Kapotte glasplaat kookplaat halve cm, vervangen kan niet

Pagina: 1
Acties:
  • 9.439 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191344

Topicstarter
beste allen,

Ik heb een kookplaat zonder verzekerd te zijn per ongeluk beschadigd waardoor één halve cm glas afgebrokkeld is. De verhuurder wil dat ik de volledige glasplaat vergoed en accepteert geen vergoeding in geld. Helaas is de glasplaat niet leverbaar en moet nu de hele kookplaat vervangen worden wat ik onterecht vind. De glasplaat is zo oud en is uitgefaseerd. Wat te doen? Dit is trouwens het model.

Merk ATAG HG511MX

Wat ik al gedaan heb

1. Ik heb een aantal glasherstelbedrijven gebeld, maar die kunnen het niet herstellen.
2. ATAG levert de glasplaat niet meer.
......

[ Voor 197% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2019 21:32 . Reden: Berichten hersteld ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Zeggen dat je huurbaas kan fluiten naar zijn geld. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal en na verloop van tijd moet je toch onderdelen van het huis gaan vervangen. Lekker makkelijk op deze manier alles in je verhuurde woning vergoeden/vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 13:49
https://www.wooninfo.nl/v...de-huur/opleveren-woning/

Contracten van op of ná 1 augustus 2003

De bewijslast is voor deze contracten omgekeerd. Bij oplevering zonder opnamestaat, mag de u de woning opleveren zoals deze is. Als de verhuurder het hier niet mee eens is, dan moet de verhuurder bewijzen dat de woning in betere staat was bij het begin van het contract.

Eens met de reactie hierboven - als de plaat het nog doet, en het enkel optische schade is, lijkt het me niet meer dan logisch dat jij niet een gehele kookplaat hoeft te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
Allereerst, je zou nooit volledig moeten opdraaien voor de kosten van het vervangen van de kookplaat. De maximale schade die de huurbaas heeft geleden is het verschil tussen de huidige waarde van de kookplaat en de waarde van de kookplaat met beschadiging. Als het een oude kookplaat is die sowieso al voor een groot deel is afgeschreven zal de contante waarde van een kleine optische beschadiging minimaal zijn.

Daarnaast, valt dit niet gewoon onder normaal gebruik of slijtage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Persoonlijk niet mee eens, zonder juridisch onderlegd te zijn. Een dergelijke beschadiging is geen normale slijtage, dat is gewoon stuk. Ook wordt er vaak voorbij gegaan aan het feit dat je als ‘goed’ huurder ook klein onderhoud moet doen.

Ligt idd aan het onderhoud, leeftijd en waarde van de kookplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je jouw rol verduidelijken? In je bericht schrijf je dat de kookplaat van de huurder is. Niet van de verhuurder, zoals hierboven gesteld wordt.

Ben jij de huurder, verhuurder, of een derde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Ik?

Ik ben gewoon een derde (met een mening 😜)

Ik zou een voorstel doen met vervanging middels een andere 2e hands, wel gelijkwaardig

[ Voor 64% gewijzigd door Rob-T6 op 13-03-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er staat een exemplaar op Marktplaats voor 195.

Juridisch is de schade minimaal. Een kookplaat schrijf je bv in 15 maar waarschijnlijker in 10 jaar geheel af. En dan is de afschrijving sterker dan lineair. Compenseren in geld is hier de norm.

Wil je het anders oplossen en ziet geheel er nog goed uit dan vervang je het met een tweedehands exemplaar. Als het al richting einde levensduur gaat dan trek je er max nog een kitrandje langs tot het toch vervangen gaat worden met de rest.

[ Voor 82% gewijzigd door Rukapul op 13-03-2019 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Rob-T6 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:41:
Ik?

Ik ben gewoon een derde (met een mening 😜)
Nee, de TS.

[ Voor 20% gewijzigd door saviour op 14-03-2019 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
saviour schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:36:
Kun je jouw rol verduidelijken? In je bericht schrijf je dat de kookplaat van de huurder is. Niet van de verhuurder, zoals hierboven gesteld wordt.

Ben jij de huurder, verhuurder, of een derde?
Precies! Zoals ik het lees is TS de verhuurder en accepteert de huurder de kapotte glasplaat niet (dat zegt TS ook). Maar aan de andere kant is de rest van de post wat bijzonder, als je van deze rolverdeling uitgaat. (een oude plaat zou ik (als TS verhuurder is) wel vervangen, zeker als het nu een scherpe rand oid heeft en het door TS komt dat het stuk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Weet je zeker dat je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt?
Eventueel via je ouders indien nog student?

Zo niet, kookplaten hebben een standaard formaat. Koop tweedehands een ander model van het zelfde merk die ongeveer even oud is.

[ Voor 10% gewijzigd door Part op 14-03-2019 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Anoniem: 1191344 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:11:
De huurder wil dat ik de volledige glasplaat vergoed en accepteert geen vergoeding in geld.
Sorry voor TS maar ik ben het wel eens met de verhuurder.Potje breken is potje kopen, mits hij niet verlangt dat het een splinternieuwe wordt. Vergelijkbaar model. Of de werking nou goed is of niet. Je hebt iets beschadigd dat niet van jouw is . Doe je toch ook als thuis iets stuk gaat ? Vervangen,
Kookplaat was onbeschadigd neem ik aan? Dan ligt het er naar mijn mening nog aan hoe oud de beschadigde kookplaat nu is (hoe lang in die keuken).

succes met de afhandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Komt misschien wel meer bij kijken?
Vervangen is 1.
Nieuwe regels omtrent de installatie is 2.
De installatie is 3.

"Iemand" moet het kopen, iemand moet installateur regelen, en bij verouderde installatie dient er wellicht aanpassingen gedaan te worden? Extra (aparte) groep bijvoorbeeld.

Wellicht weet de verhuurder meer en ziet de bui al hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:01
beste allen,

Ik heb een kookplaat zonder verzekerd te zijn per ongeluk beschadigd waardoor één halve cm glas afgebrokkeld is. De huurder wil dat ik de volledige glasplaat vergoed en accepteert geen vergoeding in geld. Helaas is de glasplaat niet leverbaar en moet nu de hele kookplaat vervangen worden wat ik onterecht vind. De glasplaat is zo oud en is uitgefaseerd. Wat te doen? Dit is trouwens het model.

Merk ATAG HG511MX

Wat ik al gedaan heb

1. Ik heb een aantal glasherstelbedrijven gebeld, maar die kunnen het niet herstellen.
2. ATAG levert de glasplaat niet meer.
...
Contact opnemen met de huisbaas van de huurder, dan :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• centraal beheer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04-2020

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
Part schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:54:
Weet je zeker dat je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt?
Eventueel via je ouders indien nog student?

Zo niet, kookplaten hebben een standaard formaat. Koop tweedehands een ander model van het zelfde merk die ongeveer even oud is.
Hoi Part,

Mango Tango zal misschien wel een Aansprakelijkheidsverzekering hebben, alleen dekt deze verzekering schade aan een huurwoning door huurder niet. Bij de meeste, zo niet alle, verzekeringsmaatschappijen is dit een uitsluiting.

Ik ga er hierbij vanuit dat de TS huurder is van de woning. Als hij op bezoek is bij iemand en hij brengt per ongeluk schade toe aan de kookplaat is dit wel verzekerd onder de Aansprakelijkheidsverzekering.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Fore! schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:06:
"Iemand" moet het kopen, iemand moet installateur regelen, en bij verouderde installatie dient er wellicht aanpassingen gedaan te worden? Extra (aparte) groep bijvoorbeeld.

Wellicht weet de verhuurder meer en ziet de bui al hangen.
Het is geen inductie, maar een glazen gastoestel. Zoals gezegd, zoek ergens een gebruikte vervanging (jouw plaat is immers ook al gebruikt), de specificaties van de huidige plaat zijn nog online te vinden. Misschien een keukeninstallateur bellen? Die trekken immers de oude gasplaten eruit voordat ie een nieuwe keuken plaatst. Wie weet heeft iemand nog wat liggen.

Het lijkt mij verder helder dat TS de verhuurder bedoelt, maar een typo heeft gemaakt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:03
Is de kookplaat geïntegreerd in de keuken of is het een los toestel?
Als het gastoestel vast zit in de keuken valt dit onder de inboedel en zal de inboedelverzekering dit kunnen dekken. Als de huurder deze verzekering niet heeft (wat raar zou zijn, ik zou dit als verhuurder verplichten voor mijn huurder) heeft de verhuurder deze verzekering wel. Bovendien zijn die glasplaten zeer gevoelig voor breuk als je er iets op laat vallen (mijzelf ook gebeurd) en valt dit mijn inziens onder normaal gebruik en zal de verhuurder dit moeten oplossen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06
Een ander mag door jou toedoen geen schade lijden. Eerst had diegene een werkende kookplaat zonder beschadigd glas, en die situatie dien jij te herstellen.

Dat hoeft niet met een nieuwe kookplaat, maar van vergelijkbare leeftijd als degene die je hebt gemold.
Zorg dat andere specificaties (vermogen, aantal pitten, uitstraling) ook vergelijkbaar zijn.

Tweede hands plaatje (laten) monteren dus.
Dat jij een ongelukje veroorzaakt hoort niet een ander zijn probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13
beste allen,

Ik heb een kookplaat zonder verzekerd te zijn per ongeluk beschadigd waardoor één halve cm glas afgebrokkeld is. De huurder wil dat ik de volledige glasplaat vergoed en accepteert geen vergoeding in geld.
Wat ik niet snap is jou rol. Aangezien jij de huurder niet bent zul je de verhuurder wel zijn? In dat geval vraag ik me af hoezo jij de kookplaat hebt kunnen beschadigen, waarom was je daar in huis? Om iets anders te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25
Als de glasplaat al beschikbaar was, ben je ook zo €300,- voor de plaat, nogal een hoop geld voor een oudere inductie kookplaat. Evt. op marktplaats zoeken naar een gelijkwaardig toestel?

Valt dit niet onder de verzekering van de verhuurder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:03
weertenaar schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:13:
Als de glasplaat al beschikbaar was, ben je ook zo €300,- voor de plaat, nogal een hoop geld voor een oudere inductie kookplaat. Evt. op marktplaats zoeken naar een gelijkwaardig toestel?

Valt dit niet onder de verzekering van de verhuurder?
Het gaat hier niet om een inductie plaat maar om de glasplaat van het gaskookstel, gas op glas wordt wel genoemd. Er is wat onduidelijkheid ontstaan wat ts nu is, huurder of verhuurder. Als hij verhuurder is en dus bij iemand anders zijn gasglaskookplaat heeft gesloopt valt dit onder de WA verzekering dacht ik.

Kan de ts het een en ander verduidelijken?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
.

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 20:28
Het is zeer relevant welke rol TS heeft. Als je als verhuurder schade hebt gedaan aan je eigen pand moet je een werkende kookplaat voorzien. Je huurder huurt immers ook het toestel. Wat de zaak kan veranderen is als de kookplaat eigendom is van de huurder. Dan kan die alleen de huidige waarde claimen.

Als jij huurder bent dan ben je verplicht de schade te vergoeden. Dit wil echter niet zeggen dat je de plaat moet vervangen. De huidige waarde van de plaat volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
TS: kan je inschatten hoe oud de kookplaat is? Ouder dan 10 jaar, dan zou ik de verhuurder voorstellen om schade te vergoeden aan dagwaarde ==> 5€ bieden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21

pmeter

Poes!

Toen ik destijds een gebroken glasplaat had, heb ik een defect exemplaar van de gaskookplaat op Marktplaats gekocht, waarvan de glasplaat nog goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
redfox314 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:59:
Het is zeer relevant welke rol TS heeft. Als je als verhuurder schade hebt gedaan aan je eigen pand moet je een werkende kookplaat voorzien. Je huurder huurt immers ook het toestel. Wat de zaak kan veranderen is als de kookplaat eigendom is van de huurder. Dan kan die alleen de huidige waarde claimen.

Als jij huurder bent dan ben je verplicht de schade te vergoeden. Dit wil echter niet zeggen dat je de plaat moet vervangen. De huidige waarde van de plaat volstaat.
De kookplaat kan ook eigendom zijn van de huurder. Daarnaast kan het zijn dat TS werk heeft verricht voor de huurder of verhuurder. Indien 2 dan zou er in de aanneemovereenkomst iets kunnen staan voor wat betreft aansprakelijkheid.
Als TS een medewerker is van verhuurder en werk heeft verricht bij huurder dan is de werkgever aansprakelijk en niet TS.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En de verhuurder accepteert geen enkele vergoeding
---
Kookstel is trouwens 15 jaar oud
---
Beste Allen,

Bedankt voor jullie feedback ik ben inderdaad de huurder. En in de post is de verhuurder die me hierop aanspreekt.

Ik kan er helemaal mee vooruit, hartelijk bedankt!!

Groet!

[ Voor 197% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dubbel

[ Voor 200% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Triple

[ Voor 200% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2019 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 1191344 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:08:
Da's aardig van de verhuurder :)

Ik zou het hierbij laten.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 14-03-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Zoek dan gewoon een ander 2dehandstoestel, steek het er in, en laat de verhuurder maar een zaak maken.
Heeft hij ergens een beschrijving die zo nauwkeurig is dat hij nog weet welk type er in zat?

Als dit ooit voor de rechter komt heb je die beschadigd en vervangen door een gelijkaardige.
Als je niks doet, en de verhuurder maakt er een zaak van, dan ga je een schadevergoeding moeten betalen, en dat zal zeker niet de nieuwprijs zijn.

De vraag is of hij daar een zaak van wil maken... Hij kan natuurlijk moeilijk doen over de terugstorting van de waarborg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Anoniem: 1191344 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:08:
Een toestel van 15 jaar oud heeft niet of nauwelijks restwaarde. Ik snap niet waarom die zo moeilijk doet, zo'n kookplaat heeft gewoon een beperkte levensduur.

Zelfde als krassen op een deur, lakschade op een trap e.d. Dat is gebruiksschade en risico voor de verhuurder. Zolang jij niet moedwillig gaat zitten slopen acht ik dat hij 0,0 kans heeft bij een rechter. En als jij wel moedwillig aan het slopen bent geweest moet hij de rechter ervan overtuigen dat dat het geval was en dan moet ie dus ook met fotografisch bewijs komen.

Bron: ik wilde ooit eens mijn huis tijdelijk verhuren maar omdat moedwillige schade extreem moeilijk te verhalen is heb ik daar van afgezien (lees wietplantage met waterschade als gevolg e.d.). Zelfs als jij in je huurcontract hebt staan dat je deuren niet geschilderd mogen worden is er bijna geen mogelijkheid om dat te handhaven of af te dwingen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie wel en mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
En waarom haal je alles dan leeg?! We zijn hier geen afhaal. Posts hersteld, topic gesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 14-03-2019 21:30 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.