Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• AvWijk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-04 18:16
Ik wil ongeveer iedere week een backup hebben van een userfolder op de NAS.
Met een Mac ken ik Time Machine, maar onder Windows not so much. Wat is de beste tool om regelmatig backups te maken van mappen in Windows 10?

Het is geen Synology NAS (product per ongeluk gekoppeld), maar heeft gewoon een SMB-share met username en password: OpenMediaVault 4.0

De bedoeling is wel om het een beetje safe te houden voor cryptovirussen, dus dat er geen backups worden overschreven bij crypto infectie (weet niet of zoiets bestaat?) of dat er in ieder geval een account met schrijrechten gebruikt wordt door het backupprogramma, niet door Windows zelf (en zo de SMB share ten alle tijden open stelt)

Zelf al naar gezocht:

- rsync en deltacopy, al lees ik weinig wat er gebeurt als er een cryptovirus toegang tot die SMB share krijgt
- Duplicati plugin voor OpenMediaVault, lees alleen niet dat dit ook van bijv. PC naar NAS kan
- Veeam agent, geen ervaring mee.

AvWijk wijzigde deze reactie 13-03-2019 23:51 (11%)

Alle reacties

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:26
AvWijk schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:48:
Ik wil ongeveer iedere week een backup hebben van een userfolder op de NAS.
Met een Mac ken ik Time Machine, maar onder Windows not so much. Wat is de beste tool om regelmatig backups te maken van mappen in Windows 10?

Het is geen Synology NAS (product per ongeluk gekoppeld), maar heeft gewoon een SMB-share met username en password: OpenMediaVault 4.0

De bedoeling is wel om het een beetje safe te houden voor cryptovirussen, dus dat er geen backups worden overschreven bij crypto infectie (weet niet of zoiets bestaat?) of dat er in ieder geval een account met schrijrechten gebruikt wordt door het backupprogramma, niet door Windows zelf (en zo de SMB share ten alle tijden open stelt)

Zelf al naar gezocht:

- rsync en deltacopy, al lees ik weinig wat er gebeurt als er een cryptovirus toegang tot die SMB share krijgt
- Duplicati plugin voor OpenMediaVault, lees alleen niet dat dit ook van bijv. PC naar NAS kan
- Veeam agent, geen ervaring mee.
Standaard in Windows 10 ingebakken -- Bestandsgeschiedenis

Inschakelen:
https://support.microsoft...ows-10-backup-and-restore

Howto bestanden terugzetten:
https://www.windows10help...envorigeversie/index.html

--

Je kan zelf aangeven hoeveel dagen je retentie is (of gewoon tot de schijf vol is en oudere versies overschreven worden).

Dutch2007 wijzigde deze reactie 14-03-2019 09:55 (4%)

• AvWijk
Zijn die backups ook versleuteld? Want dat is het hele punt met een open netwerkdrive en bestanden die zo aanklikbaar zijn, als een cryptovirus ze versleuteld heb je alsnog niks aan je backup

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:42
Door mij met succes ingesteld:

- op een goed beveiligde PC werken diverse personeelsleden achter elkaar in ploegendienst met vertrouwelijke en belangrijke data. Alles staat in de PC op een SSD met Windows op C: en Data op D:.
- Dagelijks kopieert Windows File History alle gemuteerde databestanden op D: naar interne harde schijf Z:
- Het op de PC geïnstalleerde Duplicati2 kopieert dagelijks alle gemuteerde bestanden op Z: naar een gratis 15 GB groot MEGA.nz account. Duplicati2 versleutelt daarbij via een preset meteen alle data.
De ontsleutel-code (een onherkenbaar maar wel beschreven bestand) bewaar ik naast de images (en op meerdere plaatsen).
- elk kwartaal maak ik een full image van de SSD naar een externe HDD én een separate kopie van alle data op D: van dat moment. Dat is maar een uurtje werk
- voordat ik dat zo instelde, is het restoren van de data op MEGA.nz naar Z: uitgebreid en met succes getest en gedocumenteerd.
- wekelijks kijk ik op MEGA.nz of er nieuwe bestanden zijn aan het einde van de backupketen én of de 15 GB niet volloopt.
- alles is uitgebreid gedocumenteerd en voorzien van een restore-instructie voor het geval ik er zelf niet bij ben als er een calamiteit is.

Als jij jouw mediashare (hetzelfde als hierboven D:) éérst ergens backupt en op alle bestanden het backup-bit "zet", worden alleen alle veranderde bestanden (versleuteld) gebackupt.
En je bent zo m.i. goed beveiligd tegen encryptie-virussen zolang je elk kwartaal trouw je images en datakopieën maakt.

Zoiets?

• AvWijk
Hoi,

Er is al een onedrive (samen met andere mappen) waar juist een lokale kopie van gemaakt moet worden, niet andersom. Dus nog een tweede keer backuppen naar de cloud is niet echt het idee..

AvWijk wijzigde deze reactie 14-03-2019 23:11 (7%)

• Nuccie
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online
Met Aomei Backupper standard kun je iedere week een folder encrypted back-uppen naar een Share/NAS.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19-04 16:29
AvWijk schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:19:
Zijn die backups ook versleuteld? Want dat is het hele punt met een open netwerkdrive en bestanden die zo aanklikbaar zijn, als een cryptovirus ze versleuteld heb je alsnog niks aan je backup
Maar zo'n versleutelde backup kan een cryptovirus toch ook nog een keer versleutelen? Wat zou je daar tegen kunnen doen?

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:08
Offline back-up maken.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Als de data op je NAS staat, zou ik de backups ook vanaf je NAS maken, niet vanaf een desktop-PC die van die NAS gebruikmaakt.

Zelf gebruik ik BorgBackup, een deduplicating backupprogramma. Duplicity of Duplicati zijn ook goed, waarvan die laatste ook deduplicating backups ondersteunt.

Al deze programma's ondersteunen ook encryptie en compressie, zodat je ook clouddiensten kunt gebruiken die je niet hoeft te vertrouwen. Zelf gebruik ik TransIP STACK (gratis 1 TB).

Om cryptolockers tegen te gaan is het dan de bedoeling dat je je backuplocatie niet mount in Windows.

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• Felix!
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:04
Duplicati runnen op je PC. Als doelmap kun je dan een map kiezen op je NAS. (Bijv. d.m.v. webdav etc). Duplicati doet de backups encrypten met je ingestelde wachtwoord. Behoud ook meerdere versies.

No one is listening until you fart

• AvWijk
Compizfox schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:11:
Als de data op je NAS staat, zou ik de backups ook vanaf je NAS maken, niet vanaf een desktop-PC die van die NAS gebruikmaakt.

Zelf gebruik ik BorgBackup, een deduplicating backupprogramma. Duplicity of Duplicati zijn ook goed, waarvan die laatste ook deduplicating backups ondersteunt.

Al deze programma's ondersteunen ook encryptie en compressie, zodat je ook clouddiensten kunt gebruiken die je niet hoeft te vertrouwen. Zelf gebruik ik TransIP STACK (gratis 1 TB).

Om cryptolockers tegen te gaan is het dan de bedoeling dat je je backuplocatie niet mount in Windows.
De data staat juist op een OneDrive en op de PC (iCloud folder, en die is absoluut niet te synchen met iets anders behalve een lokale map op PC).
De bedoeling is dus dat alles om de regelmaat naar de NAS gebackupt wordt.

• AvWijk
Veam loopt nu, so far so good.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True