Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 13:57
Beste Tweakers,

Elke keer als ik mijn PC opstart, en aanmeld, draait mijn CPU op 100%. Dit blijft hij net zo lang doen, totdat ik Taakbeheer open. Dan zakt de CPU weer naar idle modus +- 2- 10%, en draait de CPU koeler ook langzamer.
Ik heb al wat rond gezocht. Mensen hadden een vergelijkbaar probleem, waarbij de CPU op 100% belasting bleef staan, met Taakbeheer geopend. Bij mij zakt hij juist weer als ik Taakbeheer open.

Hoe kan ik dit oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64 bit laatste update
AMD Fx 8350 eight core 4 GHz
16 gb ram Kingston ddr3
Mobo: GA-990FXA-UD3

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Updates installeren
- Google op vergelijkbare problemen en oplossingen
- Windows schoon installeren? Deze versie heb ik in november 2018 schoon geïnstalleerd.
- Recentelijk nieuwe CPU geïnstalleerd.

Beste antwoord (via Big Daddy op 15-03-2019 18:16)

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
https://docs.microsoft.co...ownloads/process-explorer

probeer dit eens te draaien en dan kijken welke proces het er meest gebruikt word.
Hopelijk lukt het nu wel om te achterhalen wat er nu zoveel CPU eet.
(software kan je in je opstart mapje zetten en na het opstarten zal deze dan ook gelijk in beeld komen)

Hoop dat het werkt :P

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Edit: oops, verkeerd gelezen.

[ Voor 73% gewijzigd door DirtyBird op 14-03-2019 09:11 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe zie je dat hij 100% belast is? Kijk eens in een alternatieve tool; wat vreet zoveel CPU?

Voorbeeldje Powershell (alles groter dan 1%, verander de 1 in iets anders om te weten wát):

PowerShell:
1
(Get-Counter '\Process(*)\% Processor Time').CounterSamples | Where-Object {$_.CookedValue -gt 1}

[ Voor 55% gewijzigd door Umbrah op 14-03-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
Hoe heb je Windows schoon geinstalleerd? Volledig nieuw, of via de interne ververs-modus?

't kan ook een probleem zijn bij de VRM's van het moederbord. Als je daar een beetje op zoekt kom je op gelijke problemen uit. Wat voor processor had je hiervoor, en had je er toen ook al last van?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Nat-Water schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:22:
Hoe heb je Windows schoon geinstalleerd? Volledig nieuw, of via de interne ververs-modus?

't kan ook een probleem zijn bij de VRM's van het moederbord. Als je daar een beetje op zoekt kom je op gelijke problemen uit. Wat voor processor had je hiervoor, en had je er toen ook al last van?
Volledig vers vanaf usb geïnstalleerd.
Vorige processor: Athlon X4 black 860. Toen had ik er geen last van.
Ik zal eens duiken in de VRM's! It's a new lead :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het zou inderdaad een fikse power throttle kunnen zijn. Hoewel normaliter rond de 125W, kan dat soort CPU's naar de 220W pieken (dat was niet bepaald AMD's beste generatie). Meer zelfs dan m'n threadripper (die ook klok voor klok rondjes loopt rond dat ding). Veel mobo's in die reeks hadden NIET de VRM's om daar mee om te kunnen gaan.

Maar altijd geld: meten = weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Umbrah schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:19:
Hoe zie je dat hij 100% belast is? Kijk eens in een alternatieve tool; wat vreet zoveel CPU?

Voorbeeldje Powershell (alles groter dan 1%, verander de 1 in iets anders om te weten wát):

PowerShell:
1
(Get-Counter '\Process(*)\% Processor Time').CounterSamples | Where-Object {$_.CookedValue -gt 1}
Als ik tools zoals CPUID HW Monitor gebruik, dan zie ik niks raars. Echt nadat ik taakbeheer open, is alles weer normaal.

HWmonitor results
Umbrah schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:34:
Het zou inderdaad een fikse power throttle kunnen zijn. Hoewel normaliter rond de 125W, kan dat soort CPU's naar de 220W pieken (dat was niet bepaald AMD's beste generatie). Meer zelfs dan m'n threadripper (die ook klok voor klok rondjes loopt rond dat ding). Veel mobo's in die reeks hadden NIET de VRM's om daar mee om te kunnen gaan.

Maar altijd geld: meten = weten.
Ik heb onderzoek gedaan naar de VRM. Daarbij lees ik 'vergelijkbare' problemen. Echter hebben die mensen een constant belasting van 100%.

Als ik taakbeheer open, zakt de belasting weer terug naar 0 - 10%.
Scenario: windows opstarten, inloggen, cpu op 100%, ik open taakbeheer, zakt weer naar normale marges.

Zodra ik taakbeheer opstart, zie ik een belasting van 100%. Waarna hij meteen zakt.

Misschien weet je hierdoor wat meer.

[ Voor 55% gewijzigd door Big Daddy op 14-03-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:51
Big Daddy schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:56:
[...]

Als ik taakbeheer open, zakt de belasting weer terug naar 0 - 10%.
Scenario: windows opstarten, inloggen, cpu op 100%, ik open taakbeheer, zakt weer naar normale marges.

Zodra ik taakbeheer opstart, zie ik een belasting van 100%. Waarna hij meteen zakt.

Misschien weet je hierdoor wat meer.
Dus je ziet die 100% als een ''flash''? (Heel even dus). Dat is gewoon normaal, komt omdat taakbeheer dan opstart (alles inlaad). (Heb ik ook, op al m'n Windows de devices)

Of bedoel je dat je 100% usage hebt, tot je taakbeheer opent?

[ Voor 5% gewijzigd door iCore op 14-03-2019 11:06 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
iCore schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:05:
[...]

Dus je ziet die 100% als een ''flash''? (Heel even dus). Dat is gewoon normaal, komt omdat taakbeheer dan opstart (alles inlaad). (Heb ik ook, op al m'n Windows de devices)

Of bedoel je dat je 100% usage hebt, tot je taakbeheer opent?
Het gaat inderdaad om je 2e suggestie: ik heb 100% usage, totdat ik taakbeheer open.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07

probeer dit eens te draaien en dan kijken welke proces het er meest gebruikt word.
(software kan je in je opstart mapje zetten en na het opstarten zal deze dan ook gelijk in beeld komen)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:13
Big Daddy schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:41:
[...]

Het gaat inderdaad om je 2e suggestie: ik heb 100% usage, totdat ik taakbeheer open.
Daarna blijft de belasting normaal? Heb je er ook last van in veilige modus?

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 14-03-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
Dat is precies hoe ik Monero's zou minen op een computer die niet van mij is ;)

Iest met een kat, huis, muizen en een tafel..

Kijk inderdaad even met process explorer. Gebeurt dan hetzelfde, rename dan even procexp.exe naar iets anders, mogelijk helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Of, nogmaals, dat powershell stukkie wat ik net heb neergezet.

Overigens, ook op mijn laptopje héél even een spike naar 100% als ik taskmgr open. Gezien de accuduur (en andere tools) kan ik garanderen: dat is vrij normaal. De reden dat ik weet dat het taskmgr zelf is, is weer duidelijk uit andere tooltjes.

Simpel gesteld: toon eerst aan (meten = weten, ik zeg het nogmaals, suggereerde het al in m'n eerste post die de TS negeerde...) dat de observatie ook echt zo is: 100% load tot taskmgr start. Want daar heb ik nog geen bewijs van gezien. Als die hypothese bewezen (of ontkracht...) is, ga dan op zoek naar wát 100% load veroorzaakt. En daar hebben ook al veel mensen over gepost. Het is niet de snelste CPU, die TS heeft, dat Taskmgr zelf "even" 100% load laat zien bij het openen/starten, zal me eigenlijk niet verbazen. Wil overigens niet zeggen dat het echt 100% load neemt, 100% is namelijk de "default" display van taskmgr totdat het in staat is om zelf bij de OS counters te komen.

Overigens kan de TS ook vrij simpel met een basis watt-meter er achter komen wat de load is ;)
[...]

En nergens heb je vermeld hoe je bij die conclusie bent gekomen. Als je tot die conclusie kunt komen, dan kun je vaak ook aangeven wát de oorzaak is.

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 15-03-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Soundstorm2010 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:25:

Het werkt, alleen kan ik geen specifieke belasting vinden. System Idle proces is boven de 90%. Ook tijdens het inloggen/opstarten.
NotSoSteady schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:30:
[...]

Daarna blijft de belasting normaal? Heb je er ook last van in veilige modus?
De belasting in Taskmanager dropt meteen zodra ik het open. Dan stopt mijn CPU koeler ook met idioot hard blazen. Het syteem wordt meteen een stuk sneller. Zolang ik Taskmanager niet open, is het hele systeem erg traag, en blaast de CPU koeler als een malle.

Zodra ik Taskmanager opstart, zie ik de 100% spike langzaam teruggaan naar onder de 5%. En dan stopt de CPU koeler met hevig blazen.
Umbrah schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:40:
Of, nogmaals, dat powershell stukkie wat ik net heb neergezet.

Overigens, ook op mijn laptopje héél even een spike naar 100% als ik taskmgr open. Gezien de accuduur (en andere tools) kan ik garanderen: dat is vrij normaal. De reden dat ik weet dat het taskmgr zelf is, is weer duidelijk uit andere tooltjes.

Simpel gesteld: toon eerst aan (meten = weten, ik zeg het nogmaals, suggereerde het al in m'n eerste post die de TS negeerde...) dat de observatie ook echt zo is: 100% load tot taskmgr start. Want daar heb ik nog geen bewijs van gezien. Als die hypothese bewezen (of ontkracht...) is, ga dan op zoek naar wát 100% load veroorzaakt. En daar hebben ook al veel mensen over gepost. Het is niet de snelste CPU, die TS heeft, dat Taskmgr zelf "even" 100% load laat zien bij het openen/starten, zal me eigenlijk niet verbazen. Wil overigens niet zeggen dat het echt 100% load neemt, 100% is namelijk de "default" display van taskmgr totdat het in staat is om zelf bij de OS counters te komen.

Overigens kan de TS ook vrij simpel met een basis watt-meter er achter komen wat de load is ;)

[...]

En nergens heb je vermeld hoe je bij die conclusie bent gekomen. Als je tot die conclusie kunt komen, dan kun je vaak ook aangeven wát de oorzaak is.
Ik heb je vraag (niet bewust) genegeerd. Desondanks houdt de spike alleen op als de taskmanager geopend wordt. Ik zie geen vreemde dingen in Proces Explorer. Als ik de PC laat opstarten zonder taskmanager of Proces exporer, dan blijft het systeem super traag, en blijft de cpu koeler blazen als een malle. Totdat ik Taskmanager OF proces exporer open. Dan draait het weer terug naar normale niveaus.

Bovendien ben ik niet bekend met Powershells. Hier zal ik mij in moeten verdiepen. Vandaar dat ik niet op je antwoord in ben gegaan :) :9
Pagina: 1