel 'schrik' dat het beeld voor mij te hoog gaat vallen aangezien ik 'm bovenop mijn tv-meubel moet zetten.

Kan jij misschien even het volgende nagaan: Als je de projector op een oppervlak plaatst en de afstand tussen de voorkant van de projector en de muur bedraagt 20cm, wat is dan de afstand tussen het oppervlak en de onderkant van het geprojecteerde beeld? En kan je dit op een of andere manier nog bijstellen zodat het geprojecteerde beeld lager valt. Anders vrees ik dat ik schuin omhoog ga moeten kijken en dat is niet erg aangenaam lijkt me.

Bedankt alvast en alle begrip uiteraard moest die 'proefopstelling' niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ukoker
Brick Top schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:45:
@ukoker

Een vraagje: Ik overweeg ook de aankoop van de Xiaomi Mi maar heb enkel 'schrik' dat het beeld voor mij te hoog gaat vallen aangezien ik 'm bovenop mijn tv-meubel moet zetten.

Kan jij misschien even het volgende nagaan: Als je de projector op een oppervlak plaatst en de afstand tussen de voorkant van de projector en de muur bedraagt 20cm, wat is dan de afstand tussen het oppervlak en de onderkant van het geprojecteerde beeld? En kan je dit op een of andere manier nog bijstellen zodat het geprojecteerde beeld lager valt. Anders vrees ik dat ik schuin omhoog ga moeten kijken en dat is niet erg aangenaam lijkt me.

Bedankt alvast en alle begrip uiteraard moest die 'proefopstelling' niet lukken.
33CM 8) , overigens als je de projector aan de voorkant verhoogd kan je 'm lager laten projecteren.

Zoek ook de manual op, dat geeft je meer inzicht.

[ Voor 7% gewijzigd door ukoker op 17-06-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01-2024
ukoker schreef op maandag 17 juni 2019 @ 21:45:
[...]

33CM 8) , overigens als je de projector aan de voorkant verhoogd kan je 'm lager laten projecteren.

Zoek ook de manual op, dat geeft je meer inzicht.
Thanks man! Heb even de manual gegoogled en daar staat inderdaad ook een tabel in.

Nu jij spreekt over de voorkant te verhogen, maar gaat dat het beeld niet vervormen? Want ik vermoed dat de projector een beeld 'werpt' dat perfect evenwijdig is aan een loodrechte muur/scherm. Als je de voor -of achterkant gaat verhogen ga je die evenwijdigheid toch verstoren? Misschien dat je dat software-matig nog wel kan corrigeren maar dan denk ik dat je weer pixels verliest. Want de 'stand' van de lens zelf zal je wel niet kunnen aanpassen gok ik? Voor alle duidelijkheid, ik heb geen verstand van projectoren. Ben gewoon even hardop aan het nadenken.

33cm is sowieso te hoog voor mij. In mijn situatie (meubel dat aan de muur is bevestigd) zou dat betekenen dat de onderkant van het geprojecteerde beeld quasi op ooghoogte zit. De rest van het beeld zit dus boven ooghoogte, wat te hoog is vrees ik. Een centimer of 15-20 zou al veel wenselijker zijn in mijn geval.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ukoker
Brick Top schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:38:
[...]

Thanks man! Heb even de manual gegoogled en daar staat inderdaad ook een tabel in.

Nu jij spreekt over de voorkant te verhogen, maar gaat dat het beeld niet vervormen? Want ik vermoed dat de projector een beeld 'werpt' dat perfect evenwijdig is aan een loodrechte muur/scherm. Als je de voor -of achterkant gaat verhogen ga je die evenwijdigheid toch verstoren? Misschien dat je dat software-matig nog wel kan corrigeren maar dan denk ik dat je weer pixels verliest. Want de 'stand' van de lens zelf zal je wel niet kunnen aanpassen gok ik? Voor alle duidelijkheid, ik heb geen verstand van projectoren. Ben gewoon even hardop aan het nadenken.

33cm is sowieso te hoog voor mij. In mijn situatie (meubel dat aan de muur is bevestigd) zou dat betekenen dat de onderkant van het geprojecteerde beeld quasi op ooghoogte zit. De rest van het beeld zit dus boven ooghoogte, wat te hoog is vrees ik. Een centimer of 15-20 zou al veel wenselijker zijn in mijn geval.

Nogmaals bedankt!
Je hebt gelijk, je kan het weer softwarematig corrigeren en je zal dan vast kwaliteit verlliezen.
Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb uiteindelijk zelf een meubel gemaakt en het probleem zo opgelost...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M9R5Q5B/3-BCAFAFB-DC5-C-4-BF5-A1-B8-49-ADDB5-FFED4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mFGvdmy/4-C370899-473-E-4-EBC-97-C2-5-ACB74-F15-EA4.jpg

Ben ik best trots op :*)

Daarnaast is scherpstellen geen probleem, dus het lade effect is relaxed. Nieuws kijk ik klein, film kijk ik groot, je kan lekker makkelijk stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 22:04

wasco

brightest crayon in the box

wow das knap man!

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ukoker schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Je hebt gelijk, je kan het weer softwarematig corrigeren en je zal dan vast kwaliteit verlliezen.
Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb uiteindelijk zelf een meubel gemaakt en het probleem zo opgelost...

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben ik best trots op :*)

Daarnaast is scherpstellen geen probleem, dus het lade effect is relaxed. Nieuws kijk ik klein, film kijk ik groot, je kan lekker makkelijk stellen.
Dat ziet er goed uit!

Hoe doe je dat met groot/klein?
Door de la verder open te trekken word het groter? dus op 2e foto staat hij op klein?
Of het je een schanier op de achterste plank dat je die kan open klappen?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:41
Een short throw projector is voornamelijk om in te stellen en niet meer aan te passen. (Volgens mij...)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ukoker
ToolkiT schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Dat ziet er goed uit!

Hoe doe je dat met groot/klein?
Door de la verder open te trekken word het groter? dus op 2e foto staat hij op klein?
Of het je een schanier op de achterste plank dat je die kan open klappen?
Idd, lade open is groter en dichter is kleiner.

Mocht iemand interesse hebben in zo een kast verneem ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ukoker schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:02:
[...]

Idd, lade open is groter en dichter is kleiner.

Mocht iemand interesse hebben in zo een kast verneem ik het graag :)
Ik heb wel interesse om zoiets zelf ook te maken..
Heb je bouwtekeningen die je wil delen?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ukoker
ToolkiT schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Ik heb wel interesse om zoiets zelf ook te maken..
Heb je bouwtekeningen die je wil delen?
Ik heb het in mijn hoofd gedaan en enkele krabbels op papier. Maar die heb ik niet meer.
Is geen rocket science. Gewoon op lengte zagen en goeie ladegeleiders die wat gewicht aan kunnen.
Bij Hornbach heb je een one stopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58
@ukoker dat ziet er wel goed uit zo in het kastje verwerkt. Als ik ooit overweeg om een UST aan te schaffen wil ik ook wel een dergelijke oplossing. Wellicht dat ik dan nog even bij je kom aankloppen ;)

Btw, heb je wellicht ook wat fotomateriaal (of film) waar de beamer in actie is? Zowel in het donker als bij (beperkt) daglicht? Ik ben namelijk wel super benieuwd hoe dat er bij jou uit ziet.

@PinusRigida sorry voor het "kapen" van je topic :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Lol, geen probleem, was dit topic eigenlijk al een beetje vergeten. ;)

Ps: knap werk heb je daar geleverd! _/-\o_

Persoonlijk ben ik er min-of-meer uit: ik blijf voorlopig bij de 'true en tested formula' van televisie, nu de kwalitatieve 4K's best betaalbaar worden...

In een woonkamer waar relatief veel lichtinval is blijft het i.m.o. toch de beste oplossing qua contrast en helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
PinusRigida schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Lol, geen probleem, was dit topic eigenlijk al een beetje vergeten. ;)

Ps: knap werk heb je daar geleverd! _/-\o_

Persoonlijk ben ik er min-of-meer uit: ik blijf voorlopig bij de 'true en tested formula' van televisie, nu de kwalitatieve 4K's best betaalbaar worden...

In een woonkamer waar relatief veel lichtinval is blijft het i.m.o. toch de beste oplossing qua contrast en helderheid.
Nog van gedachten verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Wackmack schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:28:
[...]

Nog van gedachten verandert?
Hou het even bij een TV, heb het nu bij een maat van me ook gezien, die specifieke Xiaomi projector en ik vind het echt knap, zowel qua technologie als prijs, en in een degelijk verduisterde kamer ook het beeld... Wat me vooral aansprak was de formfactor: een klein wit doosje waar normaalgezien een knoert van een TV staat... Maar van zodra er wat lichtinval is, is het... tja, de ene vindt dit minder erg dan de andere maar ik zou me eraan storen om m'n muur te zien i.p.v. zwart of donker in de beelden.
Geen probleem voor op m'n zolder maar dan vind ik het weer wat zonde vermits ik er tegenwoordig zelfs in het weekend nog zelden kom... heb er nu gewoon een goeie Philips FullHD televisie staan.

Voor beneden kijk ik binnen een jaartje, misschien 2 jaar uit naar een 4K televisie, en als het kan eentje met HDR... Ook dat zag ik dan weer bij een andere makker en ja, toen ik weer naar huis vertrok wilden m'n oogballen niet meer mee. :D :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
short throw beamer + ALR scherm is wel aardig maar vrij prijzig t.o.v. reguliere homecinema beamers. Kwalitatief gezien zijn er ook geen echte high-end short-throw beamers. Voor zover ik weet is er nog geen short throw op de markt die een midrange projector verslaat in kwaliteit (Epson tw9400, instap Sony etc...).

Leestip: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175384.0

Ik draai zelf alweer een aantal jaren een projector in de huiskamer en sinds een jaartje zonder televisie. Dat bevalt ons perfect. De huidige mid-range beamer (epson TW9300) moet nog een keer vervangen worden voor een JVC NX7 maar dat is door corona tijd even uitgesteld. Ook is de beste upgrade voor ons het vaste spanscherm van Projecta geweest. Wat maakt dat een verschil zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NEvvHKCtIZSjZ4NVrrkgfmEl9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qja8a9KSOZPz5UH40pVlbuY9.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Gezien de prijzen van apparatuur die jij in de gaten houd zou ik 4k HDR voorlopig even uitstellen. Want de "goedkoopste" beamer die redelijk met HDR om gaat is een JVC NX5 (5999,-). Ik vind de Epson Tw9300/9400 (+-2800,-) niet bepaald super met omgaan met HDR content (ligt aan de tonemapping).

[ Voor 15% gewijzigd door ReRichard op 17-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
ReRichard schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:58:

PS: Gezien de prijzen van apparatuur die jij in de gaten houd zou ik 4k HDR voorlopig even uitstellen. Want de "goedkoopste" beamer die redelijk met HDR om gaat is een JVC NX5 (5999,-). Ik vind de Epson Tw9300/9400 (+-2800,-) niet bepaald super met omgaan met HDR content (ligt aan de tonemapping).
Thanx, noted...

...maar eigenlijk bedoelde ik in mijn laatste alinea een 4k HDR televisie, geen projector, was idd. wat onduidelijk, ik pas het aan.

Dit soort televisies hun prijzen zakken relatief snel door hun populariteit en de grote concurrentie, binnen 2 jaar zijn de huidige topmodellen koopjes waar de winkel vanaf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
PinusRigida schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:20:
[...]

Dit soort televisies hun prijzen zakken relatief snel door hun populariteit en de grote concurrentie, binnen 2 jaar zijn de huidige topmodellen koopjes waar de winkel vanaf wil.
Is met beamers niet anders hoor ;) Vorig jaar bracht Epson de TW9400 uit waardoor ik een TW9300 voor 1800,- bij coolblue kon halen (was 2800,-). Overjaarse modellen lonen vaak.

Op dit moment koop je idd "voor een prikkie" een toffe 4k HDR televisie. Over een paar jaar geld dat voor projectoren ongetwijfeld ook (aangezien de high-end inmiddels al overstapt zijn naar 8k e-shift / JVC NX9)
Pagina: 1