Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• detim
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-03 17:04
Ik vroeg me het onderstaande af, puur hypothetisch.

Stel, je hebt een ICT bedrijf.
Of je bent ZZP'er.
Of je verdient cash wat bij.

Je hebt een klant die je altijd uurtje factuurtje inhuurt zo'n 2 uur per week en waar je min of meer de vaste ICT'er bent.
Verder zijn er geen concrete afspraken over beschikbaarheid en contracten, maar de klant gaat er vanuit dat hij jou altijd kan bellen.

Als deze klant dan een grote crash heeft, volledig buiten jouw schuld om. Bestaat er dan een soort verplichting om de klant hiermee te helpen? Of mag jij zeggen, sorry, geen zin, zoek het maar uit. (Om wat voor een reden dan ook, vakantie, ziekte of gewoon echt geen zin/tijd)

Buiten dat er natuurlijk een soort morele verplichting is ben ik vooral benieuwd naar het juridische deel.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:21
Nee, er is geen jurudische basis voor een verplichting.

• Lawwie
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11:54

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

detim schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:04:
Verder zijn er geen concrete afspraken over beschikbaarheid en contracten, maar de klant gaat er vanuit dat hij jou altijd kan bellen.
Geen SLA, geen verplichting.
Als deze klant dan een grote crash heeft, volledig buiten jouw schuld om. Bestaat er dan een soort verplichting om de klant hiermee te helpen? Of mag jij zeggen, sorry, geen zin, zoek het maar uit.
Geen verplichting, maar kans is wel groot dat ze daarna verder zoeken naar iemand die in zo'n geval wel paraat staat.

steam: lawwie

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

AW_Bos

🗑 Verwijder bericht

Als er geen dingen op papier staan, dan zijn er ook geen juridische verplichtingen. Het kan wel zo zijn dat jouw naam op feestjes en bij andere gezelschapsgesprekken mogelijk een negatieve klank zal krijgen.

AW_Bos wijzigde deze reactie 14-03-2019 10:09 (20%)

...

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-03 18:08
Als er geen sprake is van contracten, of afpsraken op papier dan blijft de verbale afspraak, of de ongeschreven regel over. Hierbinnen heb je alle vrijheid omdat je nergens aan vast zit, hooguit moreel zoals je zelf aangeeft.

Zo maar stoppen bij een opdrachtgever is daarom mogelijk, alleen de manier waarop zou ik wel overwegen.
Als je bijvoorbeeld ineens geen telefoontjes meer opneemt, of ineens niet meer verschijnt dan kan dit irritatie of verbazing opwekken bij de klant.
Als ik een klant had waarvan ik af wil dan zou ik deze aangeven dat je om welke reden dan ook geen kans meer ziet om mijn werk hier te continueren. Verzin desnoods een mooie smoes dat je een project hebt aangenomen waardoor je geen tijd meer voor andere opdrachten hebt. Bied daarbij eventueel een ander bedrijf aan die het over kan nemen, zodat de klant makkelijker over kan stappen en zaken doorlopen.
Verdwijn je met de noorderzon dan kan jouw naam door deze klant in een kwaad daglicht worden gezet.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:55

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

@detim je geeft wel erg weinig context. Ik denk dat je beter kan kijken wat redelijk is

Als de situatie gegroeid is, is het niet onredelijk dat je meld dat aangeeft dat je liever een andere werkwijze wilt afspreken, omdat bijvoorbeeld: je dit belemmert in andere werkzaamheden en dus geld kost.

Maar het is altijd beter een open dialoog te houden dan de deur dicht te knallen.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• detim
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-03 17:04
vso schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:21:
@detim je geeft wel erg weinig context. Ik denk dat je beter kan kijken wat redelijk is

Als de situatie gegroeid is, is het niet onredelijk dat je meld dat aangeeft dat je liever een andere werkwijze wilt afspreken, omdat bijvoorbeeld: je dit belemmert in andere werkzaamheden en dus geld kost.

Maar het is altijd beter een open dialoog te houden dan de deur dicht te knallen.
Het is op dit moment niets concreet, dus dit is meer hypothetisch zoals ik al zei.

Ik heb dus inderdaad wat klanten waar ik het ICT beheer doe, gelukkig meestal altijd alles naar tevredenheid.
Maar soms heb je dus klanten die overal om zeiken en het nooit goed is etc.
Zo heb je bijvoorbeeld ooit klanten die mij een keer per maand bellen met diverse zaken en dan op de factuur gaan reclameren dat alles garantie zou moeten zijn omdat ik een jaar geleden daar ooit eens wat heb ingesteld.
Op het moment dat er daar iets flink fout gaat weet ik van te voren al bijna dat er achteraf weer een hoop gedonder komt over de betaling, maar om op zo'n moment te zeggen ik laat je in de steek en zoek maar iemand anders die je dringende storing oplost kun je iig. moreel niet maken vind ik.
Maar juridisch denk ik dus inderdaad wel.

• Lawwie
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11:54

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

detim schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:27:
[...]
Zo heb je bijvoorbeeld ooit klanten die mij een keer per maand bellen met diverse zaken en dan op de factuur gaan reclameren dat alles garantie zou moeten zijn omdat ik een jaar geleden daar ooit eens wat heb ingesteld.
Afspraken maken dus, alles op papier zetten. Zodat je wanneer klanten (onrechtmatig) klagen, altijd terug vallen op je afspraken.

IT is vaak iets vanzelfsprekends voor de mensen die hier geen kennis van hebben, ze menen maar overal garantie op te kunnen claimen en alle schuld af te kunnen schuiven op de ITer.

steam: lawwie

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Moraal van het verhaal: maak vanaf nu vooraf heldere afspraken op papier in de mail. Voor iedereen beter. Zeker als het over garantie gaat.

En ja dan gaan er soms klanten naar de concurrent die gouden bergen belooft. Soit.

Edit: @Lawwie doe me es niet voor zijn :N :+

F_J_K wijzigde deze reactie 14-03-2019 10:32 (10%)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:21
[...]
Je zou moeten checken hoeveel uur je echt kwijt bent inclusief de sales, administratie en onbetaalde nazorg. neem afscheid van klanten waar je effectieve uurtarief te laag is.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:55

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

[...]

Het is op dit moment niets concreet, dus dit is meer hypothetisch zoals ik al zei.

Ik heb dus inderdaad wat klanten waar ik het ICT beheer doe, gelukkig meestal altijd alles naar tevredenheid.
Op het moment dat er daar iets flink fout gaat weet ik van te voren al bijna dat er achteraf weer een hoop gedonder komt over de betaling, maar om op zo'n moment te zeggen ik laat je in de steek en zoek maar iemand anders die je dringende storing oplost kun je iig. moreel niet maken vind ik.
je antwoord was wel te verwachten ;) Oftewel *O* *O* *O* -O- -O- -O- van eigen bedrijf hebben, en zoals men eerder zegt afspraken maken.

En eigelijk kom je terug op het "redelijkheids" principe, als jij een pc aflevert die binnen een dag "poef' doet dan kan je daar makkelijker over ruzie-en dan als het 1 of 2 maanden later gebeurt.. weet jij veel wat die klant in de tussentijd doet :?

Let wel dat dit "redelijk" moet klinken dus je moet je klant wel in staat stellen gecontroleerd hebben op correcte werking. (tekenen voor ontvangst) je kan bv voorstellen dat hij korting/kwijtschelding krijgt als jij/medewerker de klacht terecht vinden. Maar je mag ook eisen/voorstellen dat hij volledig/deel aan kosten vergoed.

en je hebt altijd azijn pissers die zeggen dat je maar 5 minuten "werkt" en 55 minuten gewacht hebt op downloaden van de update / installatie .. tja die moet je gewoon kunnen verdedigen..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-03 13:45
Laat na werkzaamheden altijd (schriftelijk) bevestigen dat de opdracht is uitgevoerd en werkt zoals afgesproken.
Dan kan je daar dat jaar later naar terug verwijzen zonder "ja maar het werkte toch gister ook nog"-argumenten.
Zaken gewoon heel zakelijk houden.

frickY wijzigde deze reactie 14-03-2019 11:00 (8%)

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-03 23:12
Stel per klant een overeenkomst op waarbij je de scope van het onderhoud (wat walt wel onder jouw verantwoordelijkheid en wat niet) en stel per onderdeel een SLA voor.
Je kan hier bijvoorbeeld in aangeven dat telefonie buiten jouw scope van onderhoud valt maar dat het netwerk waarbij de telefoon over communiceert wel in jouw beheer ligt.
Zelfde geld voor servers, clients, updates, onderhoud in zijn algemeen, software pakketten etc.

In het SLA staat precies binnen hoeveel tijd jij moet reageren en een storing moet hebben opgelost, mits het binnen jouw scope ligt.

Om je een opzetje te geven hoe je een SLA opstelt zie: https://www.mkbservicedes...rvice-level-agreement.htm

Bespreek het contract en SLA samen met je klant(en) en laat de verantwoordelijke hiervoor teken dat hij akkoord gaat met de voorwaarden. Dan kan je daarna geen gezeik krijgen wat wel en niet onder garantie zou moeten vallen en dat facturen altijd gewoon betaald moeten worden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:06
[...]

Als je beheer doet bij een bedrijf waar ook jij ontevreden bent (want zij 'klagen'), dan moet je dit aangeven bij hen. Blijven ze onredelijk, geen begrip of komen jullie er niet uit, dan neem je afscheid van de klant. Een briefje/mailtje naar de klant is wel zo netjes. Dan heb je jouw plicht in ieder geval gedaan.

• Corrit
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:43
Zo te horen weet je wel vrij precies welke van je klanten dit soort acties uithalen.

Je kunt natuurlijk ook voordat zo'n situatie zich voordoet afscheid van ze nemen. Dat is een stuk netter dan 'geen gehoor' geven op het moment dat ze je dringend nodig hebben.

Dat scheelt ook een hoop frustratie bij beide partijen en mochten ze toch nog bij je aankloppen wanneer een keer de pleuris uitbreekt dan heb je dan nog de optie om je hand over je hard te strijken en ze alsnog te helpen (waar ze hopelijk dan heel blij mee zijn), of gewoon zonder schuldgevoel lekker achterover leunen natuurlijk. :+

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:58
[...]

Lees het boek: 4 hour workweek eens, staat heel duidelijk in hoe je met dit soort dingen om moet gaan!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Als je een lange tijd de ICT bij iemand doet, gemiddeld 2 uur per week langskomt, maar bij problemen de telefoon niet meer opneemt omdat het zo'n lastige klant is, heb je juridisch toch wel een probleem. Impliciet is er een duurovereenkomst tot stand gekomen waarbij TS zich inspant om de ICT op orde te houden. TS kan die overeenkomst niet zomaar opzeggen zonder een redelijke termijn in acht te nemen en/of een schadevergoeding te betalen. Bij problemen 'doei' zeggen is geen redelijke termijn. "Geen SLA" en "geen dingen op papier" gaan je daarbij niet helpen. Vakantie of ziekte lijken me wel geldige redenen om de klant te laten wachten (al ben je dan mogelijk wel schadeplichtig als je een resultaatverplichting niet bent nagekomen en de problemen daardoor zijn ontstaan). Als die klant echt zo lastig is, zeg je dat hij voor juli een nieuwe ICT'er moet zoeken, en blijf je tot dan je best doen.

Of iets onder garantie valt, hangt af van wat je precies doet en wat je hebt afgesproken. Als je hardware levert, moet die gewoon werken. Als je software instelt en per uur factureert, hangt het ervan af. Heb je afsproken dat je een bepaald probleem verhelpt maar blijft het probleem optreden? Overeenkomst van opdracht, pech voor jou (zie bv. hier, lezen vanaf r.o. 3.1). Onder omstandigheden heb je slechts een inspanningsverplichting, dan ligt het risico bij de klant.

jij ook?

• A_K
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-03 23:20

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Inderdaad, er is een overeenkomst ook al staat het niet op papier.
Niet hetzelfde maar denk ik wel vergelijkbaar:
https://ondernemingsdatab...hp?nlid=NLTATAAR_EU131703

Redelijke opzegtermijn hangt dus af van de werkzaamheden, kom je alleen voor simpele dingen zoals netwerkkabels er weer in doen als iemand hem er uit heeft getrokken is die korter dan wanneer je een applicatie voor ze hebt geprogrammeerd en onderhoud.

[url=http://sk.nkon.nl]

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True