Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
Ik ben zzp'er. In hoeverre zijn er nog regelingen om iets met zonnepanelen te doen? Ik lees over MIA EIA etc, maar volgens mij is het over het algemeen beter om mijn vriendin de panelen de BTW terug te vragen en de rest te laten?

Zelfde met een thuisbatterij? Ik lees dat ik de BTW kan terugvragen, de MIA en de EIA kan doen en dan is het eigenlijk niet zo duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31
jantje112 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:09:
Ik ben zzp'er. In hoeverre zijn er nog regelingen om iets met zonnepanelen te doen? Ik lees over MIA EIA etc, maar volgens mij is het over het algemeen beter om mijn vriendin de panelen de BTW terug te vragen en de rest te laten?

Zelfde met een thuisbatterij? Ik lees dat ik de BTW kan terugvragen, de MIA en de EIA kan doen en dan is het eigenlijk niet zo duur..
Op de zaak aanschaffen & BTW terug. Als kosten af boeken. Forfaitair bedrag eenmalig betalen en daarna laten hangen.

Ze hebben vorig jaar het B02 nummer afgeschaft voor ZZP-ers. Ben ikzelf flink mee wezen worstelen gezien ik zelf ook ZZP-er ben en zowel privé thuis als op mijn bedrijfspand panelen heb liggen (en een 2kWh batterij).

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:02
@jantje112 itt tot wat @Hardware Junk stelt, zou de panelen als ZZP-er juist niet op de zaak aanschaffen, maar door je vriendin laten aanschaffen (zorg dat energiecontract op haar naam staat).
Zie ook het aparte topic over BTW en zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

@jantje112 Ik ben ook ZZPer en heb het ook gedaan zoals @Hardware Junk zegt.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Cranberry schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:19:
@jantje112 itt tot wat @Hardware Junk stelt, zou de panelen als ZZP-er juist niet op de zaak aanschaffen, maar door je vriendin laten aanschaffen (zorg dat energiecontract op haar naam staat).
Zie ook het aparte topic over BTW en zonnepanelen
In dit geval betaal je uiteindelijk wel inkomstenbelasting over het gedeelte van de investering. Dus onder aan de streep hou je er als ZZP-er minder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Hardware Junk schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:16:
[...]

Op de zaak aanschaffen & BTW terug. Als kosten af boeken. Forfaitair bedrag eenmalig betalen en daarna laten hangen.

Ze hebben vorig jaar het B02 nummer afgeschaft voor ZZP-ers. Ben ikzelf flink mee wezen worstelen gezien ik zelf ook ZZP-er ben en zowel privé thuis als op mijn bedrijfspand panelen heb liggen (en een 2kWh batterij).
Maar moet je dan niet ook aantonen dat je de opbrengst zakelijk gebruikt? Of over de opbrengst btw betalen?

(heel veel verschillende meningen lees ik alweer..)

[ Voor 4% gewijzigd door jantje112 op 12-03-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:02
je moet dan ieder jaar een forfaitair bedrag aan BTW betalen. En de energie gebruik je wrs voor >95% privé, dus je kunt je investering niet als kosten op de zaak afschrijven,

Maar deze discussie hoort helemaal thuis in het topic waaraan ik in m'n post zojuist refereerde..

[ Voor 22% gewijzigd door Cranberry op 12-03-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Cranberry schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:23:
je moet dan ieder jaar een forfaitair bedrag aan BTW betalen. En de energie gebruik je wrs voor >95% privé, dus je kunt je investering niet als kosten op de zaak afschrijven,

Maar deze discussie hoort helemaal thuis in het topic waaraan ik in m'n post zojuist refereerde..
Idd, voornamelijk prive en ook nog een flink overschot..

Zelfde vraag voor de thuisaccu, kan ik daar nog wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardware Junk
jantje112 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:22:
[...]

Maar moet je dan niet ook aantonen dat je de opbrengst zakelijk gebruikt? Of over de opbrengst btw betalen?
Nee. De belastingdienst stelt dat je als ZZP-er zakelijk bent en dat energieproductie een bedrijvigheid is. Dus je hoeft niet aan te tonen dat de opbrengst zakelijk gebruikt moet worden. Ik wilde dit onderscheid wel maken maar het is me onmogelijk gemaakt. Dus alles is bij mij nu zakelijk. Belastingdienst maakt geen onderscheid, dus dan kan je beter kiezen wat voor jou beter uit komt. Over de opbrengst moet je wel BTW betalen. Echter voor het gedeelte wat je direct zelf gebruikt betaal je het forfaitair bedrag om deze administratiedruk weg te nemen. Als je onder aan de streep meer opwekt dan verbruikt, krijg je hier een aparte nota van. Deze stop ik wel in mijn boekhouding als dit gaat gebeuren.

Pagina: 1